آزمون آیلتس

آزمون آیلتس 

IELTS مخفف International English Testing System یا سیستم بین المللی آزمون زبان انگلیسی است و هر ساله بیش از ۵/۲ میلیون نفر در این آزمون شرکت می­‌کنند، به این دلیل بسیاری که دانشگاه­‌ها، شرکت­‌ها، ارگان­‌های حرف‌ه­ای مانند GMC و NMC، مسئولان مهاجرت و مؤسسات دولتی در سراسر جهان، آزمون آیلتس را به عنوان معیاری در نظر می­‌گیرند که میزان تسلط و مهارت افراد به زبان انگلیسی را نشان می­‌دهد. بنابراین با توجه به تعداد بالای متقاضیان امتحان آیلتس در کشور، در این مقاله تلاش کرده­‌ایم همه آن‌­چه را که لازم است در مورد این آزمون بدانید، بررسی کنیم.

مراحل آزمون آیلتس

در بیش از ۱۴۰ کشور جهان هر ماه چهار بار آزمون آیلتس در روز­های شنبه و پنجشنبه برگزار می­‌شود. این آزمون شامل دو مرحله کتبی و شفاهی است. در آزمون کتبی که مدت ۲ ساعت و ۴۰ دقیقه است، مهارت‌­های شنیداری، خواندن و نوشتاری مورد ارزیابی قرار می‌­گیرند و در بخش شفاهی در مدت زمان بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، مهارت گفتاری یا مهارت صحبت کردن شما به زبان انگلیسی بررسی می‌شود. به طور معمول آزمون شفاهی یک هفته قبل از آزمون کتبی برگزار می‌شود.

آزمون آیلتس

هدف اصلی آیلتس

در دنیای امروز، زبان انگلیسی به عنوان زبان جهانی شناخته می‌شود و یادگیری آن اهمیت زیادی در زندگی تحصیلی، حرفه‌ای و اجتماعی افراد دارد. آزمون آیلتس (International English Language Testing System) به عنوان یکی از معتبرترین ابزارهای ارزیابی زبان انگلیسی در سطح جهانی، این اهمیت را تأکید می‌کند و به افراد فرصت می‌دهد تا مهارت‌های زبانی خود را به صورت مستند و قابل اندازه‌گیری نمایش دهند.

آیلتس به عنوان یک آزمون استاندارد طراحی شده است تا توانایی‌های زبانی افراد را در موقعیت‌های مختلف مورد ارزیابی قرار دهد. اهداف اصلی آزمون آیلتس عبارتند از:

۱. تحصیل در دانشگاه‌های خارجی: برخی از دانشگاه‌ها و مؤسسات تحصیلی برای قبولی دانشجویان خود نیاز به ارزیابی مهارت‌های زبانی دارند و آیلتس به عنوان یک معیار قبولی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۲. مهاجرت و کار در کشورهای انگلیسی‌زبان: برای افرادی که به دنبال مهاجرت به کشورهای انگلیسی‌زبان یا اشتغال حرفه‌ای در این کشورها هستند، آزمون آیلتس اهمیت فراوانی دارد.

انواع مختلف آزمون آیلتس

به طور کلی دو نوع تست آیلتس وجود دارد:

  • آزمون آیلتس آکادمیک (The IELTS Academic module)

این آزمون برای دانشجویانی که مایل به تحصیل در دانشگاه‌های انگلیسی زبان در سطح مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد و دکترا هستند، طراحی شده‌­است. همچنین برای کسانی که مایل به کار در حرفه‌­های خاص مانند پزشکی یا دندان‌پزشکی هستند، ضروری است تا در این امتحان شرکت کنند.

  • آزمون آیلتس جنرال (THE GENERAL TRAINING MODULE)

این آزمون برای افرادی است که می­‌خواهند به انگلستان ، استرالیا ، نیوزلند یا کانادا مهاجرت کنند، یا در یک کشور انگلیسی در مقطع دبیرستان تحصیل کنند.

هر دو نوع آیلتس آکادمیک و جنرال، شامل چهار بخش listening، reading، writing و speaking است که در بخش‌­های reading و writing متفاوت و بخش­‌های speaking و listening آن­ها مشابه می­‌باشد. در ادامه به بررسی این چهار مهارت در هر دو نوع آزمون آیلتس می­‌پردازیم.

نیاز به مشاوره دارید؟

کارشناسان ما در موسسه تخصصی زبان کوییک آماده کمک به شما هستند.

تماس با ما

لیسنینگ آزمون آیلتس (IELTS LISTENING)

اولین مهارت مورد سنجش در آزمون آیلتس (IELTS) مهارت لیسنینگ است که در هر دو آزمون آکادمیک و جنرال یکسان می­‌باشد.

لیسنینگ آیلتس شامل ۴ بخش (part) و ۴۰ سوال است که هر بخش دارای ۱۰ سوال می­‌باشد.

از زمانی که نوار شروع به پخش شدن می­‌کند تا پایان هر ۴ بخش لیسنینگ، حدود ۳۰ دقیقه طول می­‌کشد. و در پایان ۱۰ دقیقه به شما زمان داده می­‌شود تا پاسخ های خود را از برگه سوالات به پاسخ‌­نامه منتقل کنید. در هنگام وارد کردن پاسخ‌­ها باید به املا و گرامر هر واژه دقت کنید تا پاسختان اشتباه محسوب نشود.

سوالات بخش لیسنینگ آیلتس به گونه‌ای هستند که از بخش اول تا چهارم به تدریج سخت‌­تر می‌شوند. بنابراین باید سعی کنید در بخش‌­های ابتدایی به سوالات بیشتری پاسخ دهید تا نمره بهتری کسب کنید.

هرکدام از سه بخش اول خود به دو قسمت تقسیم می­‌شوند. از زمان پایان هر قسمت تا شروع قسمت بعدی چند ثانیه طول خواهد کشید، همچنین پیش از شروع هر بخش نیز چند ثانیه مکث وجود دارد، بنابراین این فرصت­‌های کوتاه، وقت مناسبی خواهد بود تا بتوانید سوالات بعدی آن بخش یا بخش بعدی را مرور کنید. از بخش اول تا چهارم که لیسنینگ سخت­‌تر می­‌شود، این فرصت نیز بیشتر می‌­شود، معمولا از ۲۰ ثانیه در پیش از شروع بخش اول تا حدود ۵۰ ثانیه در پیش از شروع بخش چهارم متغیر است.

در میانه­ بخش چهارم مکثی وجود ندارد و باید به هر۱۰ سوال یکجا پاسخ دهید.

توجه داشته باشید که هر بخش تنها یک بار پخش می­‌شود.

در لیسنینگ IELTS دو بخش ابتدایی در مورد نیازهای اجتماعی، دو بخش آخر بیشتر مربوط موقعیت‌­های تحصیلی یا آموزشی است، در ادامه به محتوای این بخش‌­ها بیشتر می­‌پردازیم.

  • بخش اول، مکالمه‌ه­ای بین دو نفر است و تقریباً همیشه درمورد هماهنگ کردن قرار ملاقات یا رزرو کردن جایی، مانند رزرو هتل یا کرایه کردن ماشین می­‌باشد. سؤالات این بخش معمولاً به صورت جای خالی هستند و با توجه به اطلاعاتی که در مکالمه بیان می­‌شود و باید یک فرم یا جمله را تکمیل کنید.
  • بخش دوم، معمولا یک مونولوگ است به این معنی که تنها یک شخص در مورد موضوعی صحبت می­‌کند که در این بخش معمولا غیر آکادمیک است، به عنوان مثال یک مجری تلویزیون یا رادیو در مورد مسائل اجتماعی صحبت می­‌کند.
  • بخش سوم مکالمه­‌های بین دو تا چهار نفر است. به عنوان مثال، گفتگویی است میان یک معلم و دانش‌­آموزش در مورد ابعاد مختلف یک پروژه یا سه دانش‌آموز که در حال برنامه­‌ریزی برای انجام تحقیق­اتشان، باهم صحبت می­‌کنند.
  • بخش چهارم نیز یک مونولوگ علمی مانند، سخنرانی دانشگاهی است.

انواع سوالات در بخش لیسنینگ آزمون آیلتس

سوالات این بخش به ۶ دسته تقسیم بندی می­‌شوند و برای پاسخ­‌گویی به هرکدام استراتژی متفاوتی وجود دارد، بنابراین باید قبل از آزمون با نحوه پاسخ­‌گویی به آن­‌ها به خوبی اشنا شوید. این سوالات عبارتند از:

  • کامل کردن جدول، فرم، فرآیند، خلاصه یا یک نوشته (Form, Note, Table, Flow-chart,Summary completion)
  • کامل کردن برچسب­‌های یک دیاگرام، نقشه یا طرح (Plan, Map, Diagram Labeling)
  • کامل کردن جمله (Sentence Completion)
  • پاسخ کوتاه (Short Answer Question)
  • تطبیق مجموعه­‌ای از گزینه­‌های داده شده در صورت سوال با مواردی از یک لیست شماره­‌گذاری شده (Matching)
  • چند گزینه­‌ای (Multiple choices)

مهارت‌های مورد ارزیابی در بخش لیسنینگ آزمون آیلتس

انواع مختلف سوالات لیسنینگ آزمون آیلتس به نحوی طراحی شده‌­اند که تمام ابعاد مهارت شنیداری شما را مورد سنجش قرار دهند. این مهارت­‌ها عبارتند از:

  • درک ایده ی اصلی
  • درک جزییات
  • درک نظر شخص یا اشخاص در حال صحبت،
  • درک هدف از بیان مطلبی خاص
  • فهم لهجه و گویش‌های مرسوم زبان انگلیسی

طیف وسیعی از لهجه­‌های انگلیسی در لیسنینگ آزمون آیلتس استفاده می­‌شود که نشان دهنده کاربرد بین المللی این آزمون است، بنابراین باید با تمرین زیاد گوشتان را به شنیدن لهجه­‌های متفاوت عادت دهید.

نحوه نمره­‌دهی در بخش لیسنینگ آزمون آیلتس

به هر پاسخ درست از ۴۰ سوال بخش لیسنینگ، یک نمره داده می­‌شود، سپس نمره حاصل به مقیاس ۹ نمره‌ه­ای آیلتس تبدیل می­‌شود.

جدول زیر میانگین تعداد پاسخ­‌های درست مورد نیاز برای دست‌یابی به یک نمره خاص در بخش لیسنینگ را نشان می­‌دهد.

Band score Raw score out of 40
516
623
730
835

ریدینگ آزمون آیلتس (IELTS READING)

بخش ریدینگ آزمون آیلتس دومین بخشی است که در آزمون کتبی مورد سنجش قرار می‌­گیرد.

شامل ۴۰ سوال است که در مدت زمان ۶۰ دقیقه باید به آن­ها پاسخ دهید.

توجه داشته باشید که در این بخش وقت اضافه برای انتقال پاسخ‌ها به پاسخ‌نامه داده نمی­‌شود.

این۴۰ سؤال شامل ۱۱ مدل سوال زیر می­‌باشند:

  • چهار گزینه‌ای (Multiple Choice)
  • شناسایی اطلاعات، که به صورت سوالات صحیح، غلط و ذکر نشده، مطرح می­‌شوند. (True, False and Not Given Questions)
  • شناسایی دیدگاه و ادعاهای نویسنده، که به صورت سوالات بله، خیرو ذکر نشده، مطرح می‌­شوند.(Yes or No and Not Given Questions)
  • انتخاب عنوان مناسب برای هر پاراگراف از میان عنوان­­‌های داده شده در صورت سوال. (Match Heading)
  • انتخاب پایان مناسب برای هر پاراگراف از میان جملات پایانی داده شده در صورت سوال.(Match Ending)
  • تطبیق جزئیاتی از متن (مانند،اسم نویسندگان) در صورت سوال با اطلاعات مشخصی که در متن در مورد آن­ها بیان شده است. (Mach Feachers)
  • تطبیق اطلاعات داده شده در صورت سوال با اطلاعاتی که در هر پاراگراف بیان می­شود. (Match Information)
  • کامل کردن جملات، که به صورت سوالات چهار گزینه‌­ای مطرح می­‌شوند. (Completing Sentences)
  • کامل کردن جملات که به صورت سوالات جای خالی مطرح می­‌شوند. (Sentence Completion)
  • کامل کردن خلاصه، جدول یا یک فرآیند که از متن برگرفته شده‌است، و به صورت سوالات جای خالی مطرح می‌­شوند. (Summary Completion)
  • کامل کردن برچسب­‌های دیاگرام یک فرآیند توصیف شده در متن، که به صورت سوالات جای خالی مطرح می­‌شوند. (Diagram Label Completion)
  • پیدا کردن دو پاسخ مناسب برای یک سوال از میان پنج گزینه داده شده. (Answering a Question)
  • پاسخ کوتاه (Short Answer Questions)

همانطور که گفته شد بخش ریدینگ در آزمون آکادمیک و جنرال تفاوت‌­هایی دارد، در ادامه به بررسی این تفاوت می­‌پردازیم:

  • ریدینگ آزمون آیلتس آکادمیک:

در بخش ریدینگ آیلتس آکادمیک ۳ متن بلند در مورد موضوعات مختلف دانشگاهی و علمی وجود دارد. یکی از آن­ها ۱۴ سوال و دو متن دیگر هرکدام ۱۳ سوال دارند. این متن­‌ها از روزنامه‌­ها و مجلات معتبر انتخاب می­‌شوند، بنابراین ممکن است واقعی، تحلیلی یا نظری باشند.

آزمون آیلتس و انواع آن
  • ریدینگ آزمون آیلتس جنرال:

بخش ریدینگ آزمون آیلتس جنرال شامل سه بخش است که از بخش اول تا سوم به تدریج سخت­‌تر می­‌شود، بنابراین مهم است که به سوالات ابتدایی آزمون پاسخ درست بدهید تا نمره مطلوبتان را کسب کنید. تعداد سوالات هر متن در ریدینگ جنرال مانند ریدینگ آکادمیک، به صورتی است که یکی از بخش‌­ها ۱۴ سوال و دو بخش دیگر هرکدام ۱۳ سوال دارند.

بخش اول؛ دارای دو یا سه متن کوتاه­ مرتبط به هم است و سوالات ساده‌­تری دارد. این متن‌­ها معمولا در مورد مسائل واقعی و روزمره هستند، مانند: تبلیغ یک هتل یا امکانات یک موسسه آموزشی.

بخش دوم؛ نیز دو متن دارد که در مقایسه با متن­‌های بخش اول، کمی پیچیده­‌ترند و معمولا در مورد موضوعات کاری در یک کشور انگلیسی زبان را بیان می­‌کنند، مانند؛ شرایط کاری یا امکانات محل کار.

بخش سوم؛ یک متن دارد که در مقایسه با متون دو بخش قبلی بلند­تر و سخت‌­تر است و مشابه متون ریدینگ آزمون آیلتس آکادمیک می‌­باشد. تمام متون ریدینگ آزمون جنرال هم از یادداشت­‌ها، اسناد و مجلات معتبر انتخاب می‌­شوند.

مهارتهای مورد ارزیابی در بخش ریدینگ آزمون آیلتس

به طور کلی برای پاسخ­‌گویی به سوالات ریدینگ در هر دو نوع تست آیلتس آکادمیک و جنرال، باید قادر باشید نکات کلیدی و اطلاعات مهم در هر متن را پیدا کنید، درک کلی از متن به­‌دست آورید و بتوانید نظر نویسنده و استدلال­‌هایش را خلاصه کنید. این مهارت­‌ها شامل موارد زیر می­‌باشند:

  • درک مطلب کلی
  • درک ایده اصلی
  • درک جزئیات
  • درک مطالبی که ضمنی به آنها اشاره شده است
  • درک عقاید ، هدف و نگرش نویسنده
  • دنبال کردن یک مبحث

نحوه نمره­‌دهی در بخش ریدینگ آزمون آیلتس

هر جواب صحیح ۱ نمره از ۴۰ نمره دارد که نمره نهایی داوطلب به مقیاس ۹ نمره­ای آزمون آیلتس تبدیل می‌شود. توجه داشته باشید که نحوه نمره‌دهی مهارت ریدینگ در آزمون آکادمیک و جنرال متقاوت است به طوری که برای کسب نمره دلخواه در آزمون جنرال باید تعداد پاسخ­‌های صحیح بیشتری داشته باشید..

جداول زیر میانگین تعداد پاسخ­‌های درست مورد نیاز برای دست‌یابی به یک نمره خاص در بخش ریدینگ را نشان می­‌دهد:

Academic Training Reading
Band scoreRaw score out of 40
515
623
730
835
General Training Reading
Band scoreRaw score out of 40
415
523
630
734
838

نکته­ مهم دیگر این است که، هنگام وارد کردن جواب­‌ها در پاسخ‌نامه، باید به املا و گرامر عبارات و تعداد لغاتی که باید بنویسید، کاملا دقت کنید تا اشتباهی رخ ندهد و پاسخ شما غلط محسوب نشود.

رایتینگ آزمون آیلتس (IELTS WRITING)

بخش رایتینگ آزمون آیلتس سومین وآخرین بخش از آزمون کتبی است.

شامل دو بخش یا تسک (Task) است که باید در مدت زمان یک ساعت به هر دو تسک پاسخ دهید، بنابراین باید این زمان را طوری مدیریت کنید که برای هیج‌­یک وقت کم نیاورید.

در این بخش مهارت نگارش شما با نوشتن در مورد دو موضوع با دو سبک کاملا متفاوت، ارزیابی می‌شود.

برای کسب نمره بالا، رایتینگ شما باید دارای سه ویژگی کلی زیر باشد:

  • پاسخ مناسب به موضوع
  • ایده­‌های سازمان یافته
  • استفاده از واژگان و گرامر متنوع و درست

مهارتهای مورد ارزیابی در بخش رایتینگ آزمون آیلتس

مهارت­‌هایی نگارشی که در بخش رایتینگ آیلتس مورد ارزیابی قرار می­‌گیرند عبارتند از:

  • پاسخ­‌گویی درست و مرتبط به سوالات هر دو تسک (Task Achievement and Task Response)
  • انسجام و پیوستگی متون نوشته شده (Coherence and Cohesion)
  • استفاده از منبع واژگانی گسترده (Lexical Resource)
  • استفاده از گرامرهای زبانی گسترده و دقت بالا (Grammatical Range and Accuracy)

بخش رایتینگ در آزمون آکادمیک و جنرال از لحاظ موضوعی و ساختار با یکدیگر متفاوت هستند، در ادامه هریک را به صورت جداگانه بررسی می­‌کنیم.

ساختار رایتینگ آزمون آیلتس آکادمیک

در این بخش ۶۰ دقیقه به شما زمان داده می­‌شود تا به دو سوال مطرح شده در تسک ۱ و ۲ پاسخ دهید. این که به هر تسک چقدر زمان اختصاص ­دهید به خود شما بستگی دارد ولی معمولا بهتر است، تسک ۱ را در مدت ۲۰ دقیقه و تسک ۲ را در مدت ۴۰ دقیقه بنویسید.

توجه داشته باشید که در هر دو تسک سبک نوشتن شما باید به صورت رسمی باشد.

در تسک ۱، یک نمودار خطی، جدول، نمودار استوان‌ه­ای، نمودار دایره­ای یا دیاگرام ارائه شده، و از شما خواسته می­‌شود اطلاعات، داده­‌ها و ارقام آن را به طور خلاصه توصیف کنید. ممکن است لازم باشد، مراحل یک فرآیند، نحوه کار یک سیستم یا یک موضوع یا رویداد را توضیح دهید.

بهتر است پاسخ تسک ۱ را در چهار پاراگراف (مقدمه، نگاه کلی و دو بدنه) بنویسید.

برای تسک ۱حداقل باید ۱۵۰ واژه بنویسید، و اگر کمتر از این تعداد باشد نمره آن را دریافت نخواهید کرد، ولی اگر بیشتر بنویسید، در صورتی که برای تسک ۲ وقت کم نیاورید، ایرادی ندارد.

در مقایسه با تسک ۲، پاسخ­‌گویی به تسک ۱ ساده‌­تر است و نمره کمتری را به خود اختصاص می‌­دهد.

در تسک ۲ رایتنگ آزمون آیلتس آکادمیک، از شما خواسته می­‌شود مقاله­‌ای در پاسخ به یک دیدگاه، استدلال یا مشکل بنویسید.

باید به دقت صورت سوال را بخوانید و پاسخ مرتبط با سوال یا سوالات را بنویسید.

مقاله شما باید حداقل ۲۵۰ واژه داشته باشد و بهتر است متشکل از ۴ پاراگراف ( مقدمه، دو بدنه و نتیجه گیری) باشد.

نمره تسک دوم، دو سوم کل نمره رایتینگ را تشکیل می­‌دهد، بنابراین باید توجه ویژه‌­ای به آن داشته باشید.

سوالات این تسک به ۶ دسته زیر تقسیم بندی می­‌شوند؛

  • Agree/Disagree
  • Advantage/Disadvantage
  • Discuss both Views
  • Discuss both Views and Give your Opinion
  • Problem/solution
  • Double Question

ساختار رایتینگ آزمون آیلتس جنرال

در رایتینگ آزمون آیلتس جنرال مانند آکادمیک به شما ۶۰ دقیقه زمان داده می‌­شود تا به هر دو تسک ۱ و ۲ پاسخ دهید و بهتر است برای تسک ۱، ۲۰ دقیقه و برای تسک ۲، ۴۰دقیقه زمان بگذارید.

موضوعات هر دو تسک در رایتینگ جنرال عمومی هستند.

تسک ۱، توانایی شما در برقراری ارتباط با موضوعات روزمره زندگی را مورد سنجش قرار می‌­دهد.

شما باید نام‌ه­ای به شخص، شرکت یا یک مؤسسه ینویسید. این نامه می­تواند رسمی، نیمه رسمی یا دوستانه و غیر رسمی باشد، که با توجه به صورت سوال و نوع مخاطب مشخص می­شود.

نامه به کارفرما برای درخواست مرخصی یا مطرح کردن مشکل، نامه به مدیر ساختمان و شکایت از موضوعی یا نوشتن نام‌ه­ای به یک دوست قدیمی از جمله موضوعات تسک ۱ آزمون آیلتس جنرال می­باشند.

پاسخ تسک ۱ را در چهار پاراگراف (مقدمه، مسئله/ موقعیت، راه حل/ اقدام و نتیجه گیری) بنویسید.

برای این تسک نیز مانند تسک ۱ آکادمیک، حداقل باید ۱۵۰ واژه بنویسید، و اگر کمتر از این تعداد باشد نمره آن را دریافت نخواهید کرد، ولی اگر بیشتر بنویسید، در صورتی که برای تسک ۲ وقت کم نیاورید، ایرادی ندارد.

این تسک حدود ۳۰٪ از نمره رایتینگ شما را تشکیل می­دهد.

در تسک ۲، مانند رایتینگ تسک ۲ آکادمیک، باید درباره­‌ی دیدگاه، استدالال یا معضل مطرح شده در صورت سوال که موضوعی عمومی دارد، مقاله بنویسید. به عنوان مثال؛ آیا بهتر است کودکان در منزل تحصیل کنند؟، چه کسی باید مسئولیت مراقبت از سالمندان را بر عهده بگیرد؟، یا چگونه می­توان خانواده­ها را به هم نزدیک کرد؟

انواع سوالات مطرح شده در تسک ۲ رایتینگ جنرال مانند رایتینگ اکادمیک است، بنابراین ممکن است از شما خواسته شود موافقت یا مخالت خود را درمورد موضوع خاصی بیان کنید یا به یک یا دو سوال پاسخ دهید. به عنوان مثال، با توجه به این گفته که خانواده‌­ها به اندازه گذشته به هم نزدیک نیستند، ممکن است از شما خواسته شود به سؤالات زیر پاسخ دهید: چرا فکر می­‌کنید اینگونه است؟ و چه اقداماتی می­توان انجام داد تا خانواده‌­ها دوباره به هم نزدیک شوند؟

حداقل تعداد کلمات برای این بخش حداقل باید ۲۵۰ کلمه بنویسید و در صورتی که زمان داشته باشید، نوشتن بیشتر ایرادی ندارد.

تسک ۲ حدود ۷۰ درصد سهم نمره شما از رایتینگ جنرال را تشکیل می­‌دهد، بنابراین باید توجه بیشتری به آن داشته باشید.

تنها تفاوت تسک دو آزمون جنرال و آکادمیک در موضوع مقاله است، همانطور که گفته شد در رایتینگ آزمون جنرال، این موضوعات عمومی­‌تر هستند.

توجه کنید که بهتر است در انتهای بخش رایتینگ زمانی برای مرور و اصلاح اشتباهات احتمالی باقی بگذارید.

نیاز به مشاوره دارید؟

کارشناسان ما در موسسه تخصصی زبان کوییک آماده کمک به شما هستند.

تماس با ما

اسپیکینگ آزمون آیلتس (IELTS SPEAKING)

بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس به صورت شفاهی و در کشور ما در روزهای قبل از آزمون کتبی، برگزار می­شود.

مانند یک مصاحبه کاری، در مدت زمان بین ۱۱ تا ۱۵ دقیقه، ممتحن میزان مهارت شما در صحبت کردن به زبان انگلیسی را می­‌سنجد و در کل مکالمه، صدای شما ضبط می­‌شود.

اسپیکینگ آیلتس ۳ بخش (Part) دارد

  • بخش اول (Part1)، عمدتا مقدمه است و بعد از معرفی خود، ممتحن از شما چند سوال عمومی می‌­پرسد که معمولا در مورد خانواده، کار، رشته تحصیلی و علائق شما هستند.

این بخش معمولا بین ۴ تا ۵ دقیقه طول می­‌کشد و شما باید به سوالات کوتاه و کامل پاسخ دهید.

هدف از این بخش، ارزیابی مهارت شما در برقراری ارتباط و بیان تجارب و اطلاعات روزمره است.

  • در بخش دوم (Part2)، کارتی به شما داده می­‌شود (Cue Card) که روی آن موضوعی خاص همراه با ۳ سوال مربوط به آن موضوع، نوشته شده‌­است.

یک دقیقه زمان خواهید داشت تا در مورد آن موضوع فکر کنید و همچنین به شما یک مداد و کاغذ هم داده­ می­شود تا نکات کلیدی آنچه را که می­‌خواهید بگویید را یادداشت کنید.

سپس باید در طول مدت ۲ دقیقه در مورد آن موضوع صحبت کنید. توجه داشته باشید که در حین صحبت کردن به همه سوالات پاسخ دهید.

پس از پایان یافتن صحبت شما، ممتحن ممکن است چند سوال در رابطه با همین موضوع از شما بپرسد.

این بخش حدود ۳ تا ۴ دقیقه طول می­کشد.

  • در بخش سوم (Part3)، چند سوال از شما پرسیده می­‌شود که به موضوع بخش دوم مربوط هستند. این بخش در واقع یک بحث و گفتگو میان شما و ممتحن است، بنابراین با نشان دادن مهارت­‌های خود می­‌توانید نمره بالایی کسب کنید.

این بخش بین ۴ تا ۵ دقیقه طول می­کشد.

مهارت‌های مورد ارزیابی در بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس

  • میزان تسلط یا روان بودن (Fluency)
  • انسجام و پیوستگی (Coherence)
  • استفاده از گرامرهای متنوع (Grammar)
  • دقت بالا (Accuracy)
  • تلفظ درست لغات (Pronunciation)

سعی کنید ارتباط چشمی­ خود را با ممتحن حفظ کنید و به آرامی، واضح و مودبانه صحبت کنید.

از اخم کردن یا نشان دادن عصبانیت از طریق چهره خودداری کنید.

مثل اینکه با دیگران به طور رسمی صحبت می‌کنید با کنکور صحبت کنید. پاسخ‌های شما باید به نظر برسد که انگار با کنکور صحبت می کنید و سخنرانی نمی‌کنید.

به سؤالات ممتحن خوب دقت کنید تا پاسخ­‌هایتان کامل و درست باشد.

نحوه محاسبه نمره نهایی در آزمون آیلتس

نتیجه آزمون آیلتس (TRF) نمره‌­ی شما در هر مهارت و یک نمره‌ی کلی از ۹ نمره را نشان می­دهد. نمره کلی شما میانگینی از نمرات هر چهار مهارت است. در زیر نمونه‌ه­ای از نحوه میانگین‌گیری نشان داده شده­‌است.

TitleListeningReadingWritingSpeakingAverage of four components
(total of the four individual
component scores
divided by four)
Band score
Test taker A6/56/55/07/06/256/5
Test taker B4/03/54/04/03/8754/0
Test taker C6/56/55/56/06/1256/0

معمولا ۱۳ روز پس از آزمون نتایج بر روی سایت مرکز برگزاری آزمون، اعلام می‌­شوند و سپس پست خواهند شد. برخی از مراکز مجاز برگزاری آزمون در ایران نتیجه را از طریق پیامک و ایمیل نیز ارسال می­‌کنند.

شما فقط یک کپی از کارنامه خود دریافت می­‌کنید و این امکان وجود دارد از مرکز برگزاری آزمون درخواست کنید تا کارنامه را برای ۵ سازمان به صورت رایگان ارسال کنند. مدت اعتبار کارنامه آزمون آیلتس شما ۲ سال خواهد بود.

اگر به نتیجه خود اعتراض داشتید، تا ۶ هفته بعد از آزمون فرصت دارید تا فرم اعتراض را به مرکز آزمون ارائه دهید. برای ثبت اعتراض باید هزینه آن را پرداخت کنید که در صورت بالا رفتن نمره شما، این مبلغ به شما بازگردانده می­شود.

برایی کسب بهترین نتیجه در امتحان آیلتس همین الان با مشاورین ما در موسسه تخصصی زبان کوییک تماس بگیرید.

منابع آزمون آیلتس

بهترین نمونه سوالات آزمون آیلتس کتاب‌های کمبریج می‌باشد. که تاکنون ۱ جلد از آن چاپ شده‌است. هر جلد از این کتاب شامل ۴ نمونه کامل آیلتس است که شامل چهار مهارت اسپیکینگ، ریدینگ، لیسنینگ و رایتینگ می‌باشد. البته باید توجه داشته باشید که از سال ۲۰۲۰ این آزمون به خصوص در بخش ریدینگ اندکی تغییرات داشت و به عبارتی سخت‌تر شد. لذا اگر در جست و جوی کتاب بهتری در این زمینه هستید که شامل نمونه سوالات واقعی‌تری در این زمینه باشد کتاب IELTS PLUS 3 را به شما پیشنهاد می‌کنیم. همچنین می‌توانید با تماس با موسسه تخصصی کوییک از نمونه سوالات سال‌های قبل این آزمون بهره‌مندشوید که نمونه سوالات واقعی می‌باشند.

هزینه آزمون آیلتس در سال 2024

تنها سازمانی که در ایران هزینه آزمون آیلتس را اعلام می‌کند سازمان سنجش جمهوری اسلامی ایران می‌باشد که بر طبق آخرین اعلامیه این سازمان قیمت این آزمون در سال ۲۰۲۴ مبلغ حدودا ۹ میلیون تومان می‌باشد که برای پرداخت آن داشتن یک کارت اعتباری متصل به هر یک از بانک‌های داخل کشور کافی می‌باشد.قابل ذکر است مبلغ آیلتس به دلار ۲۵۰ دلار آمریکا می‌باشد.

زمان برگزاری آزمون آیلتس در سال 2024

این سوال یکی از سوالات مهم و رایج زبان‌آموزان می‌باشد که گاهی نگرانی‌هایی نیز برای آنها ایجاد می‌کند. سنترها و مراکز مختلفی هستند که در کشور ایران برگزار کننده این آزمون می‌باشد. در سایت این آزمون‌ها به راحتی می‌توانید از تاریخ برگزاری این آزمون با خبر شوید. بهترین مرکز و استانداردترین مرکز برگزاری آزمون آیلتس از نظر موسسه تخصصی زبان کوییک ، موسسه عصر دین و دانش می‌باشد

تعداد دفعات برگزاری آزمون آیلتس در سال

به طور میانگین می‌توان عنوان کرد که آزمون آیلتس در کشور ایران ماهیانه دو تا سه بار برگزار می‌شود. همانگونه که عنوان شد این دو تا سه بار در مراکز مختلف برگزاری آیلتس اجرا می‌گردند.

استعلام نمره آیلتس

بعد از این که داوطلبین آزمون خود را در مراکز مختلف اجرا می‌کنند بایستی برای گرفتن نتیجه سیزده روز صبر کنند. در صورتی که در سایت مرکز مورد نظر شماره موبایل خود را وارد کرده باشید، نمره شما به صورت پیامک برای شما ارسال می‌شود و برای گرفتن نسخه اصلی مدرک آیلتس خود می‌بایستی بعد از ۲ تا ۳ روز به مرکز مورد نظر رفته و مدرک خود را دریافت نمایید. البته ممکن است که شما در هنگام ثبت نام آدرس خود را ثبت کرده باشید که در این صورت مدرک شما توسط پست به شما ارسال می‌شود.

اعتراض به نمره امتحان آیلتس

اگر به نتیجه خود اعتراض داشتید، تا ۶ هفته بعد از آزمون فرصت دارید تا فرم اعتراض را به مرکز آزمون ارائه دهید. برای ثبت اعتراض باید هزینه آن را پرداخت کنید که در صورت بالا رفتن نمره شما، این مبلغ به شما بازگردانده می­شود.

برایی کسب بهترین نتیجه در امتحان آیلتس همین الان با مشاورین ما در موسسه تخصصی زبان کوییک تماس بگیرید.

عدم برگزاری آزمون آیلتس در ایران

با توجه به حجم وسیع تقلب در سنترهای برگزار کننده آزمون آیلتس در ایران در حال حاضر این آزمون در ایران برگزار نمی گردد و هیچ کدام از سنتر ها تایمی برای برگزاری آزمون آیلتس در حال حاضر ندارند. به داوطلبین عزیز توصیه می شود که در صورتی که قصد شرکت در آزمون آیلتس را دارند به کشور های همسایه مراجعه نمایند.

نحوه ثبت نام آزمون آیلتس در خارج از کشور

برای ثبت نام در آزمون آیلتس در هر کدام از کشورهای اطراف کار ساده ای خواهید داشت.

در ابتدا نیاز دارید که کشور مورد نظر خودتان را انتخاب کنید و سپس سنترهای موجود در آن کشور رو بررسی نمایید. در اینجا برای شما کشور ترکیه را مثال می زنیم.

آزمون آیلتس تحث نظارت دو نهاد IDP و British Counsil برگزار می گردند. پس در ابتدا باید کلید واژه زیر را در جست و جو گر خود سرچ نمایید‌:‌

IDP Ielts centers in Turkey or British Counsil Ielts centers in Turkey

سپس تمامی سنتر های برگزار کننده در نتایج برای شما پدیدار خواهند شد.

شما می توانید وارد سایت سنتر مربوطه شوید و برای ثبت نام اقدام کنید. این سایت ها معمولا از شما می خواهند تا یک اکانت بسازید. پس از ساخت اکانت شما می توانید تا تایم و محل آزمون را انتخاب نمایید. مشکلی که احتملا به آن بر می خورید نحوه پرداخت هزینه آزمون هست. نگران این موضوع نباشید چرا که با مراجعه به سایت شریف ویزا خیلی راحت می تونید برای پرداخت هزینه اقدام نمایید.

اگر سوال های بیشتری در زمینه ثبت نام آزمون آیلتس در خارج از کشور دارید با مشاورین ما تماس بگیرید تا راهنمایی های بهتر را به شما در این زمینه ارایه نماییم.

نیاز به مشاوره دارید؟

کارشناسان ما در موسسه تخصصی زبان کوییک آماده کمک به شما هستند.

تماس با ما

آزمون آیلتس آنلاین

خبر بسیار عالی برای متقاضیان شرکت در آزمون آیلتس این است که امکان برگزاری آیلتس آنلاین برای ایرانیان نیز فراهم شده‌است. برای شرکت در این آزمون نیاز به شرکت در هیچ سنتری ندارید و حتی در منزل خودتان نیز می‌توانید در این آزمون شرکت کنید. در حال حاضر آزمون آیلتس آنلاین فقط برای نوع آکادمیک آن امکان‌پذیر می‌باشد.

دوره های آمادگی آزمون آیلتس در موسسه کوییک

موسسه تخصصی زبان کوییک با بهره گیری از بهترین اساتید در زمینه آموزش مهارت های چهارگانه آیلتس٬ کلاس های آیلتس خود خود را به صورت حضوری و آنلاین برگزار می نماید. در ادامه به نحوه ثبت نام و روند برگزاری کلاس ها در موسسه کوییک می پردازیم.

نحوه ثبت نام در دوره ها:

برای شرکت در دوره های آمادگی آیلتس موسسه کوییک٬ کافیست دو قدم زیر را بردارید.

۱. تماس با موسسه یا درج شماره تماس خودتان

شما می توانید با تماس با مشاورین ما٬ یا درج شماره خودتان در وبسایت (‌پایین همین صفحه)‌٬ با مشاورین ما تماس گرفته و همکاران ما در اسرع وقت برای شما وقت تعیین سطح را مقرر می نمایند.

۲. شرکت در تعیین سطح رایگان و شروع دوره ها

با توجه به زمان بندی اعلام شده٬ تعیین سطح شما توسط اساتیدی که مدیریت آموزشی مجموعه را بر عهده دارند برگزار خواهند شد و سطح کلی و نقاط ضعف و قدرت شما را برای شما تشریح خواهند کرد.

توجه داشته باشید که در صورتی که سطح زبان شما به قدر کافی خوب نباشد٬ اساتید تعیین سطح به شما کلاس های دانش عمومی موسسه را پیشنهاد خواهند کرد٬‌چرا که با دانش ضعیف زبان انگلیسی٬ امکان شرکت در دوره های آمادگی آیلتس وجود ندارد.

نحوه برگزاری دوره های آیلتس

دوره های آمادگی آزمون ايلتس به دو صورت زیر برگزار می گردد:‌

۱. دوره های گروهی آمادگی آیلتس

 در صورتی که به صورت گروهی در این دوره ها شرکت نمایید نیاز به گذراندن سه ترم دارید که میزان زمان هر ترم ۵ هفته می باشد. شما می توانید به صورت خصوصی و گروهی در این دوره ها شرکت نمایید.

۲. دوره های خصوصی آمادگی آیلتس

زبان آموزانی که در دوره های خصوصی آزمون آیلتس شرکت می کنند٬ از طریق استاد تعیین سطح متوجه تعداد جلساتی که نیاز دارند خواهند شد. ممکن است شما در یک اسکیل ضعیف و یا در دیگری نیازی به کلاس و دوره نداشته باشید. با توجه به این فاکتورها تعداد جلسات شما می تواند از ۱۰ تا ۴۰ ساعت متغیر باشد.

سوال‌های رایج در زمینه آزمون آیلتس

ثبت نام آزمون آیلتس چگونه است؟

برای ثبت نام در آزمون آیلتس، می‌توانید به سایت مراکز برگزاری آزمون آیلتس از قبیل عصر دین و دانش مراجعه نمایید. در این مراکز فرآیند ثبت نام به طور کامل تشریح شده است.

نمونه سوالات و منابع آزمون آیلتس کدامند؟

بهترین نمونه سوالات برای آزمون آیلتس، کتاب‌های کمبریج که باشماره‌گذاری‌های مختلف منتشر شده‌اند می‌باشند. برای دستیابی به نمونه سوالات واقعی آزمون آیلتس می‌توانید با موسسه تخصصی زبان کوییک تماس بگیرید.

هزینه آزمون آیلتس 2024 چقدر است؟

طبق آخرین رقم اعلام شده توسط سازمان سنجش هزینه آزمون آیلتس 2024 مبلغ حدود ۹ میلیون تومان می باشد.

آیا موسسه تخصصی زبان کوییک دوره‌های آمادگی آزمون آیلتس را دارد؟

موسسه تخصصی زبان کوییک با بهره‌گیری از اساتید مجرب و نوین‌ترین سیستم آموزشی، کلاس‌های آمادگی آزمون آیلتس را به بهترین کیفیت برگزار می‌نماید.

آیا موسسه تخصصی زبان کوییک آزمون آزمایشی آیلتس (Mock) را برگزار می‌نماید؟

موسسه تخصصی زبان کوییک، با رعایت استاندارد‌های روز آزمون آیلتس، با کم‌ترین هزینه و بررسی تست‌ها در حضور زبان‌آموزان، آزمون‌های آزمایشی آیلتس را برگزار می‌نماید.

آیا امکان برگزاری آزمون آیلتس به صورت آنلاین نیز وجود دارد؟

با توجه به شیوع ویروس کرونا، آزمون آیلتس راهکار جدید خود را با آزمون IELTS آنلاین، ارائه کرده‌است. دوره‌های این آزمون نیر در موسسه تخصصی کوییک در حال برگزار شدن است.

مطالب مرتبط

آزمون تافل آنلاین Home Edition

آزمون تافل آنلاین

آزمون دولینگو

آزمون دولینگو

آزمون تافل

آزمون تافل

آزمون CAEL

آزمون CAEL

آزمون GRE

آزمون GRE

آزمون PTE

آزمون PTE

آزمون TOEIC

آزمون TOEIC

این نوشته چقدر مفید بود؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 25 میانگین: 4.1]

26 نظر یا سوال
Inline Feedbacks
View all comments
امیرعباس

فو العده بود دمتون گرم

شیرین

خیلی کامل و دقیق بود. خسته نباشید.

رزا

عالیییی مرسی

راهله کاملان

بسیار عالی بود ممنون

سجاد حیدرابادی

سلام امتحان التماس در ایران برگزار میگردد

موسسه تخصصي زبان كوييك
مدیر

سلام
در این تاریخی که این پیغام درج می شود آزمون آیلتس در ایران برگزار نمی شود.

سجاد حیدرابادی

سلام آیا امتحان ایلتس در ایران برگزار می‌شود؟

موسسه تخصصي زبان كوييك
مدیر

سلام
متاسفانه در این تاریخ که این پیغام گذاشته شده است همچین امکانی وجود ندارد

نگین

عالی

ebrahim khalili

سلام و درود
من میخواستم ازمون ایلتس بدم
زمان برگزاری ازمون ایلتس کی هست؟
چه جوری باید ثبت نام کنم؟

موسسه تخصصي زبان كوييك
مدیر
پاسخ به  ebrahim khalili

با عرض سلام
متاسفانه در این تاریخی که این پیام نوشته می شه آزمون آیلتس در کشور ایران برگزار نمیشه
پس باید به کشور های همسایه مثل ترکیه مراجعه کنید و امتحان خودتون رو اونجا بدید
اگر در این زمینه نیاز به مشاوره داشتید همکاران من به شما مشاوره خواهند داد
کافیه با ما تماس بگیرید

soheil azad

باعرض سلام و خسته نباشید
بنده نمونه سوال های ایلتس رو می خواستم میشه لطف کنید بگید از کجا میتونم تهیه کنم؟

موسسه تخصصي زبان كوييك
مدیر
پاسخ به  soheil azad

سلام
شما می تونید برای دستیابی به نمونه سوالات آزمون آیلتس به کتاب های کمبریج که از ۱ تا ۱۸ در حال حاضر موجود است مراجعه نمایید.

farshad

سلام روزتون بخیر بسیار ممنونم از کوییک من از سطح کاملا مبتدی شروع کردم و حتی نمره ام از نمره ای که تضمین کرده بودید هم بیشتر شد وظیفه خودم دونستم اعلام کنم اینجا تا بقیه افرادی که تو ایلتس سردرگمی دارن هم بهشون کمک بشه بازم ممنون از موسسه و اساتید خوبتون

موسسه تخصصي زبان كوييك
مدیر
پاسخ به  farshad

سلام
خیلی خوشحال هستیم که این رو از شما می شنوید
امیدواریم تو همه مراحل زندگیتون موفق باشید و به هدفتون دست پیدا کنید.

Sogand managi

ممنون خيلي كامل بود فقط موسسه كوييك دوره هاي تضميني ايلتس و بصورت گروهي هم داره؟

موسسه تخصصي زبان كوييك
مدیر
پاسخ به  Sogand managi

سلام
موسسه تخصصی زبان کوییک هر دو نوع کلاس های تضمینی رو به صورت خصوصی و گروهی برگزار می کنه
شما می تونید با مشاورین ما تماس بگیرید تا بهتون درباره کلاس ها و تعیین سطح رایگان کلاس ها مشاوره بدهند
برای تماس با موسسه به صفحه تماس با ما همین سایت مراجعه نمایید.

atefe tahani

سلام خسته نباشید ، مطالب عالی بود ، فقط یک سوالی پیش اومده برام ، حداقل کسب چه نمره ای یعنی قبول شدیم ؟

موسسه تخصصي زبان كوييك
مدیر
پاسخ به  atefe tahani

سلام
نمره قبولی در آزمون آیلتس وجود ندارد
شما می تونید از ‍۱ تا ۹ هر نمره ای بگیرید
ولی نمره مورد پذیرش غالب دانشگاه های جهان شش و نیم و بالاتر هست

amiri

بسیار عالی ممنون

Nawid

چرا ثبت نمیشه

🔥❤️‍🔥Mehrab❤️‍🔥🔥

خیلی مفید بود مرسی از زحماتتون 😘❤️

موسسه تخصصي زبان كوييك
مدیر

خیلی خوشحال هستیم که از مطالب مرتبط به آزمون آیلتس لذت بردید

mitra

سلام من ازمون ایلتس کامپیوتری شرکت کردم ماه دیگه آزمونم هست. میخواستم بدونم میگن ریدینگ آیلتس سخت تر شده واقعا سخت تر شده؟
حقیقتا خیلی نگران شدم و ممنون میشم بگید چه منابعی برای ریدینگ آزمون آیلتس بخونم

موسسه تخصصي زبان كوييك
مدیر
پاسخ به  mitra

سلام
معمولا آزمون آیلتس از استانداردهای خودش پیروی میکنه و به این صورت نیست که یکباره خیلی به صورت غیراستاندارد سخت بشه.
برای ریدینگ آزمون آیلتس بهترین نمونه سوالات همون اکچوال تست ها هستند که میتونید ازشون استفاده کنید برای موفقیت بیشتر در آزمون آیلتس

خاور

مرسی از مطلب خوبتون‌در مورد ایلتس
واقعا کامل بود

موسسه تخصصی زبان کوییک - آموزش تضمینی زبان از مبتدی تا پیشرفته