چگونه زبان انگلیسی را برای کنکور بخوانیم؟

در انتهای دفترچه دروس عمومی در کنکور، سوالات مربوط به زبان انگلیسی که 25 سوال با ضریب 2 است قرار دارد. یعنی از سوال 76 تا 100 به زبان انگلیسی اختصاص داده شده است. برای آنکه بتوان نمره خوبی از این درس کسب کرد باید با نحوه پاسخ به هریک از این سوالات آشنا بود. اما اینکه چگونه می توان از پس این آزمون به خوبی برآمد دغدغه بسیاری است.

در این مقاله با تکیه بر اصل علمی و اثبات شده در حوزه تسلط و یادگیری نحوه پاسخ به سوالات در سه حوزه درک مطلب، کلوز تست و لغت، تکنیک‌هایی را معرفی کرده‌ایم که راهگشای شما برای موفقیت در کنکور سراسری خواهد بود. پس اگر به دنبال این هستید که از سایر داوطلبان متمایز باشید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

در این مقاله با تکیه بر اصل علمی و اثبات شده در حوزه تسلط و یادگیری نحوه پاسخ به سوالات در سه حوزه درک مطلب، کلوز تست و لغت، تکنیک‌هایی را معرفی کرده‌ایم که راهگشای شما برای موفقیت در کنکور سراسری خواهد بود. پس اگر به دنبال این هستید که از سایر داوطلبان متمایز باشید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

زبان انگلیسی در کنکور چطور مورد آزمون قرار میگیرد؟

3. از یک اپلیکیشن گرامر استفاده کنید

امروزه همه افراد گوشی هوشمند دارند. از آن استفاده کنید. یک اپلیکیشن لغت و گرامر دانلود کنید. شما می‌توانید از آن در هنگام رفت و آمد یا در اوقات فراغت خود استفاده کنید.

4. هر روز تمرین کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود گرامر، حل هر چه بیشتر تمرین‌هاست. دوره‌های فشرده گرامر زبان انگلیسی کوییک وضعیت مطالعه شما را بررسی می‌کند و شما را تشویق می‌کند که از دستور زبان صحیح از طریق فعالیت‌های مختلف سرگرم کننده و کارآمد استفاده کنید. معلم شما همچنین به شما کمک می‌کند تا قبل از تأیید پاسخ‌ها و توضیح جزئیات برای شما، برخی از قوانین دستور زبان را بررسی کنید. یادداشت برداری در کلاس‌ها را فراموش نکنید و تمام تکالیف خود را انجام دهید.

تسلط بر دستور زبان انگلیسی همچنین شامل کسب پنج مجموعه مهارت‌های مهم (خواندن، تفکر، گوش دادن، صحبت کردن و نوشتن) است. به دنبال هر فرصتی در فعالیت‌های روزانه خود باشید تا این مهارت‌ها را تمرین کنید.

5. کلمات جدید یاد بگیرید

یک دفترچه برای کلمات جدید داشته باشید. هر روز، همه جا، کلمات جدیدی را خواهید دید. وقتی آنها را یادداشت می‌کنید، لیستی از آنها دارید که می‌توانید دوباره از آنها استفاده کنید. هدفی برای یادگیری خود تعیین کنید و هر روز از 10 یا 20 کلمه جدید استفاده کنید.

6. خواندن زبان انگلیسی

این مرحله‌ای است که اگر می‌خواهید در گرامر بهتر شوید، نمی‌توانید از آن بگذرید. خواندن به شما کمک می‌کند تا ببینید گرامر چگونه کار می‌کند. متون کتاب‌های درسی و سوالات درک مطلب سال‌های قبل کنکور را مطالعه کنید. این محتواها با سطح فعلی زبان انگلیسی شما مطابقت دارند. هر بار که می‌خوانید کلمات جدیدی پیدا خواهید کرد، شروع به درک “لحن” نویسنده و نحوه استفاده آنها از دستور زبان خواهید شد. هر وقت چیزی پیدا کردید که به نظرتان متفاوت است، آن را در گوگل جستجو کنید یا از معلم خود بپرسید. در واقع، وقتی از نظر گرامری به سطح تسلط نرسیده باشید سشاید ساختار برخی از جملات برایتان ناآشنا و عجیب باشد.

11. منطق پشت قاعده گرامری را درک کنید

همیشه یک منطق پشت یک قانون گرامری وجود دارد. تمام قوانینی را که قبلاً در آن اشتباه کرده‌اید یادداشت کنید و بفهمید که چرا یک کلمه یا جمله خاص به این شکل آمده است. زمانی که منطق آن را بشناسید دیگر آن اشتباه را مرتکب نمی‌شوید.

12. از معلم خود کمک بخواهید

معلمان منبع خوبی هستند و خوشحال می‌شوند که در صورت امکان به شما کمک کنند. با خیال راحت از معلم خود در مورد چیزهایی که برایتان روشن نیستند، بپرسید. همچنین، آنها می‌توانند به شما در شناسایی زمینه‌هایی که می‌توانید روی آنها کار کنید کمک کنند و به شما در توسعه مهارت‌های تجدید نظر کمک کنند.

۱۳. ترسیم جملات

این روش شامل نگاشت بصری ساختارها و روابط بین جنبه‌های مختلف یک جمله است. این روش که به ویژه برای یادگیرندگان بصری مفید بود، حداقل 30 سال پیش از آموزش مدرن، ناپدید شد. اشکال مختلف نمودار برای تجسم جملات استفاده می‌شود، از سیستم Reed-Kellogg گرفته تا گرامر وابسته، اما همه کارکردهای یک جمله را به گونه‌ای سازماندهی می‌کنند که روابط دستوری بین کلمات را نشان می‌دهد. اخیراً، جملات نموداری در چاپ جملات آغازین معروف و وب‌سایت‌هایی که به شما امکان می‌دهند نمودارهای دلخواه خود را به تصویر بکشید، دوباره وارد سیستم آموزشی شده‌اند.

پس می‌توانید از دیاگرام و ساختا درختی برای درک ساختار جملات از جمله اسم، فعل، صفت و … استفاده کند.

تکنیک‌های مطالعه و یادگیری درک مطلب برای کنکور سراسری

شما با خواندن به رشد واژگان و تقویت نکات گرامری که از طریق مطالعه آموخته‌اید کمک می‌کنید. پس متون درک مطلب می‌تواند تاثیر زیادی روی افزایش دانش لغات، گرامر و توانایی پاسخ به سوالات جای خالی در کنکور سراسری را بدهد. در ادامه تکنیک‌هایی که می‌تواند به شما در پاسخ موفق به سوالات درک مطلب کند را آورده ایم.

1. مطالب درک مطالب را سوالات کنکور و سطح زبان خود انتخاب کنید

اگر مطالب خیلی سخت را بخوانید، دلسرد خواهید شد. اگر مطالبی را خیلی آسان می‌خوانید، مهارت‌های خواندن یا دایره لغات خود را افزایش نمی‌دهید و حتی ممکن است خسته کننده باشد.

با یادگیری ریدینگ انگلیسی می‌توانید 8 سوال کنکور زبان را پاسخ دهید.  بنابراین مهم است که سطح انگلیسی خود را درک کنید و منابع خواندنی را انتخاب کنید که مطابق با نیاز شما باشد. می‌توانید از کتب سوالات زبان ویژه کنکوری‌ها کمک بگیرید.

متن مناسب برای خواندن نباید بیش از 10٪ کلمات ناشناخته داشته باشد. برای محاسبه این، تعداد کلمات موجود در یک صفحه یا پاراگراف را بشمارید و سپس تعداد کلماتی را که نمی‌شناسید نیز بشمارید. تعداد کلمات ناشناخته را بر تعداد کل کلمات تقسیم کنید، در 100 ضرب کنید و خواهید دید که چند درصد از کلمات را نمی‌دانید.

هر چیزی که بیش از 10٪ کلمات ناشناخته داشته باشد احتمالاً خواندن آن برای شما سخت است.

از منابع معتبر و صحیح استفاده کنید

2. یک دیکشنری مفید در دسترس داشته باشید

هنگام خواندن هر متن انگلیسی، مهمترین نکته خواندن با یک دیکشنری یا برنامه دیکشنری است. خواندن با دیکشنری به شما این امکان را می‌دهد که در حین خواندن، کلمات ناشناخته را جستجو کنید. استفاده از فرهنگ لغتی است که کلمات را به فارسی ترجمه می‌کند به شما توصیه می‌شود.

3. اما در درجه اول روی کلمات تکراری تمرکز کنید

در حالی که جستجوی کلمات در حین خواندن مهم است، به همان‌اندازه مهم است که در مورد کلماتی که جستجو می‌کنید هوشمند باشید. توصیه می‌کنم کلماتی را که بیش از سه بار در یک متن تکرار می‌شوند، یا کلماتی که برای فهمیدن معنای یک جمله حیاتی به نظر می‌رسند را جستجو کنید.

به عبارت دیگر، در حین خواندن، تک تک کلمات ناشناخته را جستجو نکنید. می‌دانم که به نظر مخالف می‌رسد، اما به آن فکر کنید، خسته‌کننده می‌شود، جریان خواندن را از بین می‌برد و می‌تواند باعث شود که معنای کلی متن را از دست بدهید.

همانطور که برای اولین بار متنی را می‌خوانید، زیر کلمات ناشناخته خط بکشید یا هیلایت کنید. وقتی کارتان تمام شد، به عقب برگردید و کلمات تکراری را که برای درک مهم هستند شناسایی کنید. اکنون می‌توانید آن‌ها را جستجو کنید و ترجمه‌ها یا تعاریف را یادداشت کنید. در نهایت، متن را با لیست کلمات خود دوباره بخوانید و به درک کامل تر متن نگاه کنید.

این تکنیک خواندن همچنین به شما کمک می‌کند تا کلمات رایج انگلیسی را شناسایی کنید. به عنوان مثال، اگر یک کلمه فقط یک بار استفاده شود، ممکن است یک کلمه انگلیسی خیلی رایج نباشد و بنابراین برای حفظ کردن آن کمتر مفید باشد.

4. فلش کارت از کلمات جدید بسازید

یک راه عالی برای تقویت دایره لغات و در نتیجه تسلط شما به خواندن این است که فهرست کلماتی داشته باشید یا فلش کارت درست کنید. اما فقط به همین جا بسنده نکنید: این فلش کارت‌ها را مداوم مرور کنید.

در حین مطالعه، لیست کلمات یا فلش کارت‌های خود را در دسترس داشته باشید. اگر در حین خواندن دوباره آن کلمه برای ترجمه سریع مطرح شد، می‌توانید به این موارد مراجعه کنید تا جریان خواندن را از بین نبرید. علاوه بر این، هنگامی که در حین خواندن مطالب جدید به این کلمات برخورد کردید، آنها را به پشت فلش کارت خود منتقل کنید. این راه به عنوان مرور به حساب می‌آید، و اگر احساس می‌کنید قبلاً کلمات را یاد گرفته‌اید، نیازی به مرور کلمات ندارید!

یادگیری درک مطلب به همراه فلش کارت‌های فیزیکی یا لیست کلمات برای نوشتن واژگان جدید بسیار عالی هستند.

5. خواندن انگلیسی کلمات را یاد بگیرید

املای انگلیسی یکی از بزرگترین موانع یادگیری خواندن انگلیسی است. مشکل این است که املای انگلیسی اغلب حروف واقعی یک کلمه را منعکس نمی‌کند، بنابراین نحوه خواندن  کلمه در ذهن شما می‌تواند روی کلمات جدیدی که نمی‌دانید چگونه تلفظ کنید گیر کند.

با این حال، ناامید نشوید!

با یادگیری قوانین املای رایج، می‌توانید صدای خواندن کلمات زبان انگلیسی را حفظ می‌کند و توانایی کلی خواندن خود را بهبود می‌بخشد.

برخی از قوانین رایج املای انگلیسی عبارتند از:

  • Kn:kn-  در ابتدای کلمه بیاید، n تلفظ می‌شود، مانند کلمات “know” و “knife”.
  • Wh: -h- در کلمات wh مانند “what” یا “when” تلفظ نمی‌شود.
  • C: این حرف معمولاً مانند s قبل از حروف صدادار e، i یا y مانند کلمه “City” به نظر می‌رسد. در غیر این صورت معمولاً مانند کلمه “Cat” مانند k به نظر می‌رسد.

قوانین املای دیگری نیز وجود دارد، بنابراین از بهبود املای انگلیسی خود نترسید. کمی تلاش برای درک مطلب انگلیسی شما بسیار مفید خواهد بود!

6. محتوای درک مطلب را به بخش‌هایی تقسیم کنید

وقتی شروع می‌کنید، خیلی راحت می‌خواهید در یک جلسه مطالب زیادی بخوانید. با این حال، احتمالاً به زودی متوجه خواهید شد که خواندن زیاد می‌تواند خسته کننده باشد. تلاش برای درک متن می‌تواند زمان و عزم زیادی را ببرد، و خواندن متون طولانی ممکن است غیرممکن به نظر برسد.

در واقع، خواندن بیش از حد به یکباره می‌تواند منجر به خستگی و بی انگیزگی شود.

برای مبارزه با این موضوع، مخحتوای درک مطلب را به تکه‌های قابل مدیریت تقسیم کنید. برای شروع بین یک تا سه پاراگراف هدف گذاری کنید. می‌توانید یک مقاله خبری، یک رمان و غیره بگیرید و فقط روی چند پاراگراف در یک زمان تمرکز کنید.

همانطور که مهارت‌های خود را تقویت می‌کنید، می‌توانید خواندن را با تکه‌های متن طولانی تر و طولانی تر شروع کنید.

شما همچنین می‌توانید به سادگی خواندن خود را بر اساس زمان (به جای تسیم بندی براساس پاراگراف) تقسیم کنید. به ویژه، توصیه می‌کنم روش پومودورو را امتحان کنید. به ازای هر 25 دقیقه مطالعه، 5 دقیقه استراحت کنید تا مغزتان استراحت کند.

این به شما امکان می‌دهد بهتر تمرکز کنید و از خستگی یا گیجی در حین مطالعه جلوگیری کنید.

7. به دنبال سرنخ‌هایی برای «فهمیدن جان مطلب» باشید

اصل، معنای کلی است. اگر اصل متن را نمی‌فهمید، پس واقعاً آن را درک نمی‌کنید. بنابراین، استفاده از سرنخ‌ها را تمرین کنید تا به سرعت و به طور موثر به اصل متن برسید.

مثلا:

  • از هایلایتر برای مشخص کردن اطلاعات یا‌ایده‌های مهم در متن استفاده کنید.
  • به زمان افعال دقت کنید تا خط زمانی داستان را متوجه شوید. (آیا رویدادهای گذشته، حال یا آینده توصیف می‌شوند؟)
  • از بررسی هر تصویری که با متن همراه است غافل نشوید. این تصاویر اغلب اطلاعات حیاتی می‌دهند و اگر در یافتن‌ایده‌های اصلی مشکل دارید، می‌توانند درک شما را تکمیل کنند.

8. خلاصه‌ای از آنچه می‌خوانید بنویسید

هنگامی که جان متن را می‌فهمید، خلاصه‌ای کوتاه از آنچه خوانده‌اید را بنویسید یا بازگو کنید. این خلاصه‌ها نباید طولانی باشند. آنها می‌توانند چند جمله باشند که‌ایده‌های اصلی آنچه خوانده‌اید را نشان می‌دهند.

خلاصه نویسی راهی عالی برای تقویت آنچه در متن بود و همچنین استفاده از واژگان جدید در متن است. دوست دارم خلاصه‌ها را در دفترم بنویسم و ​​سپس زیر واژگان جدیدی که از خواندن متن یاد گرفتم خط بکشم.

نوشتن خلاصه همچنین به شما کمک می‌کند تا به قسمت‌هایی از متن که کاملاً متوجه نشده‌اید توجه کنید، بنابراین باید به عقب برگردید و دوباره بخوانید. این مهم است تا مطمئن شوید که هر بار که تمرین می‌کنید به طور فعال مهارت‌های خواندن خود را بهبود می‌دهید.

نیاز به مشاوره دارید؟

کارشناسان ما در موسسه تخصصی زبان کوییک آماده کمک به شما هستند.

تماس با ما

درک مطلب تمرین‌هایی هستند که برای بهبود توانایی خواندن شما طراحی شده‌اند. در  کتب درسی هم این سبک سوالات را دارید، می‌توانید با دقت این متون را با سرعت خود و با آسایش خانه خود انجام دهید.

به طور کلی، درک مطلب با یک متن کوتاه شروع می‌شود و سپس سوالات درک مطلب دنبال می‌شود. این متون می‌توانند به صورت سوالات چند گزینه ای، پر کردن جای خالی یا پاسخ کوتاه باشند.

در مرحله بعد پاسخ سوالات را پیدا خواهید کرد و می‌توانید ارزیابی کنید که چقدر توانسته‌اید در سطح خاصی از مطالعه محتوای متن را درک کنید.

10. ثابت قدم باشید

شاید مهم ترین نکته برای یادگیری ریدینگ انگلیسی این باشد که به طور مداوم باید مطالعه می‌کنید. به یاد داشته باشید، کمی مطالعه در هر روز بهتر از مطالعه زیاد یک بار در ماه است.

برای انجام این کار، باید هدف خود را ایجاد عادتی باشد که مداوم مطالعه کنید. من پیشنهاد می‌کنم هر روز زمانی را انتخاب کنید و سپس متنی را برای مدت زمان مشخصی بخوانید. برخی خواندن در صبح ترجیح می‌دهند و با یک ساعت مطالعه و 10 دقیقه استراحت بازدهی خود را فازیش می‌دهند.

تکنیک‌های مطالعه و یادگیری cloze test برای کنکور سراسری

نکاتی در مورد تست کلوز وجود دارد که باید در نظر گرفته شود تا مفهوم حل سوالات روشن شود. در زیر ترفندهای مهم تست کلوز را شرح داده ایم که باید در هنگام پاسخ به سوال استفاده شود.

1. متن را به طور کامل بخوانید

برای دریافت‌ایده موضوع، به دنبال کلمات کلیدی باشید و آنها را برجسته کنید. سعی کنید آهسته بخوانید تا متن را درک کنید. هنگامی که موضوع متن تا حدودی مشخص شد، کار شما ساده‌تر می‌شود. سپس می‌توانید به عبارات مناسب برای مطابقت با شرایط توصیف شده فکر کنید و جاهای خالی را پر کنید.

2. عبارات را به هم پیوند دهید

به یاد داشته باشید که این یک متن با عباراتی است که به یکدیگر پیوند دارند. هر عبارت را جدا تلقی کنید و اینگونه دچارمشکل می‌شوید.

سعی کنید پیوندهای منطقی ایجاد کنید که عبارات را به هم متصل کند تا پاسخ به سوال ساده شود.

3. نوع کلمه را برای پر کردن تشخیص دهید

اکنون به دقت به جاهای خالی نگاه کنید و انواع عباراتی را که باید پر کنید را ارزیابی کنید. کدام جزء سخن است؟ اسم، ضمیر، فعل، حرف اضافه، حرف ربط، یک ارتیکل است؟

4. آهنگ متن را بررسی کنید

متن ممکن است لحن خاصی مانند روایی، انتقادی، طعنه آمیز، طنز و غیره داشته باشد. پس همیشه کلمه درست را انتخاب کنید.

5. گزینه‌ها را حذف کنید

کلمات گاهی شبیه هم هستند، بنابراین، به جای گیج شدن، آنها را یکی یکی امتحان کنید و کلماتی را بیابید که نه تنها با عبارت مشخص شده مطابقت دارند، بلکه با کل متن همخوانی دارند.

اینکار می‌تواند به حذف تصمیمات نادرست کمک کند.

6. با کلمات کلیدی خاص پیش بروید

گاهی اوقات، شما نمی‌توانید بین دو کلمه تصمیم بگیرید. در این شرایط، به کلمات / نشانه‌های خاص در جملات، قبل و بعد از جای خالی مشخص شده دقت کنید.

7. دایره لغت خود را افزاش دهید

تمرین کنید و با خواندن کتاب‌های بیشتر و تمرین گرامر، دایره لغات خود را افزایش دهید. به این ترتیب می‌توانید کلمات گیج کننده را شناسایی کنید و معانی متمایز آنها را بدانید.

8. مهارت‌های زبانی خود را تقویت کنید

شما می‌توانید تا جایی که می‌توانید از نظر آمادگی کلی مطالعه کنید. هرچه بیشتر بخوانید، بهتر متوجه خواهید شد که موضوع چیست. همچنین دایره لغات شما را بهبود می‌بخشد. هر دوی این موارد به شما کمک می‌کند تا در آزمون پایانی بسیار موفق شوید

9. تا جایی که می‌توانید تمرین کنید

کار سخت و ورزش جایگزینی ندارد. سعی کنید هر روز برای دو تا سه قسمت آماده شوید و بینشی از قسمت‌های ضعیف خود پیدا کنید. روی آنها کار کنید و بهترین استفاده را از آن ببرید.

معرفی منابع کمکی برای آمادگی کنکور سراسری زبان

  • کتاب زبان انگلیسی جامع کنکور سری‌ای کیو انتشارات گاج جلد اول: این کتاب درسنامه کامل دارد که در آن تست‌های پیشرفته کنکور سراسری داخل و خارج را نیز در خود گنجانده است.
  • کتاب زبان انگلیسی جامع کنکور سری‌ای کیو انتشارات گاج جلد دوم: از ویژگی‌های متمایز این کتاب وجود پاسخنامه تشریحی است.
  • کتاب گرامر زبان انگلیسی جامع کنکور سری سیر تا پیاز: این کتاب به صورت جامع و کامل به گرامر پیشرفته پرداخته است که شامل پرسش‌های چهار گزینه‌ای به همراه پاسخنامه است.
  • کتاب جامع زبان انگلیسی انتشارات مبتکران: این کتاب که به تالیف دکتر شهاب اناری است شامل آموزش کامل واژگان، گرامر درس به درس به همراه تست و پاسخنامه و تشریحی و واژه نامه رایگان است.

جمع بندی

در این مقاله با نگاهی به ساختار سوالات زبان انگلیسی در کنکور سراسری سازمان سنجش  به دنبال پاسخ به چگونه زبان انگلیسی را برای کنکور بخوانیم بودیم. با توجه به ساختار اصلی سواات درک مطلب، لغات و کلوزتست، راهکارهای مطالعه هریک از این سوالات را به صورت جامع مورد بررسی قرار دادیم. پس با تکیه بر این تکنیک‌ها می‌توان نمره ولی از این درس ضریب دو کنکور کسب کرد.

اگر در هریک از این سوالات احساس ضعف و عدم پیشرفت می‌کنید می‌توانید از اساتید موسسه زبان کوییک برای دست یابی به نمره و مهارت مورد نظر استفاده کنید. پس همین حالا با شماره‌های موجود در سایت تماس گرفته و یا فرم مشاوره را پرکنید. مشاوران ما برنامه‌ای متناسب با نیاز و خواسته شما معرفی می‌کنند.

سوالات متداول

مدت زمان درنظرگرفته شده برای سوالات زبان در کنکور سراسری چقدر است؟

برای 25 سوال 20 دقیقه درنظرگرفته شده است. به عبارت دیگر، در هر 40 ثانیه باید به یک سوال پاسخ داد.

سوالات زبان در کنکور براساس نظام جدید است یا قدیم؟

داوطلبن باید کتاب‌های نظام جدید در پایه‌های دهم، یازدهم، دوازدهم را مطالعه کنند.

9. محتواها درک مطلب بخوانید

 

مطالب مرتبط

این نوشته چقدر مفید بود؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 3.7]

2 نظر یا سوال
Inline Feedbacks
View all comments
رضا عباس نژاد

مشاوره زبان

معراج

سلام من پایه دوازدهم انسانی هستم و میخواستم کنکور زبان انگلیسی بدم میخواستم بدونم که سوالات کنکور زبان از کتاب زبان سه سال دوره متوسطه دوم میاد

موسسه تخصصی زبان کوییک - آموزش تضمینی زبان از مبتدی تا پیشرفته