تحصیل در خارج کشور: راهنمای کامل دریافت بورسیه تحصیلی 2022

به دنبال راهی برای تحصیل در خارج کشور هستید؟ از پس هزینه‌های تحصیل بر نمی‌آیید؟ این پست مخصوص شما نوشته شده است. اینکه شما تصمیم به تحصیل در خارج کشور بگیرید و بخواهید مدرکی در سطح بین‌المللی کسب کنید، می‌تواند دلایل شخصی داشته باشد. اما ما در اینجا لیستی از 25 دلیل برای تحصیل در خارج کشور آورده‌ایم که می‌تواند شما را متقاعد به وسیع کردن افق دیدتان کند.

علاوه بر این اگر قصد ادامه تحصیل در خارج کشور را دارید اما هزینه‌های آن، شما را از این کار باز داشته است می‌توانید با خواندن این مقاله به بورسیه‌های تحصیلی بین‌المللی و بورسیه‌های تحصیلی مخصوص کشورهای درحال توسعه پی ببرید.

پس این مقاله را تا انتها بخوانید و مسیر درست ادامه تحصیل در خارج کشور را انتخاب کنید.

تحصیل در خارج از کشور

مزایای تحصیل در خارج از کشور

دلایل و مزیت‌های تحصیل در خارج کشور

دلایل و مزیت‌های تحصیل در خارج کشور عبارت‌اند از :

1. CV شما را تقویت می‌کند

تجربه زندگی در سطح بین‌المللی امتیاز مثبتی در دید کارفرمایان دارد. چراکه نشان می‌دهد که شما تجربه‌ برخورد با افرادی از فرهنگ‌های مختلف را دارید به علاوه توانایی سازگاری بیشتری با محیط را دارید. اگر همزمان با کسب مهارت برای بدست آوردن شغل مناسب بتوانید به یک کشور جدید سفر کنید، برای تقویت CV شما بسیار خوب است.

2. باعث تقویت مهارت‌های زبانی شما می‌شود

زبان‌های خارجی را که در مدرسه یاد گرفتید به خاطر دارید؟ نه، می‌توانید این مهارت‌ها را با تحصیل در خارج از کشور به یاد بیاورید.‌از اینکه چقدر این مهارت‌ها در خاطر شما بوده و بی‌خبر بودید تعجب کنید. شرکت در کلاس‌های زبان فوق برنامه در زمان تحصیل در خارج کشور می‌تواند راهی عالی برای آشنایی با افراد جدید باشد.

3. زندگی در یک کشور خارجی با رفتن به تعطیلات در آن کشور کاملا متفاوت است

در واقع شما در زمان اقامت طولانی مدت در شهر محل تحصیل خود تجربه زندگی در آن منطقه را بدست خواهید آورید. به طوری که می‌دانید کجا بهترین قهوه را می‌فروشد، چه کارهایی باعث کلاهبرداری از خارجی‌ها می شود و چگونه می‌توانید بیشترین بهره را از شهر جدید خود ببرید.

4. با طیف وسیعی از افراد ملاقات کنید

هم صحبتی با افراد مختلف نه تنها به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های فردی خود را توسعه دهید، بلکه به شما شناخت عمیق‌تری از دیگران، به ویژه آنهایی که فرهنگ‌های متفاوتی دارند، می‌دهد.

5. تحصیل در خارج کشور باعث پیدا کردن دوستان مادام‌العمر می‌شود

ممکن است تک تک افرادی را که ملاقات می‌کنید دوست نداشته باشید، اما به احتمال زیاد حداقل یک دوست مادام‌العمر پیدا خواهید کرد (اگر در برقراری ارتباط، خوب باشید). تجربه مشترک تحصیلی بین‌المللی راهی عالی برای برقراری ارتباط با دانشجویان دیگر است.

6. غذاهای جدید و هیجان انگیز را کشف می‌کنید

شما می‌توانید با غذا‌هایی مثل پائلا، پوتین، شاورما، پیروگی/شنیسل، چیمیچانگا، کاتسودون، بوبوتی، باقلوا را نسبت به غذاهای محلی خود امتحان کنید.

7. متفاوت مطالعه می‌کنید و یاد می‌گیرید

اغلب کسانی که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند، روشی کاملاً جدید در تدریس را تجربه می‌کنند. شاید در ابتدا دلهره‌آور باشد، اما ذهن شما را به روی روش‌های جدید یادگیری باز می‌کند.

8. تحصیل در خارج کشور باعث استقلال می‌شود

تحصیل و زندگی در خارج از کشور مستلزم آن است که مستقل باشید، به دلیل دوری از محیط امن خانه. شما باید به این فرصت به عنوان یک چالش جدید هیجان‌انگیز نگاه کنید نه یه اتفاق وحشتناک.

9. اعتماد به نفس پیدا می‌کنید

مهاجرت به خارج از کشور آزمون نهایی اتکا به خود است. وقتی به کشور خود برگردید،  احتمالاً کمتر به دیگران تکیه خواهید کرد و بیشتر مسئولیت‌ها را خود بر عهده خواهید گرفت.

10. دانش بیشتری از فرهنگ‌های مختلف به دست خواهید آورد

آشنایی با فرهنگ‌های مختلف فقط ویژگی‌ سیاستمداران نیست. شما می‌توانید این ویژگی را در خود حین تحصیل در خارج کشور توسعه دهید!

11. فرهنگ خود را از دریچه‌ای جدید ببینید

اینکه فقط با فرهنگ خود زندگی کنیم و با آن تعامل داشته باشیم کار آسانی است. اما زندگی در کشوری دیگر می‌تواند به شما آگاهی بیشتری از فرهنگ محلی‌تان بدهد. همچنین به شما این امکان را می‌دهد که افق دید خود را گسترده‌تر کنید، نه اینکه صرفاً دیدگاه‌هایی را بپذیرید که متعلق به محل زندگی‌تان است.

12. درباره خودتان بیشتر بدانید

قرار گرفتن در یک محیط کاملاً جدید به شما کمک می‌کند تا بفهمید در چه چیزی خوب هستید و همچنین در چه چیزهایی خوب نیستید. اینها چیزهایی هستند که می‌توان در طول تجربه تحصیلی خود در خارج کشور بیافزایید.

13. بالغ می‌شوید

با پریدن به دنیای ناشناخته‌ها، انتقال از نوجوان به بزرگسالی را تسریع می‌کنید. شما باید از خودتان مراقبت کنید، وعده‌های غذایی خود را بخرید و لباس‌های خود را بشویید، که تمام این تجربه‌ها بسیار ارزشمند هستند.

14. تجربه زندگی به دست می‌آورید

یکی از دلایل مهم تحصیل در خارج کشور کسب تجربه زندگی است. شما یاد خواهید گرفت که چگونه زندگی خود را مدیریت کنید، موقعیت‌های پیش‌بینی نشده را مدیریت کنید، مستقل و خودکفا باشید.

15. خودجوش و ماجراجو می‌شوید

وقتی هزاران مایل از خانه دور هستید، انگیزه و ماجراجویی بهترین دوستان شما هستند. ذهن خود را به روی تجربیات و افق‌های جدید باز کنید تا سرگرم شوید.

16. یاد می گیرید که قدر چیزهای کوچکتر را بیشتر بدانید

تحصیل در خارج کشور معمولاً به این معنی است که شما حتی دارایی‌های کمتری نسبت به یک دانش آموز معمولی دارید، و دور بودن از خانه واقعاً باعث می‌شود آن راحتی‌های معمول را از دست بدهید. شما قدردان همه چیز خواهید بود، از همه چیز از آشپزی والدینتان گرفته تا داشتن بیش از دو جفت کفش برای پوشیدن.

17. به تفکر جهانی خواهید رسید

چه در محل کار، مطالعه یا بازی، می‌توانید از طرز فکر جهانی جدید خود در استدلال‌ها استفاده کنید، از باورهای خودمطلع باشید و از آنها برای قدم برداشتن در مسیر آینده استفاده کنید.

18. از مزایای تخفیف‌های دانشجویی بین‌المللی بهره‌مند شوید

تخفیف‌های دانشجویی همیشه خوشحال کننده هستند. وقتی در فروشگاهی با پرداخت اندک پولی خرید می‌کنید واقعا هیجان انگیز است.

19. تحصیل در خارج کشور تجربه‌ای فراموش نشدنی است

حتی دوستانتان از شنیدن تجارب شما خسته نمی‌شوند. تجربه تحصیل در خارج کشور تا مدت‌ها پس از پایان آن با شما خواهد ماند.

20. قدر خانه و خانواده خود را بیشتر می‌دانید

هر خاطره‌ای از مشاجرات والدین یا بحث با خواهر و برادر در مقایسه با قبل به طرز شگفت‌انگیزی کمرنگ‌تر می‌شود. به همین ترتیب، آنها زمان خواهند داشت تا تمام ویژگی‌های نه چندان جذاب شما را نیز فراموش کنند… وقتی دوباره برگردید، روابط بین شما بسیار قوی‌تر می شود!

21. کمک مالی دانشجویان بین‌المللی در حال افزایش است

تحصیل در خارج کشور لزوما شما را بی‌پول نمی‌کند.  زیرا موسسات و ارگان‌های دولتی بودجه بیشتری را هر روزه برای بورسیه‌های تحصیلی اختصاصی برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند. در ادامه به معرفی بورسیه‌های تحصیلی می‌پردازیم.

22. شهریه‌های کمتری می‌پردازید

البته که این مورد به جایی که در خارج از کشور تحصیل می‌کنید بستگی دارد. اما اگر مکانی را در بسیاری از بخش‌های قاره اروپا، آسیا و آمریکای لاتین انتخاب کنید، متوجه خواهید شد که امکان تحصیل در یک دانشگاه بسیار معتبر بدون آنکه هزینه زیادی پرداخت کنید، وجود دارد.

23. از اوقات فراغت خود برای کاوش استفاده کنید

در بین سخنرانی‌ها و جلسات آزمایشگاهی، تحصیل در خارج کشور زمان زیادی برای کاوش در اختیار شما می‌گذارد. فرقی نمی‌کند برای بازدید از مکان‌های دیدنی نمادین، امتحان کردن غذاهای جدید یا خرید به بازارهای محلی بروید، همیشه راه بهتری برای گذراندن وقتتان نسبت به گشتن در فیس‌بوک دارید!

24. چشم‌انداز شغلی بین‌المللی خود را افزایش دهید

در حالی که شما همیشه می‌توانید در پایان وقت خود به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی به خانه بروید، بسیاری از آنها تصمیم می‌گیرند در آنجا بمانند و برای ویزای کاری اقدام کنند. حتی اگر به خانه برگردید یا تصمیم بگیرید در جای دیگری به دنبال کار بگردید، تجربه بین‌المللی ارائه شده توسط تحصیل در خارج کشور احتمالاً توسط کارفرمایان مورد توجه قرار خواهد گرفت.

25. “تنوع چاشنی زندگی است”

این جمله‌ای است که پدرتان هنگام انتخاب طعمی جدید در سوپرمارکت به شما می‌گوید ، اما این جمله در تمام زندگی صدق می‌کند. تغییر، تنوع و تجربیات جدید چیزی است که زندگی را ارزش زیستن می‌کند. پس تحصیل در خارج کشور می‌تواند طعم جدیدی به زندگی شما بدهد.

به احتمال زیاد، هر گونه شک و تردیدی که ممکن است در مورد تحصیل در خارج  کشور داشته باشید، به هزینه‌های نجومی مهاجرت به خارج و افزایش هزینه‌های دانشجویان بین‌المللی ارتباط دارد. با این حال، ممکن است چیزهایی وجود داشته باشد که از آن آگاه نباشید، تعداد زیادی از فرصت‌های مالی موجود است که به شما کمک می‌کند تا هزینه‌ها خود را تامین کنید.

برای اینکه ببینید آیا برای گرفتن بورسیه تحصیلی شگفت‌انگیز در خارج از کشور واجد شرایط هستید تا انتها این مقاله را بخوانید.

بورسیه های تحصیلی

بورسیه های تحصیلی

10 بورسیه تحصیلی خارج از کشور که باید درباره آنها بدانید

این بورسیه‌ها عبارت‌اند از :

1. مدارک کارشناسی ارشد مشترک اراسموس موندوس

با ثبت‌نام در یکی از مدارک کارشناسی ارشد مشترک Erasmus Mundus، می‌توانید یک بورس تحصیلی کامل دریافت کنید که هزینه‌های تحصیل و هزینه‌های زندگی شما را پوشش می‌دهد. به طور معمول بین یک تا دو سال طول می‌کشد، این برنامه شما را به حداقل دو دانشگاه در خارج از کشور می فرستد.

2. برنامه دانشجویان خارجی فولبرایت (Fulbright)

این بورسیه‌ها برای تحصیل در خارج کشور در ایالات‌متحده از دانشجویان کارشناسی ارشد، هنرمندان حرفه‌ای جوانی که به دنبال تحصیل یا تحقیق هستند، حمایت می‌کند. شرایط پذیرش و ورود بر اساس ملیت متفاوت است.

3. بورس تحصیلی (QS Leadership)

این بورس تحصیلی، به ارزش 10000 دلار آمریکا، هر ساله به یک دانشجوی در مقطع کارشناسی ارشد که توانایی‌های رهبری قوی و یا مشارکت در یک جامعه یا هدف خاص را دارد، اعطا می‌شود. ممکن است آن فرد شما باشید؟ برای اطلاع از این موضوع، در یک رویداد تور جهانی کلاس QS شرکت کنید و یک مقاله کوتاه ارسال کنید.

4. بورسیه تحصیلی QS برای تعالی تحصیلی(QS Scholarship for Academic Excellence)

این بورسیه به ارزش 10000 دلار آمریکاست. این بورس تحصیلی برای تحصیلات تکمیلی به دانشجویی تعلق می‌گیرد که پتانسیل علمی قوی را نشان می‌دهد، و می‌تواند سهم قابل توجهی در رشته خود داشته باشد. می‌توان از آن برای هزینه‌های تحصیل برای برنامه کارشناسی ارشد یا دکترا در هر نقطه از جهان استفاده کرد.

4. بورسیه لیسانس (QS Undergraduate Scholarship)

این بورسیه تحصیلی که در سال 2016 راه اندازی شده است، به ارزش 10000 دلار آمریکا برای هزینه‌های تحصیل در مقطع لیسانس در دانشگاهی است که در رتبه‌بندی‌های QS قرار دارد. از متقاضیان خواسته می‌شود مقاله کوتاهی را ارسال کنند که توضیح دهد چگونه یک فرد الهام بخش بر زندگی و جاه طلبی‌های آنها تأثیر گذاشته است.

5. برنامه گریت‌ وال (Great Wall Program)

اگر به دنبال تحصیل در خارج کشور در چین هستید، می‌توانید از برنامه گریت وال که توسط وزارت آموزش چین تامین می‌شود، استفاده کنید.  بورسیه تحصیلی کامل از دانشجویان بین‌المللی و دانش‌پژوهان کشورهای در حال توسعه که به دنبال تحصیل و یا ادامه تحقیقات در چین هستند حمایت می‌کند.

برای درخواست، با کمیسیون ملی یونسکو در کشور خود صحبت کنید، با مدارک ارائه شده توسط یونسکو به دانشگاه چینی انتخابی خود به صورت آنلاین ارسال کنید.

7. بورسیه تحصیلی کلارندون در دانشگاه آکسفورد(Clarendon Scholarships at the University of Oxford)

هر سال، صندوق بورس تحصیلی کلرندون 140 بورسیه تحصیلی بسیار ارزشمند را اعطا می‌کند که یک فرصت تحصیلی کامل را در دانشگاه آکسفورد بر اساس شایستگی علمی، در همه موضوعات ارائه می‌دهد. اگر درخواست خود را در ژانویه برای دوره انتخابی خود ارسال کنید، به طور خودکار برای بورس تحصیلی در نظر گرفته می شوید.

8. بورسیه‌های بین‌المللی آدلاید (Adelaide Scholarships International)

دانشگاه آدلاید استرالیا بورسیه‌هایی را برای پوشش هزینه‌ها، بیمه درمانی و کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌دهد. این بورسیه برای دوره‌های کارشناسی ارشد دو سال و برای دکترا سه سال طول می‌کشد. برای واجد شرایط بودن، باید مدرکی معادل درجه یک استرالیایی داشته باشید. درخواست را می‌توانید به صورت آنلاین ارسال کنید.

9. جایزه بین‌المللی رهبر فردا در دانشگاه بریتیش کلمبیا (International Leader of Tomorrow Award at University of British Columbia)

دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا بر اساس نیاز اقتصادی و شایستگی علمی، بورسیه‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی را به متقاضیان بین‌المللی ارائه می‌دهد. برای واجد شرایط بودن، باید سوابق تحصیلی عالی داشته باشید، مدرک لیسانس قبلی نداشته باشید، دانشجوی بین‌المللی باشید و نیاز مالی خود را نشان دهید.

10. بورسیه بین‌المللی کامل وست مینستر (Westminster Full International Scholarship)

برای واجد شرایط بودن برای بورسیه تحصیلی کامل برای تحصیل در خارج کشور در دانشگاه وست مینستر انگلستان، باید متقاضی بین‌المللی از یک کشور در حال توسعه باشید و یک پیشنهاد تمام وقت از دانشگاه داشته باشید. این بورسیه‌ها بر اساس برتری علمی، نیاز مالی و پتانسیل توسعه اعطا می‌شوند.

حال بیایید به بورسیه‌هایی بپردازیم که مخصوص کشورهای درحال توسعه هستند. اگر دانشجوی یک کشور در حال توسعه از جمله بخش‌هایی از آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین و خاورمیانه هستید می‌توانید واجد شرایط تعدادی بورسیه بین‌المللی باشید که هدف آن ارائه جمعیت‌ دانشجویی متنوع‌تر و فراگیر به دانشگاه‌ها است.

بورسیه‌های بین‌المللی برای دانشجویان کشورهای در حال توسعه

بسیاری از بورسیه‌های تحصیلی برای دانشجویان کشورهای در حال توسعه دارای معیارهای بیشتری همچون کشور مبدا یا مقصد خاص، موضوع تحصیلی خاص، یا ارتباط با یک دانشگاه خاص هستند.  بنابراین می‌توان برای یافتن بورسیه تحصیلی کمی زیرک و انعطاف پذیر بود. شما باید بنا به شرایط خود برای این بورسیه‌ها اقدام کنید.

در زیر تعدادی از برجسته‌ترین بورسیه‌های تحصیلی برای کشورهای در حال توسعه، طبقه بندی شده و بر اساس کشور محل تحصیل آورده شده است.

بورسیه تحصیلی در اروپا

   بورسیه‌های Erasmus Mundus : ابتکاری به رهبری اتحادیه اروپا برای تأمین بودجه برای دانشجویان سراسر جهان برای تحصیل در اروپا در مؤسسات منتخب.

  • بلژیک

    بورسیه‌های آموزشی و کارشناسی ارشد  (VLIR-UOS Training and Masters Scholarships ): بورسیه‌های تحصیلی برای دانشجویان کشورهای در حال توسعه در آفریقا، آسیا یا آمریکای لاتین.

  • جمهوری چک

  بورسیه‌های توسعه دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه چارلز (Charles University Faculty of Social Sciences Development Scholarships): شش بورسیه برای دانشجویان کشورهای در حال توسعه برای تحصیل در یک رشته در دانشکده دانشگاه چارلز.

  • فرانسه

  بورسیه‌های ایفل (Eiffel Scholarships): کمک مالی برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا از خارج از فرانسه.

  بورسیه‌های بین المللی مدرسه بازرگانی (INSEAD Business School International Scholarships): بیش از 90 بورسیه تحصیلی مختلف در مدرسه کسب و کار، که بسیاری از آنها برای دانش‌آموزان مناطق در حال توسعه درنظر گفته شده‌اند.

  • آلمان

  بورسیه‌های DAAD: بورسیه‌های تحصیلی برای دانشجویان کارشناسی ارشد از کشورهای در حال توسعه آسیا، آفریقا، جزایر اقیانوس آرام، آمریکای مرکزی و جنوبی و اروپای مرکزی و شرقی برای تحصیل در آلمان.

  • هلند

  بورسیه تحصیلی (Vrije Universiteit Amsterdam Piet Rietveld): بورسیه‌ای برای دانشجویی از یک کشور در حال توسعه برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته اقتصاد فضایی، حمل و نقل و محیط زیست. این بورسیه هزینه تحصیل سالانه را پوشش می‌دهد و کمک هزینه‌ای برای هزینه‌های زندگی فراهم می کند.

  • لهستان

  آژانس ملی تبادل علمی لهستان (Polish National Agency for Academic Exchange): بورسیه تحصیلی برای دانشجویان کشورهای در حال توسعه برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بدون شهریه در لهستان.

  • اسلواکی

  بورسیه‌های دولتی اسلواکی (Slovak Government Scholarships ): بودجه‌ای که توسط دولت اسلواکی برای دانشجویان کشورهای در حال توسعه ارائه می‌شود.

  • سوئیس

   بورسیه‌های IMD MBA : برای دانشجویان کشورهای در حال توسعه برای تحصیل MBA در مدرسه بازرگانی IMD در لوزان.

  • سوئد

  ‌بورسیه تحصیلی موسسه سوئد (Swedish Institute Study Scholarships): بورسیه تحصیلی برای دانشجویان کارشناسی ارشد تمام وقت از کشورهای در حال توسعه، که هزینه‌های تحصیل و هزینه‌های زندگی را پوشش می‌دهد.

 

  • بریتانیا
  • بورسیه‌های کارشناسی ارشد مشترک المنافع (Commonwealth Master’s Scholarships): برای دانشجویان کشورهای در حال توسعه در کشورهای مشترک المنافع برای تحصیل در انگلستان در سطح کارشناسی ارشد.
  • دانشگاه‌های انگلستان که بورسیه‌های بین‌المللی ارائه می‌دهند عبارتند‌از:
  • دانشگاه آکسفورد
  • دانشگاه وست مینستر
  • دانشگاه کاردیف
  • دانشگاه ساوت بانک لندن
  • دانشگاه متروپولیتن لندن
  • دانشگاه روهمپتون
  • دانشگاه بیرمنگام
  • دانشگاه ناتینگهام
  • دانشگاه غرب انگلستان

بورسیه تحصیلی در آمریکای شمالی

  • کانادا

بورسیه تحصیلی کانادا برای دانشجویان آسیایی:

بورسیه‌های کانادا-آسه آن (Canada-ASEAN Scholarships): بورسیه‌های تحصیلی برای دانشجویان کشورهای عضو آسه آن (آسیای جنوب شرقی) برای شرکت در یک برنامه تبادل کوتاه مدت برای مطالعه و تحقیق.

  • ایالات‌متحده آمریکا

بورسیه‌های روزنامه نگاری Dag Hammarskjöld : بورسیه‌های روزنامه نگاری برای اتباع آفریقایی، آسیایی، آمریکای لاتین و کارائیب.

    بورسیه‌ها و بورسیه‌های مرکز شرق-غرب (East-West Center Scholarships and Fellowships ): بورسیه با هدف اتباع منطقه آسیا و اقیانوسیه برای تحصیل در ایالات متحده در موسسات خاص.

  • دانشگاه‌های ایالات‌متحده که بورسیه‌های بین‌المللی ارائه می‌دهند عبارتند از:
  • دانشگاه هاروارد
  • دانشگاه اموری
  • دانشگاه ایالتی ایلینوی
  • دانشگاه مینه سوتا

بورسیه تحصیلی در استرالیا و نیوزلند

  • استرالیا

  بورسیه‌های جوایز استرالیا (Australia Awards Scholarships): بورسیه‌های تحصیلی برای دانشجویان کشورهای در حال توسعه، به ویژه منطقه هند و اقیانوس آرام. انتخاب نامحدود برنامه‌ها.

 مقصد استرالیا (Destination Australia): بورسیه‌های دولتی.

دانشگاه‌های استرالیا که برای دانشجویان کشورهای در حال توسعه بورسیه ارائه می‌کنند عبارتند از:

  • دانشگاه مک کواری
  • بورسیه های بین المللی دانشگاه سیدنی (USydIS)
  • نیوزلند

بورسیه‌های توسعه نیوزلند (New Zealand Development Scholarships)

دانشگاه‌های نیوزلند که برای دانشجویان کشورهای در حال توسعه بورسیه ارائه می‌کنند عبارتند از:

  • دانشگاه اوکلند
  • دانشگاه ویکتوریا ولینگتون

بورسیه تحصیلی برای دانشجویان آسیایی

  بورسیه‌های توسعه بنیاد آسیا (Asia Foundation Development Fellows): بورسیه‌های شایستگی برای دانشجویان کشورهای در حال توسعه آسیا.

بورسیه تحصیلی در یک منطقه در حال توسعه

بنیاد کوه ولز (Wells Mountain Foundation): برای دانش‌آموزان کشورهای در حال توسعه برای تحصیل در خانه یا در کشورهای در حال توسعه دیگر.

سازمان‌هایی که برای دانشجویان کشورهای در حال توسعه بورسیه ارائه می‌دهند

  • MIT برنامه بورسیه ساراگوسا (MIT – Zaragoza Scholarship Program): تعدادی بورسیه برای دانشجویان کشورهای در حال توسعه.
  • سانتاندر (Santander): بورسیه‌های تحصیلی در دسترس از طریق دانشگاه‌های همکار.
  • بانک جهانی (The World Bank): بورسیه‌های تحصیلات تکمیلی که برای دانشجویان محروم از کشورهای در حال توسعه ارائه می‌دهد.

اما بورسیه‌هایی وجود دارند که به بورسیه تحصیلی کامل معروف هستند. این دسته بسیار رقابتی هستند و شرایطی دارند که در ادامه بررسی کرده ایم.

نحوه دریافت بورسیه تحصیلی کامل

بورسیه‌های تحصیلی کامل (که به آن full-ride scholarships نیز می‌گویند) فرصت طلایی تأمین مالی هستند که تقریباً همه چیز را برای سه یا چهار سال کامل دانشگاه پوشش می‌دهند. هزینه‌های تحصیل و زندگی شما توسط ارائه دهنده بورسیه پوشش داده می‌شود و شما را آزاد می‌گذارد تا بدون نگرانی از پول، بر تحصیل و زندگی اجتماعی خود تمرکز کنید. عالی به نظر می‌رسد، درست است؟

برای شرکت در بورسیه باید بدانید کجا بگردید

اول از همه، برای یافتن بورسیه تحصیلی کامل به کجا می‌روید؟ اولین محل تماس شما باید وب‌سایت رسمی دانشگاه انتخابی شما باشد، زیرا ممکن است بورسیه خود را برای دانشجویان محل یا رشته شما ارائه دهند، یا احتمالاً بورسیه‌های خارجی را که می‌توانید برای آنها درخواست دهید را فهرست کرده‌اند.

از قبل آماده باشید

اگر می‌دانید که برای حضور در دانشگاه به بورس تحصیلی کامل نیاز دارید، مهم است که تا حد امکان از قبل آماده شوید. این امر به ویژه در صورتی مهم است که نیاز به شرکت در مصاحبه داشته باشید.

برخی از دانشگاه‌ها «آخر هفته‌های بورسیه تحصیلی» ویژه‌ای را برگزار می‌کنند که در آن 50 تا 100 دانشجو در محوطه دانشگاه دعوت می‌شوند تا با یکی از اعضای هیئت علمی مصاحبه کنند، به سؤالاتی درباره اهداف و انگیزه‌های آنها و چگونگی این کار پاسخ دهند. این سوالات متناسب با دانشگاه و رشته است.

اگر نیاز به شرکت در یک مصاحبه بورسیه تحصیلی دارید، باید با این مصاحبه مانند هر مصاحبه رسمی دیگری رفتار کنید، لباسی مناسب بپوشید و آماده باشید و پاسخ‌های خوبی برای سوالات احتمالی آنها داشته باشید.

سخت کار کنید و انگیزه خود را حفظ کنید

اگرچه برخی از بورس‌های تحصیلی کامل بر اساس نیاز مالی است تا برتری علمی، برخی از آنها هر دو را در نظر می‌گیرند یا فقط به دانش‌آموزان نخبه اعطا می‌شوند. ناگفته نماند که شما باید در رشته خود سخت کار کنید، اگر می‌خواهید بورس تحصیلی کامل را دریافت کنید. زیرا اکثریت به افرادی تعلق می‌گیرد که بالاترین سطح علمی را دارند.

در برخی موارد، دانشگاه‌ها ممکن است به طور خودکار متقاضیان بورسیه کامل را به دانشجویان با نمرات بالا بدهند. درست است که تلاش زیاد تحصیلی می‌تواند از نظر ذهنی خسته‌کننده باشد، اما سعی کنید با در نظر گرفتن اهداف خود، انگیزه‌تان را حفظ کنید و هر از چند گاهی به خود استراحت دهید (مخصوصاً در فصل امتحانات و بعد از آن!).

خودتان را از سایر متقاضیان متمایز کنید

به دلیل رقابت بسیار زیاد برای دریافت بورسیه تحصیلی کامل، بسیار مهم است با نشان دادن تعهد، خود را از سایر متقاضیان متمایز کنید. این به معنای داشتن چند فعالیت فوق برنامه برای نشان دادن به ارائه دهندگان بورس تحصیلی است. به عنوان مثال نشان دادن علایق خود در خارج از کلاس، و همچنین نمونه‌هایی از کارهایی که در جامعه محلی انجام داده‌اید مثل شرکت در کارهای داوطلبانه برای یک هدف ارزشمند.

دستورالعمل‌های برنامه بورسیه را با دقت بخوانید

ممکن است این مورد بسیار بدیهی به نظر برسد، اما شما نمی‌خواهید شانس خود را با از دست دادن تصادفی یک مدرک یا بخشی از اطلاعاتی که در دستورالعمل‌های درخواست بورسیه ذکر شده است، کاهش دهید.

حتماً راهنمای برنامه را با دقت و به طور مکرر بخوانید. در این صورت احتمال کمتری می‌رود که چیزی را از دست بدهید، و در صورت نیاز به توضیح در مورد چیزی به ارائه‌دهنده ایمیل بزنید.

یک مقاله یا کاور لتر استثنایی برای بورسیه تحصیلی ارسال کنید

مورد دیگری که نباید ناگفته ماند این است که کاور لتر درخواست شما باید کاملاً با بهترین کیفیت ممکن نوشته شود. این بدان معناست که مطمئن شوید که واضح و مختصر است، به درستی قالب بندی شده است، خواننده را با یک مقدمه قوی جذب می‌کند، روی موضوع یا موضوع اصلی خود متمرکز می‌ماند، و املا و دستور زبان بی‌عیب و نقصی دارد.

فقط به صدها بار تصحیح آن تکیه نکنید تا مطمئن شوید که کامل است بلکه از یک دوست بخواهید آن را بررسی کند و اشتباهات تایپی و جملاتی را که به خوبی خوانده نمی‌شود را بررسی کند.

برای تحصیل در خارج کشور واقع بین باشید

و در نهایت، همانطور که قبلاً به آن اشاره کردیم، حقیقت تاسف بار این است که بورسیه‌های تحصیلی کامل زیادی برای ارائه وجود ندارد و بسیار رقابتی هستند. به این معنی که بسیاری از نامزدهایی که شرایط لازم برای یک بورس تحصیلی کامل را برآورده می‌کنند و از آنها فراتر می‌روند، در نهایت نمی‌توانند این بورسیه را دریافت کنند.

اجازه ندهید این شرایط شما را از ارسال درخواست باز دارد، اما در مورد انتظارات خود واقع بین باشید. و به یاد داشته باشید، هیچ محدودیتی برای تعداد درخواست‌های بورسیه‌ای که می‌توانید ارسال کنید وجود ندارد، و معمولاً محدودیتی برای تعداد بورسیه‌هایی که می‌توانید اعطا کنید وجود ندارد.

بنابراین ممکن است بتوانید با استفاده از دو یا چند بورسیه کوچکتر، بورسیه تحصیلی کامل خود را بدست بیاورید. البته، حتماً با ارائه دهندگانی که می‌توانید برای آنها درخواست بدهید و از منابع دیگر بودجه دریافت کنید، هماهنگ باشید.

اگر هم در خواست شما رد شد اجازه ندهید آنها انگیزه شما را پایین بیاورند. بلند شوید، گرد و غبار خود را بتکانید و تا زمانی که به آنچه می‌خواهید دست پیدا نکرده اید از تلاش کردن دست نکشید.

متأسفانه، تعداد زیادی از این بورسیه‌های رویایی وجود ندارد. بورسیه‌های کامل نادر هستند و آنهایی که در دسترس هستند بسیار رقابتی‌اند. با این حال، این بدان معنا نیست که شما نباید برای آنها درخواست دهید.

مروری بر دریافت بورسیه کامل تحصیلی 2022

برای تحصیل در خارج کشور فرصت‌های بروسیه دیگری نیز ممکن است از طریق خود دانشگاه و سایر سازمان‌های خارجی ارائه شوند. برای یافتن بورسیه‌های بیشتر به صورت آنلاین جستجو کنید و برای کسب اطلاعات در مورد بورسیه‌ها و بودجه بین‌المللی به وب‌سایت‌های دانشگاه‌های مورد علاقه خود مراجعه کنید.

لطفا شمایی که قبلاً در خارج از کشور تحصیل کرده‌اید، در بخش نظرات پایین همین صفحه به ما اطلاع دهید که به چه دلیل و از چه طریقی اقدام به تحصیل در خارج کشور کرده‌اید.

موسسه کوییک با ارائه خدماتی همچون نوشتن CV، انگیزه‌نامه و توصیه‌نامه شانس شما را برای پذیرش در دانشگاه و بورسیه تحصیلی بالا می‌برد. برای مشاوره می‌توانید با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

این نوشته چقدر مفید بود؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

18 نظر یا سوال
Inline Feedbacks
View all comments
Mehdi.ad

سلام وقت بخير
براى تحصيل در خارج كشور چطور ميتونم بورسيه كامل تحصيلى بگيرم ؟؟
آيا امكانش هست در هلند براى مقطع كارشناسي ارشد رايگان درس خوند ؟؟

موسسه تخصصي زبان كوييك
مدیر
پاسخ به  Mehdi.ad

سلام برای گرفتن بورسیه و فاند تحصیلی رزومه تحصیلی شما بسیار مهم است
در صورت رزومه مناسب گرفتن آن سخت نمی باشد خصوصا در مقطع کارشناسی ارشد

Pone

براي مشاوره رايگان مهاجرت چجوري بايد اقدام كنيم؟

موسسه تخصصي زبان كوييك
مدیر
پاسخ به  Pone

سلام میتونید در همین وبسایت در بخش تماس با ما با مشاورین ما تماس بگیرید تا مشاوره رایگان تلفنی رو از با تخصص ترین افراد بپرسید

مینو توکلی

سلام وقتتون بخیر
مشاوره‌ی رایگان مهاجرت برای تمام رشته‌ها انجام میشه؟

موسسه تخصصي زبان كوييك
مدیر
پاسخ به  مینو توکلی

سلام نمیتوان گفت برای همه رشته خا
ولی تماس بگیرید رشته مورد نظرتون رو بگید بعدش مشخص میکنیم که ایا در این رشته میتونیم کاری انجام بدیم یا خیر

تام شلبی

برای تحصیل در کانادا میشه بهتر فاند گرفت یا تحصیل در هلند؟

موسسه تخصصي زبان كوييك
مدیر
پاسخ به  تام شلبی

سلام
به طور کلی گرفتن فاند از دانشگاه های اروپایی مقداری سخت تر هست
این در حالیه که شانس شما برای آمریکا و کانادا برای گرفتن فاند خیلی بالاتر هست.

Zahra.adabi

سلام
براى پذيرش تحصيلي كانادا ميشه بورسيه كامل گرفت ؟
ايا مشاوره هم ميتونم داشته باشم به صورت حضورى

موسسه تخصصي زبان كوييك
مدیر
پاسخ به  Zahra.adabi

برای گرفتن بورسیه کشور کانادا نیاز دارید که رزومه تحصیلی خوبی داشته باشید
مقاله ، دانشگاهی که در ان فارغ التحصیل شدید و مدرک زبان و… بسیار تاثیر گذار هستند

Elham havhi

شرايط پذيرش تحصيلي كانادا و ميفرمايين؟

موسسه تخصصي زبان كوييك
مدیر
پاسخ به  Elham havhi

سلام برای آگاهی از شرایط با مشاورین ما تماس بگیرید

Elham haghi

شرايط پذيرش تحصيلي كانادا و ميفرمايين؟ شما براي مهاجرت كاري هم فعاليت ميكنيد؟

موسسه تخصصي زبان كوييك
مدیر
پاسخ به  Elham haghi

سلام
ما برای مهاجرت کاری اقدام نمیکنیم
و برای مطلع شدن از پذیرش می تونید با موسسه تماس بگیرید تا مشاورین ما به بهترین نحو به شما توضیحات رو بدهند

سیما صبوری

سلام
تمام این کشور‌هایی که گفته شد، فقط مدرک زبان انگلیسی براشون کافیه؟

موسسه تخصصي زبان كوييك
مدیر
پاسخ به  سیما صبوری

یکی از مسایلی که شما نیاز دارید داشته باشید مدرک زبان انگلیسی هست

Amir

با هر مدرك زبان انگليسي ميشه اقدام كرد؟

موسسه تخصصي زبان كوييك
مدیر
پاسخ به  Amir

سلام مدارک ایلتس و تافل قابل قبول می باشند

موسسه تخصصی زبان کوییک - آموزش تضمینی زبان از مبتدی تا پیشرفته