مدرک دانشگاهی زبان

تحصیل در رشته زبان انگلیسی و دریافت مدرک دانشگاهی زبان در صورتی که همراه با تلاش و مطالعه باشد می‌تواند آینده کاری موفقی را برای فارغ‌التحصیلان خود رقم بزند. چراکه دانشجو در طول تحصیل نحوه ارتباط موثر و مکاتبات را می‌آموزد و می‌تواند در مشاغل دولتی و شرکت‌های خصوصی به صورت تخصصی کار کند.

در این مقاله به شما راهنمایی می‌کنیم که در طی دریافت مدرک دانشگاهی زبان چه چیزی می‌آموزید و پس از فارغ‌التحصیلی چه شغل‌هایی می‌توانید پیدا کنید. همچنین به معرفی برترین و محبوب‌ترین مدرک‌های بین‌المللی زبان انگلیسی نیز پرداخته‌ایم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

مدرک دانشگاهی زبان به چه معناست؟

مدرک دانشگاهی زبان بر روی مطالعه زبان جهت بهبود مهارت و درک تمرکز دارد. اکثر دانشگاه‌ها، زبان مختلفی از جمله فرانسه، اسپانیایی، ایتالیایی، آلمانی و روسی را ارائه می‌دهند. در بیشتر دانشگاه‌ها دوره‌های تحصیلات تکمیلی را برای چندین زبان متداول و همچنین کمتر شناخته شده ارائه می‌دهند.

می‌توان بیش از یک زبان خارجه را زمانی که مشترکاتی دارند و یا زبانی کاملا متفاوت را در کنار هم خواند. زبان‌های ارائه شده در دانشگاه‌ها بسیار متفاوت هستند همچنین بسیاری از رشته‌های زبان، باهم همپوشانی دارند. قبل از آنکه برای هر زبانی اقدام کنید بهتر است که آن رشته زبان را مورد بررسی قرار دهید.

دریافت مدرک دانشگاهی زبان

تحصیل رشته زبان در ایران

رشته زبان انگلیسی و سایر زبان‌های خارجه در ایران بسیار پرطرفدار است. چراکه می‌توان بعد از دریافت مدرک دانشگاهی زبان در شغل‌های مختلفی مشغول به کارشد. این رشته دانشگاهی در ایران گرایش‌های مختلفی دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم.

انواع گرایشات رشته تحصیلی زبان انگلیسی در دانشگاه

  1. گرایش آموزش

این گرایش از زبان، نحوه آموزش یک زبان خارجی برای سنین مختلف را تدریس می‌کند. آموزش زبان به افرادی که که زبان مادریشان آن زبان نیست باید با تکنیک‌ها و روش‌هایی همراه باشد که در این گرایش به دانشجویان آموزش داده می‌شود. در این رشته حتما باید خلاقیت داشت تا بتوان مدرسی موفق بود.

وضعیت بازارکار این گرایش مشابه با گرایش مترجمی است. چرا که همیشه آگهی مترجم و مدرس زبان را در کنار هم می‌بینیم.

وضعیت ادامه تحصیل در گرایش آموزش بهتر از سایر گرایش‌های زبان انگلیسی است. چراکه مقطع دکتری را نیز دانشگاه‌های ایران ارائه می‌دهند. البته سایر رشته‌های زبان‌های خارجه مانند آلمانی و فرانسه نیز از شرایط ادامه تحصیل بهتری نسبت به گرایش مترجمی دارند.

با اخذ مدرک دانشگاهی زبان در گرایش آموزش می‌توان در ادارات دولتی و شرکت‌های خصوصی که نیروی تحصیل کرده دانشگاهی زبان می‌خواهند، مشغول به کار شد.

  1. گرایش مترجمی

در این گرایش نحوه ترجمه متون تخصصی و عمومی به دانشجویان آموزش داده می‌‌شود. در دوره کارشناسی این رشته تلاش می‌شود که دانشجو بعد از فارغ‌التحصیلی بتواند متون ادبی و غیر ادبی را ترجمه کند. به دانشجویان این رشته علاوه بر آنکه ترجمه از زبان خارجی به زبان فارسی آموزش داده می‌شود، ترجمه از زبان فارسی به زبان دیگر نیز یاد داده می‌شود.

اگر قصد تاسیس دارالترجمه را دارید، باید در این گرایش تحصیل کنید. برای گرفتن مجوز، علاوه بر مدرک دانشگاهی زبان گرایش مترجمی باید در آزمون قوه قضاییه نیز شرکت کنید.

اگر هم قصد ادامه تحصیل داشته باشید، دانشگاه‌های ایران تا مقطع دکترای این رشته را ارائه می‌دهند. در مقاطع بالاتر می‌توان در رشته مطالعات ترجمه که مربوط به زبان خاصی نیست و ترجمه را به تمامی زبان‌ها آموزش می‌‌دهد، نیز تحصیل کرد.

  1. گرایش ادبیات

این گرایش آنقدر پرکاربرد است که در بیشتر دانشگاه‌های ایران ارائه می‌شود. تاریخ ادبیات، نقد ادبی، رمان، داستان و شعر به دانشجویان تدریس می‌شود. آثار نویسندگان در اعصار و قرون مختلف بررسی می‌شود. در برخی از گرایش‌های ادبیات، به صورت اختصاصی، به بررسی آثار قرن بیستم می‌پردازند.

میزان مطالعه در این گرایش باید زیاد باشد تا بتوان از پس متون ادبی سنگین و اصطلاحات آن برآمد.

همان طور که معلوم است این گرایش وجوه ادبی زبان را آموزش می‌دهد. در صورتی که دو گرایش آموزش و مترجمی نحوه تدریس زبان، واژه شناسی و اصول ترجمه را به دانشجو یاد می‌دهد.

در مقطع کارشناسی ارشد می‌توان ادبیات را با دو ریکرد نقد ادبی و نقد عملی دنبال کرد. رویکردهای نقد از نقد فرمالیستی روسی شروع می‌شود و به نقدهای ساختارشکنانه و پسا استعماری می‌رسد. همین رویکردها ماهیت این گرایش را سایر گرایشات زبان متفاوت می‌کند.

دانشجویان کارشناسی ارشد باید به علوم انسانی، فلسفه، روان شناسی، جامعه شناسی، موسیقی و نقاشی و سایر علوم آگاه باشند تا بتوانند تحلیل‌های قوی ارائه کنند.

توجه داشته باشید در کنکور کارشناسی ارشد رشته زبان، تمامی گرایش‌ها، دروس عمومی زبان با ضریب دو و دروس تخصصی آن با ضریب 3 محاسبه می‌شود.

تا اینجا با رشته زبان انگلیسی و زبان‌های خارجه در ایران آشنا شدیم. گرایش‌های آن را معرفی کردیم و در مورد ادامه تحصیل صحبت کردیم.  حالا اگر قصد دارید به خارج از ایران سفر کرده و مدرک دانشگاهی زبان را دریافت کنید به خواندن این مقاله ادامه دهید. در ادامه به دروسی که در دانشگاه‌های خارج از ایران تدریس می‌شود اشاره می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.

مدرک دانشگاهی زبان انگلیسی

تحصیل رشته زبان انگلیسی در خارج از ایران

تحصیل رشته زبان در خارج از ایران

نوع واحد‌های درسی که برای گرفتن مدرک دانشگاهی زبان می‌گذرانید بنا به دانشگاه‌ها و رشته‌ای که انتخاب می‌کنید، متفاوت است. در واقع در دوران تحصیل رشته زبان، بر بهبود تسلط و توانایی خواندن، نوشتن و صحبت به زبان تحصیلی تمرکز می‌شود. در گرایشات مختلف زبان به تاریخ، سیاست، ادبیات و فیلم کشوری که به آن زبان صحبت می‌کنند، پرداخته می‌شود.

یکی از بزرگترین تفاوت‌های تحصیل در رشته زبان در خارج از کشور، امکان سفر به کشوری است که به زبان آن درس می‌خوانید.  در خارج از کشور، دانشگاه فرصتی در اختیار دانشجو قرار می‌دهد تا در رقابتی شرکت کند و در صورت بنده شدن برای کسب تجربه در مورد زبان مورد تحصیل به آن کشور سفر کند. در این شرایط دانشجو می‌تواند غرق در فرهنگ آن زبان شود و به توسعه مهارت‌های زبانی خود در کشوری که به زبان بومی آنجا تحصیل می‌کند بپرازد.

دانشجویان می‌توانند در آن کشور کار کنند یا تحصیلات خود را در یکی از دانشگاه‌های آن ادامه دهند. البته این شرایط بستگی به دانشگاهی دارد که در آن تحصیل می‌کنید. سالی که در خارج از کشور تحصیل می‌کنید برای پرورش درک بهتر زبان، رشد استقلال فردی و تقویت مهارت‌های بین فردی بسیار مهم است. این تجربیات و مهارت‌ها برای کارفرمایانی که در آینده برای آن‌ها رزومه ارسال می‌کنید، جذاب خواهد بود.

اخذ مدرک دانشگاهی زبان با در نظر گرفتن این دوره خارج از کشور، چهار سال طول می‌کشد. اگر در حال گذراندن بیش از یک زبان باشید، این یک سال بین کشورهای مختلف تقسیم می‌شود.

اگر قصد گرفتن مدرک زبان در خارج از کشور را دارید چه چیزهایی را باید در دبیرستان بخوانید؟

به طور معمول، توصیه می‌شود که زبانی که قصد داری در دانشگاه بخوانید را در دوران دبیرستان تا سطح پیشرفته یاد بگیرید. با این حال، در صورتی که هیچ مطالعه‌ای نداشتید بهتر است قبل از اقدام با دانشگاه خود تماس بگیرید. بعضی از دانشگاه‌ها به دانشجویان اجازه می‌دهند که یک دوره زبان را با نام ab-initio بگذرانند یا در یک برنامه برای آمادگی مبتدیان یک زبان جدید شرکت کنند. دانشگاه ها از طریق سمینارها، ارزیابی های منظم، مطالعه و سخنرانی های تشویقی از شما پشتیبانی می کنند.

برای آنکه بتوان توانایی خود را در رشته زبان بالا برد باید در سایر موضوعات نیز مطالعه داشت. این مطالعات می‌توانند دروس علوم انسانی و هنری مانند ادبیات یا زبان انگلیسی، تاریخ یا سیاست می‌توانند تکمیل کننده مدرک دانشگاهی زبان باشند. با دریافت مدرک دانشگاهی زبان و افزایش مطالعات خود، چه آینده شغلی در انتظار فارغ‌التحصیلان این رشته خواهد بود؟ تا انتها مقاله را بخوانید تا پاسخ این سوال پی ببرید.

مدرک دانشگاهی زبان انگلیسی

بازار کار فارغ التحصیلان رشته زبان انگلیسی

بازار کار کسانی که مدرک دانشگاهی زبان دارند چگونه است؟

کسانی که زبان می‌آموزند به دلیل مهارت‌های ارتباطی که کسب کرده‌اند، می‌توانند شغل‌های متفاوتی را انتخاب کنند. یکی از مشاغل پرطرفدار، آموزش است، چه این آموزش زبان انتخابی شما باشد و چه آموزش انگلیسی به عنوان زبان دوم. مسیر مشترک شغلی دیگری که فارغ‌التحصیلان زبان دنبال می‌کنند ترجمه و تفسیر است.

با این حال، تنها گزینه‌های شغلی برای کسانی که زبان می‌خوانند، نیست. بسیاری از صنایع که از فارغ‌التحصیلان زبان استقبال می‌کنند. چراکه می‌توانند در بخش‌های رسانه، روابط عمومی، امور مالی، بانک، گردشگری، مشاوره با شرکت بین‌المللی مشغول به کار شود. بسیاری از کارفرمایان به مهارتهای ارتباطی که فارغ‌التحصیلان رشته زبان در طی دریافت مدرک دانشگاهی زبان بدست آورده‌اند اهمیت می‌دهند و می‌توانند از آن‌ها در بسیاری از بخش‌های سازمان خود به کار گیرند.

برخی از فارغ‌التحصیلان نیز برای بهبود تسلط به زبان انتخابی خود به ادامه تحصیل می‌پردازند یا تحصیل یا کار در خارج را انتخاب می‌کنند.

در ادامه به صورت جزئی تر بازار کار رشته زبان را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کار در بخش فرهنگی

به دلیل آنکه ماهیتی که تحصیل در رشته‌های زبان دارد باعث می‌شود که ارتباط فرد قوی شود.  به طوری که می‌توانند از این مهارت بعد از فارغ‌التحصیلی برای برگزاری سمینار، جشنواره و نمایشگاه‌های بین‌المللی به شرکت‌ها کمک کنند.

علاوه بر این، می‌تواند فرد به کار ترجمه بپردازد.

همچنین تدریس زبان به علاقه مندانی که در این زمینه ضعیف هستند، می‌تواند زمینه شغلی مناسبی برای افرادی که مدرک دانشگاهی زبان دارند، باشد.

کار در بخش صنعت

فردی که دانش و مهارت زبان دارد می‌تواند در صنعت و بازرگانی بسیار مفید باشد. اینکه یک کارخانه و یا وزارت خانه دولتی بتواند به درستی با سایر شرکت‌ها ارتباط برقرار کند بسیار مهم است.  از طرفی فردی که زبان می‌داند می‌تواند از به روزترین منابع بین‌المللی برای توسعه شرکت و وزارت خانه کمک بگیرید.

اما سوال پیش می‌آید که فردی که در گرایش‌های مختلف زبان تحصیل می‌کند باید چه مهارت‌هایی را بیاموزد تا بتواند در موقعیت شغلی خود موفق شود. در ادامه همراه ما باشید تا به این موارد پی ببرید.

مهارت‌های لازم برای فارغ‌التحصیل رشته زبان

اگر دوره تحصیل خود را با موفقیت سپری کنید و مهارت‌های خود را بهبود بخشید می‌توانید در مشاغلی همچون صداوسیما، خبرگزاری‌ها، وزارت خارجه و یا موسسات خصوصی به عنوان مترجم مشغول به کار شوید. اگر فارع‌التحصیل ادبیات هستید می‌توانید متون ادبی و داستانی را ترجمه کنید. پس باید در هر گرایشی توانایی‌های مربوط به آن را در خود افزایش دهید. در ادامه به این توانایی‌ها به تفکیک رشته اشاره شده است.

مهارت‌های لازم برای گرایش ادبیات

برای افزایش توانمندی خود در این گرایش باید توانایی‌های ویژه این رشته را یاد بگیرید. در این گرایش بیشتر با متون ادبی مواجه هستید. به طوری که در دوره کارشناسی، حدود یک چهارم واحد‌ها به دروس ادبیات و در دوره کارشناسی ارشد حدود نود درصد از واحد‌های درسی متعلق به ادبیات زبان تحصیلی شماست.

فردی که در گرایش ادبیات زبان تحصیل می‌کند باید ساعت‌های زیادی را به مطالعه بپردازد. چراکه دروس ادبیات شامل شعر، داستان و نمایش‌نامه است. هرچه مطالعه شما بیشتر باشد می‌توانید مفاهیم و معنای متون را بهتر درک کنید.

توانایی دیگری که در شما افزایش می‌یابد، قدرت تخیل است. زمانی که شما داستانی می‌خوانید، خود را در آن موقعیت تخیل و تصور می‌کنید. بنابراین این مهارت ناخوادآگاه در شما افزایش می‌یابد و باعث می‌شود که در زندگی تخیلی کامل‌تر و غنی‌تری را نسبت به سایرین داشته باشید.

بنابراین علاوه بر بهره‌گیری از تجربیات زندگی شخصی، شما می‌توانید از تجربیاتی که در داستان‌هایی که خوانده‌اید استفاده کنید.  بنابراین تخیل می‌تواند باعث وسعت تجربه زندگی شود.

دانشجوی گرایش ادبیات باید دارای روحیه پژوهشی باشد. چراکه رشته‌ای است که به ذهن و تفکر وابسته است. بنابراین باید همیشه به تحقیق، پژوهش و تفکر بپردازند. پس داشتن این روحیه، هم باعث پیشرفت در این رشته برای ادامه تحصیل می‌شود و هم برای پیشرفت شغلی می‌تواند کمک کننده باشد.

داشتن ویژگی‌هایی که در بالا به آن اشاره شد بسیار لازم است، اما نباید ازتسلط و توانایی مهارت‌های عمومی زبان انگلیسی غافل شد. دامنه واژگان، تسلط بر گرامر، درک متون و توانایی برقراری ارتباط، از مهارت‌هایی که است که باید هر فارغ‌التحصیل با مدرک زبان دانشگاهی به آن مسلط باشد.

در مجموع نباید فردی که فارغ‌التحصیل زبان است فقط به مهارت‌های عمومی زبان بسنده کند. بلکه باید توانایی‌های دیگری که مختص فارغ‌التحصیلان آن است نیز در خود افزایش دهد.

مهارت‌های لازم برای گرایش مترجمی

فارغ‌التحصیل این رشته باید به اصول ترجمه و زبان شناسی مسلط باشد. از طرفی باید فرد مسلط به قواعد دستوری و ویرایشی زبان فارسی نیز باشد. چون از هر زبانی که بخواهد به زبان فارسی ترجمه کند باید از نگارش صحیح زبان فارسی کمک بگیرد.

اکثر دانشگاه‌ها و موسسات در ایران رشته مترجمی زبان انگلیسی را در مقطع کارشناسی دارند. اما برای دوره کارشناسی ارشد دانشگاه‌های علامه طباطبائی تهران، فردوسی مشهد، اصفهان و برخی دانشگاه‌های آزاد مانند تهران، شهرضا، علوم و تحقیقات تهران و تعدادی دیگر ارائه می‌دهند.

فردی که در این گرایش تحصیل می‌کند، باید با مطالعه زیاد دانش عمومی خود را بالا ببرد. مثلا با دانستن اطلاعات کافی در مورد فلسفه می‌تواند، کتاب فلسفی را ترجمه کند. همچنین با دانستن وقایع تاریخی می‌تواند کتاب‌های تاریخی را روان و دقیق ترجمه کند.

اگر عاشق زبان هستید و می‌خواهید توانایی‌های خود را در آن بالا ببرید اما نمی‌خواهید به صورت تخصصی متون ادبی بخوانید و نقد ادبی کنید، و از طرفی نمی‌خواهید چهار سال وقت برای دریافت مدرک دانشگاهی زبان صرف کنید، بهتر است برای یکی از مدرک‌های بین‌المللی زبان آماده شوید. شما با انتخاب یکی از آزمون‌های زبان می‌توانید به راحتی متون را درک کنید و با آن با دیگران ارتباط برقرار کنید.

اما اولین قدم این است که با تمامی مدرک‌های زبان آشنا شوید تا بتوانید بنا به کاربرد هر یک از آن‌ها، برای یکی از آن‌ها آماده شوید.

معرفی مدرک‌های بین‌المللی زبان انگلیسی

همان طور که گفته شد اگر مدرک دانشگاهی زبان ندارید برای اثبات توانایی زبان انگلیسی خود نیاز به مدرک بین‌المللی زبان دارید. چراکه شما به عنوان دانشجوی بین‌المللی در رشته‌ای که به زبان انگلیسی تدریس می‌شود بخواهید اقدام کنید باید برای اثبات مهارت انگلیسی خود، مدرکی ارائه دهید. این مدرک تضمین می‌کند که مهارت‌های انگلیسی لازم برای درک متون دانشگاهی، نوشتن مقاله علمی و توانایی برقراری ارتباط موثر با استاد راهنمای خود دارید.

در ادامه مروری بر چهار آزمون مهارت انگلیسی که مورد پذیرش بسیاری از کشور‌ها و دانشگاه‌ها هستند می‌پردازیم.

1. TOEFL (Test of English as a Foreign Language)

تافل مدرک انگلیسی بسیار محبوبی در سراسر جهان است. در بیشتر موارد، این آزمون به عنوان یک آزمون مبتنی بر اینترنت (TOEFL iBT)  برگزار می‌شود. اما همچنان آزمون کاغذی آن در مراکز آزمونی که به اینترنت دسترسی ندارند نیز برگزار می‌شود. به طور معمول، نسخه‌های اینترنتی و کاغذی تافل را فقط در مراکز تخصصی آزمون را می‌توان دریافت کرد.

در زمان پاندمی کرونا نیز نسخه Home این آزمون معرفی شد. با این نسخه می‌توان طبق قوانینی که برای آن تعیین شده است در خانه در این آزمون شرکت کرد. همان طور که اعلام شده است این آزمون همانند نسخه iBT است با این تفاوت که می‌توان در منزل مدرک تافل را گرفت.

نسخه اینترنتی آن یعنی تکمیل TOEFL iBT  سه ساعت طول می‌کشد. آزمون کاغذی آن نیز فقط 2 ساعت و 25 دقیقه طول می‌کشد. زمان ان کوتاه‌تر از اینترنتی است چراکه بخش صحبت کردن ندارد.

مهارت‌های آزمون TOEFL iBT

TOEFL iBT دارای 4 بخش است. هر بخش با حداکثر 30 امتیاز نمره دهی می‌شود و در مجموع 120 نمره دارد. این بخش‌ها شامل:

  • خواندن
  • گوش دادن
  • صحبت كردن
  • نوشتن

هستند.

در طول کل آزمون، شما در حال تعامل با یک رایانه هستید. در دو بخش اول، متون را می‌خوانید و به صدای ضبط شده درباره موضوعات مختلف گوش می‌دهید و به سوالات چند گزینه‌ای در مورد آن‌ها پاسخ می‌دهید.

برای قسمت صحبت کردن، پاسخ‌های شما ضبط می‌شود. سپس به مرکز آزمون جهت امتیازدهی آنلاین ارسال می‌شود و توسط سه تا شش مصحح ارزیابی می‌شود. بخش آخر یعنی نوشتن نیز به همین شکل به صورت آنلاین ارزیابی و نمره‌‌دهی می‌شود.

معمولا نمرات مورد نیاز دانشگاه‌ها بین 70 تا 90 است. برخی از دانشگاه‌ها نیز در هر یک از 4 بخش حداقل نمره مشخصی را جهت پذیرش اعلام می‌کنند.

قیمت‌های TOEFL iBT بسته به کشور و مرکز آزمونی که در آن امتحان می‌دهید، بسیار متفاوت است. به عنوان مثال، قیمت آن در ایالات‌متحده 205 دلار و در آلمان 255 دلار است.

مدرک تافل دو سال اعتبار دارد.

مدارک بین المللی زبان انگلیسی

مدارک و آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی

2. IELTS (International English Language Testing System)

آیلتس یک نسخه آکادمیک از آزمون خود را ارائه داده که برای محیط‌های دانشگاهی و حرفه‌ای طراحی شده است. آیلتس مانند تافل یکی از محبوب ترین آزمون‌های زبان انگلیسی در جهان است. این آزمون همچنین به عنوان مدرک زبان معتبر برای ادامه تحصیل در دانشگاه انگلیسی زبان و دریافت مدرک دانشگاهی زبان، کار و همچنین مهاجرت پذیرفته می‌شود. آیلتس آکادمیک دارای 4 قسمت است:

  • گوش دادن
  • خواندن دانشگاهی
  • نگارش دانشگاهی
  • صحبت كردن

این آزمون، حدود 2 ساعت و 45 دقیقه طول می‌کشد.

آیلتس آکادمیک بصورت رایانه‌ای و کاغذی در دسترس هستند. به عبارت دیگر، آزمون مبتنی بر رایانه به این معنی است که شما با استفاده از رایانه امتحان می‌دهید. البته به این معنا نیست که از خانه بتوانید در آزمون شرکت کنید. هر دو نوع آزمون اینترنتی و کاغذی را باید در یک مرکز آزمون رسمی ثبت نام و در همان مرکز شرکت کنید. برای هر دو نسخه، بخش صحبت کردن به صورت حضوری با یک ممتحن مورد تایید برگزار می‌شود.

نتایج آزمون آیلتس در مقیاس 0-9 نمره‌دهی می‌شود.

برای پذیرش تحصیلی به زبان انگلیسی به نمره‌ای مابین 5.5 تا 6.5 نیاز خواهید داشت.

قیمت‌های این آزمون نیز مانند تافل، از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، هزینه‌های آیلتس آکادمیک بین 215–240 دلار در ایالات‌متحده و 331–337 دلار در نروژ هزینه دارد.

مدرک آیلتس به مدت دو سال معتبر است.

3.  PTE آکادمیک (Pearson English Language Test)

آزمون آکادمیک PTE  امروزه بسیار محبوب شده است. تعداد زیادی از متقاضیان ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها این مدرک را به عنوان اثبات دانش انگلیسی خود به دانشگاه ارائه می‌دهند. آزمون PTE برخلاف TOEFL iBT ، IELTS Academic و آزمون‌های کمبریج که دارای 4 بخش است ، به 3 بخش تقسیم می‌شود:

  • صحبت کردن و نوشتن
  • خواندن
  • گوش دادن

مدت زمان آزمون PTE آکادمیک 3 ساعت است و فقط در قالب رایانه‌ای در دسترس است. با استفاده از مقیاس جهانی انگلیسی، نمرات آن بین 10 تا 90 اعلام می‌شوند.

برای ورود به اکثر دانشگاه‌ها و کالج‌ها حداقل نمره 60-50 را برای پذیرش نیاز خواهید داشت.

4.  مدارک انگلیسی کمبریج

مدرک زبان انگلیسی کمبریج (قبلاً با نام آزمون‌های ESOL دانشگاه کمبریج شناخته می‌شد) توسط سازمانی غیرانتفاعی برای سطوح مختلف زبان ارائه می‌دهد. این سازمان مدارک مختلفی را ارائه می‌دهد، اما محبوب‌ترین آنها عبارتند از:

B2 First

(قبلاً با نام FCE)‌ First Certificate in English) شناخته می‌شده است)

B2 First تقریباً معادل با نمرات آزمون TOEFL) B1 – B2) و آیلتس 5.5–6.5 است.

مدت زمان این آزمون حدود 3 ساعت و 30 دقیقه است.

از نظر قیمت نیز داستانی مشابه با سایر آزمون‌ها دارد؛ بسته به کشوری که در آن امتحان می‌دهید متفاوت است. به عنوان مثال، قیمت PTE در آمریکا 200 دلار و در استرالیا 246 دلار است.

مدرک زبان PTE به مدت دو سال معتبر است.

C1  پیشرفته

(قبلا با نام CAE) Certificate in Advanced English)شناخته می شده است)

C1 پیشرفته در سطوح بالای (C1 – C2 )  قابل مقایسه با آیلتس 6.5 تا 8.0 است و توسط بسیاری از دانشگاه‌های انگلیسی زبان و بیش از 9000 موسسه آموزشی و سازمان در سراسر جهان مورد قبول است.

این آزمون حدود 4 ساعت طول می کشد.

C2 متخصص

(قبلا با نام CPE)‌ Certificate of Proficiency in English) شناخته می شده است)

C2 Proficiency پیشرفته‌ترین آزمونی است که در سطح C2 رتبه‌بندی شده است. ‌این آزمون بسیار بالاتر از حداکثر نمره آزمون تافل است و مشابه نمره 8.5 به بالا در آزمون آیلتس است.

مدت زمان امتحان این آزمون در حدود 4 ساعت است.

هر 3 آزمون انگلیسی B2 First، C1 Advanced ، C2 Proficiency  به 4 بخش تقسیم می‌شوند:

  • خواندن و استفاده از انگلیسی
  • نوشتن
  • گوش دادن
  • صحبت كردن

مدارک کمبریج عمدتا در انگلستان استفاده می‌شود، اما همچنین دانشگاه‌ها و کالج‌های زیادی در سراسر جهان آن را می‌پذیرند. در هر صورت این مدرک هنوز هم به اندازه TOEFL  و IELTS محبوب نیستند.

برخلاف سایر مدارک زبان، مدارک تحصیلی کمبریج تاریخ انقضا ندارند. با این حال، دانشگاه‌ها و سازمان‌ها می‌توانند در مورد قبول مدارک بالاتر از 2-3 سال تصمیم بگیرند.

اگر بتوانید اثبات کنید که در طی سال‌های پس از قبولی در آزمون کمبریج  انگلیسی را تمرین کرده‌اید یا از آن استفاده می‌کنید، ممکن است مدارک 3 سال پیش شما را قبول کنند. اما اگر 5 سال پیش در امتحانی قبول شدید و فقط گاهی از زبان انگلیسی استفاده کرده‌اید، نباید انتظار داشته باشید که موسسه‌ای مدرک شما را بپذیرد.

  1. سایر گواهینامه‌های زبان انگلیسی

علاوه بر مدارک ذکر شده در بالا، آزمون‌های انگلیسی دیگری نیز وجود دارند که می‌توانید در آن‌ها شرکت کنید. ممکن است از محبوبیت کمتری برخوردار باشند، اما مورد قبول برخی از موسسات دانشگاهی ، کارفرمایان و دولت‌ها هستند:

  • EFSET
  • آزمون انگلیسی Duolingo
  • آزمون انگلیسی برای ارتباطات بین‌المللی (آزمون TOEIC)
  • گواهی انگلیسی تجارت (BEC)
  • مهارت‌های مجتمع در امتحانات انگلیسی (ISE)

قانون طلایی قبل از رزرو هر آزمون انگلیسی زبان: همیشه بررسی کنید که دانشگاه یا سازمانی که می‌خواهید در آن اقدام کنید آن آزمون را قبول می‌کند یا خیر.

کدام افراد مشهور زبان خوانده‌اند؟

بسیاری از افراد مشهور در یک رشته زبان خارجی به عنوان مدرک اصلی و یا مدرک مشترک تحصیل کرده‌اند.

پائولا رادکلیف، دونده ماراتن، مدرک زبان فرانسه، آلمانی و اقتصاد را به پایان رساند. همچنین نویسنده جان لو کاره نیز مدرک زبان دارد.

همچنین به نظر می‌رسد مدارک زبان راه مناسبی برای حرفه بازیگری یا موسیقی است. چراکه کریس مارتین، رهبر گروه Coldplay،  مدرک یونانی و لاتین دارد. همچنین کیت بکینسیل بازیگر در رشته ادبیات فرانسه و روسیه تحصیل کرده است.

مروری بر مدرک دانشگاهی زبان انگلیسی 

اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که عاشق یادگیری زبان هستید و می‌خواهید مدرک دانشگاهی زبان را کسب کنید، این مقاله راهنمایی جامع برای شماست. ما در این مقاله با نحوه تحصیل و گرایش‌هایی که در دانشگاه‌های ایران برای رشته زبان ارائه می‌شوند، پرداختیم. سپس به بازار کار و تحصیل در مقاطع بالاتر آن اشاره کردیم.

اما در صورتی که بخواهید در خارج از کشور به تحصیل در رشته زبان بپردازید کمی شرایط و فرصت‌های پیش روی شما متفاوت خواهد بود که به طور کامل در این مقاله به شرایط تحصیل در خارج از کشور پرداختیم.

بسیاری از افراد هستند که می‌خواهند مهارت‌های زبان خود را افزایش دهند اما فرصت کافی برای تحصیل این رشته در دانشگاه را ندارند. خبر خوب اینکه شما می‌توانید یکی از مدارک بین‌المللی زبان انگلیسی را دریافت کنید. در این صورت علاوه بر افزایش مهارت‌های عمومی زبان انگلیسی، می‌توانید برای اهدافی همچون ادامه تحصیل در دانشگاه‌های انگلیسی زبان، کار و مهاجرت نیز از آن استفاده کنید.

ما در اینجا به معرفی محبوب‌ترین مدارک بین‌المللی زبان پرداختیم. اگر هنوز هم نمی‌توانید بین مدرک دانشگاهی و مدرک بین‌المللی یکی را انتخاب کنید و یا حتی نیاز به اطلاعات بیشتری برای انتخاب یکی از مدارک بین‌المللی دارید می‌توانید با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید. تیم مشاوران ما گوش به زنگ هستند تا به تمامی سوالات شما پاسخ دهند. ‌پس همین حالا تماس بگیرید تا بتوانید مسیر درست را انتخاب کنید.

مطالب مرتبط

این نوشته چقدر مفید بود؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]

8 نظر یا سوال
Inline Feedbacks
View all comments
ایوب ایوبیان

سلام خوبی
آیا با رشته حساب داری هم میشه مدرک زبان انگلیسی هم گرفت

موسسه تخصصي زبان كوييك
مدیر

سلام
قطعا میشه
در صورتی که در کنکور زبان شرکت کنید

Mohi

سلام من قصد مهاجرت دارم بین مدرک دانشگاهی و مدرک بین المللی کدوم مهم تر هست و ضروری تر و تاثیر گذار تر؟

موسسه تخصصي زبان كوييك
مدیر
پاسخ به  Mohi

قطعا مدرک بین المللی معتبر تر است.

Nazanin

سلام
با رشته هنر هم میشه مدرک زبان گرفت؟!مدرک زبان به چه صورته اول باید باکنکورشروع کنم؟

موسسه تخصصي زبان كوييك
مدیر
پاسخ به  Nazanin

سلام دادن کنکور زبان الزامی است.

فاطمه بهرامی

با سلام ایا بدون اموزش قبلی می توان دانشگاه رشته کاردانی اموزش زبان انگلیسی خواند

موسسه تخصصي زبان كوييك
مدیر

سلام بله امکان پذیر است.

موسسه تخصصی زبان کوییک - آموزش تضمینی زبان از مبتدی تا پیشرفته