روش‌های تقویت مهارت ریدینگ در زبان انگلیسی

تقویت مهارت ریدینگ زمان اضافه‌ای که خواندن مطلبی از شما می‌گیرد به طور قابل توجه‌ای کاهش می‌دهد. و به شما این توانایی را می‌دهد تا با تمرکز بیشتر و به صورت انتخابی بخوانید. همچنین با به تمرین و بکارگیری روش‌های تقویت مهارت ریدینگ در زبان انگلیسی قادر خواهید بود سطح درک و تمرکز خود را افزایش دهید و به این ترتیب یک متن انگلیسی را به سرعت و دقت بخوانید و درک کنید. یکی از زمان‌هایی که روش‌های تقویت مهارت ریدینگ بسیار به کمک زبان‌آموزان می‌آید در بخش ریدینگ آزمون آیلتس است. مشکل اصلی بسیاری از آن‌ها در آزمون کمبود وقت و عدم توانایی مدیریت زمان است، چیزی که باعث عدم موفقیت در ریدینگ آیلتس می‌شود. تقویت مهارت ریدینگ در صورتی امکان‌‌پذیر است که در ابتدا افراد به درک صحیحی به زبان انگلیسی برسند و سپس اقدام به جواب دادن به تست‌های آزمون‌های مختلف آیلتس نمایند. ما در موسسه تخصصی زبان کوییک روشهای نوین جهت تقویت مهارت ریدینگ را به زبان‌آموزان ارائه میدهیم.
در این مقاله تلاش کرده‌ایم با بیان روش‌های تقویت مهارت ریدینگ در زبان انگلیسی بتوانید با راندمان و تاثیر بالاتری یک متن انگلیسی را بخوانید. اما پبش از آن لازم است تا:

از سبک خواندن مناسب استفاده کنید،
هدف خود را از خواندن بدانید،
متون مناسب را انتخاب کنید،
از تکنیک‌های یادداشت برداری استفاده کنید.

گام اول: از سبک‌های مختلف خواندن برای تقویت مهارت ریدینگ استفاده کنید.

در شرایط روزمره طیف وسیعی از سبک‌های خواندن وجود دارد که شما ممکن است از آن‌ها استفاده کنید.
سبک خواندن معمولی سبکی است که برای خواندن یک رمان استفاده می‌شود، خواندن با جزئیات و به طور کامل به طوری که تمرکز بر همه کلمات از ابتدا تا انتها باشد.
اگر بخواهید یک مجله بخوانید، ممکن است ابتدا با خواندن عنوانین تمام صفحات، ببینید کدام مقاله مورد علاقه شماست.
هنگامی که شما در یک لیستی از شماره تلفن‌ها به دنبال نام خاصی می‌گردید، به طور هدفمند همه نام‌های دیگر را نادیده می‌گیرید و توجه خود را بر روی مشخص کردن نامی که می‌خواهید تمرکز می‌کنید.
این‌ها شامل مهارت‌های خواندن هستند که با به کارگیری آن‌ها در مطالعه یک متن انگلیسی می‌توانید مهارت ریدینگ تقویت خود را تقویت کنید.
برای تقویت مهارت ریدینگ در آزمون‌های زبان انگلیسی مانند ازمون آیلس نیز شما می‌بایست در گام اول با خواندن عنوان متن و پارگراف اول آن به طور دقیق، دید کلی از موضوع مطلب ارائه شده به دست آورند.این یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های تقویت مهارت ریدینگ می‌باشد که بسیاری از مدرسین از آن به عنوان ORIENTATION یاد می‌کنند.

ریدینگ

ریدینگ، مهارتی تاثیرگذار در آزمون آیلتس

گام دوم: در راستای تقویت مهارت ریدینگ هدف خود را از خواندن یک مطلب مشخص کنید.

گام دوم در روش‌های تقویت مهارت ریدینگ در زبان انگلیسی این است که به طور واضح بدانید هدف شما از خواندن چیست، چرا که به میزان قابل توجهی کارایی خواندن شما را افزایش می‌دهد. همه آنچه که نوشته شده برای شما مفید نیست، بنابراین از هدف خود برای انتخاب و تعیین اولویت بندی اطلاعات موجود در متن استفاده کنید.
اهداف خواندن شما می‌تواند موارد زیر باشد:

۱- یک مقاله یا موضوع سمینار؛

۲- یک گزارش مختصر؛

۳- یک زمینه موضوعی انتخاب شده؛

۴- مجموعه‌ای از سوالات در مورد یک موضوع خاص.

در آزمون‌های زبان انگلیسی هم هدف از خواندن متن‌های ارائه شده، پاسخ دادن به سوالات مربوط به هر متن است، بنابراین در گام دوم می‌بایست سوالات را سریع بخوانید، تا دریابید که در متن باید به دنبال چه اطلاعاتی باشید و بر روی کدام بخش‌ها بیشتر متمرکز شوید تا قادر به تقویت مهارت ریدینگ خود شوید.

سوال‌ها

سوال‌ها را به درستی قبل از پاسخ دادن بررسی کنید

گام سوم : ارزیابی متن گام بعدی در روش‌های تقویت مهارت ریدینگ در زبان انگلیسی است.

متن را ارزیابی کنید تا ببینید تا اطلاعاتی که مربوط به اهداف خواندنتان است را پیدا کنید. ارزیابی یک مطلب به طورکلی به صورت زیر انجام می‌شود:

۱- تاریخ انتشار آن را نگاه کنید تا بدانید آیا اطلاعات آن به روز شده است یا نه؟

۲- اگر در جایی خلاصه‌ای از متن نوشته شده بود، ابتدا آن خلاصه را بخوانید تا یک فهم کلی از محتوا دریافت کنید.

۳- فهرست را برای یافتن فصل‌هایی که به دنبال آن هستید، بررسی کنید.

۴-  هنگامی که یک متن خوب را پیدا یا انتخاب کردید می‌توانید با استفاده از دو تکنیک اسکن “Scanning” و اسکیم “ Skimming” در کمترین زمان فهم کلی از متن به دست آورید و بتوانید بخشی از متن که شامل هدف شما ازخواندن است را بیابید. در ادامه نحوه انجام این دو تکنیک کارگشا را به شما آموزش می‌دهیم:

اسکن کردن( Scanning )

اسکن کردن در واقع همان تکنیکی است که شما ممکن است هنگام پیدا کردن شماره تلفن مورد نظرتان در لیست شماره تلفن‌هاست. در این تکنیک شما باید به سرعت به متن نگاه کنید و کلمات خاص یا عباراتی را که در متن به دنبال آن‌ها هستید را پیدا کنید. برای تقویت مهارت ریدینگ متون انگلیسی با استفاده از روش اسکن کردن شما می‌توانید بخش‌های زیر از متن را اسکن کنید:

• مقدمه یا پیشگفتار متن،
• پاراگراف اول یا آخرین متن‌،
• بخش نتیجه‌گیری یا خلاصه متن،
• فهرست کتاب.
• اما برای تقویت مهارت ریدینگ خود برای آزمون‌هایی مانند آزمون آیلس شما باید در مدت زمان کوتاهی بتوانید کل متن را اسکن کنید و کلید واژه‌هایی که در صورت سوالات مشخص کرده‌اید را پیدا کنید و زیر آن‌ها را خط بکشید.

اسکیم کردن( Skimming )

اسکیم کردن خواندن سریع و سطحی متن است به طوری که مفهوم کلی ای از متن به‌دست آورید. از جزئیات جملات چشم پوشی کنید، و بر موضوع یا نکته اصلی هر جمله تمرکز کنید. این تکنیک بعد از تکنیک اسکن کردن می‌تواند در افزایش مهارت ریدینگ شما در آزمون آیلس بسیار تاثیر گذار باشد.
شناخت ” کلید واژه” درست و انتخاب هوشمندانه آن از میان کلمات موجود در سوال، یکی از مهارت‌های اصلی جهت پاسخگویی درست به سوالات و ارتقاء نمره در ریدینگ می‌باشد. واژه کلیدی همان کلمه یا عبارتی است که شما در مرحله اسکن به‌دنبال آن بودید و اگر این دو مرحله را به‌درستی انجام دهید، کلید واژه قفل سوال را برای شما باز خواهد کرد!

ریدینگ آیلتس

یکی از تاثیرگذارترین فاکتور‌ها برای کسب نمره بالا در ریدینگ آیلتس دامنه لغات وسیع می‌باشد

گام چهارم: به منظور تقویت مهارت ریدینگ متن را کامل بخوانید و یادداشت برداری کنید.

گام چهارم از روش‌های تقویت مهارت ریدینگ در زبان انگلیسی این است که پس پیدا کردن اطلاعات مفید شروع به خواندن جزئیات کنید و در عین حال برای افزایش درکتان از متن و دستیابی سریع به هدفتان از خواندن، از تکنیک‌های یادداشت برداری استفاده کنید:

• زیر کلمات و عباراتی که برای شما مهم نظر می‌رسند خط بکشید و آن‌ها را برجسته کنید و یا در چک نویس خود بنویسید.
• کلید واژه‌ها را درعنوان اصلی متن یا در هر نکته اصلی از متن مشخص کنید.
• برای این که با رویکردی فعالانه متن را بخوانید، هنگام خواندن سوالاتی از متن مطرح کنید. این سوالات می‌توانند در رسیدن به هدفتان از خواندن متن به شما کمک کنند.
• در انتها خلاصه‌ای از متن بنویسید تا مطمئن شوید آنچه را که خوانده‌اید را متوجه شده اید. بعد از خواندن هر پاراگراف مکث کنید و به زبان خودتان آنچه را که خوانده‌اید را بنویسید. برای بررسی دقت خلاصه خود، متن را اسکیم کنید و نکاتی را که جاگذاشته‌اید بنویسید.

این تکنیک‌ها، موجب می‌شوند تا با متن تعاملی فعال داشته باشید و فهم مفیدی از متن به دست آورید. از تکنیک یادداشت برداری استفاده کنید تا سطح تمرکز و فهمتان از متن را بالا ببرید.

گام پنجم: سرعت خواندنتان را جهت تقویت مهارت ریدینگ  افزایش دهید.

شاید مهم‌ترین گام در روش‌های تقویت مهارت ریدینگ در زبان انگلیسی افزایش سرعت خواندن متن است. تمرکز داشتن و انتخابی خواندن، سرعت خواندن شما را افزایش می‌دهد، تکنیک زیر در تقویت این مهارت می‌تواند به شما کمک کند:
متوسط سرعت خواندن حدود ۲۴۰-۳۰۰ کلمه در دقیقه است. برای یک خواننده متوسط، چشم هر کلمه را به صورت جداگانه می‌بیند. برای چشم شما آسان است تا بتوانید ۴ یا ۵ واژه را در عین حال که آن‌ها را درک می‌کنید، در یک نگاه بخوانید.
کلید افزایش سرعت خواندن شما این نیست که سرعت حرکت چشمتان روی صفحه را افزایش دهید، بلکه برای افزایش تعداد کلماتی که در هر نگاه به چشم شما می‌آید و فهم آن‌ها، که صفحه ای از متن را در نظر بگیرید و آن را با کشیدن دوخط به سه بخش تقسیم کنید. با استفاده از خودکار یا مداد به عنوان یک اشاره‌گر، هر خط متن را بخوانید و اجازه دهید چشم شما فقط در وسط هر یک از سه بخش باشد، همانطور که اشاره‌گر شما است.
در مورد چگونگی سریع خواندن نگران نباشید، و به جای آن، تمرکز خود را بر خواندن متن در سه بخش کلی قرار دهید.
و هرچه که این تکنیک را بیشتر تمرین کنید،دیگر لازم نیست تا بخش‌ها را با کشیدن خطوط از هم جداکنید و این کار ار دزذهنتان انجام خواهید داد.
هنگامی که این تکنیک برای شما عادت شود، سرعت خواندنتان هم افزایش می‌یابد.

اگر این ۵ گام اصلی در روش‌های تقویت مهارت ریدینگ در زبان انگلیسی را با خواندن زیاد، در خود تقویت کنید، می‌توانید درک مطلب خوبی از متن داشته باشید و متون انگلیسی را به‌راحتی و با سرعت بخوانید و نمره مطلوبی را هم در آزمون به دست آورید.

مهارت ریدینگ

سرعت خود را در راستای تقویت مهارت ریدینگ افزایش دهید

سوال‌های متداول در زمینه تقویت مهارت ریدینگ

آیا با دانش لغت متوسط می‌توان نمره بالا در ریدینگ آیلتس کسب کرد؟

یکی از تاثیرگذارترین فاکتور‌ها برای کسب نمره بالا در ریدینگ آیلتس دامنه لغات وسیع می‌باشد، لذا برای کسب نمره مناسب نیاز به دانش لغات بالا می‌باشد.

آیا بخش ریدینگ آزمون آیلتس سخت‌تر از گذشته شده است؟

متن‌ها وسوال‌های ریدینگ آزمون آیلتس درسال 2020 مفهومی‌تر شده‌اند و صرفا دانستن تکنیک باعث تقویت ریدینگ آزمون آیلتس نمی‌شود.

آیا موسسه کوییک دوره‌های تقویت مهارت ریدینگ آزمون آیلتس را دارد؟

موسسه کوییک با بهره‌مندی از اساتید مجرب در همه مهارت‌های آزمون آیلتس، کلاس‌های خصوصی و گروهی تقویت ریدینگ آیلتس را برای زبان‌آموزان فراهم کرده‌است.

ریدینگ آیلتس جنرال سخت‌تر است یا آکادمیک؟

متن‌های ریدینگ آزمون جنرال معمولا قابل فهم‌تر و جنرال‌تر می‌باشند. ولی بایستی توجه داشته باشید که برای کسب نمره بالا در آزمون جنرال باید تعداد تست صحیح بیشتری را نسبت به آزمون آکادمیک پاسخ دهید

مطالعه چه مجلات و کتاب‌هایی برای تقویت ریدینگ مناسب است؟

اگر قصد شرکت در آزمون آیلتس آکادمیک را دارید مطالعه متن‌های موجود در سایت‌ها و مجلات علمی مناسب است، اما برای تقویت مهارت ریدینگ جنرال توصیه می‌شود پک موسسه زبان کوییک را مطالعه نمایید.

مطالب مرتبط

این نوشته چقدر مفید بود؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

6 نظر یا سوال
Inline Feedbacks
View all comments
موسسه تخصصی زبان کوییک - آموزش تضمینی زبان از مبتدی تا پیشرفته