راه‌های مهاجرت به کانادا

مهاجرت به کانادا

همانطور که همه شما می‌­دانید، برای رسیدن به موفقیت و مهاجرت به کانادا باید اقدامات بسیاری انجام شود، این روند می­تواند چندین ماه و در برخی موارد چند سال به طول انجامد. اما درصورتی که از راه­‌های مختلف مهاجرت به کانادا و قوانین هر یک آگاه باشید، خواهید توانست، شرایط لازم برای اخذ ویزا کانادا را فراهم کرده و گرفتار ناامیدی یا تاخیر در برنامه مهاجرت خود نشوید. در این مقاله تمامی راه­‌های ممکن برای مهاجرت به کانادا و دریافت اقامت این کشور و هم­چنین قوانین مهاجرتی در سال 2020 را بررسی خواهیم کرد، با ارزیابی موقعیت خود و شرایط و اصول هریک از را‌‌‌ه‌­های موجود برای ایرا‌‌نی­‌ها، می­توانید راه مهاجرت متناسب با خود را پیدا کنید.

چرا مهاجرت به کانادا؟

چرا کانادا؟ دلایل زیادی وجود دارد که کانادا را به یکی از محبوب‌­ترین کشورهای جهان برای مهاجرت تبدیل کرده‌­است و همه افرادی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند، لازم است قبل از هر چیز با شرایط عمومی و مزایایی که برای مهاجرین در کانادا وجود دارد، آشنا شوند.

یک پنجم جمعیت کانادا در خارج از این کشور به دنیا آمده‌­اند. است، بنابراین به عنوان یک مهاجر جدید در کانادا تنها نخواهید بود!. 9/21٪ از افرادی که در کانادا زندگی و کار می­‌کنند در این کشور به دنیا نیامده­‌اند و 3/22٪ از جمعیت به عنوان اقلیت محسوب می­‌شوند. به ویژه در شهرهای بزرگ این کشور سیستم چند فرهنگی حاکم است، به­عنوان مثال، بیش از 50٪ از ساکنان تورنتو و ونکوور را مهاجران تشکیل می‌­دهند. تورنتو با بیش از 200 نوع فرهنگ متفاوت، به عنوان “چند فرهنگی‌­ترین شهر جهان” شناخته شده‌است.

مهاجرت ایرانی‌ها به کانادا

کانادا مکانی عالی برای زندگی و کار است. و از میان 60 کشور جهان در زمینه‌­های: ثبات کلی، فرهنگ، کارآفرینی، اقتصاد و کیفیت زندگی، در رتبه دوم و قبل از کشورهای مانند؛ آمریکا و سوئد قرار دارد.

این کشور با برنامه‌­های ویژه‌­ای که برای بازنشستگی سالمندان در نظر دارد و سیستم بهداشتی بی­‌نظیر، پنجمین کشور مناسب برای زندگی سالمندان است. هم­چنین یکی از آرام­ترین کشورها در جهان به­‌شمار می­‌رود.

اقتصاد کانادا چهاردهمین اقتصاد بزرگ جهان است و به­‌همین دلیل یکی از ثروتمندترین کشورها با استاندارد زندگی بالا محسوب می‌­شود.

نرخ بیکاری این کشور در سال 2019، 67/5 درصد بوده­‌است، بنابراین باتوجه به نیازی که به نیروی کار متخصص وجود دارد، مقصدی مناسب برای مهاجرت کاری است.

کشور کانادا در محاسبات کوانتومی، اکتشافات پزشکی، علوم فضایی و فناوری پیشتاز در جهان است.

بنابراین اقتصاد پایدار کانادا، کیفیت بالای زندگی، جمعیت تحصیل کرده و نرخ پایین جرم و جنایت، کانادا را به مقصد مورد نظر مهاجران در سراسر جهان تبدیل کرده‌­است. دولت فدرال در نظر دارد در سال 2020، 341000، در سال 2021 351000 و در سال 2022، 361000 مهاجر با اقامت دائم بپذیرد و به صدها نفر هم اقامت موقت اعطا کند . پس چرا شما یکی از آن­ها نباشید؟

 

دلایل مهاجرت ایرانی‌­ها به کانادا

دلایل زیادی وجود دارد که مردم ما را به مهاجرت به کانادا ترغیب می‌­کند، از جمله؛ ساختن آیند‌‌‌‌‌‌‌ه­‌ای بهتر برای خانواد‌ه‌هایشان، ایجاد تعادل میان کار و زندگی، ادامه تحصیل و یا کار و سرمایه‌­گذاری در یک اقتصاد بزرگتر از طریق فرصت­های شغلی که در این کشور وجود دارد.

برای بسیاری از ایرانی­‌ها مهاجرت به کانادا اولین مرحله برای مهاجرت به ایالات متحده آمریکا است. چراکه با داشتن گذرنامه کانادایی، شهروندان مهاجر جدید کانادایی می­‌توانند در کانادا بمانند و یا در ایالات متحده آمریکا زندگی و کار کنند.

دولت کانادا اعلام کرده است که تا دو سال آینده نیاز به 1 میلیون مهاجر به عنوان نیروی کار ماهر می­‌پذیرد، بنابراین این فرصت استثنایی برای بسیاری از جوانان متخصص ما به­‌شمار می­‌رود که از این طریق بتوانند اقامت دائم کانادا را کسب کنند و تخصص و دانش خود را ارتقا ببخشند. پس از رسیدن این 1 میلیون سهمیه مهاجرت، برنامه مهاجرت کانادا ممکن است تا سال­‌ها به طور کامل بسته شود و فرصت­‌های مهاجرت نیز متوقف خواهد شد.

مهاجرت شغلی به کانادا

راه­‌های مهاجرت به کانادا

به دلایلی که ذکر شد، بسیاری از ما مهاجرت به کانادا را برای یافتن اقامتگاهی پایدارتر و مرفه‌­تر برای خود و خانواده­‌هایمان انتخاب می­‌کنیم. اما در سا‌‌‌ل‌­های اخیر مهاجرت به این کشور اندکی دشوارتر از قبل شد‌‌ه‌­است، با این وجود هم­چنان راه­هایی بسیاری برای ما ایرانی‌­ها وجود دارد که می­‌توانیم از طریق آن­ها به کانادا مهاجرت کرده و ویزای دائم این کشور را دریافت کنیم، این راه­ عبارتند از:

  • ویزای Express Entry
  • ویزای استانی (Provincial Nomination Programs) (PNP)
  • ویزای نیروی کار ماهر و کسب و کار کبک (Quebec-selected skilled workers and business people)
  • ویزای مهاجرت تجاری (Business immigration status)
  • ویزای تکفل اعضای خانواده (Family Class Application)
  •  ویزای توریستی کانادا
  • مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج
  • مهاجرت به کانادا از طریق تولد فرزند

ما در این مقاله به بررسی دقیق تمامی روش‌­های موجود برای مهاجرت به کشور کانادا از طریق اخذ ویزای دائم و موقت می­‌پردازیم، تا همه متقاضیان مهاجرت به این کشور بتوانند به‌­سادگی با شرایط لازم و نحوه اقدام برای هریک از این روش‌­­ها آشنا شده و راه مهاجرت متناسب با خود را بیابند.

مهاجرت به کانادا از طریق ویزای Express Entry 

برنامه مهاجرتی Express Entry در ژانویه سال 2015، راه‌اندازی شد که از طریق آن­ افراد ماهر و واجد شرایط می‌­توانند با دریافت اقامت دائم کانادا به این کشور مهاجرت کنند. در واقع دولت این کشور، برای جبران مشاغلی که با کمبود نیروی کار مواجه است، اقدام به جذب نیرو­های کار ماهر از سایر کشورها می­کند.

ایرانی­‌ها از طریق سه برنامه مهاجرتی زیر می­توانند برای اخذ ویزای Express Entry اقدام کنند:

  • (Federal Skilled Worker Program (FSWP
  • (The Canadian Experience Class (CEC
  • (Parts of Provincial Nomination Programs (PNP

هریک از انواع مشاغل، سیستم ارزیابی خاص خود را دارند و کارفرمایان نقش مهمی در انتخاب افراد متقاضی ایفا می­کنند. هم­چنین بسیاری از کارفرمایان، نیرو­های مورد نیاز خود را از طریق سایت بانک کاریابی کانادا  پیدا می­‌کنند، بنابراین با ارسال رزومه خود در این سایت، می­‌توانید شانس خود را برای یافتن کار و دریافت ویزای Express Entry کشور کانادا امتحان کنید.

شرایط مهاجرت به کانادا از طریق ویزای Express Entry

شرایط مهاجرت به کانادا از طریق ویزای Express Entry برای هریک از سه برنامه ذکر شده در بالا، متفاوت است. اما به­طورکلی لازم است، در سیستم جامع رتبه­‌بندی (CRS) ، حداقل امتیاز را کسب کنید و قصد مهاجرت به استانی غیر از کبک را داشته باشید. امتیازات براساس سن، تحصیلات، مهارت زبان، گواهینامه‌­ها و تجربه کاری کانادایی و غیرکانادایی داده می­‌شود. در جداولی که در ادامه ارائه شده­‌است، به­‌راحتی می­‌توانید ارزیابی کنید که آیا واجد شرایط دریافت ویزای Express Entry هستید یا خیر! اما قبل از آن، شرایط لازم برای کسب این ویزا از طریق هر یک از سه برنامه اقتصادی ذکر شده را بررسی می­‌کنیم:

  • (Federal Skilled Worker Program (FSWP

از تاریخ 1 ژانویه سال 2015، دولت کانادا برنامه (Federal Skilled Worker Program (FSWP برای جذب نیروی کار متخصص از سراسر جهان، تحت ویزای Express Entry آغاز کرده ­‌است. افرادی که برای 347 شغل ذکر شده در وب سایت National Occupational Classificatio حداقل شرایط لازم را داشته باشند، می­‌توانند برای اخذ این ویزا اقدام کنند.

شرایط لازم برای کسب ویزای Express Entry از طریق برنامه (Federal Skilled Worker Program (FSWP

برای کسب اقامت دائم از طریق برنامه Federal Skilled Worker Program) FSWP) یا نیروی کار ماهر دولت فدرال کانادا، می­‌بایست حداقل شرایط لازم برای سابقه کاری، مهارت زبان انگلیسی و تحصیلات را دارا باشید، این شرایط عبارتند از:

  • داشتن پیشنهاد کاری معتبر (Job offer) از یک کارفرما کانادایی و یا ثبت نام در مقطع دکتری به عنوان یک دانشجوی بین‌­المللی.
  • سابقه حداقل یک سال کار تمام وقت یا کار نیمه وقت معادل، در طی ده سال گذشته، در یکی از گروه‌­های مشاغل ذکر شده در وب سایت NOC که شامل موارد زیر می­‌باشند:
  • مشاغل مدیریتی (مهارت نوع صفر)
  • مشاغل حرفه­‌ای (مهارت سطح A)
  • مشاغل فنی و تجارت حرفه‌­ای (مهارت سطح B)

لطفا توجه کنید که یک سال کار تمام وقت شامل 30 ساعت کار در یک هفته برای یک سال (1560 ساعت) و یک سال کار نیمه وقت شامل 15 ساعت کار در هفته برای دو سال (1560 ساعت) است. به علاوه در این شغل باید هر ماه حقوق ماهیانه یا حق کمیسیون دریافت کرده ­باشید.

  • داشتن امتیاز حداقل 7 براساس معیار زبان کانادایی (CLB) برای مهارت زبان انگلیسی و فرانسه، در طی دو سال گذشته. تنها آزمون­‌های زبان انگلیسی IELTS و CELPIP جنرال و آزمون­‌های زبان فرانسه TEF و TCF مورد تایید سازمان شهروندی و مهاجرت کانادا (CIC) می­‌باشند. در ادامه نحوه امتیازبندی نتایج آزمون­‌های زبان انگلیسی و فرانسه براساس معیار CLB ارائه شده­‌است.
  • اگر در کانادا به مدرسه رفته­‌اید، می­بایست مدرک دوره دبیرستان و یا کالج و دانشگاه خود را ارائه دهید.
  • اگر در ایران یا هر کشور دیگر تحصیل کرده­‌اید، می­بایست گزارش ارزیابی اعتبار تحصیلی خود در دبیرستان و دانشگاه، که به (ECA (Educational credential assessment مربوط به مهاجرت موسوم است را به سفارت کانادا ارائه دهید.
  • علاوه بر این باید ثابت کنید که تمکن مالی کافی برای حمایت از خود و خانواده خود را دارا می­‌باشید، مگر اینکه به طور قانونی در کانادا کار کنید یا یک پیشنهاد شغلی معتبر داشته باشید.

متقاضیانی که حداقل شرایط ذکر شده در بالا را دارا باشند، پرونده آن­ها براساس 6  فاکتور زیر در سیستم “Skilled Worker Selection Grid” ارزیابی خواهد شد و می­بایست حداقل 67 امتیاز از 100 از فاکتورهای زیر کسب کنند.

  • مهارت در زبان انگلیسی و / یا فرانسوی
  • تحصیلات
  • تجربه کاری
  • سن
  • داشتن پیشنهاد شغلی معتبر
  • آمادگی متقاضی برای زندگی در کشور کانادا
Academic Training Reading
Max 25تحصیلات
25دکترا
23مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد دانشگاه یا مدرک حرفه¬ای برای یک شغل که الف) در سیستم طبقه¬بندی مشاغل کشور کانادا
( NOC)، ذکر شده باشد و جزو گروه A باشد. ب) مجوز یک نهاد نظارتی استانی را داشته باشد
22دو یا چند مدرک از دانشگاه، مدرسه فنی و سایر موسسات، که حداقل یکی از آن¬ها 3 سال به طول انجامد
21مدرک کارشناسی یا سه سال تحصیل و بیشتر، از دانشگاه، مدرسه فنی و سایر موسسات
19مدرک فوق دیپلم از دانشگاه، مدرسه فنی و سایر موسسات
15مدرک یک سال تحصیل، از دانشگاه، مدرسه فنی و سایر موسسات
5مدرک دیپلم
Academic Training Reading
Max 24Speaking, Reading, Writing, Listening مهارت‌ها در زبان اول
6 (CLB 9)بسیار پیشرفته
5(CLB 8) پیشرفته
4(CLB 7)* متوسط
*کمترین امتیاز قابل قبول
0کم یا بدون مهارت
24حداکثر ممکن (هر چهار مهارت)
Academic Training Reading
Max4Speaking, Reading, Writing, Listening مهارت‌ها در زبان دوم
1کم و بالاتر
0بدون مهارت
4حداکثر ممکن (هر چهار مهارت)
Academic Training Reading
Max15 (NOC Skill Level 0,A,B)سابقه کاری
9یک سال
*کمترین امتیاز قابل قبول
112 یا 3 سال
134 یا 5 سال
156 سال یا بیشتر
Academic Training Reading
Max12سن
1218 تا 35 سال
1136 سال
تا 47 سالگی هر سال یک امتیاز کم می¬شود
Academic Training Reading
Max10اشتغال برنامه‌ریزی شده در کانادا
10پیشنهاد کار تایید شده –HRSD
10متقاضیان از داخل کانادا که دارای مجوز کار موقت با شرایط زیر هستند:
معافیت از تایید HRSDC طبق توافق نامه¬های بین¬المللی (به عنوان مثال ، NAFTA)
تأیید شده توسط HRSDC، از جمله تأییدیه¬های بخشی
Academic Training Reading
Max10تطبیق پذیری
10متقاضی حداقل 1 سال سابقه کار حرفه¬ای در کانادا دارد
5متقاضی قبلاً در کانادا تحصیل کرده است
5همسر قبلاً در کانادا تحصیل کرده است
5همسر قبلاً در کانادا کار کرده است
5داشتن وابستگان بالای 18 سال در کانادا
5داشتن کار برنامه¬ریزی شده
5همسر در یک زبان رسمی مهارت دارد

با استفاده از این سیستم، به‌­راحتی می­توانید امتیاز خود را محاسبه کنید و ببینید آیا واجد شرایط اقدام برای این ویزا هستید یا خیر!

  • (The Canadian Experience Class (CEC

دریافت ویزای Express Entry با استفاده از برنامه (The Canadian Experience Class (CEC برای افرادی امکان­پذیر است که در کانادا کار کرده‌­اند و می­‌خواهند برای خود و خانواده­‌شان اقامت دائم بگیرند.

متقاضیانی که مدت زمان قابل توجهی را در کانادا تحصیل کرده و به کار مشغول بوده­‌اند، شانس بالاتری در دریافت ویزا خواهند داشت. میزان کمک­‌های آن­ها به اقتصاد کانادا و پیوندهای محکمی که با جامعه کانادایی ایجاد کرده­‌اند، فاکتورهای مهمی برای انتخاب افراد است.

شرایط لازم برای کسب ویزای Express Entry از طریق برنامه (The Canadian Experience Class (CEC

علاوه ­بر دارا بودن سابقه کار و تحصیل در کشور کانادا، شرایط لازم برای کسب ویزای Express Entry از طریق برنامه (The Canadian Experience Class (CEC شامل موارد زیر می‌باشد:

  • داشتن سابقه کار تخصصی و تمام وقت (30 ساعت در هفته) در یکی از سه گروه 0، A، B از لیست مشاغل ملی کانادا، NOC. اگر کار به­‌صورت پاره وقت باشد (15 ساعت در هفته)، مدت زمان اشتغال به این کار براساس کار تمام وقت معادل­‌گیری می­‌شود. به‌­طور مثال 6 ماه کار پاره وقت، معادل با سه ماه کار تمام وقت در نظر گرفته می‌­شود. هم­چنین معادل کار تمام وقت برای افرادی که دارای چند شغل پاره‌­وقت به­‌طور هم­زمان هستند نیز محاسبه می­‌شود.

هم­چنین هرگونه تجربه کاری بدون اجازه اشتغال معتبر و سابقه کاری یا خود اشتغالی در حین تحصیل تمام وقت، به عنوان سابقه اشتغال در نظر گرفته نمی‌­شود.

  • متقاضیانی که سابقه کاری آن­ها جزو گروه 0 و A می­باشد، می­بایست حداقل نمره زبان انگلیسی یا فرانسه معادل با CLB=7 را ارائه دهند، اما با داشمتقاضیانی که سابقه کاری آن­ها جزو گروه 0 و A می‌­باشد، می­‌بایست حداقل نمره زبان انگلیسی یا فرانسه معادل با CLB=7 را ارائه دهند، اما با داشتن سابقه کاری متعلق به گروه B، CLB=5 نیز،  قابل قبول خواهد بود. در بخش امتیاز دهی CRS، می­توانید معادل CLB نمرات زبان خود را محاسبه کنید.تن سابقه کاری متعلق به گروه B، CLB=5 نیز،  قابل قبول خواهد بود. در بخش امتیاز دهی CRS، می­توانید معادل CLB نمرات زبان خود را محاسبه کنید.
  • هیچ شرایط تحصیلی خاصی برای این برنامه وجود ندارد، اما اگر در کانادا به مدرسه رفته­‌اید و گواهینامه، دیپلم یا مدرک از دانشگاه یا موسسه­‌ای در کانادا دارید، به امتیاز CRS شما افزوده خواهد شد. اگر تحصیلات شما در خارج از کشور کانادا است، برای مقاطع تحصیلی تکمیل شده با گزارش (EAC (Educational credential assessment که مبنی بر تایید مدرک تحصیلی شماست، امتیازاتی کسب خواهید کرد.

متقاضیانی که حداقل شرایط ذکر شده در بالا را دارا می­‌باشند، می­‌توانند برای دریافت ویزا از طریق این برنامه، اقدام نمایند

نمرات crs برای مهاجرت به کانادا

نحوه محاسبه امتیازدهی ویزای Express Entry در سیستم CRS

نحوه محاسبه امتیازدهی ویزای Express Entry در سیستم جامع رتبه­‌بندی، (CRS: Comprehensive Ranking System)،  براساس هریک از پنج فاکتور ذکر شده به شرح زیر می­‌باشد. این فاکتورها بخش عمده امتیاز متقاضیان را تشکیل می­‌دهند و افرادی که امتیاز بالاتری در میان همه متقاضیان ویزای Express Entry کسب کنند، دعوت­نامه ارسال مدارک برای آن­ها ارسال می­‌شود و حداکثر 90 روز فرصت خواهند داشت تا اپلیکیشن خود را تکمیل کنند.

  • سن (Age)

بالاترین امتیاز در فاکتور سن، 100 (همراه با همسر یا شریک زندگی مشترک) و 110 (بدون همسر یا شریک زندگی مشترک) مربوط به گروه سنی بین 20 تا 29 سال، و کمترین امتیاز برای افراد زیر 17 سال یا بالاتر از 45 سال (هر دو صفر امتیاز) در نظر گرفته می­‌شود. برای افراد بین 17 تا 45 سال، تعداد امتیازات اعطا شده در هر گروه سنی متفاوت است.

Academic Training Reading
بدون همسر یا شریک
زندگی مشترک
(حداکثر 110 امتیاز)
همراه با همسر یا شریک زندگی مشترک
(حداکثر 100 امتیاز)
سن
0017 ساله یا کمتر
999018 ساله
1059519 ساله
11010020 تا 29 ساله
1059530 ساله
999031 ساله
948532 ساله
888033 ساله
937534 ساله
777035 ساله
726536 ساله
666037 ساله
635538 ساله
555039 ساله
504540 ساله
393541 ساله
282542 ساله
171543 ساله
6544 ساله
0045 ساله یا بیشتر
  • میزان تحصیلات (Level of Education)

با داشتن مدرک دانشگاهی دکتری و بدون داشتن همسر یا شریک زندگی مشترک، حداکثر 150 امتیاز برای فاکتور میزان تحصیلات (Level of Education) می­‌توان کسب کرد و در صورت داشتن همسر این امتیاز به 140 کاهش می­‌یابد. امتیازات برای مقاطع تحصیلی مختلف، به قرار زیر است:

Academic Training Reading
بدون با همسر یا شریک
زندگی مشترک
(حداکثر 150 امتیاز)
همراه با همسر یا شریک زندگی مشترک
(حداکثر 140 امتیاز)
سطح تحصیلات
00مدرک کمتر از دیپلم
3028مدرک دیپلم
9084مدرک یک سال تحصیل، از دانشگاه، مدرسه فنی و سایر موسسات
9891مدرک فوق دیپلم از دانشگاه، مدرسه فنی و سایر موسسات
120112مدرک کارشناسی یا سه سال تحصیل و بیشتر، از دانشگاه، مدرسه فنی و سایر موسسات
128119دو یا چند مدرک که حداقل یکی از آن¬ها 3 سال به طول انجامد از دانشگاه، مدرسه فنی و سایر موسسات
135126مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد دانشگاه یا مدرک حرفه¬ای برای یک شغل که الف) در سیستم طبقه¬بندی مشاغل کشور کانادا، NOC، الف) ذکر شده باشد و جزو گروه A باشد. ب) مجوز یک نهاد نظارتی استانی را داشته باشد
150140مدرک دانشگاهی در سطح دکترا
  • مدرک رسمی زبان (Official Language Proficiency)

    مهارت زبان انگلیسی به چهار مهارت خواندن (Reading)، گوش دادن (Listening)، نوشتن (Writing) و صحبت کردن (Speaking) تقسیم می شود.

    حداکثر امتیاز برای هر یک از این چهار مهارت 32 (با همسر یا شریک زندگی) یا 34 (بدون همسر یا شریک زندگی مشترک) است. بنابراین حداکثر تعداد امتیازاتی که یک فرد می تواند برای هر چهار مهارت زبان انگلیسی کسب کند 128 (با همسر یا شریک زندگی مشترک) و 136 (بدون همسر یا شریک زندگی مشترک) است.

    امتیازها براساس فاکتور CLB اعطا می­‌شوند. (CLB: Equivalencies between the Canadian Language Benchmarks) فاکتور معادل سازی نمرات آزمون­‌های بین‌­المللی زبان انگلیسی (مانند آیلتس ) با معیارهای زبان کانادایی است، که در جداول زیر ارائه شده‌­است.

    CLB برابر با 4 یا کمتر از آن 0 امتیاز و CLB  برابر با 10 یا بالاتر حداکثر 32 تا 34 امتیاز را کسب می­‌كنند (بسته به اینکه همسر یا شریک زندگی دارید).

بدون همسر یا شریک زندگی مشترک
(حداکثر 136 امتیاز)
همراه با همسر یا شریک زندگی مشترک
(حداکثر 128 امتیاز)
Canadian Language Benchmark (CLB) level per ability
00کمتر از CLB 4
66 CLB 4 یا 5
98CLB 6
1716CLB 7
2322CLB 8
3129CLB 9
3432CLB 10 یا بیشتر
  • در جداول زیر می­‌توانید امتیاز CLB نمره آزمون­‌های IELTS و یا CELPIP جنرال خود را پیدا کنید. توجه داشته باشید که مدرک آزمون آیلتس آکادمیک برای دریافت ویزای Express entry قابل قبول نمی­‌باشد.
International English Language Testing System (IELTS) – General Training – Test score equivalency chart
Speaking ListeningWriting

Reading CLB Level
7.58.57.58.010
7.08.07.07.09
6.57.56.56.58
6.06.06.06.07
5.55.55.55.06
5.05.05.04.05
4.04.54.03.54
Canadian English Language Proficiency Index Program (CELPIP) – General Test score equivalency chart
Speaking ListeningWriting

Reading CLB Level
1010101010
99999
88888
77777
66666
55555
44444
جدول زیر امتیاز CLB معادل نمرات آزمون زبان فرانسه TEF را نشان می¬دهد.
Speaking ListeningWriting

Reading CLB Level
393-415 316-333393-415 263-27710
371-392298-315371-392248-2629
349-370280-297349-370233-2478
310-348249-279310-348207-2327
271-309217-248271-309181-2066
226-270181-216226-270151-1805
181-225145-180181-225121-1504
جدول زیر امتیاز CLB معادل نمرات آزمون زبان فرانسه TCF را نشان می¬دهد.
Speaking ListeningWriting

Reading CLB Level
16-20549-69916-20 549-69910 و بیشتر
14-15523-54814-15524-5489
12-13503-52212-13499-5238
10-11458-50210-11453-4987
7-9398-4577-9406-4526
6369-397 6375-4055
4-5331-3384-5342-3744
  • مدرک رسمی زبان دوم (Second Official Language)

برای مدرک رسمی زبان دوم (Second Official Language)، طبقه­‌بندی­‌ها مانند زبان اول است، با این تفاوت که در این بخش، بالاترین امتیاز 22 (همراه با همسر) و 24 (بدون همسر) بوده و برای هر یک از مهارت­‌ها حداکثر امتیاز 6 در نظر گرفته شده‌­است.

بدون همسر یا شریک
زندگی مشترک
(حداکثر 24 امتیاز)
همراه با همسر یا شریک زندگی مشترک
(حداکثر 22 امتیاز)
Canadian Language Benchmark (CLB) level per ability
00CLB 4 یا کمتر
11CLB 5 یا 6
33CLB 7 یا 8
66CLB 9 یا بیشتر
  • سابقه کار در کانادا (Canadian Work Experience)

برای افرادی که تجربه کار در کانادا (Canadian Work Experience) دارند و بدون همسر هستند، سیستم امتیازات براساس میزان سابقه کاری آن­ها، به­‌صورت زیر می‌­باشد. این امتیازات برای افرادی که همسر دارند، اندکی کمتر می‌­شود. به­‌طور مثال؛ شخصی که 5 سال سابقه کار در کشور کانادا را دارد، همراه با همسر، 70 امتیاز  و بدون همسر، 80 امتیاز  برای ویزای Express Entry کسب می­کنند.

کمتر از یک سال: 0 امتیاز

1  سال: 40 امتیاز

2  سال: 53 امتیاز

3  سال: 64 امتیاز

4  سال: 72 امتیاز

5 سال یا بیشتر: 80 امتیاز

  • سطح تحصیلات همسر / شریک زندگی مشترک

امتیاز اعطا شده برای این گروه از 0 تا 10 متغیر است. حداکثر امتیاز برای مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا در نظر گرفته می­‌شود که 10 امتیاز می­‌باشد. برای دیدن نحوه رتبه بندی سطح تحصیلات همسر / شریک زندگی مشترک، جدول CIC را بررسی کنید.

  • مدرک زبان‌­های رسمی همسر / شریک زندگی مشترک

مدرک زبان­‌های رسمی همسر / شریک زندگی مشترک در هر 4 مهارت زبانی بررسی شده و برای هریک حداکثر 5 امتیاز داده می­‌شود.

  • سابقه کار همسر / شریک زندگی مشترک در کانادا

حداکثر امتیاز سابقه کار در کانادا برای همسر / شریک زندگی مشترک شما می­‌تواند 10 امتیاز باشد که برای 5 سال کار یا بیشتر، داده می‌­شود. برای سوابق کاری کمتر، امتیازات به­صورت زیر تعلق می‌­گیرد:

کمتر از یک سال: 0 امتیاز

1 سال: 5 امتیاز

2 سال: 7 امتیاز

3 سال: 8 امتیاز

4 سال: 9 امتیاز

5 سال و بیشتر: 10 امتیاز

امتیاز لازم برای دریافت ویزای Express Entry

همانطور که گفته شد، میزان نمره یا امتیاز  CRS امتیاز لازم برای دریافت ویزای Express Entry شما را تشکیل می‌­دهد. بنابراین اگر می­‌خواهید از این راه مهاجرت به کانادا استفاده کنید، لازم است بدانید که چه امتیازی، نمره خوبی برای CRS محسوب می­‌شود.

براساس جداول بالا می­‌توانید امتیاز خود را به طور تقریبی محاسبه کنید یا با مراجعه به این سایت امتیاز CRS خود را به دست آورید.

مهاجرت به کانادا چرا و چگونه؟

بر اساس آخرین اخبار در 23 ژانویه سال 2020، مقامات مهاجرت کانادا از ابتدای سال تا کنون 6800 دعوت به ارسال مدارک (ITA) برای افراد واجد شرایط ویزای Express Entry صادر کرده‌­اند و قصد دارند در سال 2020، به 85800 نیروی متخصص از این طریق اقامت دائم اعطا کنند که نسبت به سال گذشته، 4400 نفر افزایش داشته است.

توجه به این نکته الزامی است که دریافت دعوتنامه برای تکمیل کردن فرم اقامت دائم کانادا (ITA)، به معنای پذیرش و دریافت اقامت نیست، بلکه بعد از بررسی درخواست تکمیل شده، اگر متقاضی همه شرایط لازم را داشته باشد، پذیرفته خواهد شد. متقاضیان، حداکثر 90 روز فرصت دارند تا اپلیکیشن خود را تکمیل کنند.

حداقل امتیاز قابل قبول برای دریافت این ویزا در سال 2020، 471 در نظر گرفته­ شده است، اما اگر امتیازتان کمتر از این نمره باشد، با بهبود هریک از فاکتورهای ذکر شده در بالا، مانند؛ افزایش نمره زبان انگلیسی خود و همسرتان، یافتن شغل معتبر در کشور کانادا و … این امتیاز را افزایش دهید.

افزایش تقاضا برای متخصصان ماهر در این کشور سبب شده است که مقامات کانادایی حداقل نمره CRS را کاهش دهند و پیش بینی می­شود حداقل این امتیاز در سال­های آینده نیز بیشتر کاهش یابد و همین امر مهاجرت به کانادا برای داشتن آینده­‌ای بهتر را ایده آل می­کند.

  • تمکن مالی لازم برای دریافت ویزای Express Entry

به منظور اثبات کتبی مبنی بر دارا بودن تمکن مالی لازم برای خود و اعضای خانواده، برای مهاجرت به کانادا، می‌­بایست مقدار مشخصی پول براساس جدول زیر در حساب بانکی خود داشته باشید و به سفارت کانادا ارائه بدهید.

Academic Training Reading
میزان تمکن مالی( برحسب دلار کانادا)تعداد اعضای خانواده
$12,9601
$16,1352
$19,8363
$24,0834
$27,3155
$30,8066
$34,2997

برای اثبات تمکن مالی (Proof of Found)، نامه‌­­ای رسمی از بانک یا موسسه مالی که پول خود را آنجا قرار داده‌­اید، دریافت کنید. این نامه می‌­بایست شامل موارد زیر باشد:

  • چاپ شده بر روی سر برگ رسمی بانک
  • شامل اطلاعات تماس بانک (آدرس، شماره تلفن و آدرس ایمیل)
  • نام و نام خانوادگی شما
  • بدهی­‌های معوق مانند بدهی وام
  • هر نامه برای یک حساب بانکی باشد
  • شماره حساب
  • تاریخ افتتاح حساب
  • مانده حساب
  • گردش 6 ماه گذشته حساب

فرآیند ارسال درخواست برای ویزای Express Entry

فرآیند ارسال درخواست برای کسب اقامت دائم کانادا از طریق ویزای Express Entry، شامل چهار مرحله اصلی زیر است:

  • بررسی واجد شرایط بودن
  • تهیه مدارک لازم
  • ثبت پروفایل Express Entry
  • دریافت دعوت­‌نامه و ارسال درخواست

مرحله اول:  واجد شرایط بودن

برای این­که بفهمید، آیا شما شرایط لازم برای اخذ ویزای Express Entry، از طریق یکی از برنامه­‌های مهاجرتی آن را دارید یا خیر، دو روش وجود دارد:

در روش اول؛ می­‌بایست به تعدادی سوال (Eligibility questions) پاسخ دهید که حدودا 15 دقیقه طول می­کشد، و اگر شرایط لازم را داشتید، به حساب کاربری آنلاین شما پیغامی ارسال می­‌شود که پروفایل Express Entry را تکمیل کنید.

در روش دوم؛ با مراجعه به شرایط لازم برای هریک از برنامه­‌های ذکر شده، بررسی کنید که آیا این شرایط را دارید یا نه!

مرحله دوم:  تهیه مدارک لازم

برای ثبت پروفایل خود می­‌بایست مدارک زیر را تهیه کنید تا بدین ترتیب نشان دهید که دارای شرایط لازم برای ویزا Express Entry هستید:

  • پاسپورت
  • مدرک آزمون زبان انگلیسی یا فرانسه
  • گزارش ارزیابی اعتبار مدرک تحصیلی
  • دعوت­‌نامه Provincial Nomination (اگر دارا می­باشید)
  • پیشنهاد کاری کتبی از یک کارفرما در کانادا (اگر دارا می­‌باشید)

مرحله سوم: ثبت پروفایل Express Entry

اگر بعد از بررسی، واجد شرایط تشخیص داده شدید از طریق حساب کاربری آنلاین­‌تان، از شما درخواست می­‌شود یک حساب کاربری بسازید (اگر ندارید) و پروفایل خود را تکمیل کنید. در این مرحله می­‌بایست و اطلاعات شخصی، اطلاعات مدارک ذکر شده در بالا و عنوان شغلی NOC و کد آن را (اگر دارا می‌­باشید) وارد کنید، پس از ثبت  پروفایل، اطلاعات شما بررسی و امتیاز­ داده می­شوند.

برای ایجاد یک حساب کاربری Express Entry و بررسی شرایط خود، به سایت ( IRCC ) مراجعه کنید.

مرحله چهارم: دریافت دعوت­نامه و ارسال درخواست

بعد از بررسی پروفایل­‌ها برای متقاضیانی که بالاترین امتیازات را کسب کرده‌­اند، دعوت­نامه ارسال درخواست اقامت دائم ارسال می‌­شود. این دعوت­نامه 90 روز اعتبار دارد و شما 60 روز زمان دارید تا درخواست خود را ارسال کنید.

برای این مرحله نیاز است تا مدارک زیر را فراهم کنید:

  • گواهی سوءسابقه از پلیس
  • گواهی معاینات پزشکی
  • گواهی تمکن مالی

پرونده متقاضیانی که همه مدارک آن­ها تکمیل باشد، طی 6 ماه بررسی خواهد شد.

مهاجرت به کانادا از طریق ویزای استانی (Provincial Nomination Programs) (PNP)

به­ دلیل اختیارات مشترکی که بین پایتخت کانادا، اوتاوا، و استان­‌های این کشور وجود دارد، پذیرش متخصصان یا کارگران ماهر  علاوه بر برنامه­‌های دولتی که در بالا ذکر شد، از طریق برنامه­ استان‌­ها نیز امکان پذیر است.

تقریباً همه ده استان و سه منطقه تحت نظارت پارلمان کانادا (Northwest Territories, Nunavut and Yukon) با استفاده از برنامه (Provincial Nomination Programs (PNP می­‌توانند کاندیداهای متخصصی که مهارتی متناسب با نیاز اقتصادی آن منطقه را دارند، به کشور کانادا معرفی کنند. متقاضیانی که موفق به اخذ معرفی­‌نامه استانی یا منطقه‌­ای می­‌شوند، می­‌توانند برای اخذ اقامت دائم از طریق قوانین دولت فدرال کانادا اقدام کنند.

شرایط مهاجرت به کانادا از طریق ویزای (Provincial Nomination Programs (PNP

مهاجرت به کانادا از طریق ویزای (Provincial Nomination Programs (PNP برای افرادی مناسب است که دارای شرایط عمومی زیر باشند:

  • مهارت، تحصیلات و سابقه کاری داشته باشند، تا بتوانند در رشد اقتصادی استان یا منطقه‌­ای خاص سهیم شوند.
  • در آن استانی که درخواست پذیرش ارسال کرده­‌اند، زندگی کنند.
  • و درخواست اقامت دائم کانادا را داشته باشند.

(Provincial Nomination Programs (PNP شامل بیش از 80 برنامه مهاجرتی استانی می­‌باشد، بنابراین می‌­توانید به­­‌راحتی مسیر مهاجرتی مناسب خود را بیابید. به دلیل این­که هر استان، شرایط مخصوص به خود را، متناسب با گروه هدف مدنظر خود دارد، با مراجعه به وب سایت (Canada PNP Finder) علاوه بر آشنایی با هریک از این برنامه­‌ها، اطلاع از نتایج ویزای PNP، شرایط مورد نیاز هر یک نیز قابل مشاهده است.

فرآیند ارسال درخواست برای برنامه استانی (Provincial Nomination Programs (PNP

فرآیند ارسال درخواست برای برنامه استانی (Provincial Nomination Programs (PNP از طریق دو روش زیر انجام می­شود:

  • روش آنلاین تحت برنامه Express Entry (به جز استان Quebec) که تحت عنوان روش ‘enhanced nominations’ نیز شناخته می­‌شود.
  • روش مبتنی بر ارسال مدارک به­‌صورت کاغذی (Paper-based process)
  • روش Express Entry process

در روش Express Entry  از دو راه می­‌توانید درخواست دهید.

راه اول:

  • با استان موردنظرتان مکاته کرده و درخواست (اپلای) دریافت معرفی­‌نامه تحت فرآیند Express Entry ارسال کنید.
  • اگر آن استان با معرفی شما موافقت کرد، یک حساب کاربری Express Entry ایجاد کرده و نشان دهید که از طرف استان معرفی شده­‌اید.

راه دوم:

  • یک حساب کاربری Express Entry ایجاد کرده و استان­‌ها و مناطقی که قصد مهاجرت به­ آن­ها را دارید، مشخص کنید.
  • اگر آن استان به حساب کاربری شما یک “notification of interest” ارسال کرد، می­‌توانید با آن­ها به­‌طور مستقیم مکاتبه کنید.
  • سپس برای برنامه Express Entry آن­ها اپلای کرده، و اگر آن استان در حساب کاربری­ شما معرفی­‌نامه صادر کرد، به­‌طور الکترونیکی آن را پذیرش ­کنید.

متقاضیانی که معرفی نامه استانی داشته باشند، 600 امتیاز به امتیاز CRS آن­ها افزوده شده و معمولا دعوت­نامه ارسال درخواست اقامت دائم (ITA) را دریافت خواهند کرد.

  • روش Paper-based process

اگر می­‌خواهید برای ارسال مدارک موردنیاز خود برای اخذ ویزا از طریق برنامه­‌های استانی از روش مبتنی بر کاغذ استفاده کنید، می­‌بایست مراحل زیر را انجام دهید.  توجه کنید که این روش جزو برنامه مهاجرتی Express Entry طبقه بندی نمی­‌شود.

  • برای اخذ معرفی نامه استان موردنظر خود تحت سیستم non-Express Entry اپلای کنید.
  • شما باید شرایط موردنیاز آن استان را برآورده کنید.
  • پس از دریافت معرفی‌­نامه، یک اپلیکیشن یا درخواست کاغذی اقامت دائم برای سازمان مهاجرت، پناهندگان و تابعیت کانادا (Immigration, Refugees and Citizenship Canada  IRCC) ارسال کنید.
  • مدارکی که نشان­‌دهنده بررسی پزشکی و عدم داشتن سو سابقه هستند را باید در این برنامه ارائه دهید.
  • زمان بررسی مدارک شما از طریق این فرآیند، طولانی‌­تر از فرآیند Express Entry خواهد بود.

مهاجرت به کانادا از طریق ویزای نیروی کارماهر و کسب وکار کبک  

(Quebec-selected skilled workers and business people)

برخلاف استان­‌های دیگر کشور کانادا، استان کبک دارای برنامه مهاجرتی استانی نیست و لذا برنامه مهاجرتی برای کارگران ماهر و تجار را به‌­طور مجزا ارائه می‌­دهد.

این استان یک استان فرانسوی زبان است، اما مهاجرت به کانادا از طریق ویزای نیروی کارماهر و کسب وکار کبک (Quebec-selected skilled workers and business people) تنها به زبان فرانسوی محدود نشده و چندین برنامه مهاجرتی مختلف را برای کارگران، دانشجویان و بازرگانان، شامل می‌­شود. اگرچه زبان فرانسوی برای کسانی که به دنبال مهاجرت به کبک هستند، اجباری نیست، اما در بسیاری از برنامه­‌های مهاجرتی، داشتن مدرک زبان فرانسه یک اولویت است.

کبک یک مقصد محبوب برای بسیاری از متقاضیان مهاجرت به کانادا است و براساس آخرین سرشماری، این استان بیش از یک میلیون مهاجر دارد، هم­چنین دومین شهر بزرگ کانادا، مونترال، در این استان واقع شده‌­است. این شهر به تنوع و تعدد فرهنگ­‌ها مشهور می­‌باشد.

در سال های اخیر، اقتصاد کبک در حال شکوفایی است و به‌­همین دلیل فرصت­‌های شغلی بسیاری برای نیروهای کار متخصص ایجاد شده‌­است. به­‌علاوه بازار مسکن و اجاره در بخش مراکز شهری این استان نسبت به شهرهای تورنتو و ونکوور مقرون به صرفه تر بوده می­باشد.

مهاجرت به استان Quebec جدا از معیارهای انتخاب دولت کانادا انجام می­‌شود و افرادی که قصد دریافت اقامت دائم این استان را دارند، می­‌بایست از طریق سیستم مهاجرتی مربوط به این استان اقدام کنند.

انجام یک فرایند دو مرحله­‌ای برای متقاضیان مهاجرت به کبک الزامی است. ابتدا، آن­ها باید شرایط لازم  برای دریافت گواهی انتخاب کبک ( Certificat de sélection du Québec or CSQ) را داشته باشند و این گواهی را دریافت کنند. این مدرک نشان می­‌دهد، متقاضی برای اقامت در این استان انتخاب شده است. در مرحله دوم، دارندگان CSQ تایید شده، می­بایست درخواست اقامت دائم کانادا را به دولت فدرال کانادا ارسال کنند. در این مرحله، دولت در درجه اول مسائل بهداشتی و جرم و جنایت را در متقاضیان بررسی می­‌کند.

لازم به ذکر است که این استان در کنار پذیرش مهاجران اقتصادی، درخواست مهاجرت خانوادگی و پناهندگی را نیز می­پذیرد. دارا بودن مهارت زبان فرانسه برای مهاجران اقتصادی به برنامه و شرایط شخصی فرد بستگی دارد، اما برای مهاجران غیر اقتصادی، به عنوان فاکتوری برای انتخاب محسوب نمی­‌شود.

از اول ژانویه سال 2020، کلیه متقاضیان اقامت دائم از طریق برنامه­های مهاجرت کبک لازم است نشان دهند که ارزش‌­های حاکم در این استان را درک کرده‌­اند. به­ همین دلیل می­بایست در آزمون “Quebec values test”  پذیرفته شوند و یا دوره­‌های آموزشی مربوط آن را بگذرانند.

سؤالات این آزمون، مربوط به سکولاریسم، ازدواج همجنس، حقوق انسان­ها با هرگونه جنسیتی، نمادهای مذهبی و جنبه‌­های دیگر فرهنگ کبک را شامل می­‌شود.

پناهجویان و افرادی که از طریق برنامه‌­های مهاجرت خانوادگی به این استان مهاجرت می­‌کنند، از این آزمون معاف هستند زیرا تحت صلاحیت دولت فدرال قرار دارند.

روش­‌های مختلفی برای اخذ گواهی CSQ  از طریق برنامه­‌های اقتصادی استان کبک وجود دارد که در زیر توضیح داده شده­‌اند.

اخذ ویزای Quebec-selected skilled workers and business people از طریق برنامه­‌های مهاجرت متنوعی امکان پذیر است که در ادامه شرایط و روند هریک را بررسی می­‌کنیم.

مهاجرت تحصیلی به کانادا
  • برنامه­‌های مهاجرتی نیروهای کار و فارغ التحصیلان کبک

برنامه­‌های مهاجرتی نیروهای کار و فارغ التحصیلان استان کبک شامل دو برنامه مهاجرتی نیروی کار ماهر (Quebec Skilled Worker Program) و (Quebec Experience Program ) است که در ادامه به بررسی هر یک از این دو برنامه می‌­پردازیم.

برنامه مهاجرتی نیروی کار ماهر (Quebec Skilled Worker Program)

برنامه مهاجرتی نیروی کار ماهر (Quebec Skilled Worker Program) یا QSW پیچیده تر از بسیاری از برنامه­‌های مهاجرتی کانادا است. این برنامه دارای یک سیستم امتیاز دهی شبیه به سیستم Express Entry است، که براساس طیف وسیعی از معیارها، از جمله سن، تسلط به زبان فرانسه یا انگلیسی، دارا بودن تجربه (تحصیل، پیشنهادات شغلی و غیره) امتیازاتی را اعطا می­‌کند. متقاضیان باید توجه داشته باشند که  داشتن مهارت زبان فرانسه تحت این سیستم امتیاز دهی بسیار ارزشمند است، بنابراین احتمال پذیرش را افزایش می‌­دهد.

شرایط لازم برای متقاضیان مجرد (single applicants) با افرادی که دارای همسر یا شریک زندگی مشترک (Applicants with a spouse/common-law partner) هستند، متفاوت می­باشد.

متقاضیان مجرد (Single applicants)

متقاضیان مجرد ابتدا باید حداقل 43 امتیاز (از 99) از میان فاکتورهای زیر کسب کنند:

سطح تحصیلات، منطقه‌­ای که در آنجا تحصیل کرده­‌اید، سن، مهارت زبان فرانسوی، مهارت زبان انگلیسی، ارتباط با کبک از طریق بازدیدهای قبلی و / یا خانواده، و دارا بودن پیشنهاد شغلی معتبر از یک کارفرما در کبک.

 میزان تحصیلات
امتیازسطح تحصیلات
14دکتری
12کارشناسی ارشد
10کارشناسی (سه سال یا بیشتر تمام وقت)
6فوق دیپلم (دو سال یا بیشتر تحصیل تمام وقت)
4مدرک دانشگاهی (یک سال یا بیشتر تحصیل تمام وقت)
8دیپلم فنی (3 سال تحصیل تمام وقت)
6دیپلم فنی (1-2 سال تحصیل تمام وقت)
4دیپلم عمومی (2 سال تحصیل تمام وقت)
6دیپلم حرفه¬ای دوره متوسطه
2دیپلم عمومی متوسطه
14حداکثر
رشته تحصیلی
امتیازرشته تحصیلی
12گروه A
9گروه B
6گروه C
2گروه D
0گروه E , F یا G
12حداکثر

شما می­‌توانید با مراجعه به این سایت گروه مربوط به رشته تحصیلی خود را از میان لیست رشته‌­های تحصیلی مربوط به برنامه مهاجرتی نیروی کار ماهر استان کبک بیابید.

 سابقه کاری
امتیازمیزان سابقه کاری
0 کمتر از 6 ماه
4 6 تا 11 ماه
412 تا 23 ماه
624 تا 35 ماه
636 تا 47 ماه
848 ماه یا بیشتر
8حداکثر
سن
امتیازسن
1618-35
1436
1237
1038
839
640
441
442
043 یا بیشتر
 مهارت زبان (تا 22 امتیاز)
WritingReadingSpeakingListening
0000Low Beginner (A1)
0000High Beginner (A2)
0000Low Intermediate (B1)
1155High Intermediate (B2)
1166Advanced (C1)
1177Advanced (C2)
مهارت زبان انگلیسی: تا 6 امتیاز
Advanced (CLB 9-12)Intermediate (CLB 5-8)Beginner (CLB 1-4)English Proficiency
210Listening
210Speaking
110Reading
110Writing
 داشتن اقامت یا خانواده در استان کبک
امتیازشرایط
5اقامت به منظور تحصیل برای اخذ دیپلم دوره آموزشی فنی (DEP)
یا مدرک تحصیلات دانشگاهی (AEC)
برای 1800-900
ساعت، همراه با تجربه کار تمام وقت مرتبط
با رشته تحصیلی در کبک و برای حداقل 6 ماه بعد
از دوره تحصیلی
5اقامت به¬منظور اشتغال با مجوز کار به مدت
حداقل 1 سال و 6 ماه و بیشتر
1اقامت به مدت حداقل 2 هفته ولی کمتر از 3 ماه
 داشتن پیشنهاد کاری معتبر
امتیازمنطقه مربوط به فرصت کاری
14Capitale-Nationale
14Chaudière-Appalaches
14Montérégie
13Abitibi-Témiscamingue
13Centre-du-Québec
13Estrie
13Lanaudière
13Outaouais
12Bas-Saint-Laurent
12Côte-Nord
12Laurentides
12Mauricie
12Nord-du-Québec
12Saguenay–Lac-Saint-Jean
10Gaspésie
8Montreal

متقاضیانی که دارای همسر یا شریک زندگی مشترک هستند

متقاضیان دارای همسر همراه یا شریک زندگی مشترک، می­‌بایست 52 امتیاز از فاکتورهای ذکر شده در بالا کسب کنند، اگرچه این ممکن است امتیاز بالایی باشد و به­‌دست ­آوردن آن مشکل به‌­نظر برسد اما، این متقاضیان می­‌توانند علاوه بر کسب امتیاز از فاکتورهای مربوط به خود، حداکثر 17 امتیاز هم از فاکتورهای مربوط به همسر یا شریک زندگی مشترک کسب کنند، که در ادامه این فاکتورها را بررسی می­‌کنیم. بنابراین در حالی که متقاضیان مجرد برای عبور از مرحله اول، نیاز به حداقل 43 امتیاز از 99 امتیاز دارند، متقاضیان متاهل حداقل 52 امتیاز از 116 امتیاز را کسب می‌­کنند.

امتیازسطح تحصیلات
4دکتری
4 کارشناسی ارشد
3کارشناسی (سه سال یا بیشتر تمام وقت)
2فوق دیپلم (دو سال یا بیشتر تحصیل تمام وقت)
2مدرک دانشگاهی (یک سال یا بیشتر تحصیل تمام وقت)
1دیپلم فنی (3 سال تحصیل تمام وقت)
2دیپلم فنی (1-2 سال تحصیل تمام وقت)
1دیپلم عمومی (2 سال تحصیل تمام وقت)
4دیپلم حرفه¬ای دوره متوسطه
2دیپلم عمومی متوسطه
رشته تحصیلی همسر: تا 4 امتیاز
امتیازرشته تحصیلی
4 گروه A
3 گروه B
2 گروه C
1 گروه D
0 گروه E,F,G
سن همسر: تا 3 امتیاز
امتیازسن
318-35
236-39
140-42
043 به بالا
مهارت زبان فرانسه همسر: تا 6 امتیاز
امتیازFrench Proficiency
Up to 3Oral comprehension
Up to 3Oral expression

امتیاز شرایط ثانویه

متقاضیان مجردی که بتوانند حداقل 43 امتیاز از فاکتورهای فوق جمع کنند، با احتساب تعداد فرزندان همراه­ان‌شان و همچنین ظرفیت مالی خود، می­‌توانند حداقل 50 امتیاز کسب کنند.

به­‌علاوه متقاضیانی که دارای همسر همراه یا شریک زندگی مشترک هستند با کسب حداقل 52 امتیاز، ، با احتساب تعداد فرزندان همراه­ان‌شان و همچنین ظرفیت مالی خود، می­توانند 50 امتیاز خود را به حداقل 59 امتیاز افزایش دهند.

فرزند همراه: تا 8 امتیاز
امتیازسن فرزند
4برای هر بچه 12 ساله یا کوچک¬تر
2برای هر بچه 13 تا 19 ساله و بزرگ¬تر

با وجود این­که برای تمکن مالی تنها یک امتیاز در نظرگرفته می­‌شود، یک شرایط اساسی محسوب می­‌شود و متقاضیانی که این الزام را برآورده نکنند، حتی اگر کلیه شرایط لازم را داشته باشند، درخواست آن­ها رد خواهد شد. لازم به ذکر است که جدول زیر حداقل مقدار تمکن مالی مورد نیاز در حساب بانکی را نشان می­‌دهد و بیانگر میزان هزینه‌­ها نیست. تمکن مالی یک امتیاز دارد.

برای پیدا کردن حداقل موجودی حساب بانکی موردنیاز برای برنامه مهاجرتی خود، به جداول زیر مراجعه کنید.

متقاضیان بدون فرزند
مبلغ (براساس دلار کانادا)شرایط
$3,1881 بزرگسال (متقاضی اصلی)
$4,6762 بزرگسال (متقاضی اصلی و همسر)
متقاضی همراه با فرزند
مبلغ (براساس دلار کانادا)تعداد فرزندان وابسته
$4,2841 بزرگسال (متقاضی اصلی) و یک فرزند زیر 18 سال
$4,8361 بزرگسال (متقاضی اصلی) و 2 فرزند زیر 18 سال
$5,3881 بزرگسال (متقاضی اصلی) و 3 فرزند زیر 18 سال
$552 به ازاء هر فرزند1 بزرگسال (متقاضی اصلی) و بیشتر از 3 فرزند زیر 18 سال
$5,2382 بزرگسال (متقاضی اصلی و همسر) و یک فرزند زیر 18 سال
$5,6532 بزرگسال (متقاضی اصلی و همسر) و 2 فرزند زیر 18 سال
$6,0682 بزرگسال (متقاضی اصلی و همسر) و 3 فرزند زیر 18 سال
$416 به ازاء هر فرزند2 بزرگسال (متقاضی اصلی و همسر) و بیشتر از 3 فرزند زیر 18 سال
$1,487 به ازاء هر فرزندیک فرزند (یا بیشتر) 18 ساله یا بزرگ¬تر

“Arrima” پورتال آنلاین مهاجرت كبك، از طریق برنامه Quebec Skilled Worker Program می­‌باشد.

توجه‌داشته باشید که اگر تجربه کار و تحصیل در کبک را دارید، ممکن است برای شما برنامه PEQ بهترین گزینه برای مهاجرت به کبک باشد.

 

فرآیند ارسال درخواست برای برنامه مهاجرتی نیروی کار ماهر (Quebec-selected skilled worker Program)

فرآیند ارسال درخواست برای برنامه مهاجرتی نیروی کار ماهر (Quebec-selected skilled worker Program) شامل دو مرحله زیر است:

ارسال درخواست به “Government of Quebec” برای دریافت گواهی انتخاب کبک (CSQ).

  • کبک براساس قوانین این استان، درخواست شما را بررسی می‌­کند.
  • این گواهی نشان­‌دهنده این ­است که کبک شما را به‌­عنوان مهاجر پذیرفته است.

درصورت دریافت CSQ، می­‌بایست برای اقامت دائم، در سازمان مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (Immigration, Refugees and Citizenship Canada، IRCC) اپلای یا ارسال درخواست کنید.

برنامه تجربه کبک (Quebec Experience Program)

دیگر برنامه­ مهاجرتی نیروهای کار و فارغ التحصیلان استان کبک، برنامه تجربه کبک (Quebec Experience Program) یا PEQ است. این برنامه مخصوص افرادی است که در استان کبک دارای تجربه کاری و یا تحصیلی هستند و شرط اجباری این برنامه، یعنی داشتن مهارت زبان فرانسه در سطح متوسط-پیشرفته یا بهتر را دارا می­‌باشند. پس اگر این شرایط دارید، PEQ بهترین روش کسب اقامت دائم کانادا برای شماست.

مهاجرت به کبک از طریق برنامه  PEQ یک فرایند دو مرحله ای است.  در مرحله اول، متقاضیان می‌­بایست واجد شرایط دریافت گواهی انتخاب کبک (Quebec Selection Certificate ) یا CSQ شوند. این گواهی نشان می­‌دهد که فرد برای اقامت دائمی توسط دولت کبک تأیید شده است.  سپس با داشتن CSQ ، متقاضی می­‌تواند برای اقامت دائم کانادا به دولت فدرال ارسال درخواست کند، این مرحله فقط برای بررسی مسائل پزشکی و امنیتی است.

برای اثبات مهارت زبان فرانسه به سفارت کانادا می­توان از یکی روش‌­های زیر استفاده کرد:

  • ارائه کارنامه یک آزمون زبان فرانسه معتبر
  • ارائه کارنامه نهایی اتمام موفقیت‌­آمیز حداقل سه سال از دوره متوسطه یا تحصیل تمام وقت پس از دبیرستان.
  • a regular licence to practice from a professional order in Quebec or an attestation of fulfillment of the language requirements of a professional order.

لطفا توجه داشته باشید، اثبات مهارت زبان فرانسه برای متقاضیانی که دارای همسر یا شریک زندگی هستند، برای هر دو آن­ها الزامی است.

نیروهای کار و دانشجویان کبک که به­‌دلیل پایین بودن مهارت زبان فرانسه واجد شرایط برنامه PEQ نیستند، ممکن است از طریق برنامه Quebec Skilled Worker Program بتوانند CSQ را دریافت کنند.

 

 

شرایط لازم برای کسب اقامت دائم کانادا نیروهای کار از طریق برنامه Quebec Experience Program

یرای به­‌دست آوردن گواهی CSQ از طریق برنامه Quebec Experience Program، نیروهای کار خارجی می‌­بایست دارای شرایط زیر باشند:

  • تجربه کاری در یکی از مشاغل مورد نیاز استان کبک (In-Demand Occupations List).

برای مشاهده لیست مشاغل مورد نیاز استان کبک در سال 2020 به این سایت  مراجعه کنید.

  • شاغل بودن در زمان ارسال درخواست و ارائه وضعیت حقوقی خود.
  • ارائه اثبات دارا بودن سطح لازم از مهارت زبان فرانسه.
شرایط لازم برای کسب اقامت دائم کانادا دانشجویان و فارغ­التحصیلان از طریق برنامه Quebec Experience Program

Quebec Experience Program به دانشجویان بین‌­المللی این فرصت را می‌­دهد تا قبل از اتمام تحصیلات، روند رسمی مهاجرت خود را آغاز کنند، این امتیازی است که عموماً در استان­های دیگر یا در سطح فدرال اعطا نمی­‌شود.

برای به دست آوردنCSQ  از طریق این برنامه، دانشجویان و فارغ التحصیلان بین‌­المللی می­‌بایست شرایط زیر را داشته باشند:

  • دارا بودن مدرک یا دیپلم یکی از رشته­‌های تحصیلی ذکر شده در لیست رشته­‌های آموزشی مورد پذیرش PEQ که در ادامه لیست آن ارائه شده است.
  • مدرک یا دیپلم تحصیلی، که می­‌بایست در 36 ماه گذشته و از یک موسسه آموزشی که توسط وزارت آموزش کبک به رسمیت شناخته می­‌شود، اخذ شده باشد
  • دارا بودن تجربه کاری مناسب که در ادامه به بررسی آن می­‌پردازیم

  • اثبات سطح لازم زبان فرانسه، که به سه صورت زیر امکان پذیر است:
  • ارائه کارنامه یک آزمون زبان فرانسه معتبر
  • ارائه کارنامه نهایی اتمام موفقیت‌­آمیز حداقل سه سال از دوره متوسطه یا تحصیل تمام وقت پس از دبیرستان.
  • ارائه مدرکی از محل کار
  • ارائه سطح بالاتر از متوسط زبان فرانسه یا زبان انگلیسی با CLB برابر 7 یا 8، که هم برای متقاضی اصلی و هم برای همسر او اجباری است. (این قانون از 22 جولای 2021 اجرا خواهد شد)

نیاز به مشاوره دارید؟

کارشناسان ما در موسسه تخصصی زبان کوییک آماده کمک به شما هستند.

تماس با ما
سابقه کاری PEQ برای دانشجویان و فارغ التحصیلان

سابقه کاری حاصل از کارآموزی اجباری به عنوان بخشی از برنامه تحصیلی، در محاسبه میزان تجربه کار، به‌­عنوان حداکثر تا سه ماه کار تمام وقت در نظر گرفته می­‌شود. به علاوه، تجربه کاری لازم برای دارندگان یک مدرک فنی به 18 ماه کاهش یافته است.

فارغ التحصیلانی که دارای مجوز کار پس از فارغ التحصیلی هستند، در صورت داشتن همه شرایط لازم، می­‌توانند درخواست خود را تحت برنامه­‌های دیگر  PEQ، ارسال کنند.

در همه موارد ، متقاضیان باید حداقل 18 سال سن داشته و در زمان درخواست، در کبک اقامت داشته باشند، با این هدف که بطور دائم در کبک مستقر شوند.

آخرین تغییرات ایجاد شده در برنامه Quebec Experience Program در سال  2020

در تاریخ 9 ژوئیه 2020، دولت کبک اعلام کرد که تغییراتی در برنامه تجربه کبک (PEQ) ایجاد خواهد کرد. این تغییرات از تاریخ 22 ژوئیه 2020 به اجرا درخواهند آمد. قوانین جدید شامل موارد زیر است:

دانش آموزان بین المللی:

  • کارشناسی ارشد / کارشناسی/ دیپلم فنی (DEC)، می­بایست یک سال سابقه کار در یکی از سطوح شغلی 0 ، A و B داشته باشند و در زمان ارسال درخواست، در چنین شغلی کار کنند (طبقه­‌بندی انواع شغل در کشور کانادا در بالا توضیح داده شده­‌است).
  • DEP (Diploma of Vocational Studies) به 18 ماه سابقه کار در یکی از مشاغل گروه­های 0 ، A ، B  یا C نیاز دارند و لازم است در زمان درخواست چنین شغلی را انجام دهند. (مشاغل گروه C، تنها درصورتی که مرتبط با رشته تحصیلی باشند، قابل قبول می‌­باشند.)
  • تجربه کاری حاصل از کارآموزی اجباری به­‌عنوان حداکثر تا 3 ماه سابقه کار تمام وقت در نظر گرفته می­‌شود.

نیروهای کار خارجی موقت:

  • دارا بودن 24 ماه سابقه کاری مورد نیاز در کبک در 3 سال قبل از ارسال درخواست، در یکی از گروه­های شغلی 0، A یا B
  • داشتن سابقه کاری در گروه­‌های C و D مورد پذیرش نیست.

الزامات زبان:

  • همسران متقاضیان اصلی برنامه PEQ ، می‌­بایست مهارت Speaking زبان فرانسه خود را نشان دهند. این قانون از 22 ژوئیه 2021 به اجرا در خواهد آمد.
  • دوره­‌های زبان دیگر به عنوان اثبات میزان مهارت زبان پذیرفته نمی­‌شود.

تمامی رشته‌­های تحصیلی و سوابق کاری دانشجویان در زمینه­‌های مختلف مورد پذیرش است.

فرآیند بررسی درخواست متقاضیان از 20 روز به حداکثر 6 ماه تغییر خواهد کرد.

اقدامات انتقالی شامل موارد زیر است:

– درخواست PEQ دانشجویان بین­‌المللی که قبل از اجرای آیین­‌نامه جدید ارسال شده باشد، طبق مقررات موجود در زمان ارسال درخواست بررسی می­‌شود.

– پرونده‌­های PEQ نیروهای کار خارجی، طبق قوانین قبلی ارزیابی می­‌شوند مشروط بر اینکه متقاضیان اجازه کار معتبر داشته باشند و قبل از اجرای آیین نامه جدید در کبک بوده باشند. این بدان معنی است که مشاغل گروه­‌های C و D پذیرفته می­شوند و فقط 12 ماه سابقه کار تمام وقت لازم است.

– دانشجویان بین‌­المللی و نیروهای کار خارجی که قبل از اجرای آیین نامه جدید در یک دوره آموزش زبان فرانسه ثبت نام کرد‌ه‌­اند و یا این دوره را  تکمیل کرده‌­اند، مهارت زبان فرانسه آن­ها طبق قوانین قبلی ارزیابی می­‌شود (یعنی دوره زبان به عنوان اثبات زبان فرانسه پذیرفته می‌­شود)

راه‌های مهاجرت به کانادا

برنامه­ مهاجرت تجاری کبک (Quebec business immigration)

مهاجرت به استان کبک از طریق برنامه تجاری (Quebec business immigration)، از طریق سه برنامه مهاجرتی سرمایه­‌گذاری کبک (Quebec Immigrant Investor Program)، کارآفرینی کبک (Quebec Entrepreneur Program) و خود­اشتغالی کبک (Quebec Self-Employed Program) امکان‌­پذیر می­‌باشد.

برنامه سرمایه‌­گذاری کبک (Quebec Immigrant Investor Program)

برنامه سرمایه­‌گذاری کبک (Quebec Immigrant Investor Program) تنها برنامه مهاجرت در کانادا است که به طور ویژه برای سرمایه­‌گذاران خارجی طراحی شده است. سرمایه­‌گذاران با دارایی خالص حداقل 2 میلیون دلار کانادا می‌­توانند با ثبت نام در این برنامه مهاجرتی برای اخذ اقامت دائم کانادا اقدام نمایند.

اگرچه استان کبک یک استان عمدتاً فرانسوی زبان است، در برنامه Quebec Immigrant Investor Program تسلط به زبان فرانسوی الزامی نیست، اما در هنگام انتخاب متقاضی داشتن این مهارت در نظر گرفته خواهد شد.

برنامه مهاجرت از طریق سرمایه­‌گذاری دارای چندین مزیت دیگر نیز می­‌باشد. بسیاری از برنامه­‌های مهاجرت سرمایه­‌گذاری در جهان، مانند برنامه EB-5 در ایالات متحده، افراد را ملزم به ایجاد سهمیه خاص از مشاغل در یک بازه زمانی مشخص می­‌کنند، اما برنامه سرمایه­‌گذاری کبک چنین شرایطی را ندارد.

علاوه بر این، در صورتی که از طریق برنامه مهاجرت سرمایه‌­گذاری کبک، به کانادا مهاجرت کنید، حتی بدون داشتن اقامت موقت، و در بدو ورود به شما اقامت دائم این کشور داده می­شود. امکان گنجاندن اعضای خانواده متقاضی در این برنامه و دریافت اقامت دائم برای تمام اعضاء خانواده نیز وجود دارد و همه آن­ها می­‌توانند از مزایایی که این اقامت اعطا می­‌کند، از جمله خدمات درمانی جهانی و دسترسی به تحصیل در سراسر جهان بهره ببرند.

شرایط لازم برای کسب اقامت دائم کانادا نیروهای کار از طریق برنامه Quebec Immigrant Investor Program

اخذ پذیرش از طریق برنامه سرمایه­‌گذاری کبک به میزان توانایی و تمایل شخص برای سرمایه­‌گذاری در این استان بستگی دارد.

  • برای واجد شرایط بودن، متقاضی (و همسرانشان در صورت وجود) باید دارایی­ خالص حداقل 2،000،000 دلار کانادا را داشته باشند و یک سرمایه گذاری 5 ساله 1200،000 دلاری (دلار کانادا) با سازمان Investissement Québec – Investisseurs Inc. انجام دهند.
  • Quebec Immigrant Investor Program همچنین متقاضیان را ملزم می­‌کند تا اثبات کنند که در مدت زمان 5 سال پیش از ارسال درخواست خود، حداقل دو سال تجربه مدیریتی دارند. این تجربه باید مربوط به برنامه ریزی، مدیریت و کنترل منابع مالی، انسانی یا مادی باشد.
  • همه متقاضیان می­‌بایست توافق­نامه سرمایه­‌گذاری با یکی از واسطه­‌های مالی شرکت­‌کننده در برنامه سرمایه‌­گذاری کبک (financial intermediaries) را امضا کنند.

فرآیند ارسال درخواست برای برنامه سرمایه‌­گذاری کبک (Quebec Immigrant Investor Program)

برنامه سرمایه­‌گذاری کبک (Quebec Immigrant Investor Program) تنها درخواست­‌هایی را می­‌پذیرد که در دوره­‌های مقرر ارسال شده باشند. این استان اعلام کرده است که این برنامه از اول نوامبر 2019 تا حداقل 31 مارس 2021 برای متقاضیان جدید بسته است و تضمینی برای پذیرش متقاضی جدید پس از 31 مارس 2021 وجود ندارد. وزارت مهاجرت کبک، قبل از رسیدن این تاریخ، اطلاعات بیشتری را اعلام خواهد کرد.

برای کسب پذیرش اقامت دائم کبک از طریق این برنامه، با انجام یک فرآیند دو مرحله‌­ای می­‌توانید درخواست خود را ارسال کنید:

انتخاب (Selection): این مرحله در سطح استانی انجام می­‌شود. کلیه متقاضیان مهاجرت به کبک که خواستار دریافت گواهینامه انتخاب کبک (CSQ) هستند، می­‌بایست برای این استان اپلای کنند.

پذیرش (Admission): این مرحله در سطح فدرال انجام می­‌شود. هنگامی که متقاضی موفق به کسب CSQ  شود، باید به­ هدف کسب اقامت دائم کانادا برای دولت فدرال اپلای یا ارسال درخواست کند. مانند همه برنامه­‌های اقامت دائم، لازم است که متقاضیان معاینه پزشکی و مدرک سوء پیش خود را  ارائه دهند.

پس از تأیید درخواست در هر دو سطح استان و فدرال، متقاضی ممکن است برای اقامت دائم کانادا تأیید شود.

دیگر برنامه­‌های مهاجرتی کانادا برای سرمایه­‌گذاران

برنامه سرمایه­‌گذاری کبک در حال حاضر تنها برنامه مهاجرت در کانادا است که به طور ویژه برای سرمایه­‌گذاران خارجی طراحی شده است. در سال‌­های گذشته، دولت فدرال برنامه مهاجرت به کانادا از طریق سرمایه­‌گذاری را مدیریت می­‌کرد، اما این برنامه در سال 2014 بسته شد.

برای سرمایه­‌گذاران خارجی با تجربه کارآفرینی، طیف وسیعی از برنامه­‌های مهاجرت به کانادا وجود دارد. به‌­عنوان مثال، برنامه ویزا استارت‌­آپ (Start-up Visa Program ) دولت فدرال برای کارآفرینانی است که ایده­‌های تجاری آن­ها توسط سازمان­‌های مشخص شده در کانادا انتخاب و حمایت می­­‌شود. در ادامه این برنامه مهاجرتی را به‌­طور کامل شرح خواهیم داد. همچنین، همان­طور که در بخش برنامه­‌های مهاجرت استانی بیان کردیم، بسیاری از استان­‌ها دارای برنامه مهاجرت از طریق کارآفرینی می­‌باشند، مانند؛ استان‌­های کبک، انتاریو و بریتیش کلمبیا.

 

 

برنامه کارآفرینی کبک (Quebec Entrepreneur Program)

برنامه کارآفرینی کبک (Quebec Entrepreneur Program) برنامه مهاجرتی برای کمک به صاحبان مشاغل خارجی است تا زمینه کارآفرینی خود را در استان کبک راه‌­اندازی کنند. این برنامه مهاجرتی فرصت بی­‌نظیر است برای کارآفرینان خارجی که از منابع مالی و تجربه تجاری خود برای راه­‌اندازی یک پروژه تجاری جدید در کبک استفاده کنند و اقامت دائم کانادا را نیز دریافت کنند.

توجه داشته باشید، اگرچه این برنامه مهاجرت در استان فرانسوی زبان کبک ارائه می­‌شود، و ممکن است در هنگام بررسی درخواست داشتن مهارت زبان فرانسه مورد توجه قرار گیرد، اما دانستن این زبان برای متقاضیان الزامی نیست.

شرایط لازم برای کسب اقامت دائم کانادا نیروهای کار از طریق برنامه Quebec Entrepreneur Program

برنامه Quebec Entrepreneur Program به دو روش انجام می‌­شود که هر یک دارای شرایط مربوط به خود هستند:

روش اول:

برای واجد شرایط بودن در روش اول برنامه کارآفرینی کبک، متقاضیان می­‌بایست ایده پروژه شغلی که قصد ایجاد و بهره‌­برداری از آن را در کبک دارند، ارائه دهند و یک پیشنهاد خدمات (service offer) از شرکت­‌های حمایت­‌کننده تجارت­‌های نوپا (Quebec-based business accelerator، business incubator) یا مرکز کارآفرینی دانشگاه (University entrepreneurship centre) دریافت کنند.

کبک لیست مشخصی از این مراکز برای حمایت از کارآفرینان مهاجر ندارد و متقاضیان می­‌توانند با هر سازمانی که پروژه­ مورد نظر آن­ها را انجام می‌­دهند، مکاتبه کنند.

Business accelerator: سازمان­‌هایی هستند که خدمات پشتیبانی ارائه می­‌دهند، به ویژه برای کارآفرینانی که پروژه­‌های آن­ها در جهت رشد شرکت­های نوآورانه است، تأمین بودجه می­‌کنند.

Business incubator: این سازمان­‌ها به کارآفرینانی که پروژه­‌های تجاری برای ایجاد مشاغل نوآورانه دارند، خدمات مشاوره‌­ای ارائه می­‌دهند.

University entrepreneurship centre: سازمان­‌هایی هستند که توسط موسسات دانشگاهی یا سازمان­‌های وابسته اداره شده و خدمات مشاوره ای به کارآفرینان ارائه می­‌دهند.

هنگام ارسال درخواست به برنامه Quebec Entrepreneur Program، مؤلفه اصلی داشتن پیشنهاد خدمات کتبی از سازمان­‌های ذکر شده است که از پروژه تجاری کارآفرینی شما را حمایت می­‌کند. این پیشنهاد کتبی باید خدماتی که سازمان قصد دارد به کارآفرین ارائه دهد، برنامه پشتیبانی دقیق، یک برنامه عملیاتی، بودجه و تخصص سازمان در زمینه کاری خود را در برگیرد.

روش دوم:

برای واجد شرایط بودن در روش دوم از برنامه کارآفرینی کبک، متقاضیان برای ایجاد یک تجارت جدید یا خرید یک تجارت موجود، می­‌بایست در کبک ساکن شوند و ملزم به ارائه ایده کسب و کار در قالب یک طرح تجاری، به‌­عنوان بخشی از درخواست خود، هستند.

کارآفرینانی که قصد ایجاد کسب و کار دارند، باید حداقل 25 درصد از سرمایه سهام خود را در اختیار داشته و آن را کنترل کنند، اما افرادی که می­‌خواهند کسب و کاری را بخرند، باید حداقل 51 درصد از سرمایه سهام خود را در اختیار داشته و کنترل کنند. همچنین ضرروی است، این مشاغل در طی پنج سال قبل از ارسال درخواست، راه‌­اندازی شده باشند.

متقاضیان باید در یک موسسه مالی در کبک سپرده استارت­‌آپ و سپرده ضامن ایجاد کنند. حداقل مبلغ برای سپرده استارت‌­آپ، برای مشاغل مستقر در خارج از مونترال 200،000 دلار کانادا و برای مشاغل مستقر در مونترال 300000 دلار کانادا است. برای راه اندازی کسب و کار  باید از سپرده استارت­‌آپ استفاده شود. سپرده ضامن 200000 دلار کانادا است و هنگامی که متقاضی ثابت کرد که برنامه کاری خود را عملی کرده­، پرداخت می‌­شود.

کلیه متقاضیان باید حداقل ارزش دارایی شخصی 900000 دلار کانادا داشته باشند (این مبلغ می­‌تواند شامل دارایی همسر یا شریک زندگی نیز باشد).

مشاغل مرتبط با وام­‌های با بهره بالا، توسعه املاک و مستغلات و صنعت رابطه جنسی، شامل این برنامه نمی‌­شوند.

فرآیند ارسال درخواست برای برنامه کارآفرینی کبک (Quebec Entrepreneur Program)

برنامه کارآفرینی کبک (Quebec Entrepreneur Program) تنها درخواست‌­هایی را که از اول نوامبر 2019 تا 30 سپتامبر 2020 ارسال شوند را مورد ارزیابی قرار می­‌دهد. این برنامه 25 متقاضی را از طریق روش اول و 35 متقاضی از طریق روش دوم می­‌پذیرد.

افرادی که دانش متوسط ​زبان فرانسه دارند، می­‌توانند در طول مدت زمان ذکر شده، درخواست خود را  ارائه دهند. برای نشان دادن مهارت زبان فرانسه، متقاضیان باید نتایج حاصل از آزمون­‌های مورد تایید زبان فرانسه را ارسال کنند.

فرآیند اخذ پذیرش اقامت دائم از طریق برنامه کارآفرینی کبک شامل دو مرحله انتخاب و پذیرش است و دقیقا مانند برنامه سرمایه‌­گذاری کبک انجام می­‌شود.

به­‌منظور ارسال درخواست برای این برنامه، باید یک درخواست کاغذی تهیه کنید که شامل یک برنامه کسب و کار دقیق، همراه با مستندات مورد نیاز (مربوط به ارزش دارایی شخصی، تحصیلات، مهارت زبان و غیره) باشد. جزئیات کامل مربوط به فرم‌­های اجباری و مدارک دیگر را می توان در وب­سایت (Ministere de l’mmigration et de la diversité MIDI) مشاهده کنید.

برنامه خود­اشتغالی کبک (Quebec Self-Employed Program)

برنامه خود­اشتغالی کبک (Quebec Self-Employed Program) برای کسانی است که شغل شخصی خود را دارند و در کبک زندگی می­‌کنند. این برنامه الزامات بسیار خاصی دارد، بنابراین تمامی این افراد واجد شرایط نخواهند بود. شما باید حداقل دو سال سابقه کار به عنوان شخص خود­اشتغال و حداقل دارایی خالص برابر با 100000 دلار کانادا داشته باشید.

شرایط لازم برای کسب اقامت دائم کانادا از طریق برنامه Quebec Self-Employed Program

شرایط لازم برای کسب اقامت دائم کانادا از طریق برنامه Quebec Self-Employed Program عبارتند از:

  • سفر به کبک به­‌منظور یادگیری یا راه‌­اندازی یک حرفه و فعالیت تجاری.
  • ایجاد سپرده بانکی استارت‌­آپ در یک مؤسسه مالی واقع در منطقه‌­ای که قصد دارید تجارت یا حرفه خود را انجام دهید، مبلغ این سپرده به‌­صورت زیر است:

25000 دلار کانادا، در صورتی که می­‌خواهید تجارت یا حرفه خود را در خارج از منطقه کلانشهر مونترال (Montréal Metropolitan Community (MMC) ) راه‌­اندازی کنید.

50000 دلار کانادا، در صورتی که قصد دارید تجارت یا حرفه خود را در منطقه MMC انجام دهید.

  • دارا بودن حداقل دارایی خالص 100000 دلار کانادا و ارائه منبع تامین آن را به­صورت قانونی.
  • دارا بودن حداقل دو سال تجربه به عنوان یک کارگر خود­اشتغال در این حرفه یا تجارت.
  • همانطور که برای تمامی برنامه­‌های مهاجرتی کبک لازم است، دارا بودن گواهی یادگیری ارزش‌­های دموکراتیک و ارزش­‌های کبک در مهلت مقرر.
  • اعضای خانواده شما که شما را همراهی می­‌کنند (همسر شما از 16 سال یا بالاتر و فرزندان وابسته شما از 18 سال یا بالاتر) نیز باید گواهی را دریافت کنند.

توجه داشته باشید که حتی اگر قبلاً پروژه شغلی خود را در کبک راه‌­اندازی کرده باشید، ممکن است تا زمانی که این پروژه هنوز به طور کامل اجرا نشده باشد، واجد شرایط برنامه خود­اشتغالی شوید. اما می­‌بایست تمام قوانین برنامه از جمله، شرایط مالی را رعایت کنید.

درخواست شما همچنین براساس معیارهای زیر بررسی می­‌شود:

  • سن شما و همسرتان (در صورت لزوم)
  • سطح تحصیلات شما و همسرتان (در صورت لزوم)
  • مهارت­ زبان فرانسه و انگلیسی شما و همسرتان (در صورت لزوم)
  • خود کفایی مالی
  • بازدیدهای شما از کبک
  • داشتن خانواده در کبک

برنامه Quebec Self-Employed Program نیز مدت زمان ثبت­‌نام محدودی دارد و تعداد محدودی متقاضی می­توانند ثبت­‌نام کنند، بنابراین باید در مدت زمان مشخص و قبل از پر شدن تعداد متقاضیان درخواست خود را ارسال کنید.

مهاجرت به کانادا از طریق ویزای مهاجرت تجاری (Business immigration status)

مهاجرت به کانادا از طریق ویزای مهاجرت تجاری (Business immigration status) به بودجه نسبتا زیادی نیاز دارد. این برنامه شامل سه برنامه مهاجرتی “سرمایه­گذاری” ، “کارآفرینی” و ” خود اشتغالی” می­شود. برای مهاجرت از طریق برنامه سرمایه­گذاری، باید بتوانید 800000 دلار کانادا سرمایه­گذاری کنید و ارزش دارایی خالص­اتان 6/1 میلیون دلار کانادا باشد. متأسفانه تحریم­های اعمال شده در نوامبر 2011، این روش مهاجرتی را برای ایرانیان بسیار دشوار کرد و برنامه خو­د اشتغالی محدود به کشاورزان، ورزشکاران، هنرمندان و فرهنگیان می­شود. هم­چنین برنامه کارآفرینی از اول ژوئیه 2011 به طور موقت متوقف شده­ است.

اگرچه برنامه مهاجرت سرمایه­گذاری کانادا بسته شده­است، اما در حال حاضر دو برنامه مهاجرتی، ویزا استارت­آپ (Start-up Visa program) و خوداشتغالی (Self-employed person immigration program) برای علاقه­مندان به کارآفرینی در کانادا وجود دارد، در ادامه هریک از این دو فرصت مهاجرتی را به­طور کامل بررسی می­کنیم.

  • برنامه ویزا استارت­آپ (Start-up Visa program)

برنامه ویزا استارت­آپ (Start-up Visa program) از برنامه­های کسب و کار نوآورانه­ای حمایت می­کند که ظرفیت ایجاد یک تجارت بین­المللی را داشته باشند و بتوانند حمایت گروه­های تجاری در کانادا را برای تأمین اعتبار و توسعه خود، به­دست آورند.

شرایط لازم برای کسب اقامت دائم کانادا از طریق برنامه Start-up Visa program

شرایط لازم برای کسب اقامت دائم کانادا از طریق برنامه Start-up Visa program شامل موارد زیر می­باشد:

  • کسب حمایت از یک سازمان تجاری مشخص (designated organization).
  • حضور حداکثر 5 مالک برای راه­اندازی کسب و کار و با حداقل 10٪ از حق رای (سهام) شرکت برای هر کدام.
  • دارایی­های متقاضی و سازمان تعیین شده باید بیش از 50٪ از حق رای سهام شرکت باشد.

لطفاً توجه داشته باشید كه طبق قانون اوراق بهادار كانادا (مانند سایر كشورها)، معمولاً 2 نوع سهام وجود دارد: سهام عام كه ​​در اختیار عموم قرار می­گیرد و سهام اشخاصی که دارای حق رأی هستند.

  • اگر موفق به کسب اقامت دائم از طریق ویزا استارت­آپ شدید می­بایست نشان دهید که:

شما شرکت را به صورت فعال و مداوم از داخل کانادا مدیریت می­کنید.

بخش­های اصلی کسب و کار شما در کانادا رخ خواهد داد حتی اگر به یک سطح جهانی برسد.

تجارت شما طبق قوانین اوراق بهادار کانادا، در کانادا ثبت شده­است.

  • دریافت نامه حمایتی از یک سازمان تجاری که designated organization نامیده می­شوند. این سازمان­ها گروه­های مشاوره یا متخصص در زمینه توسعه مشاغل هستند که می­توانید یکی از آن­ها را انتخاب کنید.

3 دسته سازمان تجاری وجود دارد، که هرکدام قوانین مختلفی دارند:

  • صندوق­های سرمایه­گذار (Venture Capital funds) – حداقل حمایت مورد نیاز 200000 دلار کانادا.
  • گروه­های سرمایه­گذار Angel (Angel Investor groups) – حداقل حمایت مورد نیاز 75000 دلار کانادا.
  • توسعه­دهندگان تجاری (Business Incubators) – حمایت مالی از طرف این سازمان­ها نیاز نیست، اما در عوض شما باید در برنامه­هایی پذیرفته شوید که تحت گروه­های سرمایه­گذار Angel یا استارت­آپ کار می­کنند.

برای آگاهی از این برنامه­ها و آشنایی با قوانین هریک از سه دسته سازمان تجاری، به این سایت مراجعه کنید.

برای کسب نامه حمایتی یکی از (یا حتی بیش از یکی) سازمان­های تجاری تعیین شده می­بایست مراحل کلیدی زیر را بگدرانید:

  • مکاتبه با سازمان تجاری موردنظرتان برای آگاهی از نحوه فرآیند پذیرش و بررسی پروپوزال ویزای استارت­آپ شما.
  • ارائه طرح کسب و کار خود به سازمان و متقاعد کردن آن­ها، هنگامی که اعلام کنند، مایل به گوش­دادن به پروپوزال شما هستند. در سازمان­های دو دسته اول، شما باید موفق شوید، ضمانت پرداخت مقدار مشخصی از بودجه (200،000 دلار یا 75،000 دلار کانادا) را از آن­ها به­دست آورید.
  • در صورت توافق با یک سازمان تجاری، نامه حمایت از طرف آن­ها، برای شما ارسال می­شود که می­بایست از این نامه برای ارسال درخواست به IRCC استفاده کنید.
  • سازمان تعیین شده هم­چنین آنچه را که گواهی تعهد نامیده می­شود را مستقیماً به IRCC برنامه ویزا استارت­آپ ارسال می­کند که این نامه نیز بخشی از درخواست شما خواهد بود.

الزامات زبان انگلیسی و یا زبان فرانسه برای کسب ویزای استارت­آپ:

آزمون زبان انگلیسی یا فرانسه که برای کسب ویزا استارت­آپ لازم است، باید از آزمون­های معتبری باشد که در بخش “نحوه محاسبه امتیاز ویزای Express Entry در سیستم CRS” توضیح داده شد. نتایج آزمون شما باید حداقل CLB معادل 5 داشته باشد.

تمکن مالی لازم برای کسب ویزای استارت­آپ:

شما باید نشان دهید که تمکن مالی لازم برای سکونت در کشور کانادا را دارا می­باشید. از جدول زیر می­توانید مقدار پولی که می­بایست در حساب بانکی خود داشته­باشید را پیدا کنید:

تمکن مالی لازم (به دلار کانادا)تعداد اعضای خانواده
$12,9601
$16,1352
$19,8363
$24,0834
$27,3155
$30,8066
$34,8067
$3,492 برای هر عضوهر عضو خانواده بیشتر

فرآیند ارسال درخواست برای برنامه ویزا استارت­آپ (Start-up Visa program)

حتی اگر به­منظور اخذ دیگر ویزاهای کشور کانادا مانند، ویزا توریستی یا تحصیل کاری، تست بیومتریک یا انگشت­نگاری انجام داده­ باشید، اولین قدم در فرآیند ارسال درخواست برای برنامه ویزا استارت­آپ (Start-up Visa program)، و دیگر برنامه­های اقامت دائم، این است که اگر درخواست بیومتریک یا انگشت­نگاری خود را ارسال کرده و  از IRCC نامه دستورالعمل بیومتریک BIL  خود را دریافت کنید.

سپس باید فرم­های و مدارک لازم را که در چک لیست (IMM5760E) ذکر شده­است، دانلود کرده و تکمیل کنید.

همچنین لازم است، یک معاینه پزشکی ارائه دهید. پس از ارسال درخواست، سازمان IRCC  فرم­ها، اطلاعات لازم و دستورالعمل نحوه دسترسی به لیست پزشکان مورد تایید در منطقه شما را ارسال خواهد کرد. معاینه پزشکی پس از گذشت 12 ماه اعتبار خود را از دست خواهد داد.

مرحله بعد ارائه گواهی پلیس یا سوء پیشینه از کشوری است که شما و خانواده­اتان بیش از 6 ماه در آنجا زندگی کرده­اید.

همان­طور که در لیست چک اسناد (IMM5760E)  بیان شده­است، اسناد شما (مگر در مواردی که ذکر شده باشد) باید به زبان انگلیسی یا فرانسوی باشند. اگر سند اصلی به زبان دیگری است، باید موارد زیر را ارائه کنید:

  • ترجمه انگلیسی یا فرانسوی مدرک.
  • ترجمه مدارک با مهر و امضا یک دفتر اسناد رسمی معتبر.
  • یک کپی معتبر از اصل مدارک که توسط یک دفتر اسناد رسمی تأیید شده باشد.

بعد از پرینت و امضای چک لیست مدارک، آن را در بالای اپلیکیشن (درخواست) خود قرار دهید. تمام مدارک شناسایی و حمایتی  خود از جمله؛ اثبات پرداخت هزینه­های بررسی مدارک، را در یک پاکت در بسته قرار دهید. همچنین، هنگام تکمیل فرم­های آنلاین، بر روی گزینه ” Validate” فشار دهید (در صورت تکمیل فرم­های آنلاین با دست درخواست شما ثبت نمی­شود). هنگامی­که فرم درخواست خود را چاپ می­کنید، به­یاد داشته باشید که تمام صفحات بارکد (barcode pages  ) که با کلیک بر روی گزینه ” Validate” ایجاد شده­اند را چاپ کرده، و آن­ها را در بالای درخواست خود قرار دهید.

$CANFees
$1,575 هزینه بررسی مدارک
)Processing fee(
$500

حق هزینه اقامت دائم
)Right of Permanent Residence Fee(
$825هزینه بررسی مدارک همسر یا شریک زندگی )Processing fee – spouse or partner(
$500

حق هزینه اقامت دائم همسر یا شریک زندگی
)Right of Permanent Residence Fee – )spouse or partner
$225 برای هر بچهیک فرزند همراه
)Include a dependent child(
$85هزینه تست بیومتریک – برای یک نفر
)Biometrics fee – per person(
$170

هزینه تست بیومتریک – برای هر خانواده (2 نفر یا بیشتر)
Biometrics fee – per family (2 or more persons)

قبل از ترک صفحه پرداخت آنلاین، 1 یا 2 نسخه از رسید پرداخت هزینه خود را چاپ کنید.

 

برای ارسال درخواست:

پاکت شما باید ابعاد 23cm x 30.5cm داشته باشد و شامل درخواست تکمیل شده همراه با کلیه فرم­های چاپی و امضا­ شده و کلیه مدارک حمایتی با ترجمه­های معتبر باشد. سپس این نامه را می­بایست به آدرس زیر ارسال کنید:

For regular mail service:

Immigration, Refugees and Citizenship Canada

Centralized Intake Office – Start Up Business Class

P.O. BOX 8700

Sydney, NS B1P 0G2

Canada

For courier service:

Immigration, Refugees and Citizenship Canada

Centralized Intake Office – Start Up Business Class

49 Dorchester Street

Sydney, NS B1P 5Z2

Canada

  • برنامه مهاجرت خود­اشتغالی کانادا (Canada Self-employed immigration)

برنامه مهاجرت خوداشتغالی کانادا (Canada Self-employed immigration) فرصتی برای افراد با­استعداد و باتجربه فعال در زمینه­های فرهنگی و ورزشی، تا به کانادا مهاجرت کنند. این افراد باید بتوانند در زندگی ورزشی یا فرهنگی کانادا نقش بسزایی ایفا کنند.

شرایط لازم برای کسب اقامت دائم کانادا از طریق برنامه Canada Self-employed immigration

شرایط لازم برای کسب اقامت دائم کانادا از طریق برنامه Canada Self-employed immigration، عبارتند از :

  • دارا بودن حداقل 2 سال تجربه در زمینه­ تخصصی­، در مدت 5 سال قبل از ارسال درخواست.
  • دارا بودن سابقه خوداشتغالی در فعالیت­های فرهنگی و یا شرکت در فعالیت­های فرهنگی در سطح جهانی، در یک دوره 2 ساله یا بیشتر از یک ساله.
  • دارا بودن سابقه خوداشتغالی در فعالیت­های ورزشی و یا شرکت در فعالیت­های ورزشی در سطح جهانی، در یک دوره 2 ساله یا بیشتر از یک ساله
  • کسب حداقل 35 امتیاز براساس ارزیابی پنج معیار زیر:
  • تجربه (Experience)
  • سن (Age)
  • تحصیلات (Education)
  • مهارت زبان (Language ability)
  • تطبیق­پذیری (Adaptability)

در ادامه نحوه امتیاز­دهی هر یک از این فاکتورها را بررسی خواهیم کرد.

  • دارا بودن گواهی معاینات پزشکی و سوء سابقه

نحوه محاسبه امتیاز برنامه مهاجرت خود­اشتغالی کانادا (Canada Self-employed immigration)

برای کسب اقامت دائم کانادا از طریق برنامه مهاجرت خود­اشتغالی کانادا، شما می­توانید حداکثر 100 امتیاز و حداقل 35 امتیاز براساس سیستم امتیاز دهی زیر دریافت کنید.

هم­چنین به عنوان بخشی از روند مهاجرت، ممکن است از متقاضی خواسته شود که مصاحبه­ای با یک افسر ویزا داشته باشد، در این مصاحبه در مورد موارد زیر سوال پرسیده می­شود:

  • اطلاعاتی که نامشخص یا متناقض هستند.
  • کاستی­ها یا شکاف­هایی که در مدارک متقاضی وجود دارد.

اگر بین اظهارات شما و ارزیابی افسر ویزا تفاوت وجود داشته باشد، امتیازات براساس تصمیم افسر اعطا خواهد شد.

 تحصیلات (Education)
امتیاز تحصیلات
25مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری و یا حداقل 17 سال تحصیل تمام وقت
22دو یا چند مدرک دانشگاهی در مقطع کارشناسی و یا حداقل 15 سال تحصیل تمام وقت
22مدرک دیپلم سه¬ساله، مدرک فنی یا کارآموزی و یا حداقل 15 سال تحصیل تمام وقت
20مدرک دانشگاهی دو سال یا بیشتر در مقطع کارشناسی و حداقل 14 سال تحصیل تمام
20مدرک دیپلم دو ساله، مدرک فنی یا کارآموزی و حداقل 14 سال تحصیل تمام وقت
15مدرک دانشگاهی یک ساله در مقطع کارشناسی و حداقل 13 سال تحصیل تمام وقت
15مدرک دیپلم، مدرک فنی یا کارآموزی یک ساله و حداقل 13 سال تحصیل تمام وقت
12مدرک دیپلم، مدرک فنی یا کارآموزی یک ساله و حداقل 12 سال تحصیل تمام
5اتمام دوره دبیرستان
25حداکثر امتیاز
 تحصیلات (Education)
امتیاز مدت زمان تجربه مرتبط
202 سال
253 سال
304 سال
355 سال
 سن (Age) این امتیاز براساس سن شما در زمان دریافت مدارک،¬ توسط افسر ویزا ارزیابی می¬شود.
امتیاز سن
016 یا کمتر
217
418
619
820
1021-49
850
651
452
253
054+
مهاجرت به کانادا
  • مهارت زبان (Language ability)

شما می­توانید در یکی از آزمون­های زبان زیر شرکت کنید و اگر دارای هر دو مدرک زبان انگلیسی و فرانسه هستید، می­بایست یکی را به­عنوان زبان رسمی اول و دیگری را به­عنوان زبان رسمی دوم انتخاب کنید.

 

زبان انگلیسی

  • International English Language Testing System :IELTS

تنها آزمون IELTS General پذیرفته می­شود.

  • Canadian English Language Proficiency Index Program :CELPIP

تنها آزمون CELPIP-G test  پذیرفته می­شود.

زبان فرانسه

  • Test d’évaluation de français :TEF Canada

نتایج ارزیابی در چهار مهارت زیر باید ارائه شود:

  • compréhension écrite
  • compréhension orale
  • expression écrite
  • expression orale
  • Test de connaissance du français (French only) :TCF Canada

نتایج ارزیابی در چهار مهارت زیر باید ارائه شود:

  • compréhension écrite
  • compréhension orale
  • expression écrite
  • expression orale

 

  • Test de connaissance du français (French only) : TCF Canada

نتایج ارزیابی در چهار مهارت زیر باید ارائه شود:

  • compréhension de l’écrit
  • compréhension de l’oral
  • expression écrite
  • expression orale

توجه داشته باشید که هنگام ارسال درخواست برای دریافت ویزا خوداشتغالی کانادا مدرک زبان شما باید اعتبار داشته باشد.

توصیف هر سطح از مهارت زبان
WritingReadingListeningSpeakingسطح مهارت
Writing: HighReading: High

Listening: High

Speaking: High

HIGH:
توانایی صحبت در موقعیت-های مختلف اجتماعی و شغلی
ModerateModerateModerateModerateMODERATE:
توانایی برقراری ارتباط به-راحتی، در اجتماع و محل کار
BasicBasicBasicBasicBASIC:
توانایی برقراری ارتباط اما با کمی مشکل
Does not meet Basic LevelDoes not meet Basic LevelDoes not meet Basic LevelDoes not meet Basic LevelNO:
دارا نبودن هیچ¬یک از مهارت-های ذکر شده در سطوح قبل
انطباق¬پذیری
امتیازسطح تحصیلات همسر یا شریک زندگی مشترک
0مدرک دیپلم متوسطه یا کمتر
3• مدرک دیپلم یک ساله ، مدرک فنی یا کارآموزی، مدرک دانشگاهی و حداقل 12 سال تحصیل تمام
4• مدرک دیپلم سه ساله، مدرک فنی، کارآموزی، یا دانشگاهی و حداقل 14 سال تحصیل تمام وقت
5• مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری و حداقل 17 سال سابقه تحصیل تمام وقت
5 داشتن حداقل سابقه یک سال کار تمام وقت در کانادا با مجوز کار معتبر متقاضی یا همسر
5تحصیل بعد از دوره متوسطه متقاضی یا همسر به مدت حداقل دو سال به¬صورت تمام وقت در یک موسسه در کانادا تحصیل باید بعد از 17 سالگی و با مجوز تحصیل معتبر باشد
5متقاضی یا همسر یک خویشاوند (والدین ، پدربزرگ و مادربزرگ ، فرزند ، نوه ، فرزند پدر و مادر ، خواهر و برادر ، فرزند پدربزرگ یا مادربزرگ ، عمه یا دایی ، یا نوه یک والدین ، خواهرزاده یا خواهرزاده) داشته باشد که شهروند کانادا است یا اقامت دائم دارد و در کانادا ساکن است.

فرآیند ارسال درخواست برای برنامه مهاجرت خوداشتغالی (Canada Self-employed immigration)

فرآیند ارسال درخواست برای برنامه مهاجرت خوداشتغالی (Canada Self-employed immigration) شامل سه مرحله زیر است:

  • دریافت بسته درخواست ارسال مدارک
  • پرداخت هزینه درخواست
  • ارسال درخواست

دریافت بسته درخواست ارسال مدارک

بسته درخواست ارسال مدارک، شامل یک راهنما و یک چک لیست مدارک است که برای پرکردن صحیح فرم­ها می­‌توانید از راهنما استفاده کنید.

شما ابتدا می‌­بایست فرم درخواست عمومی کانادا (Generic Application Form for Canada) را در کامپیوتر خود تکمیل کرده، سپس بر روی دکمه “Validate”  کلیک کرده، اگر بخش­هایی هنوز نیاز به تکمیل کردن داشته باشند، به­‌صورت رنگ قرمز مشخص می­‌شود. فرم درخواست، از جمله صفحه بارکد را پرینت کرده و این فرم را امضا کنید و تاریخ بزنید.

تمام صفحات فرم درخواست، از جمله صفحه (بارکد) و فرم­‌های دیگر را پرینت کنید و در صورت نیاز، تاریخ زده و امضا کنید.

کلیه فرم‌­ها، اطلاعات، مدارک، امضاها، نتایج آزمون زبان و هزینه­‌های درخواستی، باید کامل باشد. اگر قسمتی از درخواست شما ناقص بماند، بدون بررسی، برگشت داده خواهد شد.

تمامی پاسخ‌­های شما باید کامل و واقعی باشند. اگر اطلاعات نادرستی ارائه دهید و یا جزئیات مهم را ذکر نکنید یکی از سه حالت زیر رخ خواهد داد:

درخواست شما رد خواهد شد.

درخواست شما غیرقابل قبول خواهد بود، و یا

ممکن است 5 سال از ارسال درخواست ورود به کانادا محروم شوید.

پرداخت هزینه درخواست

هزینه­‌ها شامل موارد زیر است:

  • هزینه بررسی درخواست شما و همراهتان
  • حق هزینه اقامت دائمی (RPRF)
  • تست بیومتریک
  • هزینه بخش سوم

لازم به­ ذکر است، اغلب برنامه­‌های مهاجرت اقتصادی کانادا و حق اقامت دائم از 30 اپریل 2020 افزایش یافته است، به­‌علاوه تمامی این هزینه­‌ها به‌­صورت آنلاین پرداخت می­‌شود.

در بیشتر موارد نیاز به انجام تست بیومتریک (انگشت­نگاری و عکس دیجیتال)، می­‌باشد، بنابراین هنگام ارسال درخواست خود باید هزینه آن را بپردازید.

پس از پرداخت هزینه ارسال درخواست و بیومتریک، نامه‌­ای برای شما ارسال خواهد شد که از شما می­‌خواهد به مراکز معرفی شده مراجعه کرده و بیومتریک خود را تهیه کنید، ارائه این نامه هنگام انجام تست الزامی است.

بسته به وضعیت شما، ممکن است نیاز باشد، هریک از هزینه‌­های زیر را به‌­عنوان هزینه بخش سوم پرداخت کنید:

  • معاینات پزشکی
  • گواهی پلیس (سوء سابقه)
  • آزمون زبان

اگر قسمتی از درخواست­ یا اپلیکیشن شما کامل نباشد، مجددا برای شما ارسال می­‌شود تا خطا را برطرف کرده و دوباره ارسال کنید.

مهاجرت به کانادا از طریق ویزای تکفل اعضای خانواده (Family Class Sponsorship)

مهاجرت به کانادا از طریق ویزای تکفل اعضای خانواده (Family Class Application)  این امکان را به تمام افراد دارای تابعیت کانادا یا اقامت دائم می­‌دهد که بتوانند یک عضو خانواده واجد شرایط خود را برای زندگی در کانادا با اقامت دائم حمایت کنند.  افراد تحت حمایت، می توانند به طور نامحدود در کانادا زندگی کنند، کار کنند، مدرسه بروند و مزایای دیگری مانند مراقبت­های بهداشتی را دریافت کنند.

اعضای خانواده که می­‌توانند شما را حمایت مالی کنند شامل این افراد هستند:

  • همسر (زن یا شوهر)
  • شریک زندگی مشترک
  • کودک وابسته
  • فرزند وابسته همسر
  • نوه ای که وابسته است
مهاجرت به کانادا با خانواده

شرایط لازم برای کسب اقامت دائم کانادا از طریق برنامه Family Class Sponsorship

مانند بسیاری از مسیرهای دیگر مهاجرت به کانادا، شرایطی برای کسب اقامت دائم کانادا از طریق برنامه Family Class Sponsorship لازم است. مهم‌ترین شرط این است که حامیان مالی صلاحیت خود را مطابق با استانداردهای دولت فدرال نشان دهند و در صورت زندگی در کبک، شرایط خاص کبک را داشته باشند.

برطبق سازمان مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) اگر شهروند کانادا هستید یا دارای اقامت دائم می­‌باشید و سن شما بالای 18 سال است، می­‌توانید به عنوان حامی درخواست دهید. ارسال درخواست یک فرایند دو مرحله­‌ای است، در مرحله اول می­‌بایست درخواست خود را  به مرکز بررسی پرونده (Case Processing Centre) بفرستید. آن­ها درخواست را بررسی کرده و سپس به شما اطلاع می­‌دهند که آیا IRCC درخواست را تأیید کرده است یا خیر. همزمان با ارائه این درخواست، همسرتان نیز باید درخواست اقامت دائم ارائه دهد.

از ماه دسامبر سال 2014، دولت کانادا به همسران یا شریکان واجد شرایط در کانادا که از طریق حمایت مالی همسرشان متقاضی می‌­شوند، در مدت زمانی که پرونده آن­ها درحال بررسی است، اجازه کار آزاد می­دهد.

فرآیند ارسال درخواست برای ویزای تکفل اعضای خانواده (Family Class Sponsorship)

برای آگاهی از شرایط، مدارک و نحوه ارسال درخواست برای ویزای تکفل اعضای خانواده (Family Class Sponsorship) به این سایت مراجعه کنید.

ویزای توریستی کانادا

ویزای اقامت موقت (TRV) که به آن ویزای بازدید کننده یا ویزای توریستی کانادا نیز گفته می شود، سندی رسمی است که توسط دفتر ویزای کانادا صادر می شود. این سند در گذرنامه شما درج می شود تا نشان دهد شما شرایط ورود به کانادا را با عنوان اقامت موقت (یا به عنوان بازدید کننده، دانشجو یا کارگر) دارید.

ویزای توریستی در نوع های زیر درخواست داده شده و صادر می شوند:

  • ویزای بازدید / جهانگردی
  • ویزای پژوهشی
  • ویزای کار
  • اقامت موقت

شرایط درخواست ویزای توریستی کانادا

برای ویزای توریستی کانادا باید موارد زیر را حتما آماده کنید:

  • گذرنامه داشته باشید.
  • سلامت باشید.
  • هیچ سابقه کیفری و یا جرمی که مانع از خروجتان از کشور شود را نداشته باشید.
  • نشان دهید که روابطی مانند شغل، خانه، دارایی های مالی یا خانواده دارید که ثابت می کند به کشور خود باز خواهید گشت.
  • ثابت کنید که در پایان بازدید خود کانادا را ترک خواهید کرد.
  • برای اقامت خود به اندازه کافی پول دارید. میزان پول شما وابسته به محل اقامت و مدت اقامت شماست.

مدت اقامت در کانادا به عنوان توریست

بیشتر بازدیدکنندگان مجاز به اقامت شش ماهه از روزی هستند که وارد کانادا می شوند. اگر افسر اجازه اقامت کمتر از شش ماه را بدهد، تاریخ خروجتان از کانادا را در گذرنامه شما ثبت می کنند. اگر می خواهید بیشتر از مدت مجاز خود بمانید، باید حداقل 30 روز قبل از پایان زمان مجاز اقامت خود، درخواست تمدید کنید.

مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج

کانادا به افرادی که برای کار به آنجا مهاجرت می کنند اهمیت می دهد و مخالف بهم ریختن خانواده به دلیل مرز بندی است. انسجام خانواده از بخش های مهم فرهنگ کانادایی است. از طرفی کانادا  به سایر فرهنگ ها و تنوع فرهنگی نیز می دهد و از آن ها استقبال می کند. بنابراین شما به عنوان فردی که اقامت دائم دارید یا شهروند کانادایی هستید، می توانید به همسرتان کمک کنید تا به کانادا مهاجرت کند.

در بسیاری از برنامه های مهاجرتی کانادا شما می توانید همسر خود را با ویزای کار در کانادا همراهی کنید. اما اگر از قبل در کانادا اقامت دارید، باید با داشتن کارت اقامت دائم از همسرتان برای ورود به کانادا حمایت کنید.

از 25 اکتبر 2012 ، مقررات جدیدی در مورد حمایت مالی همسر برای اقامت دائم برای محدود کردن بیشتر و جلوگیری از تقلب احتمالی در سیستم مهاجرت کانادا وضع شده است. هر همسری که برای زندگی در کانادا و دریافت کارت اقامت دائم حمایت مالی می شود، باید حداقل دو سال پس از اعطای کارت PR خود، با همسر خود رابطه قانونی داشته باشد. اگر کمتر باشد خطر حذف شما از وجود دارد. در ادامه روند حمایت همسر برای مهاجرت به کانادا آمده است.

  1. اثبات توانایی مالی

اگر قادر باشید از همسر خود حمایت مالی کنید و همچنین سوء سابقه نشده باشید، می توانید از این طریق همسر خود را به کانادا ببرید.

اثبات حمایت مالی مهمترین بخش این برنامه است. چراکه دولت کانادا حاضر نیست بار اضافی را بر دوش جامعه خود بگذارد. این بدان معنا نیست که شما یا خانواده تان هرگز نمی توانید از هیچ برنامه اجتماعی استفاده کنید. بلکه باید ثابت کنید که قصد دارید از خانواده خود کاملاً حمایت کنید.

  1. ثبت درخواست

در واقع دو درخواست وجود دارد که باید برای کمک به همسرتان برای مهاجرت به کانادا ارائه دهید. همسر شما باید برای اقامت دائم در یک مرکز رسیدگی به پرونده ها در کانادا درخواست دهد. همچنین باید شما به طور همزمان درخواست حمایت مالی از او را ارائه دهید.

بخاطر داشته باشید که هر متقاضی اقامت دائم در کانادا باید از طریق غربالگری پزشکی و بررسی پیشینه انجام شود. در صورت عدم موفقیت در این آزمون ها اجازه ورود به کانادا را نخواهند داشت.

3. اخذ کفالت همسر

پس از ارسال درخواست های شما، پردازش آن ها کمی بیشتر از یک ماه طول می کشد. در پایان این دوره از پذیرش یا عدم پذیرش درخواست ها یا موارد دیگر به شما اطلاع داده می شود. در این مدت نباید هیچ تخلفی کنید. چراکه اگر خطایی انجام دهید، ممکن است درخواست شما رد نشود، اما پذیرفتن آن بیشتر طول می کشد.

مهاجرت به کانادا از طریق تولد فرزند

کانادا یکی از معدود کشورهایی است که اگر فرزند شما در آنجا متولد شود به او تابعیت اتوماتیک می دهند، حتی اگر شما شهروند کانادا نباشید. اما فقط به این دلیل که فرزند شما در کانادا متولد شده است، شما نمی توانید به طور خودکار در این کشور بمانید و شهروند کانادا شوید.

در بیشتر مواردی که اقامت دائم یا تابعیت کانادا را ندارید، حتی اگر فرزند شما در کانادا متولد شده باشد، باید با فرزند خود به کشور مبدا خود برگردید.

اگر می خواهید شهروند کانادا شوید، راه های قانونی برای اخذ اقامت با یک کودک متولد کانادا وجود دارد. شما می توانید از دو طریق زیر می توانید با فرزند خود به کانادا مهاجرت کنید.

  1. برای اقامت دائم اقدام کنید.

برای اخذ اقامت دائم باید مراحل درخواست را دنبال کنید و در صورت صلاحیت، می توانید درخواست تابعیت دهید.

اگر شما اقامت دائم کانادا را ندارید، هنوز هم می توانید به روش های زیر برای مدتی با کودک در کانادا بمانید:

  • با اقامت موقت
  • به عنوان یک بازدید کننده
  • به عنوان دانشجو یا کارگر ، به شرط اینکه صلاحیت داشته باشید.

زمانی که کودک شما بزرگ شد، او می تواند به تنهایی برای تحصیل ، زندگی و کار به کانادا برگردد. اما ممکن است همچنان شما را به عنوان والدین متولد، نتوانید با او به کانادا بروید. چراکه برنامه حمایت مالی والدین شرایط زیادی دارد که باید آن ها را برآورده کنید.

می توانید به وب سایت دولت کانادا مراجعه کنید و از زمان بازگشایی و بسته شدن برنامه درخواست حمایت مالی والدین مطلع شوید.

  1. هنگامی که کودک بزرگسال شما شرایط را برآورده کرد، کودک خود را به حمایت مالی خود دعوت کنید.

فرزند شما پس از 18 سالگی می تواند هم شما و هم همسرتان و پدربزرگ و مادربزرگ خود را حمایت کنید تا به کانادا مهاجرت کنند.

فرزند شما برای حمایت مالی از یکی از اقوام خود باید در کانادا زندگی کند و یکی از شرایط زیر را داشته باشید:

  • شهروند کانادایی.
  • مقیم دائم کانادا.

برای حمایت از پدر و مادر و مادربزرگ و مادربزرگ برای ورود به کانادا به عنوان فردی که اقامت دائم را دریافت کرده اید، باید:

  • از آنها حمایت مالی کند.
  • ثابت کند که آنها به کمک اجتماعی دولت احتیاج نخواهند داشت.
  • ثابت کند که می تواند نیازهای ضروری خود و والدین و پدربزرگ و مادربزرگ و افراد تحت تکفل آن ها را برآورده کند.

مطالب مرتبط

نحوه نوشتن توصیه نامه

نحوه نوشتن توصیه نامه

نحوه نوشتن انگیزه‌نامه(sop)

نحوه نوشتن انگیزه‌نامه (SOP)جهت اخذ پذیرش دانشگاه‌

نحوه نوشتن رزومه انگلیسی

نحوه نوشتن رزومه انگلیسی (CV)متناسب با استانداردهای جدید

این نوشته چقدر مفید بود؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

2 نظر یا سوال
Inline Feedbacks
View all comments
سلمان مقبلی

سلام
با توجه به اینکه پسر عموها و دختر عموم مقیم کانادا هستند چطور میتونم به همراه خانوادم مهاجرت کنم به آنجا

موسسه تخصصي زبان كوييك
مدیر
پاسخ به  سلمان مقبلی

شما می توانید به صورت توریستی اقدام نمایید.

موسسه تخصصی زبان کوییک - آموزش تضمینی زبان از مبتدی تا پیشرفته