راه‌های مهاجرت به ایتالیا 2024 : از تحصیلی تا کار

مهاجرت به ایتالیا یکی از موضوعات پرطرفدار در بین افرادی است که به دنبال تجربه زندگی در کشورهای خارجی و کسب فرصت‌های جدید هستند. ایتالیا با تاریخچه‌ی فرهنگی و تمدنی غنی، زیبایی‌های طبیعی فراوان، سیستم آموزشی با کیفیت و بازار کار پویا، جذابیت زیادی برای مهاجران فراهم کرده است. مهاجرت به ایتالیا، علاوه بر امکانات و فرصت‌هایی که این کشور ارائه می‌دهد، برای فردی که تمایل دارد زندگی و تحصیل در محیطی جدید را تجربه کند، بسیار ارزشمند است.

راه های مختلف مهاجرت به ایتالیا

اگر می‌خواهید در ایتالیا تحصیل و کار کنید، تمام اطلاعات مورد نیاز خود را در اینجا دریافت خواهید کرد. انواع برنامه‌های کارشناسی ارشد تمام طول در دسترس است. پس از اتمام دوره خود، می‌توانید برای مجوز کار پس از تحصیل در ایتالیا اقدام کنید.

در این مقاله دستورالعمل‌های گام به گام برای مجوز کار و اقامت پس از اتمام تحصیل از ایتالیا آمده است. همچنین در قسمت بعدی در مورد مجوزهای کاری و نحوه کار پس از اتمام تحصیل در دانشگاه توضیح خواهم داد. همچنین در این مقاله شما با راه های مهاجرت به ایتالیا و اطلاعاتی کاربردی در این زمینه است به طور کامل آشنا خواهید شد.

البته در ابتدا بایید به روش‌های مهاجرت به ایتالیا نگاهی بیاندازیم.

انواع ویزا برای مهاجرت به ایتالیا

برای مهاجرت به ایتالیا وقتی صحبت از افرادی می‌شود که در خارج از اتحادیه اروپا زندگی می‌کنند، چندین نوع ویزا وجود دارد که می‌توانند به ایتالیا نقل مکان کنند. این ویزاها عبارتند از :

  1. ویزای اقامت موقت که به یک خارجی اجازه می‌دهد چند سال در ایتالیا زندگی کند.
  2. ویزای کار که برای کسانی که بر اساس رابطه کاری به ایتالیا می‌آیند در دسترس است.
  3. ویزای کارآفرینی که افراد غیر اتحادیه اروپا را قادر می‌سازد تا یک کسب و کار کوچک راه‌اندازی کنند.
  4. ویزای دانشجویی برای مدت زمان مشخصی به افرادی که قصد تحصیل در ایتالیا را دارند داده می‌شود.

سایر ویزاها که شامل ویزای پناهندگی و افراد بدون تابعیت و ویزای الحاق به خانواده است چندان در این=تالیا رایج نیستند.

دسته خاصی از ویزاهایی که برای شهروندان خارجی صادر می‌شود ویزای طلایی است که امکان درخواست مجوز اقامت سرمایه گذاری ایتالیا را فراهم می‌کند. این ویزا که برای شهروندان خارج از اتحادیه اروپا طراحی شده است. طبق آن می‌توانند سرمایه‌گذاران بزرگ، شهروندی ایتالیا بگیرند.

مدت زمان اعتبار هر ویزای مهاجرت به ایتالیا

یکی از راه‌های اصلی انتخاب نحوه مهاجرت به ایتالیا اطلاع از مدت زمان اعتبار مجوز اقامت است. از این منظر، ذکر این نکته مفید است:

  • ویزای اقامت موقت برای کارمندان فصلی دارای اعتبار 6 ماهه است.
  • مجوز کار موقت برای مهاجران ماهر دارای اعتبار 9 ماهه است.
  • ویزای دانشجویی مدت اعتبار طولانی تری دارد که استاندارد آن 1 سال است.
  • ویزای الحاق خانواده و خوداشتغالی به مدت 2 سال اعتبار دارد.

هنگام تمدید چنین ویزاهایی، توجه به این نکته مهم است که مدت زمان ثبت اسناد برای تمدید آنها بین 30 تا 90 روز است.

مدت زمان اعتبار ویزای ایتالیا

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای ایتالیا

یکی از راه‌های مهاجرت به ایتالیا، اخذ مجوز اقامت موقت است. این ویزا معمولاً برای کسانی صادر می‌شود که می‌خواهند در ایتالیا زندگی کنند و همچنین کار کنند. به همین دلیل این نوع مجوز همراه با قرارداد کار به آن‌ها امکان زندگی در این کشور زیبا را می‌دهد.

اخذ ویزای اقامت موقت مستلزم ثبت مجموعه‌ای از مدارک نزد مقامات مهاجرت ایتالیاست. از جمله این مدارک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارسال فرم‌های درخواست ویزا که برای هر ویزایی متفاوت است.
  • گذرنامه‌ای که در زمان درخواست باید حداقل 3 ماه اعتبار داشته باشد.
  • دو قطعه عکس در‌اندازه پاسپورت که نباید بیشتر از 3 ماه از آن گذشته باشد.
  • سایر مدارک که گویای دلیل سفر شما به ایتالیاست.

از جمله دیگر مدارک مورد نیاز می‌توان به قرارداد کار اگر متقاضی به هدف کار به ایتالیا می‌رود، مدارک ثبت نام دانشگاه برای دانشجویان، مجوز کسب و کار در صورتی مهاجرت به ایتالیا با هدف راه‌اندازی کسب و کار یا کار به صورت شخصی باشد. برای افراد بازنشسته‌ای که می‌خواهند مهاجرت به ایتالیا کنند، اظهارنامه بازنشستگی الزامی خواهد بود.

مهاجرت به ایتالیا با هدف سرمایه گذاری برای اخذ تابعیت، مدارک سرمایه گذاری باید ارائه شود.

راه‌های مهاجرت به ایتالیا

هم شهروندان اتحادیه اروپا و هم شهروندان غیراتحادیه اروپا حق درخواست مجوز اقامت دائم در ایتالیا را دارند. ایرانیانی که می‌خواهند به طور دائم در ایتالیا اقامت داشته باشند، گزینه‌های بیشتری برای نقل مهاجرت به ایتالیا که یکی از مهمترین آنها مجوز اقامت برای کارآفرینان است.

مهاجرت به ایتالیا نیازمند این است که اثبات شود دانش کافی از زبان ایتالیایی دارید و مدرکی ارائه داده که نشان دهد می‌توانند بدون نیاز به بودجه عمومی می‌توانید هزینه‌های زندگی خود را تامین کنید.

افرادی که قصد مهاجرت به ایتالیا را دارند می‌توانند از مسیرهای زیر استفاده کنند:

  • از طریق مجوز کار که به متقاضی این حق را می‌دهد که قبل از درخواست برای اقامت دائم، برای مدتی که مشخص شده در ایتالیا زندگی و کار کند.
  • از طریق مجوز اقامت برای طرح کارآفرینی که به یک شهروند خارجی اجازه می‌دهد تجارت خود را در اینجا راه‌اندازی کند.
  • از طریق طرح ویزای طلایی که ویزای سرمایه گذاری در حوزه خاصی است که توسط دولت ایتالیا تایید شده است.
  • از طریق ویزای خوداشتغالی که به شهروندان خارجی اجازه می‌دهد تا به عنوان یک تاجر انحصاری در ایتالیا کار کنند.
  • از طریق ویزای دانشجویی که گزینه‌ای برای دانشجویان خارجی است که می‌توانند چنین ویزا را به مجوز کار تبدیل کنند.
  • همچنین امکان اخذ اقامت دائم از طریق ویزای همسر یا تابعیت ایتالیا برای شهروندان خارجی که با ایتالیایی‌ها ازدواج کرده‌اند نیز وجود دارد.

چه مراحل و مدارکی را برای اخذ اقامت دائم ایتالیا (PR) باید طی کرد؟

شهروندان غیر اتحادیه اروپا نیاز باید درخواست اقامت را به سفارت یا کنسولگری ایتالیا در کشورهای خود بدهند و منتظر پاسخ آن‌ها باشند. توجه به این نکته حائز اهمیت است که سیاست‌های مهاجرتی ایتالیا رویه‌های سریعی را برای پذیرش شهروندان غیر اتحادیه اروپا که می‌خواهند به این کشور نقل مکان کنند، فراهم می‌کند.

یکی دیگر از جنبه‌های مهمی که باید در هنگام مهاجرت به ایتالیا به عنوان یک فرد از یک کشور غیر اتحادیه اروپا در نظر گرفت این است که ابتدا اجازه اقامت موقت صادر می‌شود. همچنین شهروند خارجی برای صدور کارت اقامت دائم باید 5 سال متوالی در ایتالیا زندگی کند.

صرف نظر از ملیت شهروندی که برای اجازه اقامت درخواست می‌کند، باید از طریق دفاتر محلی در شهری که متقاضی زندگی می‌کند در پلیس ملی ثبت نام کند.

مدارکی که باید هنگام درخواست برای اجازه اقامت دائم ثبت شوند عبارتند از:

  • ارائه ویزای اقامت موقت که نشان دهنده این است که در مدت مشخص شده در این کشور زندگی می‌کردید.
  • گواهی ثبت نام (سندی که پس از ورود به کشور توسط مقامات ایتالیایی صادر می‌شود).
  • اثبات داشتن آدرس قانونی در ایتالیا (قرارداد اجاره یا قبض آب و برق اخیر)؛
  • مدرکی مبنی بر دارا بودن وسایل تامینی کافی (صورتحساب بانکی، اظهارنامه مالیاتی، چک حقوق صادر شده از سوی کارفرما) و سابقه کیفری.

تحصیل در دانشگاه های ایتالیا و دریافت اجازه اقامت

نحوه دریافت تابعیت ایتالیایی پس از دریافت اقامت دائم

مهاجرت به ایتالیا معمولاً به هدف دریافت پاسپورت ایتالیایی صورت می‌گیرد. ایتالیا یکی از مهم ترین اقتصادهای اتحادیه اروپا است و مهاجرت به این کشور مستلزم اخذ اقامت اتحادیه اروپا نیز می‌باشد.

شهروندان خارجی می‌توانند پس از 10 سال اقامت قانونی در ایتالیا پاسپورت ایتالیایی دریافت کنند. با این حال، این بازه زمانی را می‌توان کاهش داد. به عنوان مثال، تابعیت ایتالیا از طریق تبار را می‌توان در 3 سال به دست آورد. پناهندگان و افراد بدون تابعیت می‌توانند در مدت 5 سال تابعیت دریافت کنند، در حالی که شهروندان اتحادیه اروپا می‌توانند در مدت 4 سال تابعیت ایتالیا را دریافت کنند.

حال که با تمامی روش‌های مهاجرت به ایتالیا و اخذ تابعیت آن آشنا شدیم بیایید مهاجرت تحصیلی به ایتالیا را به صورت جزئی تر بررسی کنیم. چراکه یکی از مرسوم ترین و راحت ترین روش‌های مهاجرت به ایتالیاست.

برای چه ویزاهایی برای تحصیل در ایتالیا می‌توان اقدام کرد؟

دانشجویان بین المللی یا دانشجویان غیر اروپایی در صورتی که می‌خواهند تحصیلات خود را در ایتالیا دنبال کنند باید برای مجوز تحصیل یا ویزا اقدام کنند.

دو نوع ویزای دانشجویی در ایتالیا وجود دارد:

  1. 1. ویزای ایتالیا نوع C: برای دوره کوتاه

دانشجویانی که می‌خواهند در یک برنامه کوتاه مدت یا دوره زبان ثبت نام کنند. البته مدت زمان اخذ این نوع ویزا بیش از 90 روز نیست. دانشجویانی که تحت برنامه‌های تبادل دانشجو یا کلاس‌های زبان پذیرفته می‌شوند برای ویزای نوع C در ایتالیا اقدام می‌کنند.

2. ویزای نوع D ایتالیا: برای مدت طولانی

برای دوره‌های تحصیلی طولانی مدت، که باید 20 ساعت تحصیلی در هفته یا حداقل 80 ساعت تحصیلی در ماه داشته باشد، به این نوع ویزای دانشجویی نیاز است.

برای مهاجرت به ایتالیا از طریق تحصیل  به کدام نوع ویزا نیاز است؟

دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل در کشور ایتالیا باید برای ویزای ملی D درخواست دهند. این ویزا به طور خاص برای دانشجویان ایران است که آماده شروع تحصیل در خارج از کشور در ایتالیا هستند، ساخته شده است. در ادامه اطلاعات بسیار کاربردی در مورد فرایند دریافت این ویزا را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا بتوانید تصمیم بگیرید که آیا تحصیل و مهاجرت به ایتالیا برای شما مناسب است یا خیر.

حال که با ویزای نوع D آشنا شدیم، برویم سراغ شرایط و نحوه دریافت آن.

دریافت ویزای دانشجویی ایتالیا چقدر زمان می‌برد؟‌

حتماً برای درخواست ویزای ملی D ایتالیا زمان بیشتر از ۳ ماه درنظر بگیرید. بلافاصله پس از پذیرش و ثبت نام در دانشگاه مورد نظر، می‌توانید فرایند درخواست ویزا را آغاز کنید. توجه داشته باشید صدور این ویزا حداقل ۳ ماه زمان نیاز دارد.

درخواست ویزای دانشجویی ایتالیا را کجا ثبت کنم؟

دانشجویان ایرانی برای دریافت ویزای تحصیلی که به آنها اجازه تحصیل در ایتالیا را می‌دهد، باید چه کاری انجام دهند:

می توانید به صورت مستقیم از سفارت ایتالیا در ایران (احتمالا تلفنی) وقت رزرو کنید. مدارک درخواست خود را به سفارت ببرید.

توجه داشته باشید که دانشجویان ایرانی در طول فرآیند درخواست ویزای دانشجویی ایتالیا باید مشخصات بیومتریک خود را ارائه دهند. در واقع بیومتریک، یک شناسه اضافی (مانند اثر انگشت و تصاویر) است که کشورها برای اهداف امنیتی از آن استفاده می‌کنند.

در طول فرآیند درخواست یک جلسه مصاحبه برای شما تعیین می‌کنند که باید در آن شرکت کنید.

ویزای ملی D ایتالیا تا 3 ماه اعتبار دارد. برای اینکه بتوانید در کل دوره تحصیلی در ایتالیا بمانید، باید هر سال آن را تمدید کنید. اگر قصد مهاجرت به ایتالیا را دراید و می‌خواهید پس از پایان دوران تحصیلی خود در ایتالیا بمانید، باید برای ویزای دیگری یا تمدید ویزا از طریق اداره مهاجرت اقدام کنید.

چقدر باید هزینه برای ویزای دانشجویی بپردازم؟

برای درخواست ویزای ملی D ایتالیا باید هزینه‌ای معادل 50 یورو بپردازید. بسته به وضعیت شما، مقامات ایتالیایی به شما اجازه می‌دهند این هزینه را به صورت آنلاین، در محل در مرکز درخواست ویزا در ایران یا از طریق حواله بانکی پرداخت کنید.

دانشجویان ایرانی برای ویزای ایتالیا نیازی به دریافت بیمه درمانی نخواهند داشت.

شما باید 57 یورو هزینه بررسی پروند از سوی سفارت ایتالیا را بپردازید. پس از ورود به ایتالیا، باید برای اجازه اقامت درخواست دهید و 30 یورو دیگر نیز پرداخت کنید.

برای ویزای دانشجویی ایتالیا چه مدارکی باید ارائه دهم؟

  • هنگامی که برای ویزای خود درخواست می‌دهید، یکی از مهمترین چیزهایی که باید ثابت کنید این است که می‌توانید در طول برنامه تحصیلی از هزینه‌های زندگی خود را تامین کنید. برای ایتالیا، از شما می‌خواهند ثابت کنید که 900 یورو در ماه یا از یک منبع خارجی یا از پولی در حساب بانکی خود دارید که برطبق آن اثبات می‌کنید که از تمکن مالی کافی برخوردار هستید.
  • دانشجویان ایرانی باید ثابت کنند که به‌اندازه کافی به زبان انگلیسی تسلط دارند و امکان تحصیل در یکی از دانشگاه‌های بین المللی ایتالیا را دارند. این مهارت‌های زبانی تضمین می‌کند که می‌توانید در دروس خود موفق شوید و مسیر تحصیلی خود را در ایتالیا به درستی مدیریت کنید.
  • دانشجویان ایرانی قبل از ورود به ایتالیا نیازی به انجام تست پزشکی ندارند.
  • دانشجویان ایرانی نیازی به ایجاد حساب بانکی محدود نخواهند داشت. این نوع حساب بانکی مقدار پولی را که می‌توانید هر ماه برداشت کنید را محدود می‌کند و فقط در هنگام ورود به ایتالیا به شما امکان دسترسی به آن را می‌دهد.
  • برای اطلاعات بیشتر در مورد ویزا به وب سایت مهاجرت ایتالیا مراجعه کنید.

شما اجازه کار حین تحصیل در ایتالیا را خواهید داشت

آیا اجازه کار در حین تحصیل در ایتالیا را دارم ؟

بله، دانشجویان غیر اروپایی برای کار در حین تحصیل به مجوز کار دانشجویی بین المللی نیاز دارند. اما توجه داشته باشید که دانشجویان نمی‌توانند در طول تحصیلات خود بیش از 20 ساعت در هفته کار کنند.

  • در ایتالیا، دانشجویان بین المللی مشاغل پاره وقت پیدا می‌کنند و میانگین پرداخت حدود 500 یورو است.
  • توجه داشته باشید که اگر برنامه تحصیلی کمتر از 3 ماه طول بکشد، نمی‌توانید مجوز کار بگیرید. نیستید.

اکثر دانشجویان این سوال را دارند که آیا برای مهاجرت به ایتالیا می‌توانیم ویزای دانشجویی را به ویزای کاری تبدیل کنیم و اقامت طولانی‌تری را در ایتالیا ادامه دهیم؟

پاسخ این است که بله، امکان تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری وجود دارد. اگر کسی می‌خواهد ویزای کار پس از تحصیل در ایتالیا بگیرد، باید در مقطعی تحصیل کند که واجد شرایط کار در ایتالیا باشد. در ادامه بیشتر در مورد این شرایط توضیح می‌دهیم.

چطور پس از اتمام تحصیل در ایتالیا بمانید؟

همان طور که گفته شد ایتالیا از آنجایی که کشوری زیبا است، دارای شهرهای دانشجویی برتر نیز می‌باشد که در آن دانشجویان سایر کشورها می‌توانند تجربه زندگی فوق العاده‌ای را داشته باشند. در نهایت دانشجویان سعی می‌کنند مدت زمان بیشتری را در ایتالیا بمانند تا تجربه کاری نیز کسب کنند. اما برای دریافت مجوز اقامت در ایتالیا، باید در دوره کارشناسی ارشد یا دکترا تحصیل کنید.

مدارک مورد تایید برای تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کار ایتالیا

  • مدرک لیسانس (Laurea، 180 واحد دانشگاهی)
  • مدرک لیسانس ویژه (Laureaspecialistica/Magistrale)
  • مدرک تخصصی (Diploma di Specializzazione)
  • مدرک دکترا (Dottorato di Ricerca)
  • مدرک کارشناسی ارشد سطح اول (Master Universitario di I livello,)
  • مدرک کارشناسی ارشد سطح دوم (Master Universitario di II livello)

گزینه Stay Back در ایتالیا بعد از کارشناسی ارشد

گزینه اقامت پس از کارشناسی ارشد به عنوان”Permesso di Soggiorno”  شناخته می‌شود که به اجازه اقامت ترجمه شده است. با این مجوز اقامت شما تا 12 ماه مجاز به زندگی و کار در ایتالیا هستید. اگر دانشجو نتوانید در این مدت شغلی پیدا کند باید به کشور خود بازگردد.

مهاجرت به ایتالیا

همه چیز درباره permesso di soggiorno

مروری بر شرایط تبدیل ویزای تحصیلی به مجوز کار برای مهاجرت به ایتالیا

برای دانشجویان غیر اروپایی اجازه کار پس از تحصیل و اجازه اقامت دانشجویی الزامی است. در ادامه نکاتی آمده است که باید به آن‌ها توجه کنید:

  • فقط دانشجویانD. و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد می‌توانند پس از تکمیل تحصیل خود برای اجازه اقامت موقت اقدام کنند.
  • داشتن شغل در طول مدت اقامت آن‌ها (تا 12 ماه) مهم است.
  • برای اجازه کار پس از اتمام تحصیل، دانشجویان غیر اتحادیه اروپا به “permesso di Lavoro” نیاز دارند.
  • میانگین دستمزد می‌تواند حدود 2000 یورو برای 12 ماه باشد، این به نوع مدرک دانشگاهی و تجربه بستگی دارد. همیشه توصیه می‌شود برای پیداکردن یک فرصت بهتر باید زبان ایتالیایی را یاد داشته باشید.
  • منابع مالی کافی بر اساس فعالیتی که باید انجام شود.
  • در صورت نیاز، مجوز یا عضویت در انجمن‌های محلی.
  • حداقل تامین مسکن؛
  • درآمد سالانه بالاتر از 8500 یورو است.

مدارک لازم برای ثبت درخواست ویزای کار ایتالیا

تنها گزینه برای دریافت این مجوز این است که شرایط تحصیلی را که در بالا توضیح داده شد، برآورده کنید، و حداقل یک پیشنهاد شغلی یا یک پیشنهاد برای یک موقعیت کارآموزی در زمینه مرتبط با مدرک تحصیلی داشته باشید. علاوه بر این، این مدارک ارائه شوند:

شرایط استخدام لازم است در نامه استخدامی توسط کارفرما ذکر شود.

  • آخرین اظهارنامه مالیاتی کارفرما
  • ترازنامه تجاری کارفرما.
  • سابقه شرکت
  • گواهی ثبت اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده.
  • اطلاعات تماس کارفرما
  • رعایت حداقل مسکن
  • قرارداد اجاره، اثبات مسکن.

چند دانشگاه انگلیسی در ایتالیا وجود دارد؟

هیچ پایگاه داده رسمی تعداد دقیق دانشگاه‌های انگلیسی در ایتالیا را اعلام نکرده است. با این حال، بر اساس برنامه‌های تحصیلی لیست شده در پورتال دانشگاه‌ها آمار زیر بدست آمده است:

  • بیش از 185 لیسانس انگلیسی در ایتالیا
  • بیش از 700 کارشناسی ارشد انگلیسی در ایتالیا
  • بیش از 70 دکترای آموزش انگلیسی در ایتالیا
  • بیش از 150 دوره آموزش از راه دور (آنلاین) انگلیسی

که در ادامه  چند دانشگاه پیشنهادی در ایتالیا آورده شده است:

  • دانشکده مدیریت SDA Bocconi
  • Università Cattolica del Sacro Cuore
  • دانشگاه تور ورگاتا رم (Tor Vergata University of Rome)
  • دانشگاه سی ینا (University of Siena)
  • دانشگاه پاویا (University of Pavia)

چگونه بفهمم که دانشگاه ایتالیایی به زبان انگلیسی تدریس می‌کند؟

دانشگاه‌های ایتالیا ممکن است برنامه‌های آموزش انگلیسی اضافی را در صفحات وب خود فهرست کنند. در این صورت، باید کمی تحقیق کنید تا بفهمید که آیا این برنامه‌ها به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند یا دانشجویان بین المللی واجد شرایط درخواست هستند. اگر برای یافتن این اطلاعات مشکل دارید، با دانشگاه مستقیما تماس بگیرید.

برای درخواست در موسسات آکادمیک تحت آموزش انگلیسی در ایتالیا، باید مدارک یکی از آزمون‌های زبان انگلیسی بین المللی را داشته باشید؛ همانند :

  • PTE آکادمیک
  • آیلتس آکادمیک
  • تافل iBT

نیاز به مشاوره دارید؟

کارشناسان ما در موسسه تخصصی زبان کوییک آماده کمک به شما هستند.

تماس با ما

بورسیه تحصیلی کامل برای تحصیل در ایتالیا در سال 2023

اگر به طور جدی علاقه مند به اخذ مدرک لیسانس، کارشناسی ارشد یا دکترا از یکی از معتبرترین دانشگاه‌های ایتالیا هستید، شانس خود را در اخذ بورسیه تحصیلی کامل ایتالیا امتحان کنید. ایتالیا کشوری بسیار مقرون به صرفه است و بورسیه‌های زیادی دارد. چندین دانشگاه برتر دولتی و خصوصی در ایتالیا هستند که این کشور را به مکانی محبوب برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل کرده است.

برخی بورسیه‌های تحصیلی شامل هزینه تحصیل، کمک هزینه تحصیلی، خوابگاه و بیمه درمانی تحت پوشش هستند. کار پاره وقت در ایتالیا نیز می‌تواند به تامین هزینه‌های شما کمک کند. برنامه‌های تحصیلی زیادی در ایتالیا هستند که به انگلیسی تدریس می‌شوند. در زیر بورسیه‌های تحصیلی با بودجه کامل موجود برای تحصیل در ایتالیا در سال 2023 آمده است.

بورسیه تحصیلی دانشگاه بولونیا در ایتالیا

بورسیه تحصیلی از دانشگاه بولونیا ایتالیا. دانشجویان بین المللی می‌توانند برای بورسیه تحصیلی دولت ایتالیا برای مقاطع لیسانس و کارشناسی ارشد درخواست دهند. دانشگاه بولونیا علاوه بر رتبه 160 در جهان، رتبه 69 را در ایتالیا دارد.

بورسیه تحصیلی دانشگاه پادووا در ایتالیا

از دانشجویان بین المللی در دانشگاه پادووا استقبال می‌شود. بورسیه تحصیلی برای حداکثر 43 دانشجو بسیار واجد شرایط که مایل به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد هستند که به طور کامل به زبان انگلیسی در پادوآ تدریس می‌شوند. دانشگاه پادوآ در رتبه 116 جهان و 48 در اروپا قرار دارد.

بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه میلان ایتالیا

این دانشگاه بورسیه‌های عالی به بهترین دانشجویان جدید الورد کارشناسی و کارشناسی ارشد می‌دهد.

بورسیه‌های دانشگاه تورینو

از دانشجویان بین المللی در دانشگاه تورینو استقبال می‌شود. بورسیه تحصیلی برای دانشجویان با استعداد بالا که می‌خواهند مدرک لیسانس یا کارشناسی ارشد اعطا می‌شود.

بورسیه‌های دانشگاه پیزا

هر سال، دانشگاه پیزا 24 بورسیه تحصیلی را به دانشجویان بین المللی اعطا می‌کند که در یکی از چهارده برنامه تحصیلی کارشناسی ارشد یا کارشناسی این دانشگاه به زبان انگلیسی پذیرفته شده‌اند.

جمع بندی موارد مربوط به مهاجرت به ایتالیا

دانشجویان ایرانی می‌توانند پس از تکمیل دوران تحصیل خود در مقاطع تحصیلات تکمیلی می‌توانند برای ویزای اقامت موقت اقدام کنند. برای مهاجرت به ایتالیا ابتدا اجازه اقامت موقت صادر می‌شود که می‌توانند پس از 5 سال زندگی در ایتالیا به اجازه اقامت دائم تبدیل کنند. همچنین می‌توانند پس از 10 سال اقامت در این کشور تابعیت ایتالیا را دریافت کنند.

در این مقاله، راه‌های مهاجرت به ایتالیا از طریق ویزای تحصیلی و کاری بررسی شدند. مهاجرت به ایتالیا به عنوان یک گام مهم در تحقق رویاهای تحصیلی و شغلی مورد بررسی قرار گرفت. اهمیت برنامه‌ریزی دقیق و انتخاب درست در مسیر مهاجرت به ایتالیا به‌ویژه در انتخاب نوع ویزا و مسیر مناسب برای هر فرد بیان شد. در نظر داشتن فرصت‌های تحصیلی و شغلی، تحقیق و پیگیری در مورد قوانین و شرایط مهاجرت، و همچنین بهره‌برداری از منابع و مشاوره‌های موجود از موارد حیاتی در این راستا است. با برنامه‌ریزی دقیق و انتخاب مناسب، می‌توان در مهاجرت به ایتالیا به دستاوردهای بزرگی دست یافت و رویاهای خود را به واقعیت تبدیل کرد.

اگر قصد مهاجرت به ایتالیا و ادامه تحصیلات تکمیلی خود در دانشگاه‌های دارای رتبه جهانی در ایتالیا دارید و یا می‌خواهید بدانید که چگونه برای دانشگاه‌های ایتالیا که به زبان انگلیسی دروس خود را ارائه می‌دهند، اقدام کنید، حتما یک جلسه مشاوره را در موسسه کوییک رزرو کنید و با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول در زمینه مهاجرت به ایتالیا

چگونه از ایران ویزای ایتالیا بگیرم؟

مرکز درخواست ویزای ایتالیا Cox and Kings Global Services LLC مرکز درخواست ویزای رسمی سفارت ایتالیا در تهران، ایران است. تمامی متقاضیان مقیم ایران که مایل به درخواست ویزا هستند، اکنون می‌توانند درخواست خود را به مرکز درخواست ویزای CKGS ایتالیا ارسال کنند.

آیا می‌توانم ویزای تحصیلی خود را در ایتالیا به ویزای کار تبدیل کنم؟

یک دانشجوی خارجی در صورت تمایل به تبدیل ویزای دانشجویی مجاز به درخواست مجوز کار کارمند یا ویزای کار خوداشتغالی است.

آیا دانشجوی بین المللی پس از فارغ التحصیلی می‌تواند در ایتالیا بماند؟

پس از فارغ التحصیلی، دانشجویان می‌توانند در این کشور و هر کشور دیگری در اروپا بمانند، اجازه اقامت بگیرند، شغلی بیابند یا کسب و کار خود را ایجاد کنند. داشتن مجوز کار باعث می‌شود که فرد در ایتالیا وضعیت قانونی اقامت در کشورهای اتحادیه اروپا (شنگن) را برای آنها فراهم می‌کند.

چگونه می‌توانم برای تحصیل به ایتالیا بروم؟

برای در خواست ویزا باید به سفارت یا کنسولگری ایتالیا در ایران بروید. حدودا 4 تا 6 هفته زمان میبرد تا تاریخ مصاحبه مشخص شود. بنابراین باید حداقل 3 ماه قبل از ورود به ایتالیا برای ویزای دانشجویی درخواست بدهید. چراکه فرایند درخواست شما ممکن است بین 1 تا 3 هفته و گاهی بیشتر زمان نیاز داشته باشد.

آیا دانشجویان بین المللی می‌توانند تابعیت ایتالیا را دریافت کنند؟

شهروندان غیر اتحادیه اروپا با سرمایه حداقل 500000 یورو می‌توانند برای شهروندی از طریق سرمایه گذاری درخواست دهند که از طریق آن می‌توان اقامت خود را در مدت 6 ماه به دست آورد. سپس، مسیر شهروندی ایتالیا 10 سال طول خواهد کشید.

با ویزای دانشجویی چه مدت می‌توانید در ایتالیا بمانید؟

90 روز. دو نوع ویزای دانشجویی در ایتالیا بسته به مدت زمان برنامه تحصیلی وجود دارد: ویزای نوع C ویزای کوتاه مدت یا ویزای مسافرتی که برای یک یا چند ورودی معتبر است و برای مدتی که بیش از 90 روز نباشد. ویزا نوع D ویزای طولانی مدت با اعتبار بیش از 90 روز.

چگونه می‌توانم بعد از تحصیل در ایتالیا بمانم؟

ویزای اقامت موقت باید در اولین ورود به ایتالیا توسط شهروندان غیر اتحادیه اروپا اخذ شود. تنها در این صورت می‌توانید برای اجازه اقامت دائم درخواست دهید. دانشجو باید حداقل 5 سال قبل از درخواست اقامت دائم ایتالیا زندگی کرده باشد.

آیا می‌توانم ویزای تحصیلی خود را در ایتالیا تمدید کنم؟

در صورت داشتن ویزای تحصیلی، امکان تمدید اقامت خود در ایتالیا پس از انقضای ویزا با انجام مجدد مراحل تمدید اجازه اقامت وجود دارد.

آیا می‌توانم قبل از پایان دوره از ویزای دانشجویی به ویزای کاری تغییر دهم؟

در مارس 2019 قوانین مهاجرتی جدید ابتدا به دانشجویان اجازه داد تا سه ماه قبل از تاریخ پایان دوره پیش بینی شده برای تغییر ویزای دانشجویی خود به ویزای کاری اقدام کنند.

درآمد دانشجویان بین المللی در ایتالیا چقدر است؟

میانگین حقوق پاره وقت برای دانشجویان بین المللی در ایتالیا: حداقل دستمزد در هر ساعت 7 یورو است. بنابراین بر این اساس می‌توانید تا 140 یورو در هفته و 560 یورو در ماه درآمد کسب کنید.

آیا دانشگاهی در ایتالیا وجود دارد که به زبان انگلیسی تدریس کند؟

بله. بسیاری از دانشگاه‌های ایتالیا به زبان انگلیسی برنامه تحصیلی خود را ارائه می دهند. بهترین دانشگاه‌های ایتالیا با آموزش انگلیسی عبارتند ا دانشگاه ساپینزا رم، دانشگاه پادوآ، دانشگاه میلان، پلی تکنیک تورین است.

آیا ایتالیا بورسیه تحصیلی می دهد؟

فرصت‌های بورسیه تحصیلی در ایتالیا بر اساس نیاز، جنسیت، کشور، منطقه و شایستگی تعلق می‌گیرد. بورسیه‌های دولتی ایتالیا برای دانشجویان خارجی سالانه برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا بر اساس بررسی میزان شایستگی ارائه می‌شود.

آیا می توانم در ایتالیا به صورت رایگان تحصیل کنم؟

دانشگاه‌های ایتالیا بورسیه‌های زیادی را ارائه می‌دهند که به دانشجویان بین المللی امکان تحصیل رایگان در ایتالیا را می دهد. این کشور بورسیه های دولتی و دانشگاهی مختلفی برای دانشجویان بین المللی دارد.

این نوشته چقدر مفید بود؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 8 میانگین: 4.5]

0 نظر یا سوال
Inline Feedbacks
View all comments
موسسه تخصصی زبان کوییک - آموزش تضمینی زبان از مبتدی تا پیشرفته