مقایسه آزمون آیلتس و PTE

مقایسه آیلتس و PTE موضوع اصلی این محتواست، زیرا بسیاری از داوطلبان آزمون‌های زبان انگلیسی به دنبال شرکت در یکی از این دو مورد هستند. انتخاب میان IELTS  و PTE می‌تواند کاری چالش‌برانگیز یا حتی دشوار باشد. با وجود شباهت‌های بسیار میان آزمون آیلتس و PTE تفاوت‌هایی در قالب و ساختار آزمون، نحوه امتیازدهی، دردسترس‌بودن مراکز آزمون و… وجود دارد. اگر شما بر سر دوراهی قرار گرفته‌اید و نمی‌دانید که کدام آزمون برای شما بر اساس اهداف و شرایطتان مناسب است، این بلاگ مناسب شماست. در پایان این محتوا به پاسخ مناسب برای سؤال “آزمون آیلتس یا PTE؟” خواهید رسید.

معرفی آزمون آیلتس

آزمون آیلتس (IELTS) یکی از معتبرترین آزمون‌های سنجش مهارت زبان انگلیسی افراد در سطح بین‌الملل است. آیلتس مورد پذیرش بیش از 11000 موسسه در سراسر جهان است. همه ساله میلیون ها نفر از نتایج این آزمون برای اهداف تحصیلی، کاری، حرفه‌ای و مهاجرتی استفاده می‌کنند. ساختار آزمون آیلتس به گونه ای است که به بررسی چهار مهارت شنیدن(Listening)،خوندن(Reading)، نوشتن (Writing)و صحبت‌کردن(Speaking) می‌پردازد.

معرفی آزمون PTE

آزمون PTE نیز از معروف‌ترین و معتبرترین آزمون‌های جامع زبان انگلیسی است که توسط بسیاری از کالج‌ها، دانشگاه‌ها و نیز موسسات حرفه‌ای پذیرفته می‌شود در نتیجه از نتایج این آزمون برای مهاجرت تحصیلی و مهاجرت کاری می‌توان استفاده کرد.  PTE توسط بسیاری از دانشگاه‌ها و کالج‌ها در سراسر جهان از جمله در انگلستان، استرالیا، کانادا و ایالات متحده آمریکا پذیرفته می‌شود.  از دیگر شباهت‌های PTE با آیلتس می‌توان به سنجش هر 4 مهارت در طی آزمون اشاره کرد.

مقایسه آزمون آیلتس و PTE

دو آزمون IELTS  و PTE  هیچ‌کدام نیاز به شرایط خاصی همچون الزامات سنی و سطح تحصیلات ندارند. آزمون آیلتس و پی‌تی‌ای هر دو دارای انواع گوناگونی هستند که شرایط را برای داوطلبان آسان می‌کنند. داوطلبان بر اساس نیازهای خود می‌توانند برای شرکت در هر نوع آزمون که بخواهند اقدام کنند. آزمون پی‌تی‌ای به سه دسته اصلی آکادمیک، ویزا و مهاجرت به انگلستان و پی­تی­ای هوم تقسیم می‌شود. در مقابل آزمون آیلتس به چهار دسته آیلتس آکادمیک، آیلتس جنرال، آیلتس ویزا و مهاجرت به بریتانیا و در نهایت آیلتس لایف اسکیلز تقسیم می‌شود. ما در ادامه به بررسی تفاوت‌های آیلتس آکادمیک و پی‌تی‌ای آکادمیک می‌پردازیم:

آزمون آیلتس یا آزمون PTE

آزمون آیلتس به دو شکل کاغذی و کامپیوتری برگزار میشود درحالی که آزمون پی تی ای فقط مبتنی بر کامپیوتر است.

مقایسه ساختار آزمون آیلتس و PTE

آزمون PTE  فقط به شکل مبتنی بر رایانه اجرا می‌شود در صورتی  که آیلتس هم به‌صورت کاغذی و هم به‌صورت کامپیوتری برگزارمی شود. این موضوع از تفاوت‌های مهم میان دو آزمون PTE و IELTS  است؛ زیرا بسیاری  از افراد با شرکت در آزمون کامپیوتری احساس راحتی نمی‌کنند و آزمون کاغذی را ترجیح می‌دهند و برعکس. نحوه برگزاری آیلتس بسیار با PTE  متفاوت است. بهتر است ابتدا به مقایسه بخش‌های مختلف آیلتس و PTE  به‌صورت جز به جز نگاهی بیندازیم. در جدول زیر به مقایسه هر چهار بخش آزمون آیلتس و PTE می‌پردازیم:

مقایسه ساختار IELTS و PTE
بخش‌های آزمونIELTSPTE
شنیدن (Listening)
گوش‌دادن به چندین صدای ضبط شده و پاسخ‌دادن به انواع مختلفی از سوالات در مدت‌زمان 30 دقیقه
ویدیوهای صوتی و تصویری به‌صورت خودکار پخش می‌شوند و امکان یادداشت‌برداری وجود دارد. باید در مدت‌زمان 45 تا 57 دقیقه به 8 نوع سؤال پاسخ داد
خواندن (Reading)
خواندن سه متن و پاسخ‌دادن به 40 سؤال در مدت‌زمان 60 دقیقه

در مدت‌زمان نیم ساعت باید به 5 نوع متفاوت از سوالات بر اساس متن پاسخ داد.

نوشتن (Writing)
نگارش دو وظیفه در قالب توضیح و تفسیر نمودار و نیز ارائه استدلال برای یک فرضیه در مدت‌زمان 60 دقیقه
بخش اسپیکینگ به‌صورت هم‌زمان با رایتینگ اجرا می‌شود. طولانی‌ترین بخش آزمون PTE این بخش است که 54 تا 67 دقیقه طول میکشد.
صحبت‌کردن (Speaking)
صحبت‌کردن با یک ممتحن به‌صورت حضوری در مدت‌زمان 11 تا 14 دقیقهبخش اسپیکینگ به‌صورت هم‌زمان با رایتینگ اجرا می‌شود. طولانی‌ترین بخش آزمون PTE این بخش است که 54 تا 67 دقیقه طول میکشد.

گفتنی است که سوالات بخش‌های مختلف آزمون پی‌تی‌ای به شکل یکپارچه هستند درحالی‌که آزمون آیلتس به تفکیک جز به جز هر آزمون می‌پردازد.

از سوی دیگر بخش رایتینگ و بخش اسپیکینگ در PTE  به‌صورت هم‌زمان اجرا می‌شود درحالی‌که در آیلتس این بخش‌ها مجزا هستند.

بخش شنیداری آزمون ممکن است برای کسانی که عادت به شنیدن انواع لهجه‌های انگلیسی ندارند یا برای درک گفتار انگلیسی مشکل دارند چالش‌برانگیز باشد.

مقایسه مدت‌زمان آزمون آیلتس و PTE

مدت‌زمان آزمون از بزرگ‌ترین تفاوت‌های دو امتحان آیلتس و امتحان پی‌تی‌ای است. هر چهار بخش آزمون آیلتس در مدت 2 ساعت و 45 دقیقه اجرا می‌شود. این مقدار برای اجرای سه بخش آزمون پی‌تی‌ای 2 ساعت و 15 دقیقه است. مدت‌زمان آزمون نیز می‌تواند از مهم‌ترین دلایل برای انتخاب نوع امتحان باشد زیرا بسیاری از افراد نمی­توانند ساعت های طولانی و مداوم را به یک امتحان اختصاص دهند. البته قابل ذکر است که بخش لیسنینگ آیلتس به‌صورت جداگانه از سایر بخش‌ها اجرا می‌شود.

مقایسه نمره آیلتس با PTE با استفاده از جدول

نمره­ی آیلتس عددی به‌صورت باند از 1 تا 9 است. عدد 9 بالاترین امتیاز و 1 پایین­ترین امتیاز است.  برای هر بخش آزمون نمره‌ای در نظر گرفته می‌شود که نمره‌ی نهایی و کلی هر فرد میانگین هر چهار نمره است. در مقابل نمره‌ی کلی آزمون PTE عددی بین 10 تا 90 است که 90 بالاترین آن است. در جدول­های زیر به بررسی معنا و مفهوم هر نمره در آزمون  PTE  و IELTS می‌پردازیم:

مقایسه مفهوم نمرات آیلتس با پی تی ای
مفهوم هر نمره نمره آزمون آیلتس نمره آزمون PTE مفهوم هر نمره
عدم شرکت در آزمون
0نا آشنا
بدون دانش
1 10 تا 29

نا آشنا
ناآشنا
2دانش محدود
دانش بسیار محدود
330 تا 40

دانش محدود
دانش محدود
4متوسط
متوسط
541 تا 50

متوسط
شایسته
6خوب
خوب
751 تا 65 خوب
بسیار خوب
866 تا 80 بسیار خوب
خبره
980 تا 90 خبره

مقایسه نحوه­ ی نمره‌دهی آیلتس با PTE

همان‌طور که پیش از این گفتیم آزمون PTE  یک آزمون مبتنی بر کامپیوتر است، در نتیجه بررسی فرایند آزمون و نمره­دهی آن توسط هوش مصنوعی و رایانه انجام می‌شود. این شیوه نمره‌دهی احتمال خطای انسانی یا سوگیری در درجه‌بندی را کاهش می‌دهد. درصورتی‌که آیلتس توسط ممتحن‌های انسانی بررسی می‌شود. در بخش اسپیکینگ پی‌تی‌ای داوطلبان در یک میکروفن صحبت می‌کنند درحالی‌که برای اسپیکینگ آیلتس حضور در مقابل  ممتحن الزامی است.

مقایسه آزمون آیلتس و PTE  بر اساس پذیرش توسط موسسات

از دیگر تفاوت‌ها میان IELTS  و PTE  می‌توان به گستردگی پذیرش هر کدام توسط موسسه‌های مختلف اشاره کرد. هر دو آزمون بسیار معتبر هستند و به طور گسترده توسط بسیاری از دانشگاه‌ها و کارفرمایان در سراسر جهان پذیرفته شده‌اند. بااین‌وجود برخی از مؤسسه‌ها یک آزمون را بر دیگر آزمون‌ها ترجیح می‌دهند. پیش از تصمیم‌گیری نهایی برای آزمون، در مورد قوانین و الزامات مؤسسه موردنظر خود تحقیق کنید.

مقایسه هزینه ثبت‌نام آزمون آیلتس و PTE

کدام گران‌تر است، آیلتس یا PTE؟  الزامات و قوانین موسسه­ها مهم‌ترین مورد در انتخاب میان آزمون زبان است. اما پس از آن هزینه ثبت‌نام و نیز هزینه جانبی آزمون از مهم‌ترین دلایل در انتخاب یک آزمون زبان است. گفتنی است که آزمون آیلتس به نسبت آزمون PTE  گران‌تر است. این هزینه زمانی که داوطلبان مجبور می‌شوند بیش از یک‌بار در آزمون شرکت کنند، چشمگیرتر می‌شود.

مقایسه زمان‌بندی آیلتس و PTE

آزمون آیلتس آکادمیک 48 بار در کل سال برگزار می‌شود که این عدد برای آزمون آیلتس جنرال 24 بار است. در مقابل آزمون پی‌تی‌ای در هر 365 روز سال اجرا می‌شود.

مقایسه مدت‌زمان اعتبار آزمون آیلتس و PTE

از شباهت‌های آزمون پی‌تی‌ای و آیلتس می‌توان به مدت‌زمان اعتبار هر دو اشاره کرد. هر دو آزمون دو سال اعتبار دارند. از مزایای شرکت در آزمون PTE ارسال نتایج آزمون به موسسه‌های مختلف به انتخاب داوطلبان به‌صورت رایگان است.

مقایسه زمان اعلام نتایج آیلتس و پی‌تی‌ای

اعلام نتایج آزمون‌های مبتنی بر کامپیوتر بسیار سریع‌تر از آزمون‌های مبتنی بر کاغذی است. در نتیجه این زمان برای آزمون پی‌تی‌ای بسیار کمتر از نسخه کاغذی آیلتس است. نتایج PTE در مدت 5 روز کاری در دسترس خواهد بود که این زمان برای آیلتس کامپیوتری 3 تا 5 روز است. نتایج آزمون کاغذی آیلتس و نیز گزارش کامل آزمون تا 2 هفته پس از تاریخ آزمون اعلام می‌شود.

آمادگی برای آیلتس یا PTE

آمادگی برای آزمون سنجش مهارت زبان انگلیسی برای کسب نمره خوب الزامی است. شرکت‌کنندگان باید تلاش کنند تا آمادگی خود را تا روز آزمون به بالاترین حد خود برسانند. نکاتی، برای افرادی که می‌خواهند در آزمون آیلتس یا pte  شرکت کنند، را می‌گوییم:

  • ساختار هر آزمون را بشناسید: دانستن ساختار آزمون و انواع سوالاتی که پرسیده می‌شود می‌تواند به داوطلبان کمک کند تا به طور مؤثرتری آماده شوند.
  • مطالعه منظم داشته باشید: مطالعه مداوم کلید دستیابی به نمره بالا است. هر روز زمانی را به مطالعه و تمرین انگلیسی اختصاص دهید.
  • در آزمون‌های آزمایشی یا ماک شرکت کنید: با شرکت در آزمون‌های آزمایشی میزان آشنایی با آزمون و شرایط برگزاری آزمون افزایش می‌یابد.
  • روی نقاط ضعف خود تمرکز کنید: کار و تمرین روی هر بخش آزمون را جدی بگیرید و برای نقاط ضعف خود بیشتر زمان بگذارید.
  • از معلم و مربی کمک بگیرید: دریافت بازخورد از معلم و مربی می‌تواند مفید باشد.
  • بهبود واژگان: ایجاد یک دایره لغات قوی می‌تواند به بهبود همه بخش‌های آزمون کمک کند. آزمون‌دهندگان باید بر یادگیری کلمات جدید و استفاده از آنها تمرکز و تلاش کنند.
  • بیشتر گوش دهید: بخش شنیداری از مهم‌ترین بخش آزمون آیلتس و پی‌تی‌ای است. به فیلم‌ها، موسیقی‌ها و نیز پادکست‌ها گوش دهید.

موسسه تخصصی زبان کوییک با سال‌ها تجربه، مدرسینی دلسوز و ماهر و برنامه‌ریزی جامع می‌تواند شما را برای آزمون آیلتس یا پی‌تی‌ای آماده کند.

کدام آزمون برای شما مناسب است؟ PTE یا IELTS ؟

هنگام تصمیم‌گیری برای شرکت در آزمون باید اهداف خود را از شرکت در آزمون زبان تعیین کنید. ابتدا ترجیحات موسسه یا کارفرما را در نظر بگیرید. سپس مقایسه آزمون آیلتس و PTE را بخوانید و در نهایت  بر اساس نقاط قوت، شرایط مالی، محل آزمون و نحوه برگزاری آزمون تصمیم‌گیری کنید.

در کدام آزمون باید شرکت کنم؟

الزامات و قوانین سازمان ها تعیین کننده ی نوع آزمون انتخابی شماست.

پرسش‌های متداول در زمینه مقایسه آزمون آیلتس و PTE

آیلتس 7 برابر باچه نمره ای در آزمون PTE چیست؟

ببا تبدیل امتیاز آیلتس به پی­ تی­ ای، امتیاز 7 آیلتس برابر با بازه 51 تا 65 آیلتس است.

آیا نمره 50 در PTE در آیلتس 6 است؟

بله ، امتیاز 50 در PTE معادل نمره گروه 5 تا 6 آیلتس است.

آزمون آیلتس راحت­تره یا PTE ؟

جواب این سوال به میزان آمادگی، انتخاب نوع آزمون، و به طور کلی به شرایط شما بستگی دارد.

مطالب مرتبط

این نوشته چقدر مفید بود؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 8 میانگین: 4.5]

0 نظر یا سوال
Inline Feedbacks
View all comments
موسسه تخصصی زبان کوییک - آموزش تضمینی زبان از مبتدی تا پیشرفته