آموزش زبان با پادکست

آموزش زبان با پادکست یکی از جدیدترین و بروزترین روش‌های آموزش زبان است که هر زبان آموز مشتاقی را به خود جذب می‌کند و زبان آموزان خسته از مسیر آموزش زبان را برای شروعی جدید مشتاق‌تر می‌کند. اگر از فلش کارت‌ها و کتاب‌های آموزش زبان خسته شده‌اید و به دنبال راهی هستید تا کارهای تکراری و بی ثمر گذشته را کنار بگذارید و با انگیزۀ بیشتری مسیر آموزش زبان را طی کنید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. موسسه تخصصی زبان کوییک، در این مقاله با روش نوین آموزش زبان با پادکست همراه شما خواهد بود.

پادکست چیست؟

قطعاً هر زبان‌آموزی در طول دورۀ آموزش خود یک بار نام پادکست را شنیده است. پادکست‌ها در کنار فلش کارت‌ها، کتاب‌ها و فیلم‌های زبان اصلی از مهم‌ترین منابعی هستند که برای آموزش زبان کاربرد دارند. پادکست‌ها با شعار بسیار معروف (گوش بده و زبان یاد بگیر) وارد دنیای آموزش زبان شدند. اما موضوع اصلی این است که همه چیز به همین سادگی نبوده و استفاده از پادکست برای آموزش زبان به همین راحتی نیست.
پرسش اصلی که ممکن است برخی از افراد ایجاد شود این است که پادکست چیست و دلیل علاقۀ بسیاری از زبان‌آموزان به آموزش زبان با پادکست به چه دلایلی است؟
پادکست‌ها در گذشته به پخش‌های رادیویی معروف بودند که موضوعات متنوعی را شامل می‌شدند و ویژگی اصلی آن‌ها این بود که به صورت دنباله‌دار منتشر می‌شدند. امروزه پادکست‌ها فایل‌های صوتی هستند که برای مباحث گوناگون تهیه شده و موضوعات آن‌ها نیز متنوع است. پادکست‌های ویژۀ آموزش زبان نیز در فضای مجازی و کلاس‌های حضوری و مجازی آموزش زبان طرفداران و علاقه مندان بسیاری را به خود جذب کرده‌اند.

مزایای آموزش زبان با پادکست

اگر آموزش زبان و یادگرفتن زبان توسط زبان‌آموزان بر پایۀ یک تجربۀ حسی باشد، می‌تواند با نتایج بسیار شگفت‌انگیزتری را رقم بزند. در یادگیری زبان خیلی مهم است که تمام حواس زبان‌آموز حین یادگیری زبان کاملاً درگیر شود و یکی از مهم‌ترین حواسی که می‌تواند بیش از سایر حواس تمرکز ذهن را به سمت خود جذب کند، حس شنیداری است. یادگیری زبان نیز کاملاً تحت تأثیر میزان تمرکز زبان‌آموز روی محتوای شنیداری است و آموزش زبان بیشتر از همه از طریق شنیدن امکان‌پذیر است. اگر شما هم جزء افرادی هستید که به دنبال انتخاب بهترین روش برای یادگیری زبان می‌باشید اما زمان کافی و انرژی لازم برای یادگیری زبان را ندارید به شما آموزش زبان با پادکست را توصیه می‌کنیم. در ادامه مزایای آموزش زبان با پادکست را برای شما آورده‌ایم.

  • مناسب برای زمان‌های بی‌حوصله بودن!

یادگیری زبان به یک پروسۀ طولانی و با حوصله نیاز دارد که در بسیاری از موارد زبان‌آموزان از این موضوع خسته و دل‌زده می‌شوند. استفاده از پادکست برای زمانی که زبان‌آموزان حوصلۀ خواندن کتاب هیچ کتابی را ندارند بسیار مناسب است و کمک زیادی به تقویت زبان می‌کند.

  • دسترسی راحت و آسان

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که همیشه در یک مکان ثابت نیستید و به علت فعالیت‌های گسترده ممکن است زمان کافی برای یادگیری زبان در اختیار داشته باشید، آموزش زبان با پادکست یکی از بهترین راهکارها برای شماست. پادکست در مسیر پیاده روی، ورزش، صف‌های طولانی و در همۀ مکان‌ها می‌تواند برای آموزش زبان در اختیار شما باشد.

  • تقویت کردن مهارت شنیداری

برای موفقیت در یادگیری زبان لازم است تا مهارت شنیداری به صورت گسترده تقویت شود. استفاده از پادکست‌ها به تقویت مهارت Listening زبان‌آموزان کمک زیادی می‌کنند. با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین اصول به کار رفته در پادکست‌ها، مکالمات رایج و عامیانه هستند استفاده از پادکست آنها را بیشتر با ارزش می‌کند.

  • یادگیری تخصصی لغات یک موضوع

یادگیری لغات و اصطلاحات بیشتر در رابطه با یک موضوع یا زمینۀ تخصصی خاص کمک می‌کند تا هنگام صحبت در رابطه با آن موضوع بتوان با تسلط بیشتری صحبت کرد. با توجه به اینکه محتوایی که در هر پادکست به کار رفته است دارای موضوع خاصی است، با شنیدن یک پادکست می‌توان با زمینه‌های گوناگون آن موضوع آشنا شده و تسلط بیشتری کسب کرد. راحت‌تر صحبت کردن در زمینۀ موضوع انتخاب شده یکی از بهترین مزایای گوش دادن به پادکست‌ها است.

  • آموزش دقیق‌تر تلفظ و لهجۀ زبان

گوش دادن به پادکست کمک زیادی می‌کند تا زبان‌آموز به خوبی با تلفظ دقیق واژگان آشنا شود و آن‌ها را به صورت صحیح به کار ببرد. از طرفی همراه اکثر پادکست‌ها متن آن‌ها نیز موجود است که استفاده از آن‌ها حین گوش دادن به پادکست علاوه بر افزایش یادگیری تلفظ به یادگیری املای صحیح کلمات نیز کمک می‌کند.

  • استفاده از پادکست هم آموزش است هم سرگرمی

درست است برای کسب نتایج بهتر باید از پادکست‌ها طبق اصولی که در ادامۀ مقاله تصمیم داریم به آن‌ها بپردازیم، استفاده شود اما فراموش نکنید که پادکست‌ها بهترین تمرین برای زمانی هستند که شما در حال فعالیت‌هایی مانند آشپزی یا پیاده‌روی هستید. پادکست‌ها هم جنبۀ آموزشی دارند و هم جنبۀ تفریحی و سرگرم کننده که از بهترین مزایای آن‌ها محسوب می‌شود.

نحوۀ استفاده از پادکست برای یادگیری زبان

اگر زبان‌آموزان و کسانی که به یادگیری زبان علاقه دارند، آموخته باشند که چگونه از پادکست‌ها برای یادگیری زبان استفاده کنند، بدون شک آموزش زبان با پادکست می‌تواند شگفت‌انگیزترین روش برای یادگیری زبان باشد. در ادامۀ این مقاله می‌توانید به صورت گام به گام آموزش استفاده از پادکست‌ها را که ابزاری اساسی برای آموزش محسوب می‌شوند را یاد بگیرید.

  • پادکست را دانلود کنید:

در مرحلۀ اول فایل پادکست را دانلود کنید تا در صورتی که تصمیم داشتید به صورت آفلاین از آن‌ها استفاده کنید و یا دسترسی شما به آن‌ها قطع شد، بتوانید آموزش خود را ادامه دهید. دانلود کردن فایل پادکست‌ها دو مزیت بسیار مهم و کاربردی دارد:

  • مزیت اول این است که وقتی به اینترنت دسترسی ندارید و یا فایل اصلی پادکست از سایت پاک شد، شما می‌توانید پادکست خود را تا انتها گوش کنید و در یادگیری اختلالی ایجاد نمی‌شود.
  • مزیت دوم این است که وقتی فایل پادکست را دانلود کنید می‌توانید اینترنت خود را قطع کنید و لب تاب و گوشی خود را در حالت هواپیما قرار داده و با تمرکز بیشتر ایجاد هیچ گونه مزاحمتی به یادگیری بپردازید. با روشن بودن اینترنت و گوش دادن به پادکست به صورت آنلاین نمی‌توانید حواس خود را یادگیری متمرکز کنید.
  • بدون توجه به متن پادکست و بدون نوشتن فقط گوش دهید:

در مرحلۀ اول برای استفاده از پادکست‌ها باید بدون اینکه به لغات و متن پادکست نگاه کنید فقط یک دور کامل به آن‌ها گوش کنید. نگاه نکردن به متن پادکست بدون نوشتن هیچ کلمه یا جمله‌ای به شما کمک می‌کند تا تمرکز خود را روی گوش کردن به پادکست قرار دهید و دید کلی نسبت به موضوع آن به دست آورید. این مرحله برای تقویت درک مطلب کمک زیادی می‌کند و معانی واژگانی که معنی آن‌ها را نمی‌دانید در کنار سایر واژگان به شما می‌آموزد.
یادگیری دستور زبان و یادگرفتن جایگاه لغات خاص در یک متن بسیار کاربردی‌تر و مفیدتر از یادگیری آن‌ها به تنهایی است و کلماتی که معنی آن‌ها را در پادکست متوجه می‌شوید چون در کنار سایر کلمات معنی آن‌ها را آموخته‌اید و دید کلی نسبت به آن به دست آوردید را هیچ گاه فراموش نخواهید کرد.

  • به متن و کلیدواژه‌های پادکست توجه کنید:

وقتی می‌خواهید برای بار دوم به پادکست‌ها گوش کنید به متن پادکست نیز توجه کنید. در این مرحله سعی کنید معنی واژگان و جملاتی را که متوجه نمی‌شوید از سایر کلمات و جملات درک کنید و بلافاصله به دیکشنری مراجعه نکنید. سعی کنید معنی کلمات نامفهوم را خودتان پیدا کنید.
اگر همراه با متن پادکست کلمات کلیدی نیز آورده شده‌است به آن‌ها نگاه نکنید. در صورتی این کار را انجام دهید که نتوانستید هیچ برداشتی از متن و پادکست داشته باشید.
وقتی برای بار اول متن پادکست را همراه با پادکست نگاه می‌کنید حتماً متن را بخوانید تا مهارت reading خود را تقویت کنید.

  • سرعت خوانش پادکست‌ها را تغییر دهید:

یکی از مهم‌ترین دلایلی که سبب می‌شود اکثر زبان‌آموزان از گوش دادن به پادکست‌ها خسته شوند و یا علاقه‌ای به ادامه دادن آموزش زبان با پادکست نباشند این است که به دلیل سرعت بالای خوانش پادکست‌ها متوجه ‌آن‌ها نمی‌شوند. بهترین راه حل برای فهم بیشتر پادکست‌ها این است که سرعت خوانش را کاهش دهید. اما نباید به این مدل پادکست گوش کردن عادت کنید و سعی کنید حتماً پادکست‌ها را سرعت خوانش بالا نیز گوش کنید تا خود را به چالش بکشید و به ریتم آرام عادت نکنید.

  • خلاصه‌نویسی کنید:

خلاصه نویسی یکی از مهم‌ترین مراحل یادگیری است. خلاصه‌نویسی روش‌های بسیار گوناگونی دارد که برای هرکس یکی از آن‌ها جذاب‌تر و ساده‌‌تر است. شما نیز باید پیش از استفاده از پادکست‌ها نحوۀ خلاصه‌نویسی را آموخته باشید و به راحتی بتوانید خلاصه‌نویسی کنید.
برای شروع خلاصه‌نویسی، خلاصه‌ای از پادکست را بنویسید. اول کلمات کلیدی انتخابی خود را بنویسید و سپس ایدۀ اصلی متن را در قالب جمله بیاورید. نکات و مطالب جدیدی که از پادکست آموخته‌اید را بنویسید و مطالبی که در پادکست آورده شده را به صورت موافقم و یا مخالفم برای خود لیست کنید.
نکتۀ مهم برای خلاصه‌نویسی بهتر از پادکست‌ها این است برای خلاصه‌نویسی ایده‌پردازی کنید و با ساختارهای متفاوتی مطالب را خلاصه کنید. مثلاً جمله بندی‌ها را به نحوی تغییر دهید که ساختار جمله ها تغییر کند اما مضمون آن‌ها عوض نشود.

خلاصه نویسی اهمیت فراوانی دارد

خلاصه نویسی اهمیت فراوانی دارد

چرا خلاصه‌نویسی در آموزش زبان با پادکست مهم است؟

خلاصه‌نویسی مهم‌ترین مهارتی است که میزان درک شما را از پادکستی که گوش کرده‌اید بیان می‌کند. کسی می‌تواند خلاصه‌نویسی موفقی داشته باشد که بتواند تمام نکات و مطالبی که در پادکست آورده شده است را به صورت خلاصه بیان کند.
خلاصه‌نویسی زمانی می‌تواند نتیجۀ مطلوبی داشته باشد که زبان‌آموز حتی اگر معانی کلمات را متوجه نشده بود با توجه به کلیت و هدف متن معانی آن‌ها را بیان کند و خلاصه‌نویسی بهترین مهارت است که معانی آن واژگان را در جملات جدید جایگذاری کند.
خلاصه‌نویسی تنها مهارتی است که به شما کمک می‌کند ساختارهای به کار رفته در متن را درک کنید و آن‌ها بیابید و در ساختاری جدید جای دهید. خلاصه‌نویسی به تمرین نیاز دارد و نباید پس از یک بار خلاصه‌نویسی از این کار دلسرد شوید.

  • لیست لغات پادکست را بنویسید:

همراه با شروع آموزش زبان با پادکست یک دفترچه یادداشت برای خود تهیه کنید. برای هر پادکست با توجه به موضوعی که به آن اختصاص دارد یک صفحۀ جدید برای خود باز کنید. در این دفترچه باید تمام کلمات، واژگان و اصطلاحاتی که برای بار اول آن‌ها را شنیده‌اید، برای خود یادداشت کنید.
برای طبقه بندی دفترچه خود از همان اول تصمیم بگیرید که بر چه اساسی می‌تواند برایتان کاربردی‌تر باشد. پس از انتخاب نحوۀ طبقه‌بندی تمام مطالب جدیدی که قرار است وارد دفترچۀ خود کنید، ساختار و کلماتی که از پادکست‌ها و یا سایر منابع آموزشی خود می‌آموزید وارد آن کنید. سعی کنید برای مرور مطالبی که وارد دفترچۀ خود کرده‌اید یک برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید.

  • متن پادکست را بنویسید:

یکی از کارهای بسیار مهمی که برای یادگیری بهتر پادکست‌ها و تقویت مهارت زبان خود باید انجام دهید این است که پادکست‌ها را خودتان بنویسید. برای انجام این کار باید زمان و حوصلۀ زیادی داشته باشید چون کمی زمان‌بر است.
این کار به همان اندازه که سخت است اما بسیار کاربردی و مفید است. این کار مهارت نوشتاری و شنیداری شما را بسیار تقویت کرده و کمک می‌کند تا با املای صحیح و دقیق کلمات نیز آشنا شوید.
برای نوشتن متن کامل پادکست‌ها ممکن است مجبور شوید چند بار آن‌ها را استپ کنید یا به قبل بازگردید که اصلاً نباید نگران این موضوع باشید.
اگر لب‌تاب و یا کامپیوتر دارید هم‌زمان با گوش‌دادن به پادکست‌ها، متن آن‌ها را تایپ کنید. تایپ کردن سرعت نوشتن شما را بیشتر می‌کند. پس از نوشتن متن پادکست، آن را با متن اصلی مقایسه کنید و تفاوت‌های آن‌ها را پیدا کنید تا به نقاط ضعف خود پی‌ببرید و برای رفع کردن آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهید.

  • متن پادکست را با صدای بلند بخوانید:

خواندن متن پادکست با صدای بلند را حتماً انجام دهید. این کار برای تقویت مهارت تلفظ و داشتن تلفظ صحیح کمک زیادی می‌کند. حتی یادگیری لهجه نیز از طریق انجام این کارها است. برای پیدا کردن نقاط ضعف در این زمینه زبان‌آموزان معمولاً صدای خود را ضبط می‌کنند تا راحت‌تر بتوانند ایرادات را کشف و با صدای اصلی مقایسه کنند.

  • از تکنیک سایه استفاده کنید:

این تکنیک یکی از مهم‌ترین تکنیک‌ها برای آموزش زبان با پادکست است که هر زبان‌آموزی باید به آن تسلط داشته باشد. برای این کار لازم است چند اقدام مهم داشته باشید:

  • قبلاً از استفاده از تکنیک سایه متن پادکست را چند بار گوش کنید تا درک کاملی از آن داشته باشید و کلیت آن را درک کنید.
  • هم‌زمان با گوش دادن به پادکست، شما هم تکرار کنید و حرف بزنید و برای کلماتی که نمی‌توانید درست تلفظ کنید، چند بار به عقب بار به عقب بازگردید تا با تلفظ صحیح آن‌ها آشنا شوید.
  • با چند بار تمرین باید بتوانید بدون هیچ تأخیری متن پادکست را پس از گوینده تکرار کنید. برای اینکه در این کار به تسلط کافی برسید حتماً هر متن را چند بار تکرار کنید و بعد به سراغ پادکست های دیگر بروید.

نکته: پس از انجام تمام این تمرین‌ها می‌توانید به تسلط بسیار زیادی در زبان برسید. آموزش زبان با پادکست را سعی کنید با برنامه‌ریزی پیش ببرید و فاصلۀ طولانی بین تمرین‌های خود نداشته باشید. یکی دیگر از تمرین‌های فوق العاده مؤثر در یادگیری زبان این است که به صورت گروهی تمرین کنید و دانش خود را در گروه‌هایی که شبیه به شما با پادکست تمرین می‌کنند بیازمایید.

معرفی پادکست‌های مؤثر برای یادگیری زبان

پادکست‌هایی که در ادامه برای شما انتخاب کرده‌ایم دارای اپیزودهای بسیار متنوع و حرفه‌ای هستند که علاوه بر تنوع آموزشی، برخی از آن‌ها برای مکالمات و عبراتی که به صورت روزانه مورد نیاز هستند کاربرد زیادی دارند.

Podcasts in English

این پادکست به موضوعاتی همچون المپیک‌های زمستانی، سوارکاری، مطالب سرگرم کننده و متنوع بسیار گوناگونی پرداخته است. اپیزودهای این پادکست به علت کوتاه و چالش انگیز بودن دقیقه همان چیزی هستند که برای یادگیری زبان مورد نیاز می‌باشند. این پادکست برای زبان‌آموزانی که در سطوح مبتدی تا پیشرفته هستند مناسب است و مدت زمانی که برای اپیزودهای این پادکست در نظر گرفته شده است، کوتاه است. در وب سایت این پادکست تمام آنچه برای تمرین به آن‌ها نیاز داشته باشید مانند: متن پادکست، کتاب کار و لغات و اصطلاحات بخش های مختلف در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

The English We Speak

تمرکز اپیزودهای این پادکست بر معرفی و تکرار عبارات عامیانه‌ای است که مردم بریتانیا به طور معمولی در طول روز از آن‌ها استفاده می‌کنند. یکی از مزایای اپیزودهای این پادکست این است که مدت زمان آن‌ها کوتاه است و گویش کاملاً شمرده و دقیقی دارد و به صورت هفتگی نیز منتشر می‌شوند. اگر به دنبال پادکست‌های ساده و روان هستید، این پادکست برای شروع یادگیری گزینۀ بسیار خوبی است.

Elementary Podcasts

این پادکست برای زبان‌آموزان تا سطح متوسط کاربری دارد و هر اپیزود آن تقریباً 25 دقیقه است. موضوعات این پادکست، موضوعات روزمرۀ کاربردی و اجتماعی است.

EnglishClass101

این پادکست در لیست جامع‌ترین پادکست‌هایی قرار دارد که برای تمام زبان‌آموزان در سطوح مختلف کاربرد دارد. هر زبان‌آموز می‌توان متناسب با سطح مهارت خود و علاقه‌ای که به موضوعات مطرح شده دارد، مطالب را دنبال کند. راویان این پادکست محتوای آن را با گویش و لحنی آرام و شمرده ارائه می‌کنند و زبان‌آموزان زیادی هستند که از این پادکست برای یادگیری واژگان و لغات و اصطلاحات استفاده می‌کنند. از دیگر مزایای این پادکست این است که برای توضیح نکات دستور زبان کاربرد دارد.

Better @ English

این پادکست برای زبان‌آموزان سطح متوسط تا پیشرفته کاربرد دارد. سرعت گویش در این پادکست دقیقه شبیه به محیط واقعی است و هیچ کلمه‌ای به صورت شمرده بیان نمی‌شود.

Voice of America Learning English

در این پادکست به موضوعات علمی، تاریخی و آشنایی با سبک زندگی در کشور آمریکا پرداخته شده‌است و دارای ژانرهای بسیار متفاوتی است.

ESL Pod

نقطۀ قوت این پادکست این است که راویان این پادکست دارای دکترای روانشناسی هستند و مطالب متنوع را به بهترین شکل و تخصصی‌ترین حالت ممکن طراحی کرده‌است.

News in Slow English

این پادکست در اپیزودهای مختلف به اخبار روز جهان پرداخته و برای تقویت درک مطلب و بهبود مهارت‌های شنیداری مؤثر است.

Dramas from BBC Learning English

این پادکست برای افرادی که در سطوح متوسط تا پیشرفته قرار دارند بسیار مناسب است و اپیزودهای 5 تا 10 دقیقه‌ای دارد. این اپیزودها با تمرکز بر آثار درام انگلیسی طراحی شده‌است و علاوه بر فایل‌های صوتی، فایل‌های pdf نیز تهیه شده‌است.

Comedy Bang Bang

این پادکست شامل اپیزودهای بسیار شاد و مفرح است. در این پادکست تمرکز اصلی روی مصاحبه با افراد معروف و مشهور است که در طول مصاحبه بازی‌ها، لطیفه‌گویی و پرسش و پاسخ‌های خنده‌داری صورت می‌گیرد که موجب شادی و سرگرمی می‌شود. از مزیت‌های اصلی گوش‌دادن به این پادکست می‌توان به این مورداشاره کرد که چون افراد و هنرمندان گوناگون با لهجه‌های مختلف در مصاحبه‌های این پادکست حضور دارند، زبان‌آموزان می‌توانند با لهجه‌ها و گویش‌های مختلف آشنا شوند.
با توجه به اینکه در این پادکست به صورت طبیعی مصاحبه‌ها انجام می‌شود و افراد هم سریع صحبت می‌کنند، این پادکست برای کسانی که سطح پیشرفته دارند بسیار مناسب است و علاوه بر آموزش، جنبۀ سرگرمی نیز دارد.

آیا گوش دادن به برنامه‌های رادیویی برای یادگیری زبان مفید است؟

آیا گوش دادن به برنامه‌های رادیویی برای یادگیری زبان مفید است؟

چالش‌های آموزش زبان با پادکست چیست؟

آموزش زبان با پادکست با دو چالش بسیار مهم و اساسی روبرو است. پیش از شروع یادگیری زبان با پادکست، اطلاع از این چالش‌ها کمک زیادی می‌کند تا با دید کافی آموزش خود را شروع کنید و بتوانید پادکست‌های مورد نظر خود را دانلود کنید.
چالش اول برای آموزش زبان با پادکست این است که باید قبل از شروع آموزش موضوع مورد نظر خود را انتخاب کنید. پادکست‌ها شامل موضوعات بسیار متنوعی هستند که اگر موضوع مورد علاقۀ خود را انتخاب نکنید، ممکن است پیش از انتخاب پادکست سردرگم شوید و نتیجۀ مطلوبی به دست نیاورید.
اگر فردی به ورزش علاقه دارد، می‌تواند پادکست‌های ورزشی و اگر به موضوعات روز، هنر، اقتصاد یا سیاست علاقه دارد آن‌ها را انتخاب کند. انتخاب موضوع مورد علاقه مانع از خستگی زبان‌آموز می‌شود.
چالش بعدی برای آموزش زبان با پادکست این است که زبان‌آموز باید لهجۀ مورد نظر خود را انتخاب کند. زبان‌آموز زمانی می‌تواند به صورت تخصصی به یادگیری زبان بپردازد که روی لهجه راویان پادکست‌ها حساسیت داشته باشد. این حساسیت به یادگیری اصولی زبان کمک زیادی می‌کند.

آیا گوش‌دادن به برنامه‌های رادیویی برای یادگیری زبان خوب است؟

آموزش زبان با پادکست با یادگیری زبان از طریق گوش دادن به رادیو تفاوت زیادی دارد. اگر علاقه دارید به جای دانلود کردن و یا تهیه کردن فایل‌های پادکست، به برنامه‌های رادیویی زبان گوش دهید، ادامۀ این مطلب را مطالعه کنید.
یادگیری زبان از رادیو مراحل آموزش را کامل نمی‌کند و دلیل اصلی نیز این است که نمی‌توان به متن گویندگان رادیویی دسترسی داشت. بدون در اختیار داشتن فایل‌های نوشتاری نمی‌توان انتظار داشت که زبان‌آموز به صورت علمی و تخصصی به یادگیری زبان پرداخته‌است. برای کامل کردن فرآیند یادگیری باید چند بار یک فایل صوتی شنیده شده و متن نیز در اختیار زبان‌آموز قرار داشته باشد.

اپلیکیشن‌های آموزش زبان

برای دسترسی ساده‌تر و بهتر به پادکست‌ها و برای افراد مبتدی تا پیشرفته استفاده از اپلیکیشن‌های پادکست زبان کاربرد زیادی دارد. انتخاب اپلیکیشن نیز بسیار مهم است و باید قابلیت دسته‌بندی داشته باشد و به تمامی امکانات مورد نیاز برای آموزش زبان با پادکست مجهز باشد.
در ادامه چند اپلیکیشن پادکست کاربردی در اختیار شما قرار گرفته است.

  • اپلیکیشن پادکست Pocket Casts
  • اپلیکیشن پادکست Podcast Addict
  • اپلیکیشن پادکست Overcast
  • اپلیکیشن پادکست Downcast
  • اپلیکیشن پادکست Podcast Republic
  • اپلیکیشن پادکست Podbean
  • اپلیکیشن پادکست Castbox
  • اپلیکیشن پادکست Spotify
  • اپلیکیشن پادکست Google Podcasts

برای استفاده از این اپلیکیشن‌ها پس از شناسایی قابلیت‌های گوناگون و امکانات مختلفی که در اختیار کاربران قرار داده‌اند، می‌توانید نام پادکست و یا اپیزود مورد علاقۀ خود را انتخاب کرده و در اپلیکیشن پادکست پس از جستجو، دانلود کنید و پادکست‌های مورد نظر خود را طبقه‌بندی کنید.

چرا آموزش زبان با پادکست بسیار پرطرفدار است؟

حال که تا اینجا با مزایای آموزش زبان با پادکست آشنا شدید و شیوۀ استفاده از پادکست‌ها را آموختید، خوب است به سراغ پاسخ این سؤال برویم که چرا پادکست‌ها به یکی از ملزومات یادگیری و آموزش زبان تبدیل شده‌اند و طرفداران زیادی نیز دارند؟
یادگیری زبان امروزه به یکی از ملزومات زندگی تبدیل شده‌است. از جایگاه زبان در کسب اطلاعات علمی صحیح و رفرنس‌های دقیق در حوزه های گوناگون، تعاملات اجتماعی متنوع و گسترده و تحصیلات آکادمیک نمی‌توان چشم پوشی کرد. پس یادگیری زبان برای افراد در شرایط و سنین مختلف از ارزش بسیار بالایی برخوردار است. از طرفی یادگیری زبان اصلاً کار ساده‌ای نیست و روزانه افراد زیادی که در این حوزه دارای تخصص هستند، تلاش می‌کنند تا با به کارگیری فنون جدیدتر یادگیری زبان را ساده‌تر کنند و برای تقویت مهارت زبان‌آموزان گام بردارند.
یکی از مهم‌ترین و بهترین اقداماتی که متخصصان حوزۀ زبان اقدام به طراحی و توسعه دادن آن کرده‌اند، طراحی پادکست بوده است. پادکست در مرحلۀ اول نسبت به معلم‌های خصوصی و کلاس‌های آموزشی جذاب‌تر است و از طرفی نیز به هزینۀ کمتری نیاز دارد. آموزش زبان با پادکست نیز چون این شرایط را دارد که در هر مکان و یا زمانی امکان یادگیری را فراهم می‌کند و میزان یادگیری ثمربخش زیادی به همراه دارد به یکی از پرطرفدارترین روش‌های یادگیری زبان تبدیل شده است.
آموزش زبان با پادکست به کسانی که قصد دارند به طور هم‌زمان به یادگیری چند زبان با هم بپردازند کمک زیادی می‌کند و سبب می‌شود یادگیری آن‌ها لذت بخش‌تر و آسان‌تر شود.

مروری بر یادگیری زبان انگلیسی با پادکست

در این مقاله تلاش کردیم تمام نکات و مطالبی که برای آموزش زبان با پادکست به آن‌ها نیاز داشتید را در اختیارتان قرار دهیم. این مقاله راهنمای جامع و گام‌ به گامی است که پس از آشنایی شما با پادکست‌ها، مزایای آن‌ها را برایتان توضیح داده و نحوۀ استفاده پادکست‌ها را توضیح می‌دهد. مراحل دقیق و کاربردی استفاده از پادکست‌ها به صورت حرفه‌ای به کار ببرید تا پیشرفت و تقویت مهارت زبان را در خود مشاهده کنید.
استفاده از پادکست‌ها برای یادگیری زبان وقت کمی می‌گیرد اما تأثیر بسیار چشمگیری دارد که نمیتوان از آن چشم‌پوشی کرد. تقویت مهارت‌های گفتاری، شنیداری و نوشتاری در زبان به وسیلۀ پادکست‌ها حاصل می‌شود و زبان‌آموزان در تمام سطوح می‌توانند از پادکست‌ها استفاده کنند. اگر نمی‌دانید کدام پادکست‌ها برای شما مناسب‌تر است، مطالعۀ دقیق این مطلب را از دست ندهید و پادکست مورد نظر خود را انتخاب کنید. شما می‌توانید از طریق سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها به فایل‌های پادکست‌ها دسترسی داشته باشید و از آن‌ها استفاده کنید.

سوال‌های رایج در زمینه آموزش زبان با پادکست

چطور با پادکست زبان انگلیسی رو یادبگیریم ؟

گوش دادن یکی از بهترین روش‌های یادگیری زبان انگلیسی می‌باشد که این مهم با پادکست‌های موجود میسر خواهد شد با دقت گوش کنید و حتی با صدای بلند تکرار کنید این موضوع سبب خواهد شد علاوه‌بر بهبود بخشیدن مهارت لیسینگ شما مهارت اسپیکینگ شما نیز تقویت پیدا کند

بهترین پادکست برای یادگیری زبان انگلیسی چیست ؟

یکی از بهترین نوع پادکست‌‌‌ها از نظر کاربردی برای یادگیری زبان انگلیسی آن‌هاست که مکالمات و عبارت‌‌هایی را برای شما بیان کند که روزانه به آن‌ها احتیاج دارید و یادگیری آن‌ها به شما کمک میکند تا راحت‌‌تر و بهتر بتوانید راتباط برقرار کنید.

چرا پادکست‌ها برای یادگیری زبان انگلیسی مفید هستند ؟

با استفاده از پادکست‌ها میتوان مهارت شنیداری خود را تقویت کنیم و همچنین تکرار آن‌ها با صدای بلند سبب تقویت اسپکینگ شما خواهد شد به شرط آنکه به بهترین نحو از آن‌ها استفاده شود که ما در موسسه تخصصی زبان کوییک بهترین پادکست‌ها و بهترین روش‌ها برای استفاده درست از پادکست را به شما یادخواهیم داد.

اهمیت خلاصه نویسی در آموزش زبان با پادکست چیست ؟

خلاصه‌نویسی مهم‌ترین مهارتی است که میزان درک شما را از پادکستی که گوش کرده‌اید بیان می‌کند. کسی می‌تواند خلاصه‌نویسی موفقی داشته باشد که بتواند تمام نکات و مطالبی که در پادکست آورده شده است را به صورت خلاصه بیان کند. خلاصه‌نویسی زمانی می‌تواند نتیجۀ مطلوبی داشته باشد که زبان‌آموز حتی اگر معانی کلمات را متوجه نشده بود با توجه به کلیت و هدف متن معانی آن‌ها را بیان کند و خلاصه‌نویسی بهترین مهارت است که معانی آن واژگان را در جملات جدید جایگذاری کند.

مطالب مرتبط

این نوشته چقدر مفید بود؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 4]

2 نظر یا سوال
Inline Feedbacks
View all comments
ساناز

سلام خسته نباشيد
توي كلاس هاتون هم اموزش زبان با پادكست داريد؟

موسسه تخصصي زبان كوييك
مدیر
پاسخ به  ساناز

بله پادکست ها یکی از بخش هایی است که در موسسه به آن اهمیت خاصی داده میشه و شما می توانید با شرکت در دوره های موسسه تخصصی زبان کوییک از آن ها بهره مند شوید

موسسه تخصصی زبان کوییک - آموزش تضمینی زبان از مبتدی تا پیشرفته