آزمون آیلتس جنرال چیست؟

آزمون آیلتس جنرال یا IELTS General Training Test یک از انواع آزمون های زبان آیلتس است. این آزمون بیشتر بر ارزیابی مهارت، اعتماد به نفس و تسلط یک فرد در هنگام برقراری ارتباط به زبان انگلیسی در موقعیت‌های روزانه که احتمالاً در یک محیط انگلیسی زبان با آنها مواجه می‌شود، تمرکز دارد.

اگر مایل به زندگی، کار و یا تحصیل در یک کشور انگلیسی زبان باشید احتمالا نیاز باشد در این آزمون شرکت کنید. به این دلیل میگوییم احتمالا نیاز است زیرا همه چیز به سازمان یا موسسه ای که در نظر دارید در آن تحصیل یا کار کنید بستگی دارد. به عبارتی دیگر پیش از ثبت نام در آزمون زبان آیلتس جنرال بهتر است بررسی های لازم و ضروری را انجام دهید. اما اگر مطمئنید که امتحان آیلتس جنرال همان آزمونی است که باید از سر بگذرانید، این مقاله برای شماست.

چه کسانی باید در آزمون آیلتس جنرال شرکت کنند؟

آزمون آیلتس جنرال انتخاب نهایی شما خواهد بود اگر قصد داشته باشید که به یک کشور انگلیسی زبان همچون استرالیا، کانادا، نیوزلند و یا انگلستان مهاجرت کنید. یا اگر بخواهید برای تحصیل درمدرسه ها و کالج های بین المللی اقدام کنید و مدرک دیپلم یا کارشناسی ازاین موسسات کسب کنید باید در این نوع از آزمون آیلتس شرکت کنید.  هچنین اگر بخواهید شغلی را در این کشورها به دست آورید و یا اینکه موقعیت شغلی خود را ارتقا دهید به کارنامه آزمون آیلتس جنرال نیاز خواهید داشت.

امتحان آیلتس جنرال آیلتس

بخش های متفاوت در طول آزمون آیلتس جنرال

آزمون آیلتس از 4 بخش متفاوت تشکیل شده است: بخش شنیدن یا لیسنینگ، بخش خواندن یا ریدینگ، بخش نوشتن یا رایتینگ و صحبت کردن یا اسپیکینگ. تست اسپیکینگ و لیسنینگ درهر دو آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک یکسان است اما بخش های ریدینگ و رایتینگ متفاوت است.

بخش لیسنینگ آیلتس IELTS listening test

بخش لیسنینگ (Listening)  آیلتس جنرال

آزمون کتبی آیلتس جنرال با بخش لیسنینگ آغاز می­شود. در طول بخش همانطور که از عنوان آن پیداست باید به فایل های صوتی از پیش ضبط شده ای گوش کنید و بر اساس اطلاعاتی که می­شنوید به سوالات این بخش پاسخ دهید.

نکات زیر در معرفی بخش لیسنینگ جنرال به شما کمک خواهد کرد:

  • سوالات به ترتیب اطلاعات ضبط شده نوشته شده است بنابراین پاسخ سوال اول پیش از سوال دوم بیان می­شود.
  • هر فایل صوتی برای شما فقط یک بار پخش می­شود و با لهجه های گوناگونی از جمله انگلیسی، استرالیایی، نیوزلندی و آمریکای شمالی روبه رو می­شوید.
  • در هنگام نوشتن پاسخ های خود به املا و دستورزبان کلمات دقت کنید، زیرا هرگونه اشتباهی موجب می­شود تا نمره ی آن سوال را از دست دهید.
  • هر سوال در این بخش یک نمره دارد.
  • در پایان این بخش از امتحان آیلتس جنرال به شما زمانی داده می شود تا پاسخ های خود را به برگه پاسخ نامه انتقال دهید. این زمان برای آزمون آیلتس کامپیوتری 2 دقیقه و برای آزمون آیلتس کاغذی در حدود 10 دقیقه است.
  • مدت زمان بخش شنیداری آیلتس جنرال 30 دقیقه است.

قسمت های متفاوت بخش لیسنینگ آزمون جنرال

بخش لیسنینگ از چهار قسمت تشکیل شده است و مجموعه سوالات بخش لیسنینگ 40 مورد است که هر قسمت شامل 10 سوال می شود.

  1. قسمت اول : در این بخش مکالمات در موقعیت های روزمره و محیط های اجتماعی اتفاق می­افتند. در این بخش به یک مکالمه بین دو شخص گوش میدهید. برای مثال گفتگویی بین دو دوست برای آماده سازی وسایل برای اردوی مدرسه
  2. قسمت دوم: این بخش نیز توانایی شنیداری شما را در موقعیت های روزمره و شرایط اجتماعی می­سنجد با این تفاوت که مکالمه ای در کار نیست و شما باید به یک سخنرانی که توسط یک نفر انجام می­شود، گوش دهید برای نمونه میتوان به یک سخنرانی در مورد یک موزه اشاره کرد.
  3. قسمت سوم: در سومین فایل صوتی که می­شنوید از مکالمه در مورد موضوعات روزمره فاصله میگیرید و به یک مکالمه میان دو تا سه نفر گوش میدهید. این مکالمات اغلب به آموزش و تربیت می­پردازند برای مثال مکالمه ای میان دو دانشجو با حضور معلمشان
  4. قسمت چهارم: آخرین صدای از پیش ضبط شده ای که می­شنوید توسط یک سخنران اجرا می­شود. موضوع این سخنرانی اغلب در مورد یک موضوع یا محتوایی علمی است.

انواع سوالات بخش لیسنینگ

سوالات پخش لیسنینگ به چند دسته متفاوت تقسیم می­شوند:

  1. سوالات چندگزینه ای: یکی از انواع سوالاتی که ممکن است با آن روبه رو شوید، سوالات چند گزینه ای است که شما باید گزینه ی صحیح را از میان سایر گزینه ها انتخاب کنید. در صورت سوال ممکن است به شما جمله‌ای ناقص داده شود و از شما خواسته شود گزینه ای را جهت تکمیل آن انتخاب کنید. یا ممکن است به شما لیستی از موارد گوناگون داده شود و از شما خواسته شود چند مورد را انتخاب کنید و گزینه ای که شامل آن تعداد صحیح است را باید در پاسخ برگ خود بنویسید.
  2. سوالات تطبیقی: در این نوع سوالات باید به لیستی از مواردی که پخش می‌شود با دقت گوش کنید و با موارد نوشته شده مطابقت دهید. برای مثال اطلاعات در مورد نوع اقامت در هتل در یک مکالمه را باید بررسی کنید.
  3. سوالات مربوط به خواندن نقشه یا نمودارجریان: در این گونه سوالات به شما یک شکل، نقشه یا پلان داده می‌شود و از شما خواسته می‌شود آن را بر اساس چیزی که می‌شنوید تکمیل کنید. البته باید صورت سوالات را با دقت بخوانید زیرا ممکن است برای شما محدودیت کلمه تعیین شده باشد. اگر بیش از حد مجاز بنویسید نمره را از دست خواهید داد. و اینکه کلمات کاملا مناسب را به عنوان جواب بنویسید.
  4. سوالات مربوط به نمودار و جدول: این دسته از سوالات معمولا بر اساس حقایق طراحی می­شوند. و پاسخ سوالات به طور مستقیم در فایل های صوتی از پیش ضبط شده پخش می­­شود. از جدول ها برای خلاصه کردن اطلاعات و نشان دادن چگونگی ارتباط موارد مختلف با هم استفاده می­­شود. نمودارها نیز برای خلاصه کردن مراحل یک فرایند نیز به کار می­روند. در این گونه سوالات نیز هیچ نیازی به تغییر کلماتی که می­شنوید نیست. همچنین در اینگونه سوالات نیز تعداد کلمات یا اعدادی که میتوانید برای پاسخ بنویسید از پیش برای شما تعیین می­شود.
  5. سوالات مربوط به تکمیل جملات: در این نوع سوالات نیز به شما جملاتی ناقص داده می­شود و از شما خواسته می­شود تا آن ها را تکمیل کنید اما هیچ گزینه ای وجود ندارد و فقط محدودیت استفاده از کلمات و اعداد را دارید.

بخش ریدینگ (Reading)  آیلتس جنرال

بخش دوم از آزمون کتبی آیلتس جنرال ریدینگ است. این بخش با هدف سنجش توانایی خواندن متون انگلیسی در سطوح مختلف توسط شما طراحی شده است. شما با خواندن هر یک از متن ها اطلاعاتی را درک میکنید و بر اساس ادراک خود به سوالات پاسخ می­دهید.

ریدینگ آزمون آیلتس جنرال

نکات زیر را برای آشنایی بیشتر بخوانید:

  • هر سوال ریدینگ یک نمره دارد.
  • پاسخ های خود را باید در برگه پاسخ نامه وارد کنید. برخلاف بخش لیسنینگ هیچ زمان اضافی به شما برای انتقال پاسخ هایتان داده نمی­شود.
  • پاسخ ها درمتن به ترتیب خواهند بود یعنی پاسخ سوال دوم قبل از پاسخ سوال سوم قرار دارد و به این ترتیب تا انتها.
  • این بخش از امتحان جنرال نیز 40 سوال دارد.
  • مدت زمان بخش خواندن یا ریدینگ آیلتس جنرال 60 دقیقه است.

قسمت های متفاوت بخش ریدینگ

آزمون ریدینگ آیلتس جنرال از سه متن متفاوت تشکیل شده است که می‌توان گفت درجه سختی متن اول کمتر و سخترین متن آزمون سومین مورد است. مقصود از سختی آزمون ، لغات دشوار، پیچیدگی متن یا موضوع متن است. قسمت های متفاوت بخش ریدینگ آیلتس به شکل زیر است:

  1. متن اول: متن نوشته شده در این قسمت به موضوعات روزمره میپردازد. منظور از موضوعات روزمره آن دسته مکالماتی است که اگر شما در یک کشور انگلیسی زبان زندگی کنید با آن ها روبه رو می­شوید و برای زندگی روزانه مجبور به استفاده از آن ها هستید. برای نمونه می­توان به اطلاعیه ها، آگهی ها و جدول های زمانی اشاره کرد.
  2. متن دوم: دومین نوشته ای که باید بخوانید و اطلاعات آن را درک کنید در حیطه وظایف و موقعیت های کاری است. برای مثال شرح وظایف، قراردادها و موارد آموزشی میتوانند نمونه های خوبی برای این متون باشد.
  3. متن سوم: موضوع آخرین متن نیز با دیگر متون متفاوت است. نویسنده این متن را درباره یک موضوع شناخته شده عمومی نوشته است. در حقیقت سبک نوشتاری این متن متفاوت است و به شیوه توصیفی بیان شده است. این متن طولانی تر و پیچیده تر از دو متن قبل است و موضوعی را به شما می آموزد به عبارتی دیگر به شما می‌گوید که چطور یک کار را انجام دهید. این نوشته ها اغلب برشی از یک روزنامه، مجله یا کتاب می‌باشند.

انواع سوالات بخش ریدینگ آیلتس جنرال

در ادامه انواع مختلفی از سوالات که ممکن است آن ها را در طول آزمون ریدینگ امتحان آیلتس جنرال ببینید را معرفی می‌کنیم. توجه داشته باشید تعداد سوالات هر یک از این دسته‌بندی‌ها در هر آزمون متفاوت و متغیر است و حتی ممکن است برخی از این دسته ها در یک آزمون نباشند اما در حالت کلی تمام احتمالات ممکن را برای شما آماده کرده‌ایم:

  • سوالات چندگزینه ای: در این نوع سوالات به شما جمله ای ناقص داده می­شود و از شما خواسته می­شود تا بر اساس متن گزینه ی صحیح را برای تکمیل آن برگزینید. گاهی اوقات مجبور میشوید لیستی طولانی تر از پاسخ ها را بررسی کنید و گزینه ی مورد نظر را براساس شمارش انتخاب کنید. برای پاسخ به این گونه سوالات باید نکات اصلی متن را به خوبی درک کنید.
  • تشخیص اطلاعات (درست/ نادرست/ داده نشده) : در این نوع سوالات به شما گزاره هایی داده می­شود و از شما خواسته می­شود تا براساس متنی که خواندید مطابقت میان گزاره ها و متن وجود دارد یا خیر و پاسخ صحیح را از میان گزینه های درست/نادرست و داده نشده انتخاب کنید و در جای مشخص بنویسید. عبارت “درست” به معنای صحیح بودن تطابق گزاره با اطلاعات متن است و عبارت “نادرست” به معنای عدم تطابق گزاره موردنظر با اطلاعات متن است و نیز عبارت “داده نشده” به معنای این است که این گزاره هیچ ربطی به متن ندارد یعنی بر اساس گفته های متن نه صحیح است و نه اشتباه است. مراقب باشید که فقط و فقط براساس متن به سوالات پاسخ دهید و نه دانسته های شخصی خود. هدف از وجود این گونه سوالات بررسی توانایی تشخیص اطلاعات توسط شماست.
  • تشخیص نظر و دیدگاه نویسنده (بله/ خیر/ داده نشده): شکل این سوالات نیز مانند دسته قبل است ولی با این تفاوت که باید گزاره ها را به گونه ای بررسی کنید که آیا براساس عقیده نویسنده بیان شده اند و هم خوانی دارند و یا خیر. شما همانند سوالات دسته ی قبل باید عمل کنید در صورت هم خوانی اطلاعات از عبارت “بله” و در صورت عدم هماهنگی و تطابق با دیدگاه نویسنده از عبارت “خیر” استفاده کنید و در صورتی که گزاره موردنظر با دیدگاه و ادعای نویسنده نه در تطابق است و نه در تضاد باید عبارت “داده نشده” را بنویسید. و همچنان مراقب باشید به اطلاعات قبلی خود تکیه نکنید و فقط بر اساس متن پاسخ دهید.
  • تطبیق اطلاعات: در این گونه از سوالات شما باید اطلاعات خاصی را در پاراگراف های متن پیدا کنید. پاراگراف ها و بخش های هر متن به وسیله حروف الفبای انگلیسی تفکیک شده اند. برای پاسخ به این نوع سوالات باید حرف الفبای موردنظر که نشان دهنده نام پاراگراف است را در پاسخ نامه بنویسید. ممکن است پاراگرافی اصلا به عنوان پاسخ این نوع سوالات مورد استفاده قرار نگیرد و یا ممکن است یک پاراگراف پاسخ صحیح برای بیش از یک سوال باشد، البته گفتنی است که این موضوع در صورت سوال ذکر می­شود. ممکن است برای پیدا کردن پاسخ به دنبال جزییات خاصی، مثال، دلیل توصیف، مقایسه و یا توضیح باشید.
  • تطبیق سرفصل ها: در این نوع از سوالات فهرستی از عنوان ها نوشته شده است و این عنوان ها با اعداد رومی از هم تفکیک می­شوند و هر یکی از عنوان ها تیتر یا سرفصل یکی از پاراگراف های متن که با حروف الفبای انگلیسی مشخص شده، می­باشد. وظیفه ی شما این است که هر عنوان را برای پاراگراف صحیح خود انتخاب کنید. شما باید اعداد رومی را در پاسخ نامه خود بنویسید. البته بهتر است بدانید که همیشه تعداد عناوین بیشتر از پاراگراف ها است، بنابراین برخی از عنوان ها اصلا مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. اما هیچ عنوانی بیش از یک بار مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. برای پاسخ به این نوع از سوالات باید بتوانید میان ایده ی اصلی و ایده های کمکی تفاوت قائل شوید و تیتر ها و زیر تیتر ها را تعیین کنید.
  • تطبیق ویژگی ها: علاوه بر تطبیق اطلاعات و سرفصل ها باید بتوانید ویژگی ها را نیز از یک دیگر تمیز دهید. به این شکل که باید مجموعه ای از عبارات یا اطلاعات را با لیستی از گزینه ها مطابقت دهید. به این ترتیب لیستی از ویژگی ها که با حروف الفبای انگلیسی از هم تفکیک می­شوند به شما داده می‌شود تا شما آن ها را بر اساس سوال بررسی کنید و حرف الفبای گزینه ی خواسته شده را در پاسخ نامه بنویسید. بدیهی است که برخی از ویژگی ها هرگز مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و در مقابل برخی ممکن است بیش از یکبار پاسخ صحیح باشند اما این نکته نیز در صورت سوال ذکر می­شود. برای پاسخ دادن به این سوالات باید بتوانید روابط میان حقایق در متن را تشخیص دهید.
  • تطبیق پایان جملات: در این قسمت جملات ناقص را می‌بینید به این صورت که بخش ابتدایی جمله بر اساس اطلاعات گفته شده در متن نوشته شده است و شما باید ادامه ی جملات را از میان فهرستی از گزاره ها که با حروف الفبای انگلیسی مشخص شده اند، تکمیل کنید. در این نوع سوالات ترتیب همچنان حفظ می­شود و سوالات به ترتیب از متن انتخاب می­شود در حالی که گزاره ها که پایان جملات هستد به صورت در هم ریخته قرار می­گیرند و تعداد آن ها بیش از نیاز است.درک ایده ی اصلی متن تنها راه شما برای پاسخ به این سوالات است.
  • تکمیل جملات: شما باید جملات را تکمیل کنید، به عبارتی دیگر باید جای خالی در هر جمله را پر کنید. کلمه را باید از متن انتخاب کنید و در پاسخ نامه بنویسید. برای این نوع از سوالات نیز محدودیت تعداد کلمه و عدد تعریف می­شود. سوالات نیز بر اساس اطلاعات متن به ترتیب هستند و باید بتوانید جزییات و اطلاعات خاص را در متن پیدا کنید.
  • تکمیل جدول، نمودارجریان و خلاصه و یادداشت: در این نوع از سوالات، خلاصه ای از قسمتی از متن به شما داده می­شود و باید آن را با استفاده از کلمات برگرفته از متن تکمیل کنید.

این خلاصه فقط به شکل متن نیست، ممکن از چند نوت کوتاه تشکیل شده باشد که به آن “یادداشت” می­گویند.

ممکن است جدولی با قسمت های خالی ببینید و یا حتی مراحل و رویداد هایی باشد که به وسیله فلش به هم مرتبط شده اند و برخی از قسمت ها ناقص است که به آن نمودارجریان یا فلوچارت میگویند.

معمولا این خلاصه ها از یک قسمت متن انتخاب می­شود و به هیچ وجه شامل تمام متن نمی­شوند اما ممکن است به همان ترتیبی که در متن آمده است نوشته نشده باشند.

در این دسته از سوالات شما دو وظیفه دارید.  در یک حالت ممکن است پر کردن جای خالی با انتخاب کلمه یا اعداد از داخل متن با محدودیت تعداد وظیفه شما باشد و حالت دوم اینکه لیستی از موارد برای هر سوال به شما داده می­شود و باید از میان این لیست جواب را انتخاب کنید و در پاسخ نامه حرف الفبای تعیین کننده ی آن را بنویسید.

  • تکمیل نمودار یا دیاگرام: نموداری بر اساس توضیحات ارائه شده در متن با قسمت هایی ناقص داده می­شود. شما با بررسی متن باید کلمات مناسب را بر اساس متن با در نظر گرفتن محدودیت تعداد حرف و اعداد بنویسید.
آزمون رایتینگ آیلتس جنرال

بخش رایتینگ (Writing)  آیلتس جنرال

آخرین بخش از آزمون کتبی آیلتس جنرال، بخش رایتینگ است. هدف از ایجاد این بخش این است که توانایی شما را در استفاده از لغات انگلیسی و کنار هم قراردادن آن ها به واسطه دستور زبان انگلیسی برای انتقال مفهوم را بسنجد. به زبان ساده تر اینکه به شما موضوعی داده می­شود و از شما خواسته میشود متنی را بر اساس این موضوع و درباره آن موضوع بنویسید.

به نکات زیردر طول آزمون رایتینگ پایبند باشید:

  • جملات را به شکل کامل بنویسید. پاسخ هایی به شک نوت یا یادداشت کوتاه قابل قبول نیست.
  • باید پاسخ خود را در برگه پاسخ نامه بنویسید.
  • کمتر از تعداد کلمات خواسته شده ننویسید چون نمره از دست خواهید داد.
  • سعی کنید بیشتر از تعداد کلمات خواسته شده نیز ننویسید زیرا زمان زیادی را صرف اینکار خواهید کرد و تایمی برای بررسی پایانی متن ها نخواهید داشت.
  • با خطی خوانا بنویسید.
  • جملات کامل بنویسید و انسجام متن را حفظ کنید.
  • شما در برگه سوال اجازه یادداشت برداری و چرک نویسی را دارید زیرا این موارد توسط شخص تصحیح کننده نادیده گرفته می­شود.
  • برای نوشتن بخش رایتینگ شما 60 دقیقه فرصت دارید.

وظایف بخش رایتینگ

بخش رایتینگ شامل دو سوال می­شود. البته به این سوالات تسک (Task) یا وظیفه گفته می­­ شود. تسک دوم دوبرابر تسک اول امتیاز دارد:

  • تسک 1: اولین متنی که در آزمون آیلتس جنرال باید بنویسید، نوشتن یک نامه است. شما باید در مدت زمان 20 دقیقه نامه ای مشخص را بنویسید و حداقل از 150 کلمه استفاده کنید.

این نامه ممکن است شخصی، نیمه شخصی و یا رسمی باشد. این که کدام سبک نوشتاری را باید انتخاب کنید بر اساس مخاطب نامه است، برای مثال نوشتن نامه به دوست خود با سبک و لحن شخصی است در حالی که نوشتن نامه به مدیر خود با سبکی رسمی مورد قبول است.البته تمامی نامه ها در مورد موضوعات روزمره هستند.

نامه ای که مینویسید باید یک متن منسجم باشد و از بولت پوینت ها نباید استفاده کنید و یا حتی نمیتوانید متنی از پیش آماده را بنویسید زیرا سرقت ادبی است و جریمه می­شوید.

نامه ی شما به هیچ آدرسی نیاز ندارد و فقط متن نامه اهمیت دارد.

  • تسک 2: انجام تسک دوم طولانی ترو دشوارتر است. شما 40 دقیقه وقت دارید تا یک مقاله با حداقل 250 کلمه را بنویسید. در حقیقت در عنوان سوال یک نقطه نظر، استدلال یا مشکل به شما داده می­شود و از شما خواسته می­شود تا در مقاله خود درباره آن بحث کنید.

مقاله ای کاملا دقیق و مرتبط بنویسید و در نهایت پاسخی کامل را ارائه دهید و برای اینکار ایده های خود را با دقت سازمان دهی کنید و از مثال های مرتبط استفاده کنید. ایده های انتزاعی و پیچیده را مورد بررسی قرار دهید و ساختارهای متفاوت دستور زبان را همراه واژگان متفاوت به کار ببرید.

نحوه ارزیابی رایتینگ آیلتس جنرال

متن های نوشته شده توسط شما در بخش رایتینگ توسط ممتحن آیلتس بررسی می­شوند. این ممتحن در حین بررسی متون شما 4 مورد را در نظر میگیرد و بر اساس این چهار مورد به شما نمره می­دهد.

    1. دستیابی به هدف و پاسخ مناسب : در تسک اول اینکه نامه شما چه اندازه بر اساس مقصود خواسته شده نوشته شده است بررسی می­شود و در تسک دوم اینکه چه اندازه از استدلال ، مثال و ارائه شواهد استفاده کرده اید، معیار بررسی است.
    2. همگرایی و همبستگی متن (Coherence and cohesion): اینکه چه اندازه واضح و روان می­نویسید و هر آنچه که نوشته اید هماهنگ با یکدیگر و منسجم است یکی از معیار های مهم برای ارزیابی نوشته های شماست.
    3. دایره واژگان: استفاده از واژگان متفاوت و گسترده در جای صحیح و به شکل درست معیاری مهم در نوشته های شماست.
    4. دستور زبان و دقت در استفاده از آن : اینکه از کدام گرامر های زبان انگلیسی استفاده می کنید و آن را در کجا ب کار میبرید معیاری مهم در سنجش رایتینگ شماست.

بخش اسپیکینگ (Speaking)  آیلتس جنرال

بخش شفاهی از آزمون آیلتس، بخش اسپیکینگ است. هیچ تفاوتی ندارد که در آیلتس جنرال کامپیوتری یا کاغذی شرکت کنید. باید بخش اسپیکینگ را با حضور یک ممتحن بگذرانید. اینکه شما بتوانید منظور و مقصود خود را به صورت شفاهی و با استفاده از کلمات در یک کشور انگلیسی بیان کنید، هدف ایجاد این بخش است.

آزمون اسپیکینگ آیلتس جنرال

نکات زیر به آشنایی بیشتر شما با لیسنینگ آیلتس جنرال کمک خواهد کرد:

  • بخش لیسنینگ به صورت یک مصاحبه میان داوطلب و اگزمینر برگزار می­شود.
  • مدت زمان این بخش در حدود 11 تا 14 دقیقه است.
  • تمام قسمت های آزمون ضبط خواهد شد.
  • روز برگزاری این بخش ممکن است با بخش کتبی آزمون آیلتس جنرال متفاوت باشد و این تفاوت در حدود چند روز است.

قسمت های متفاوت آزمون لیسنینگ آیلتس جنرال

در طول مصاحبه برای بخش لیسنینگ شما با 3 قسمت متفاوت یا سه گونه سوال متفاوت روبه رو می­ شوید که هر بخش الگویی مشخص دارد:

در قسمت اول باید خود را معرفی کنید: ساده ترین قسمت در بخش اسپیکینک قسمت اول است زیرا اغلب سوالات و جواب ها کوتاه هستند و در مورد خود شما هستند. مثلا از شما خواسته میشود در مورد خودتان یا محل زندگیتان یا چیزهای مورعلاقه تان صحبت کنید. قسمت اول 4 تا 5 دقیقه زمان می­برد.

قسمت اول توانایی شما را در ارائه نظرات و اطلاعات در مورد موضوعات روزمره و تجربیات کلی شما را با پاسخ دادن به طیف وسیعی از سوالات آزمایش می کند.

قسمت دوم: زمانی که ممتحن به شما یک کارت میدهد قسمت دوم مصاحبه شما شروع شده است. روی کارت یک موضوع خاص نوشته شده است. همچنین نوشته روی کارت به شما می گوید که چه نکاتی را باید در سخنرانی خود لحاظ کنید و به شما دستور می دهد که کدام جنبه از موضوع را توضیح دهید. شما یک دقیقه فرصت دارید تا خود را برای صحبت درباره آن موضوع آماده کنید و سپس به مدت 2 دقیقه درباره آن موضوع صحبت کنید، این قسمت زمانی که ممتحن به شما بگوید به پایان می­رسد. سپس از شما یک یا دو سوال کلی درباره آن موضوع پرسیده می­شود.

قسمت دوم با در نظر گرفتن زمان آماده سازی در حدود 4 دقیقه طول می­کشد.این بخش توانایی شما را برای صحبت طولانی در مورد یک موضوع معین، با استفاده از زبان مناسب و سازماندهی منطقی ایده‌هایتان آزمایش می‌کند. برای تکمیل این بخش باید به تجربیات خود فکر کنید.

قسمت سوم یا بحث شامل سوالات جزیی تری میشود که ممتحن از شما میپرسد. شما و ممتحن در مورد مسائل مربوط به موضوع در قسمت 2 به صورت کلی تر و انتزاعی تر و در صورت لزوم عمیق تر بحث می کنید. این قسمت در حدود 4 تا 5 دقیقه طول می کشد.

این بخش توانایی شما را در توضیح نظرات و تجزیه و تحلیل، بحث و گمانه زنی در مورد مسائل را آزمایش می کند.

نحوه ارزیابی اسپیکینگ آیلتس جنرال

ممتحنان آیلتس عملکرد شما را در طول آزمون اسپیکینگ ارزیابی میکنند. در مورد اینکه چه نمره ای ممتحنان به شما بدهند سه معیار وجود دارد که با رعایت این موارد میتوانید نمره ای بالا را کسب کنید:

  1. روان ومنسجم صحبت کنید: با سرعت عادی و بدون تردید حرف بزنید. تمام گفته های خود را منسجم و با یک نظم خاص بیان کنید.
  2. دایره واژگان: از واژگان بسیار و در جای صحیح استفاده کنید. همچنین زمانی که نمیتوانید واژه ای خاص را به خاطر بیاورید باید واژه های جایگزین را بدانید واستفاده کنید.
  3. گرامر صحیح: سعی کنید تمامی دستور زبان را بلد باشید و تا حد امکان از آن ها استفاده کنید. همچنین دستور زبان انگلیسی را در جای درست به کار ببرید.

مدت زمان آزمون آیلتس جنرال چقدر است؟

مدت‌زمان آزمون کتبی آیلتس جنرال حدود 2 ساعت و 40 دقیقه است. 30 دقیقه برای بخش لیسنینگ به علاوه 10 دقیقه تایم اضافه برای انتقال جواب ها به پاسخ برگ است. مدت زمان آزمون ریدینگ و رایتینگ  آیلتس جنرال هر کدام 60 دقیقه است. مدت زمان آزمون اسپیکینگ جنرال نیز کمی کمتر از یک ربع است در نتیجه این آزمون در نهایت سه ساعت به طول می­انجامد.

مدت زمان آیلتس جنرال تاریخ برگزاری آیلتس جنرال

زمان برگزاری آزمون آیلتس جنرال 2024

آزمون آیلتس جنرال  کاغذی هر ماه دوبار برگزار می­ شود در نتیجه در طول یک سال 24 بار برگزار می­ شود که تمامی تاریخ های برگزاری این نوع آزمون پیش از شروع سال تعیین می­شود. در جدول زیر تمامی تاریخ های برگزاری آزمون آیلتس جنرال در سال 2024 گفته شده است:

تقویم برگزاری آزمون آیلتس جنرال
روز هفتهتاریخ میلادیتاریخ شمسیروز هفتهتاریخ میلادیتاریخ شمسی
Saturday – شنبه13January 202423/10/1402Saturday – شنبه6July 202416/04/1403
Saturday – شنبه27January 202407/11/1402Saturday – شنبه27July 202406/05/1403
Saturday – شنبه3February 202414/11/1402Thursday– پنج‌شنبه8August 202418/05/1403
Saturday – شنبه17February 202428/11/1402Saturday – شنبه24August 202403/06/1403
Saturday – شنبه9March 202419/12/1402Saturday – شنبه14September 202424/06/1403
Saturday – شنبه23March 202404/01/1403Saturday – شنبه28September 202407/07/1403
Saturday – شنبه6April 202418/01/1403Saturday – شنبه5October 202414/07/1403
Saturday – شنبه27April 202408/02/1403Saturday – شنبه26October 202405/08/1403
Thursday– پنج‌شنبه9May 202420/02/1403Saturday – شنبه16November 202426/08/1403
Saturday – شنبه25May 202405/03/1403Saturday – شنبه30November 202410/09/1403
Saturday – شنبه8June 202419/03/1403Saturday – شنبه07December 202417/09/1403
Saturday – شنبه22June 2024
02/04/1403Saturday – شنبه14December 2024
24/09/1403

آیا آیلتس جنرال آسان است؟

یکی از سوالات اصلی که اکثر متقاضیان شرکت در آزمون آیلتس به دنبال جواب آن هستند، این است که آیا آزمون آیلتس جنرال آسان تر است یا آیلتس آکادمیک. برای پاسخ به این سوال باید به تفاوت های این دو آزمون در بخش های آن ها اشاره کنیم. بخش های لیسنینگ و اسپیکینگ در هر دو آزمون کاملا یکسان هستند و نحوه ی اجرای دو بخش دیگر یعنی رایتینگ و ریدینگ نیز کاملا یکسان است و تفاوت درمتن های ریدینگ و وظایف رایتینگ است. اگر میخواهید به طور کامل با تفاوت این دو آزمون آشنا شوید مقایسه آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک را بخوانید. در نتیجه آزمون آیلتس جنرال که وظایف و متن های عمومی تری دارد در مقابل آیلتس آکادمیک که متن ها و تسک های آکادمیک دارد آسان تر در نظر گرفته می‌شود. اما با این وجودهدف شما و الزام موسسه انتخابی شما مهمترین دلیل در انتخاب نوع آزمون آیلتس است.

توصیه ما به شما

حال آن که به انتهای این محتوا رسیده‌ایم و به طور کامل به معرفی آزمون آیلتس جنرال پرداخیتم، امیدواریم به طور شفاف و کامل سوال آزمون آیلتس جنرال چیست؟ سوالی که آغازگر نوشتن این مقاله توسط ما و خواندن آن توسط شما بود را پاسخ داده باشیم. اگر در مسیری قرار گرفته اید که به شرکت در آزمون زبان آیلتس جنرال نیاز دارید بهتر است خود را به طور کامل آماده کنید. موسسه تخصصی زبان کوییک با سال ها تجربه در آموزش و آماده سازی داوطلبان برای آیلتس به شما کمک خواهد کرد تا به خوبی این مسیر را پشت سر بگذارید و نتایجی قابل قبول را کسب کنید.

مطالب مرتبط

این نوشته چقدر مفید بود؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 8 میانگین: 5]

0 نظر یا سوال
Inline Feedbacks
View all comments
موسسه تخصصی زبان کوییک - آموزش تضمینی زبان از مبتدی تا پیشرفته