انواع آموزش زبان انگلیسی

معلمی، مانند هر حرفه دیگری، یک تلاش هنری است. این امر مستلزم آگاهی از موضوعات آن، روشهای اجرای صحیح، آگاهی به رویکردهای آموزشی جدید و صبر است. زمینه سازی برای هر زبانی برای شکوفایی آن بسیار مهم است. یادگیری یک زبان جدید، مانند زبان انگلیسی، نیازمند دانش گرامر، بیان جمله و تلفظ صحیح کلمات است. همچنین حفظ یک محیط مناسب برای افزایش رشد عملکرد زبان‌آموزان به همان اندازه مهم است.

اما امروزه انواع آموزش زبان انگلیسی وجود دارد که می‌توانند پایه‌ای محکم برای یادگیری زبان ایجاد کنند. با این حال، روش‌ها و رویکردهای مختلف آموزش زبان انگلیسی، در طول سال‌ها مورد محک و آزمایش قرار گرفته‌اند که برخی از آنها مؤثرتر از دیگران بوده‌اند. روش‌های تدریس برای هر زبانی می‌تواند بر حسب نیاز فرد، متفاوت باشد.

اگر مشتاقانه منتظر ایجاد یک شغل مدرسی زبان هستید، یادگیری انواع آموزش زبان انگلیسی برای دستیابی به هدف شما مفید خواهد بود. در اینجا 10 روش مختلف انواع آموزش زبان انگلیسی را اشاره کرده‌ایم.

روش مستقیم در تدریس زبان

1. روش مستقیم برای آموزش زبان انگلیسی

روش مستقیم که اغلب به عنوان روش طبیعی نیز شناخته می‌شود، یکی از انواع آموزش زبان انگلیسی بوده و بیشتر بر مهارت‌های شفاهی تمرکز داشته و از یک حفاری تکراری برای آموزش زبانی که قرار است به دانش آموزان یاد داده شود، استفاده می‌کند. از این روش برای یادگیری محدوده وسیعی از زبان‌های متفاوت از جمله انگلیسی استفاده می‌شود.

در این روش  گرامر به صورت استقرایی آموزش داده می‌شود. نامزدها سعی می‌کنند با نگاه به ارائه شفاهی معلم، این قانون را دریابند. در نتیجه، داوطلبان باید بتوانند منظور خود را به زبان انگلیسی و با لهجه و مهارت‌های گرامری مناسب بیان کنند. این روش ایده‌ها را با بیان پیوند می‌دهد و به دانش آموزان اجازه می‌دهد با زبان انگلیسی ارتباط برقرار کنند. دو شکل پرطرفدار این تکنیک آموزشی مستقیم، امروزه کالان و برلیتز هستند.

اگرچه در این روش تلاش و زمان نیاز است، اما نتایج کاملا امیدوارکننده‌ای گرفته می‌شود. در دوران مدرن، این روش آموزش زبان انگلیسی به طور گسترده برای برقراری ارتباط در سناریوهای بلادرنگ استفاده می‌شود.

2. روش صوتی-زبانی

از دیگر انواع آموزش زبان انگلیسی روش صوتی-زبانی است که به عنوان روش کلیدی جدید یا روش ارتش نیز رایج است، و مبتنی بر نظریه رفتارگرایی است. این روش از انواع آموزش زبان انگلیسی مبتنی بر این ایده است که می‌توان با تقویت مداوم، چیزهای جدیدی یاد گرفت. همانطور که در ارتش با مشاهده رفتار بد فرد تنبیه می‌شود، در این مورد نیز زبان‌آموز در اثر استفاده بد از زبان انگلیسی بازخورد منفی دریافت می‌کند.

به طور مشابه، وقتی زبان‌آموزی به خوبی استفاده از زبان انگلیسی را نشان می‌دهد، پاداش مثبت دریافت می‌کند. علاوه بر این، روش صوتی-زبانی شبیه به روش مستقیم است زیرا بر استفاده از زبان مقصد تمرکز دارد. این روش تاکید زیادی بر توانایی‌های شنیداری و گفتاری دارد. فعالیت‌ها معمولاً شامل تکرار کلمات پس از گوش دادن دقیق به معلم است تا زمانی که تلفظ و ریتم کامل شود. علاوه بر این، بازخورد مثبت برای کار خوب به زبان‌آموز داده می‌شود و اشتباهات بلافاصله اصلاح می‌شوند.

3. روش آموزش گرامر-ترجمه

روش گرامر-ترجمه یکی دیگر از انواع آموزش زبان انگلیسی است و یکی از قدیمی‌ترین روش‌های آموزش زبان محسوب می‌شود که به قرن شانزدهم باز می‌گردد. این رویکرد سنتی برای آموزش زبان انگلیسی، ترجمه از زبان مادری زبان‌آموز به زبان مقصد و بالعکس را در اولویت قرار می‌دهد. در روش گرامر-ترجمه، از زبان‌آموزان انتظار می‌رود که فهرست‌های طولانی واژگان را همراه با قالب‌ها و قواعد گرامری دقیق به خاطر بسپارند.

این روش تدریس اغلب دقت را به روانی ترجیح می‌دهد و بر توسعه مهارت‌های خواندن و نوشتن تمرکز می‌کند. بنابراین، تمرین‌های دستور زبان، تست‌های واژگان، و ادغام مفاهیم دستور زبان جدید در وظایف نوشتاری استاندارد، فعالیت‌های رایج در کلاس درس به شمار می‌آیند. این متد، یک روش سنتی برای آموزش زبان انگلیسی است، اما دانش آموزان را برای مهارت‌های ارتباطی خودجوش آماده نمی کند. با وجود انتقاد شدیدی که در این دوران مدرن به این شیوه مشمول در انواع آموزش زبان انگلیسی می‌شود، بسیاری از موسسات همچنان از این روش آموزش زبان انگلیسی برای تشویق یادگیری علمی استفاده می‌کنند.

4. راه خاموش، روشی برای آموزش زبان انگلیسی

از دیگر انواع آموزش زبان انگلیسی رویکرد راه خاموش است که از روش‌های حداقلی تدریس برای ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان برای صحبت کردن به زبان مربوطه استفاده می‌کند. این روش آموزش زبان انگلیسی توسط کالب گاتگنو ابداع شده است و به زبان‌آموزان مبتدی و جوان اجازه می‌دهد تا در زبان انگلیسی شکوفا شوند.

روش راه خاموش برای تدریس زبان انگلیسی، بیشتر بر یادگیری دانش‌آموزان تاکد دارد تا تدریس. معلمان در ابتدا کل فرآیند را توضیح می‌دهند. در این رویکرد، سکوت به عنوان ابزاری برای تشویق دانش آموزان به کشف مستقل زبان مقصد مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، معلمان طیف گسترده‌ای از حرکات و حالات چهره را برای برقراری ارتباط موثر با دانش آموزان به کار می‌گیرند. علاوه بر این، استفاده از لوازم جانبی می‌تواند برای تقویت یادگیری زبان انگلیسی مفید باشد.

الگویی از برنامه درسی ساختاری و دستور زبان، واژگان، و تلفظ به طور مداوم برای تقویت زبان، ایجاد و بازیافت می‌شود. علاوه بر این، معلمان بر عملکرد دانش آموزان نظارت می‌کنند و آزمون‌های رسمی را برای ارزشیابی تنظیم می‌کنند. بنابراین پس از آزمون دانش آموزان تشویق می‌شوند تا خطاهای زبانی خود را اصلاح کنند.

5. آموزش زبان ارتباطی(CLT)

رویکرد آموزش زبان ارتباطی از دیگر انواع آموزش زبان انگلیسی.به شمار می‌رود. این روش از سناریوهای بی‌درنگ استفاده می‌کند تا دانش‌آموزان را قادر ‌سازد تا به طور موثر در دنیای واقعی ارتباط برقرار کنند. علاوه بر این، مربیان به جای دقت، بر روانی در ایجاد ارتباط تمرکز می‌کنند. این رویکرد همچنین بیشتر بر یادگیری عملی تأکید دارد تا تئوری. همچنین این روش از فعالیت‌های کلاسی مرتبط و تعاملی همراه با منابع معتبر برای یادگیری زبان انگلیسی استفاده می‌کند. این رویکرد محیط امنی را برای دانش‌آموزان ایجاد می‌کند تا تجربیات خود را در ارتباط با دانش‌آموز-معلم ایجاد کنند. یکی از مدل‌های محبوب انواع آموزش زبان انگلیسی در سطح جهانی محسوب می‌شود.

6. پاسخ فیزیکی کلی یا TPR

TPR مخفف پاسخ فیزیکی کلی به انگلیسی است، و یکی از انواع آموزش زبان انگلیسی است که شامل استفاده از اشیاء زبان به عنوان دستورالعمل است. این روش از ایده “یادگیری توسط انجام دادن” پیروی می‌کند. درک شنیداری مهمترین مهارت در این روش آموزش زبان انگلیسی است. در اینجا دانش آموزان باید دقیقاً همان کاری را انجام دهند که معلم به آنها می‌گوید.

به عنوان مثال، ممکن است از آنها خواسته شود که بنشینند، بایستند، کتاب را ببندند یا به یک شی در کلاس اشاره کنند. این تصور که مبتدیان انگلیسی را از طریق یک سری اقدامات تکراری یاد می‌گیرند، اصلی است که در قلب این روش جای دارد. با بهبود یادگیری، دستورالعمل‌ها به تدریج به مجموعه‌ای از اقدامات تعریف شده‌تر پیشروی می‌کنند که شامل عناصر مازاد از جمله صفت ها، قیدها و حروف اضافه جهت فهم و درک زبان است. این روش یکی از جالب‌ترین انواع آموزش زبان انگلیسی به شمار می‌آید، زیرا شامل فعالیت‌های سرگرم‌کننده است.

7. یادگیری یکپارچه محتوا و زبان (CLIL)

از دیگر انواع آموزش زبان انگلیسی، روش یادگیری یکپارچه محتوا و زبان است که شامل مطالعه یک موضوع خاص مانند علم، تاریخ، جغرافیا و غیره، همزمان با یادگیری یک زبان، در اینجا انگلیسی، می‌باشد. این روش به طور موثر این دو موضوع را ادغام می‌کندکه در اینجا، آموزش زبان بر اساس تقاضای موضوع اول بوده و نه زبان مقصد ساختاریافته.

روش CLIL در آموزش زبان انگلیسی فرصت‌های قابل توجهی برای کمک به کار بین فرهنگی ایجاد می‌کند. این روش از انواع آموزش زبان انگلیسی، اغلب در مدارس اتخاذ می‌شود. بنابراین، ادغام واضح موضوعات برای تسهیل مشارکت دانش‌آموز بسیار مهم است.

8. ساجستو پدیا (Suggestopedia)

ساجستو پدیا یکی از انواع آموزش زبان انگلیسی است که هنر و موسیقی زیادی در آن وجود دارد. این روش از اصول خاصی از حافظه برای آموزش زبان انگلیسی استفاده می‌کند. هدف آن ایجاد یک محیط راحت برای زبان‌آموزان خجالتی و استرسی است تا در یادگیری زبان انگلیسی احساس اطمینان کنند. به دانش آموزان تکه‌های اطلاعاتی ارائه می‌شود. سپس این تکه‌های اطلاعاتی یا همان متون با صدای بلند با ریتم موسیقی کلاسیک یا یک ژانر مناسب و مرتبط با ساختار هدف خوانده می‌شوند. دروس در این روش از انواع آموزش زبان انگلیسی، به سه مرحله تقسیم می‌شوند:

  • رمزگشایی
  • جلسه کنسرت
  • پیچیدگی

این روش از انواع آموزش زبان انگلیسی برای تمامی سطوح مناسب است و امکان ایجاد یک محیط آموزشی سرگرم کننده و جالب را فراهم می‌کند.

یادگیری به روش مشارکتی

9. یادگیری زبان مشارکتی

یادگیری زبان مشارکتی (CLL) که تحت عنوان یادگیری اجتماعی نیز شناخته می‌شود، یکی از روش‌های پرکاربرد از انواع آموزش زبان انگلیسی محسوب می‌شود.. این روش شامل فعالیت‌های مشارکتی بین گروه‌های کوچکی از فراگیران در کلاس درس است.

CLL از یک رویکرد دانش آموز محور برای یادگیری زبان انگلیسی استفاده می‌کند. این روش یادگیری زبان انگلیسی شامل تعاملات اجتماعی از طریق گفتگو یا کار با یکدیگر جهت انجام وظایف است. به عنوان یک رویکرد برای آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم، مقدار زیادی متن به هدف ترجمه استفاده می‌شود.

هدف این روش از انواع آموزش زبان انگلیسی، فراهم کردن محیطی راحت برای دانش‌آموزان است زیرا بر محدود بودن معلم و دانش‌آموز تأکید زیادی می‌شود.

10. رویکرد ساختاری

روش رویکرد ساختاری یکی دیگر از انواع آموزش زبان انگلیسی بوده که از شیوه‌ای نظام‌مند از ساختاربندی، ترتیب‌بندی و ترتیب الگوهای کلمات پیروی می‌کند. این قوانین بیان یک جمله مناسب و کامل معنادار را تسهیل می‌کند. علاوه بر این، این رویکرد زبان را به شیوه‌ای دقیق ارزیابی می‌کند. اگرچه این رویکرد تاکید می‌کند که نباید خواندن و نوشتن گفتار نادیده گرفته شود. تکنیک ساختاری از رویکردهای سنتی مانند روش مستقیم و ترجمه گرامری برای آموزش مؤثر زبان انگلیسی استفاده می‌کند. هدف این روش از انواع آموزش زبان انگلیسی، تدریس مهارت‌های اساسی زبان به ترتیب آنها است، یعنی ابتدا درک مطلب، و سپس گفتار، خواندن، و نوشتن.

نکات و راهنمایی برای آموزش زبان انگلیسی

دستورالعمل‌های واضح

هنگام برقراری ارتباط با یک کلاس از مبتدیان، ساده و واضح نگه داشتن دستورالعمل‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. تنها از چند کلمه ضروری استفاده کنید و دستورالعمل‌ها را به واحدهای کوچکتر تقسیم کنید تا درک مطلب را ساده سازی کنید. این به این دلیل است که دانش‌آموزان در سطح مبتدی فقط چند کلمه را به زبان انگلیسی می‌دانند، و بنابراین استفاده بیش از حد از کلمات بسیار زیاد خواهد بود. علاوه بر این، هر زمان که لازم است برای انتقال مؤثر پیام، از زبان اشاره استفاده کنید.

تاکید و تکرار

تاکید و تکرار کلمات و عبارات هنگام آموزش یک زبان جدید ضروری است. این امر به دانش آموزان اجازه می‌دهد تا صداهای هر کلمه را درک کنند. شکستن جمله به واحدهای قابل مدیریت و باز کردن آن با چند بار تکرار آنها باعث درک بهتر آنها می‌شود. این روش اگرچه این روش یکنواخت است، اما روشی موثر برای یادگیری جملات جدید است.

از فرا زبان اجتناب کنید

از ساختارهای پیچیده در مراحل اولیه کلاس خودداری کنید. اصطلاحاتی مانند ماضی ساده، فعل بی قاعده یا قید فراوانی و غیره برای مبتدیان ناآشنا و بیگانه هستند. بنابراین، ارائه هر چه بیشتر متن‌ها برای اطمینان از درک مطلب مهم است. اعلان بصری به همین خوبی کار می‌کند. علاوه بر این، از پرسیدن سوالاتی مانند “میفهمی؟” خودداری کنید. برخی از دانش‌آموزان ممکن است تمایلی به پذیرش این موضوع نداشته باشند که متوجه نشده‌اند و یا اینکه ممکن است خود را با سعی در دانستن همه چیز گیج کنند. با این حال، سؤالات مرتبط بپرسید یا به آنها اجازه دهید آنچه را که آموخته اند توضیح دهند تا درک آنها را آزمایش کنید.

کمک گرفتن از کتاب‌های آموزش زبان

برای کسانی که راه‌های نوآورانه برای ساختار دروس پیدا می‌کنند، کتاب‌های آموزش زبان راه‌حل خوبی هستند. این کتاب‌ها به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های زبانی را توسعه دهید. هنر تدریس پویا است و منابع جدیدی را برای تحریک ایده‌های اصلی کشف می‌کند. این مهم است که دانش آموزان را در یادگیری یک زبان جدید درگیر کنید، در ادامه کتاب‌های برتر مربوط به آموزش زبان برای شما توصیه می‌شود که به شما این امکان را می‌دهد که در روال تدریس هوای تازه‌ای تنفس کنید.

  • چگونه زبان‌ها یاد گرفته می‌شوند – پتسی لایت باون و نینا اسپادا، انتشارات دانشگاه آکسفورد
  • آموزش یادگیری. راهنمای ضروری برای آموزش زبان انگلیسی، جیم اسکرایونر، مک میلان الت
  • رویکرد طبیعی. اکتساب زبان در کلاس درس، استفان کراشن و تریسی دی ترل، میخانه کتاب ژانوس
  • CLIL : محتوا و یادگیری یکپارچه زبان، دو کویل، فیلیپ هود، دیوید مارش، انتشارات دانشگاه کمبریج
  • توسعه برنامه درسی در آموزش زبان، جک سی ریچاردز، انتشارات دانشگاه کمبریج

ارزیابی مهارت‌های زبان

ارزشیابی، درک مربیان از دانش آموزان را تسهیل می‌کند. برای ارزیابی مؤثر، شناخت دانش آموزان و سبک یادگیری مناسب آنها مهم است. علاوه بر این، هر رویکرد ارزیابی را که برای سنجش دانش دانش آموزان خود انتخاب می‌کنید، به جای برجسته کردن اشتباهات، بر عناصر مثبت تأکید کنید. این کار آنها را تشویق می‌کند تا بهتر عمل کنند. این دو شکل ارزیابی همچنین می‌توانند به طور موثر با هم کار کنند. دو شکل پرکاربرد ارزیابی به شرح زیر است:

ارزیابی تراکمی

ارزشیابی جمعی، بینش‌هایی را در مورد آنچه دانش آموز در طول دوره خاص یاد گرفته است ارائه می‌دهد. علاوه بر این، برای خلاصه کردن دستاوردهای زبان‌آموز در پایان دوره، نسبت به اهداف یادگیری و استانداردهای مربوطه استفاده می‌شود. این داده‌ها برای پیگیری پیشرفت زبان‌آموز و اطلاع رسانی به ذینفعان استفاده می‌شود. علاوه بر این، قالب ارزشیابی توسط مربی تعیین می‌شود که می‌تواند یک آزمون کتبی، مشاهده خواندن، مکالمه با یک فرد با یک فرد انگلیسی زبان، و یا یک کار گروهی مشترک باشد.

ارزیابی تکوینی

ارزشیابی تکوینی معمولاً همزمان با ارائه تدریس انجام می‌شود. این روش امکان پیگیری مکرر پیشرفت زبان‌آموزان را فراهم می‌کند. به معلمان بینش‌هایی مانند مهارت‌هایی که برای بازسازی درس‌ها بر انها تسلط یافته اند، ارائه می‌شود. هدف ارزشیابی تکوینی برجسته کردن زمینه‌هایی است که نیاز به کار دارند و آنها را در درس‌ها و فعالیت‌های آینده می‌گنجاند.

تلفظ مناسب

وقتی صحبت از آموزش یک زبان جدید می‌شود، اغلب به آموزش تلفظ صحیح کلمات توجه می‌شود. مهارت‌هایی مانند نوشتن، گوش دادن و دقت گرامری نیروی محرک بیشتری دارند. مهارت‌های تلفظ، دانش آموزان را قادر می‌سازد تا با اطمینان به زبان مقصد به وضوح صحبت کنند. در اینجا چند روش برای ایجاد مهارت‌های تلفظ اشاره می‌کنیم:

ü      مهارت‌های شنیداری

ایجاد مهارت‌های شنیداری برای توسعه تلفظ صحیح لغات ضروری است. در این فرآیند، گوش‌های زبان‌آموز با صدا و ریتم زبان مقصد تنظیم می‌شود. این کار را می‌توان از طریق پادکست تلویزیونی، رادیو آنلاین یا ضبط یک سخنران بومی انجام داد. دانش‌آموزان با یادگیری واژگان مناسب، به تدریج کلمات و عبارات بیشتری را انتخاب می‌کنند.

ü      مهارت آوایی

شروع با آموزش دادن صدای یک الفبای جدید به پیگیری مطالب دروس انگلیسی کمک می‌کند. افزودن صداهای صوتی در برنامه درسی به دانش آموزان امکان می‌دهد تا سیستم صوتی زبان مقصد را درک کنند. دانش آموزان یاد می‌گیرند که رئوس مطالب چگونه تلفظ می‌شوند. علاوه بر این، سایر مهارت‌های زبانی اصلی مانند خواندن، گوش دادن و صحبت کردن را بهبود می‌بخشد. در این مورد، IPA که مخفف عبارات الفبای آوایی بین المللی است به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود، زیرا راهنمای تلفظ را در بسیاری از لغت نامه‌ها و کتاب‌های درسی زبان فراهم می‌کند.

یادگیری نحوه تلفظ

دقت به حالت دهان

این روش بر روی حرکات دهان هنگام تلفظ یک کلمه یا خواندن یک جمله تمرکز می‌کند. دانش‌آموزان می‌آموزند که چگونه هر صدا با میزان باز بودن دهان و محل قرارگیری زبان آنها ایجاد می‌شود.

بلند خواندن

در نهایت، تشویق دانش‌آموزان به خواندن مجلات، روزنامه‌ها و کتاب‌های انگلیسی با صدای بلند، نه تنها مهارت‌های تلفظی آنها را بهبود می‌بخشد، بلکه مهارت‌های زبانی کلی را نیز توسعه می‌دهد. این یک راه موثر برای ارزیابی مهارت‌های خواندن آنها برای تشخیص واج ها، عبارات یا کلماتی است که با آنها درگیر هستند. علاوه بر این، تمرین صحبت کردن به زبان مقصد، مهارت‌های تلفظ آنها را تقویت می‌کند.

آماده سازی مناسب

صبور بودن با نتایج کلید موفقیت در تدریس است. در مرحله اولیه، دانش آموزان جملات را اشتباه تلفظ می‌کنند یا به اشتباه بیان می‌کنند. از آنجایی که آنها به زبان اصلی خود می‌فهمند و سعی می‌کنند آنها را به انگلیسی ترجمه کنند، یافتن خطاها طبیعی است. به عنوان معلم، لازم است شنوندگان صبور و فعالی باشید. این امکان ارتباط موثر بین معلمان و دانش آموزان را فراهم می‌کند. طیف سازمان یافته‌ای از فعالیت‌ها را برای یادگیری تعاملی آماده کنید. از روش‌های مناسب آموزش زبان انگلیسی برای تقویت یادگیری استفاده کنید.

مهارت‌های مهم دیگر

برای داشتن یک کلاس درس موثر، ترکیب ویژگی‌های خاصی از جمله حضور جذاب در کلاس، ارزش یادگیری در دنیای واقعی و تبادل بهترین شیوه‌ها بسیار مهم است.

  • انطباق پذیری: از معلمان انتظار می‌رود که در محیطی دائماً در حال تحول کار کنند و با تغییرات دخیل در روش‌های تدریس سازگار شوند. به خصوص، با اینترنت و فن آوری‌های جدید، ممکن است تغییرات مداوم در این زمینه در طول حرفه ایجاد شود. سازگاری یک مهارت کلیدی است که معلمان برای آموزش دانش آموزان در سطوح مختلف تدریس مورد نیاز هستند.
  • پذیرش تکنولوژی: تکامل تکنولوژیک، نقش مهمی در دستیابی به سطوح بهره وری از نظر آموزش ایفا کرده است و منابع نامحدودی را برای بهبود مهارت‌ها فراهم می‌کند. ابزارهای یادگیری دیجیتال مانند برنامه‌های نرم‌افزاری، برنامه‌های آموزشی و سایر دستگاه‌ها باعث افزایش تعامل بین دانش‌آموزان می‌شوند.
  • فداکاری: ناگفته نماند که معلمی جزء مشاغل سخت است و فداکاری برای کمک به موفقیت دانش آموزان شما مفید است. اشتیاق یک امر مسری است، سطح انرژی شما را حفظ می‌کند و از دلسرد شدن شما جلوگیری می‌کند.
  • مدیریت کلاس: سازماندهی فعالیت ها، حل اختلافات، خلاقیت و غیره بخشی از مدیریت کلاس هستند. توسعه این مهارت‌ها برای آموزش موثر بسیار مهم است. علاوه بر این، سازگاری در برنامه ریزی روش‌های مختلف تدریس، محیط کلاس درس جذاب را تسهیل می‌کند.

محبو‌ترین انواع آموزش زبان از نگاه ESL

در بالا به تعدادی از انواع آموزش زبان انگلیسی اشاره کردیم. اما تعدادی از آنها پایه‌ای بوده و محبوبتر هستند که در اینجا تعدادی از بهترین روش‌های تدریس ESL اشاره شده را خلاصه‌وار بیان می‌کنیم. اما چرا روش‌های آموزش ESL را یاد بگیریم؟

دلایل زیادی وجود دارد که چرا یادگیری چند روش آموزشی پایه ESL برای معلمان جدید و باتجربه ضروری است و به شما به عنوان یک معلم انگلیسی کمک می‌کند:

  • نشان دادن دانش این روش‌ها و استراتژی‌های آموزش ESL شما را در حرفه تان موفق‌تر می‌کند.
  • بحث در مورد این استراتژی‌ها برای آموزش زبان‌آموزان ESL در طول مصاحبه می‌تواند شانس شما را برای استخدام افزایش دهد.
  • استفاده از روش‌های مختلف در کلاس درس ESL شما را به معلمی موثرتر و جذاب‌تر تبدیل می‌کند.
  • درک آموزش و پرورش کودک به شما کمک می‌کند مطالب و درس‌های ESL بهتری طراحی کنید، زیرا می‌توانید به طور استراتژیک فعالیت‌هایی را انتخاب کرده و از اهداف یادگیری‌ای استفاده کنید که به نفع زبان‌آموزان باشد.

در ادامه به محبوبترین روشها را دوباره خلاصه وار بررسی می‌کنیم:

روش شماره 1: روش مستقیم

در روش مستقیم، تمام تدریس به زبان مورد نظر انجام می‌شود، ترجمه در کلاس مجاز نیست و تمرکز به شدت بر روی صحبت کردن به جای گرامر است. این روش مستقیم را به یک استراتژی بسیار دانش آموز محور تبدیل می‌کند که در سال‌های اخیر محبوبیت پیدا کرده است. دانش آموزان قرار است زبان مقصد را به طور طبیعی و غریزی بیاموزند، به همین دلیل است که همانطور که گفتیم به آن “رویکرد طبیعی” نیز گفته می‌شود.

اشتباهات همزمان که در کلاس اتفاق می‌افتند اصلاح می‌شوند و معلمان استفاده صحیح از زبان را با تشویق تقویت می‌کنند. این روش اغلب هنگام آموزش آنلاین انگلیسی استفاده می‌شود، زیرا بسیاری از شرکت‌های مجازی ESL از معلمان می‌خواهند که فقط در طول کلاس به زبان انگلیسی صحبت کنند.

روش شماره 2: آموزش زبان ارتباطی(CLT)

امروزه آموزش زبان ارتباطی شاید محبوب‌ترین روش در بین روش‌های آموزش ESL باشد. CLT بر توانایی دانش‌آموزان برای برقراری ارتباط در زمینه‌های زندگی واقعی تأکید می‌کند و دانش‌آموزان یاد می‌گیرند درخواست‌ها را بپذیرند، چیزها را توضیح دهند و احساسات و ترجیحات خود را بیان کنند.

از آنجایی که CLT بر آموزش زبان از طریق تکالیف در دنیای واقعی و حل مسئله تمرکز می‌کند، کمتر به دقت دستور زبان اهمیت می‌دهد و در عوض بر روان بودن تمرکز می‌کند.

نیاز به مشاوره دارید؟

کارشناسان ما در موسسه تخصصی زبان کوییک آماده کمک به شما هستند.

تماس با ما

روش شماره 3: یادگیری مبتنی بر وظیفه / پروژه / تحقیق

این استراتژی آموزشی برای دانش آموزان ESL گاهی اوقات می‌تواند بخشی از CLT در نظر گرفته شود، اما به شدت بر استقلال و فردیت دانش آموزان تأکید می‌کند. یادگیری مبتنی بر پرسش یک رویکرد مدرن است که به طور گسترده در مدارس سراسر جهان رواج یافته است. تصور می‌شود با طرح سؤال و حل مسائل، با معلمی که صرفاً تسهیل کننده یادگیری است، انگیزه و مشارکت دانش آموزان در کارها و پروژه‌ها افزایش می‌یابد.

روش شماره 4: پاسخ فیزیکی کل(TPR)

روش TPR که در بالا توضیح دادیم به یک رویکرد بسیار محبوب تبدیل شده است که در آن دانش‌آموزان با حرکاتی مانند تقلید، اشاره، یا نمایش زبان به معلم واکنش نشان می‌دهند. به عنوان مثال، معلم و دانش آموزان ممکن است هنگام یادگیری کلمه “غمگین” اخم‌های مبالغه آمیزی کنند و وانمود کنند که گریه می‌کنند. TPR پیشنهاد می‌کند که بهتر است دانش‌آموزان زبان مقصد را بیشتر از طریق پاسخ فیزیکی یاد بگیرند. تا تجزیه و تحلیل. TPR اغلب هنگام آموزش آنلاین انگلیسی یا هنگام آموزش به زبان‌آموزان جوان استفاده می‌شود، زیرا نه تنها به دانش آموزان کمک می‌کند تا واژگان را به خاطر بسپارند، بلکه انرژی آنها را نیز فراهم می‌کند و به آنها کمک می‌کند هنگام نشستن برای مدت طولانی متمرکز بمانند.

روش شماره 5: رویکرد ترکیبی

بسیاری از معلمان از مجموعه رویکردهای انسان گرایانه مثلاً (TPR) و رویکردهای ارتباطی (روش مستقیم و CLT) ) استفاده می‌کنند. در حالیکه ممکن است ببسیاری دیگر راهبردهای آموزشی را برای زبان‌آموزان ESL انتخاب کنند و از آنچه برای آنها بهتر است استفاده کنند.

به عنوان مثال، معلمی که عمدتاً از روش مستقیم استفاده می‌کند، ممکن است گاهی اوقات هنگام تدریس کلاس آمادگی آزمون، توضیحات گرامری زیادی انجام دهد، یا یک طرفدار CLT ممکن است برخی از جنبه‌های روش مستقیم را قرض بگیرد یا از TPR استفاده کند.

نکته حرفه‌ای: بنابراین شما می‌توانید روشهای تدریس مورد علاقه خود را از میان موارد ذکر شده در بالا بیابید، چندین استراتژی را برای آموزش دانش آموزان ESL خود ترکیب کنید، یا روش‌ها و تکنیک‌های تدریس ESL خود را توسعه دهید. همچنین در صورت لزوم چگونه می‌توانید روش‌ها یا رویه‌های خاصی را تغییر دهید، به طور مکرر به سبک تدریس خود فکر کنید.

جمع بندی

رواج رسانه‌های اجتماعی و اینترنت روش یادگیری زبان انگلیسی را به طور کلی تغییر داده است. برای معلمان بسیار مهم است که از روش‌های مختلف آموزش زبان انگلیسی استفاده کنند تا نیازها و علایق دانش آموزان را پوشش دهند.

اگرچه تدریس با چالش‌هایی نیز همراه است، اما یکی از رضایت بخش‌ترین مشاغل تا کنون بوده است. شاهد رشد زبان‌آموزان بودن، یعنی از مبتدی به سطحی برسند که توانایی برگزاری یک مکالمه ابتدایی را داشته باشند، فوق العاده ارزشمند است.

هیچ راه حل سریعی برای مسلط شدن به زبان وجود ندارد، بنابراین معلمان باید از روش‌های مختلف آموزش زبان انگلیسی استفاده کنند. اگرچه این رویکردها ممکن است برای هر کلاس درس بهترین نباشند، مربیان می‌توانند این روش‌ها را برای مطابقت با نیازهای فراگیران به کار گیرند و تطبیق دهند.

اگر می‌خواهید همگام با آخرین متد آموزشی باشید، حتما در مجله موسسه تخصصی زبان کوییک عضو شوید و با خواندن مقالات آن دانش خود را به روز نگه دارید.

سوالات متداول

  • آموزش آنلاین انگلیسی چیست؟

آموزش آنلاین انگلیسی عبارت است از آموزش زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی (TEFL) به یک فرد انگلیسی زبان غیر بومی از طریق اینترنت از طریق رایانه و وب کم. دانش آموزان می‌توانند به صورت انفرادی یا در یک گروه کوچک بیاموزند و هزینه آن معمولاً نسبتاً ارزان‌تر از کلاس ESL حضوری است.

  • آیا انتخاب آموزش انگلیسی به عنوان شغل ارزشش را دارد؟

از آنجایی که مردم به طور فزاینده‌ای به دنبال دورکاری هستند، آموزش انگلیسی یک حرفه پرکار است. همچنین برای کسانی که در خارج از کشور زبان انگلیسی را آموزش می‌دهند فرصتی عالی است تا به کارهای جانبی و کار تمام وقت در حین زندگی در خارج از کشور یا مسافرت بپردازند و در عین حال به صورت انلاین تدریس کنند. این شغل درامد خوبی داشته و انعطاف پذیر است و قطعا ارزشش را دارد!

  • آموزش آنلاین انگلیسی در مقابل آموزش حضوری انگلیسی، تفاوت چیست؟

بسیاری از زبان‌آموزان می‌پرسند که آموزش آنلاین انگلیسی با آموزش حضوری چه تفاوتی دارد؟  آموزش آنلاین مزایای بزرگی مانند افزایش تحرک و برنامه‌های انعطاف‌پذیر را ارائه می‌دهد که برای دستیابی به تعادل کار و زندگی عالی هستند، در مقایسه با آموزش حضوری نیز مزایای منحصربه‌فردی را به همراه دارد. زیرا معلم به صورت چهره به چهره و از نزدیک زبان‌آموزان را ملاقات می‌کند و بهتر می‌تواند به سوالات آنها پاسخ داده و به انها رسیدگی کند. در این دو حالت مشارکت دانش‌آموزان، برنامه‌ریزی درسی، و ابزارها و فناوری‌هایی مانند وسایل دیجیتالی، همگی هنگام آموزش آنلاین و حضوری متفاوت خواهند بود. برای معلمانی که تجربه حضوری گسترده در کلاس را دارند، می‌دانند که باید با شیوه‌ها و رویکردهای کلاسی در هر دو نوعی که خواهان هستند، خود را تطبیق دهند.

  • آیا من به عنوان معلم باید چیزهای یکسانی را بارها و بارها آموزش دهم؟

شاید، اما احتمالا نه. وقتی انگلیسی را به عنوان یک زبان خارجی تدریس می‌کنید، چند حالت وجود دارد که می‌توانید در آنها قرار بگیرید. می‌توانید چهار کلاس از دانش آموزان نوجوان با سطح متوسط ​​را آموزش دهید. این بدان معنی است که شما احتمالاً هر کلاس را یک بار در روز خواهید دید. در این سناریو بله، شما همان درس را به هر کلاس آموزش می‌دهید.

اما ممکن است پنج کلاس در سطوح مختلف تدریس کنید. در این صورت، هر درسی که تدریس می‌کنید متفاوت خواهد بود. یا حتی می‌توانید انواع مختلفی از درس‌های انگلیسی را تدریس کنید، – مثلاً کلاس گرامر، کلاس مکالمه، کلاس انگلیسی امتحانی و کلاس انگلیسی تجاری- در این صورت همه چیز در مورد درس‌های شما متفاوت خواهد بود. و البته، حتی اگر چند بار محدود یک درس را تدریس کنید، به دلیل اینکه هیچ دو دانش‌آموزی شبیه هم نیستند، احتمالاً درس‌های شما نیز متفاوت خواهد بود. بسته به اندازه کلاس، شخصیت‌ها و نقاط قوت و ضعف دانش آموزان ممکن است نیاز به برنامه ریزی فعالیت‌های کمی متفاوت داشته باشید. به طور خلاصه، هیچ دو روزی از آموزش زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی یکسان نخواهد بود حتی اگر درس یکسان باشد!

مطالب مرتبط

این نوشته چقدر مفید بود؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

0 نظر یا سوال
Inline Feedbacks
View all comments
موسسه تخصصی زبان کوییک - آموزش تضمینی زبان از مبتدی تا پیشرفته