آزمون آیلتس کامپیوتری

آزمون آیلتس کامپیوتری (IELTS Computer-Based) یکی از روش‌های شرکت در آزمون آیلتس است. خوشبختانه این نوع آزمون همانند آیلتس کاغذی (IELTS Paper-Based) در ایران برگزار می‌شود. ما تمامی اطلاعاتی که باید در مورد آیلتس کامپیوتری را بدانید، در این مقاله جمع‌آوری کرده‌ایم. این اطلاعات شامل مزایا و معایب آیلتس کامپیوتری، ساختار و نحوه آزمون، اعلام نتایج و چندین نکات دیگر می‌شود. اگر قصد شرکت در آیلتس را دارید و می‌خواهید با آیلتس کامپیوتری آشنا شوید، این نوشته را تا پایان بخوانید.

معرفی آزمون آیلتس کامپیوتری

پیش از معرفی آیلتس کامپیوتری، بهتر است به معرفی جزئی آزمون آیلتس بپردازیم:

آزمون آیلتس شناخته‌شده‌ترین آزمون زبان انگلیسی در دنیا است. آزمون آیلتس برای ارزیابی توانایی صحبت‌کردن، نوشتن، خواندن و درک شفاهی زبان انگلیسی افراد طراحی شده است. نتایج آیلتس برای اهداف کاری، تحصیلی و نیز مهاجرتی به کار می‌روند. تقریباً بیش از 3 میلیون نفر سالانه در این آزمون شرکت میکنند. اکثر داوطلبان، دانشجویانی هستند که مایل به ادامه تحصیل در خارج از کشور هستند و نیز افرادی که به دنبال شروع یک حرفه بین المللی هستند. دو نوع اصلی آیلتس وجود دارد: آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال. دسته اول بیشتر برای اهداف تحصیلی و دسته دوم بیشتر برای اهداف کاری و مهاجرتی به کار میرود. اینکه کدام نوع از آزمون آیلتس برای شما مناسب است ، به الزامات سازمان مربوطه بستگی دارد.

در دسامبر 2017 برای اولین بار آیلتس کامپیوتر در استرالیا برگزار شد و از همان زمان در سایر نقاط جهان شروع به توسعه کرد. آیلتس کامپیوتری همان آزمون آیلتس کاغذی است، با این تفاوت که تمامی فرآیند آزمون در کامپیوتر اجرا می‌شود. آیلتس کامپیوتری جایگزین آیلتس کاغذی نیست بلکه روشی مدرن با استفاده از فناوری است. در نتیجه افراد می‌توانند همچنان انتخاب کنند که در آیلتس کامپیوتری شرکت کنند و یا در آیلتس کاغذی. در زمان امتحان شما در مرکز آزمون، کامپیوتر و هدفون در اختیار شما قرار می گیرد.

آزمون آیلتس کامپیوتری

آزمون کامپیوتری آیلتس چگونه است؟

چه در آیلتس کامپیوتری شرکت کنید و یا چه در آیلتس کاغذی، باید در یک مرکز آزمون حاضر شوید؛ این مورد یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید در مورد آزمون کامپیوتری آیلتس بدانید. شما برای شرکت در آزمون آیلتس کامپیوتری مانند نسخه کاغذی آیلتس باید در صدد تقویت هر چهار مهارت زبان انگلیسی بربیایید. در روز اصلی آزمون شما از طریق صفحه‌نمایش، صفحه‌کلید و هدفون در مرکز آزمون به تکمیل سه بخش شنیدن (Listening)، خواندن (Reading) و نوشتن (Writing) می‌پردازید. بخش اسپیکینگ آیلتس کامپیوتری همچنان به‌صورت مصاحبه و در حضور یک ممتحن اجرا می‌شود. روز آزمون اسپیکینگ ممکن است با روز آزمون سایر مهارت‌ها متفاوت باشد.

مزایا آزمون کامپیوتری آیلتس

مهم‌ترین مزایا آزمون کامپیوتری آیلتس به شرح زیر است:

  • اعلام سریع‌تر نتایج: یکی از مهم‌ترین مزایای آیلتس کامپیوتری این است که نتیجه آزمون شما در مدت‌زمان کمی به دستتان می‌رسد. نتایج آزمون شما ظرف مدت 5 الی 7 روز اعلام می‌شود. اما نتایج آیلتس کاغذی معمولاً پس از گذشت 13 روز اعلام می‌گردد.
  • تاریخ‌های بیشتر، برای شرکت در آزمون آیلتس کامپیوتری: این امتحان معمولاً چندین بار در هفته برگزار می‌شود. ازآنجایی‌که آیلتس کاغذی 48 بار در سال برگزار می‌شود، با شرکت در آزمون کامپیوتری آیلتس لازم نیست مدت‌زمان زیادی تا برگزاری آزمون بعدی منتظر بمانید.
  • در ساعت دلخواه آزمون دهید: در بیشتر مراکز، آزمون کامپیوتری آیلتس در چند نوبت از روز برگزار می‌شود. در نتیجه برای افرادی که تمایلی برای شرکت در آزمون در تایم صبح ندارند و یا اینکه در ظهر و عصر بازدهی بهتری دارند، می‌تواند این آزمون انتخاب خوبی باشد.
  • نمایش تعداد کلمات رایتینگ آیلتس: در بخش رایتینگ آیلتس، شما باید به دو وظیفه پاسخ دهید، به‌عبارت‌دیگر دو متن با الزام حداقل تعداد کلمات بنویسید. هنگامی که در حال پاسخ به وظیفه‌های بخش رایتینگ هستید، تعداد کلمات در همان لحظه نمایش داده می‌شود. اما در آیلتس کاغذی باید تعداد کلمات را خودتان بشمارید که بخشی از زمانتان را می‌گیرد.
  • امکان برگزاری بخش اسپیکینگ در همان روز: در بیشتر مواقع آزمون اسپیکینگ آیلتس کامپیوتری در روزی مشترک با سایر بخش‌ها برگزار می‌شود.
  • خلوت بودن مراکز امتحانی: در آزمون کامپیوتری آیلتس، مراکز آزمون خلوت‌تر از محل برگزاری آزمون کاغذی آیلتس هستند. زیرا در محل برگزاری آیلتس کامپیوتری تعداد محدودی از امکانات اولیه مانند رایانه و هدفون وجود دارد. خلوت بودن محیط آزمون باعث افزایش تمرکز داوطلبان می‌شود.
  • تغییر اندازه و برجسته‌سازی متن: در طول آزمون کامپیوتری آیلتس شما توانایی تغییر اندازه خط نوشتاری در صفحه‌نمایش را دارید. می‌توانید اندازه فونت را بزرگ‌تر و یا کوچک‌تر کنید. گفتنی است که شما می‌توانید نوشته‌ها را هایلایت یا برجسته کنید.
  • کپی و برش متن: در آزمون مبتنی بر کامپیوتر امکان کپی و برش بخش‌هایی از متن وجود دارد.
مزایای آزمون کامپیوتری آیلتس

معایب آزمون کامپیوتری آیلتس

قطعاً در آزمون کامپیوتری نیز معایبی وجود دارد. بخشی از این موارد را به شرح زیر است:

  • مهارت در تایپ‌کردن با صفحه‌کلید: باوجوداینکه آزمون کامپیوتری آیلتس به‌گونه‌ای طراحی شده است که همه افراد با حداقل توانایی در تایپ‌کردن می‌توانند در آن شرکت کنند. بهتر است بتوانید سریع تایپ کنید؛ زیرا سرعت بسیار کم در تایپ می‌تواند بخشی از زمان آزمون را هدر دهد. همچنین شما در زمان آزمون می‌توانید از کاغذ و خودکار برای یادداشت‌برداری استفاده کنید. اما در نهایت شما موظفید پاسخ‌هایتان را در کامپیوتر تایپ کنید. پس شما باید بتوانید به طور هم‌زمان بشنوید و تایپ کنید. از کاغذ و خودکار برای یادداشت‌برداری اعداد در بخش لیسنینگ می‌توانید استفاده کنید؛ زیرا بسیاری از افراد در نوشتن اعداد تا تایپ‌کردن آن بهتر عمل می‌کنند.

  • قفل نمایشگرها در پایان آزمون: باید بدانید که در هر بخش آزمون، نمایشگری زمان باقی‌مانده را نمایش می‌دهد و ازآنجایی‌که شما به زمانی برای انتقال جواب‌ها به پاسخ برگ ندارید. در پایان آزمون صفحه‌نمایش قفل می‌شود در نتیجه شما هیچ تغییر نهایی را نمی‌توانید ایجاد کنید.
  • نمایش دقیقه‌ها: در طول آزمون کامپیوتری آیلتس زمان‌سنج فقط دقیقه‌ها را نمایش می‌دهند و نه ثانیه‌ها را. در نتیجه شما در دقیقه پایانی آزمون، نمی‌دانید چه موقع صفحه‌نمایش قفل می‌شود.
آزمون آیلتس کامپیوتری
تکنیک های لیسنینگ آزمون کامپیوتری آیلتس

ویژگی‌های بخش لیسنینگ (Listening) آزمون کامپیوتری آیلتس

در آزمون لیسنینگ کامپیوتری آیلتس می‌توانید بخش‌هایی از متن را هایلایت کنید و همچنین با زدن کلید TAB در صفحه‌کلید از یک بخش به بخش دیگر حرکت کنید. مدت‌زمان 2 دقیقه در پایان بخش لیسنینگ برای بررسی جواب‌ها در نظر گرفته شده است.

ویژگی‌های بخش ریدینگ (Reading) آزمون کامپیوتری آیلتس

امکان تغییر اندازه فونت، کپی و پیست کردن متن برای شما وجود دارد. همچنین شما می‌توانید بخش‌هایی از متن را هایلایت کنید که می‌تواند برایتان بسیار مفید باشد. همچنین در این بخش امکان کشیدن و رهاکردن (Drag & Drop) متن نیز وجود دارد. برای این کار کافی است بخشی از متن را انتخاب کنید و با نگه‌داشتن کلید چپ موس آن قسمت را جابه‌جا کنید و در بخشی که می‌خواهید رها کنید.

تکنیک های ریدینگ آزمون کامپیوتری آیلتس
بخش رایتینگ آزمون آیلتس کامپیوتری

ویژگی‌های بخش رایتینگ (Writing) آزمون کامپیوتری آیلتس

در بخش نوشتاری کامپیوتری آیلتس، شما نیازی به شمارش کلمات ندارید، زیرا در صفحه‌نمایش، تعداد کلمات به شما نشان داده خواهد شد. همچنین امکان کپی و برش بخشی از متن نیز وجود دارد. به دلیل تفاوت در سرعت تایپ‌کردن با نوشتن به‌وسیله مداد، زمان‌بندی در این بخش بسیار اهمیت دارد. همچنین دیگر در این بخش نگران خوانایی، خوش‌خطی و نیز کم‌رنگی و یا پررنگی متن نخواهید بود.

مقایسه آزمون کامپیوتری آیلتس با آزمون کاغذی آیلتس

هیچ تفاوتی در محتوا و ساختار بخش‌های آزمون کامپیوتری و کاغذی آیلتس وجود ندارد. بلکه به‌جای نوشتن پاسخ‌هایتان، باید آن‌ها را تایپ کنید. پس سطح دشواری دو آزمون کاغذی و کامپیوتری کاملاً یکسان است. علاوه بر این موارد نه‌تنها نمره‌دهی تمام بخش‌ها در دو آزمون کاملاً یکسان است، هیچ یک از آزمون‌ها از آزمون دیگر آسان‌تر نیست. البته برخی از داوطلبان یک آزمون را بر دیگر برتر می‌دانند و دلیل این کار نحوة اجرای آن است. دسته‌ای شیوه سنتی امتحان کاغذی را ترجیح می‌دهند و دستة دیگر استفاده از تکنولوژی را ملموس‌تر می‌دانند. از دیگر شباهت‌های این دو روش آزمون تعداد یکسان سوالات، اعتبار یکسان کارنامه‌ها و نیز مدت‌زمان ۲ساله اعتبار نتایج است.

با شرکت در آزمون کامپیوتری آیلتس برای شما یک نام کاربری و رمز عبور تعریف می‌شود که به هنگام آغاز آزمون باید از این اطلاعات استفاده کنید، بدیهی است که این بخش در آزمون کاغذی آیلتس وجود ندارد.

در آزمون کاغذی آیلتس، سوالات امتحان و کاغذ پاسخ‌نامه در اختیارتان قرار می‌گیرد که در مدت‌زمان مشخص باید پاسخ‌هایتان را به پاسخ‌نامه وارد کنید. درحالی‌که در آزمون کامپیوتری آیلتس شما باید پاسخ‌هایتان را تایپ و یا انتخاب کنید. همچنین در بخش لیسنینگ آیلتس کاغذی برای انتقال پاسخ‌ها به پاسخ برگ یک‌زمان 10 دقیقه ای در نظر گرفته شده است. درصورتی‌که این زمان در آیلتس کامپیوتری وجود ندارد و شما فقط 2 دقیقه برای بررسی پاسخ‌هایتان در بخش لیسنینگ فرصت دارید.

در کدام آزمون شرکت کنم؟ آیلتس کامپیوتری یا آیلتس کاغذی؟ آزمون کامپیوتری آیلتس یا آزمون کاغذی آیلتس

ثبت‌نام آزمون آیلتس کامپیوتری

آزمون آیلتس در ایران زیر نظر سازمان سنجش و آموزش کشور برگزار می‌شود در نتیجه ثبت‌نام اولیه شما در سایت این سازمان انجام می‌شود. سپس باید ثبت‌نام خود را در سایت رسمی آیلتس تکمیل کنید و در نهایت اطلاعات خود را به مرکز آزمون منتخبتان ارجاع دهید. در ادامه ثبت‌نام آزمون کامپیوتری آیلتس را به‌صورت مرحله‌به‌مرحله به شما آموزش می‌دهیم:

ثبت‌نام آزمون کامپیوتری آیلتس در سایت آموزش‌وپرورش (آموزش تصویری)

ابتدا به سایت آموزش‌وپرورش به این آدرس وارد شوید:

اطلاعات فردی خود را در سایت به ترتیب زیر وارد کنید:

  • نام متقاضی
  • نام خانوادگی
  • کد ملی
  • شماره پاسپورت
  • تاریخ تولد (سال/ روز/ماه)
  • شماره‌تلفن همراه
  • کد امنیتی را وارد کنید.
نحوه ثبت نام در سایت سنجش در آزمون آیلتس

در صورت صحیح بودن اطلاعات به طور خودکار به سایت رسمی آیلتس به این آدرس منتقل می شوید.

ثبت‌نام آزمون کامپیوتری آیلتس در سایت IDP (آموزش تصویری)

  • با زدن کلید سبزرنگ (Get Started) ثبت‌نام شما شروع می‌شود.

نحوه ثبت نام در آزمون آیلتس کامپیوتری
  • نوع آزمون خود را مشخص کنید: آزمون آیلتس جنرال، آزمون آیلتس آکادمیک
نحوه ثبت نام در آزمون آیلتس کامپیوتری
  • در  این صفحه مانند تصویر آزمون آیلتس مبتنی بر کامپیوتر را انتخاب کنید.
نحوه ثبت نام در آزمون کامپیوتری آیلتس
  • در صورت نیاز یا عدم نیاز به تجهیزات اضافی برای آزمون به ترتیب بله و یا خیر را انتخاب کنید.
نحوه ثبت نام در سایت جدید آیلتس
  • شهر محل برگزاری آزمون را انتخاب کنید (مثلاً:Tehran )
  • بازه زمانی یا روز منتخب خود را برای آزمون انتخاب کنید.
  • لیستی از آزمون‌های در دسترس را بر اساس انتخاب‌هایتان مشاهده می‌کنید؛ یکی را انتخاب کنید.
  • زمان و روز آزمون اسپیکینگ را مشاهده می‌کنید.
  • جزئیات را یک‌بار دیگر مرور کنید.

  • در صورت صحیح بودن اطلاعات به اکانت Idp بود لاگ این کنید و یا اینکه اکانت جدید بسازید.
  • در پایان با پرداخت هزینه جزئیات را در ایمیل خود پیگیری کنید.

و در پایان در سایت مرکز آزمون خود نیز ثبت‌نام کنید.

چگونه در سایت جدید آیلتس ثبت نام کنم؟

هزینه آزمون کامپیوتری آیلتس چقدر است؟

هزینه آزمون کامپیوتری آیلتس در کشورهای مختلف متفاوت است و این هزینه تقریباً هر سال تغییر می‌کند. شما برای آگاهی از هزینه ثبت‌نام در آزمون کامپیوتری باید از مرکز آزمون خود استعلام بگیرید. در حال حاضر در زمستان 1402 هزینه آزمون آیلتس کامپیوتری در حدود 8.5 میلیون تومان در ایران است.

سوالات آزمون آیلتس کامپیوتری چگونه است؟

بعضی از متقاضیان این نوع آزمون در ایران بر این باورند که تمام سوالات این آزمون چهارگزینه‌ای است. درصورتی‌که کاملاً این موضوع اشتباه است. این آزمون کاملاً مشابه نسخه کاغذی آن است و فقط بر بستر رایانه اجرا می‌شود در نتیجه انواع مختلفی از سوالات مانند سوالات چندگزینه‌ای، کامل‌کردن جملات، تکمیل شکل، جدول و نمودار، مرتب‌کردن عناوین، پاراگراف‌ها و جملات و… در آزمون وجود دارد.

چگونه برای آزمون کامپیوتری آیلتس آماده شویم؟

پیش از انتخاب این شیوه از آزمون آیلتس، معایب و مزایای آن را در نظر بگیرید و بررسی کنید که شرکت در آزمون کاغذی آیلتس برایتان مناسب است یا آزمون کامپیوتری آیلتس. اگر تصمیم گرفتید که در آزمون مبتنی بر کامپیوتر شرکت کنید بهتر است بدانید که علاوه بر یادگیری زبان انگلیسی و نیز تقویت استراتژی‌های هر چهار مهارت زبانی، بهتر است کار با کامپیوتر را تمرین کنید:

  • سعی کنید کلمات و جملات مختلف را با صفحه‌کلید کامپیوتر تایپ کنید تا سرعتتان در تایپ‌کردن افزایش یابد.
  • ترفندهای آیلتس کامپیوتری را یاد بگیرید و تمرین کنید. نحوه کپی و کات کردن را یاد بگیرید. با کلیدهای میان‌بر مانند TAB آشنا شوید. برای جابه‌جایی پاسخ‌ها به فضای خالی از کشیدن و رهاکردن (Drag & Drop) به‌وسیله موس استفاده کنید و در نهایت کلمات کلیدی را در متن هایلایت کنید.
  • در کلاس های آمادگی آیلتس شرکت کنید. موسسه تخصصی زبان کوییک دوره های آمادگی آزمون آیلتس را به صورتی حضوری و نیز به صورت آنلاین برگزار میکند. برای کسب اطلاعات بیشتر، به ما پیام دهید یا با ما تماس بگیرید.
  • در آزمون‌های تمرینی آیلتس شرکت کنید: شما پیش از آزمون خود باید در آزمون‌های تمرینی یا ماک آیلتس شرکت کنید. اگر می‌خواهید در آزمون کامپیوتری شرکت کنید بهتر است نمونه‌های کامپیوتری را تمرین کنید. برای این کار کافی است به‌صورت رایگان از آزمون‌های موجود در اینترنت استفاده کنید. مثلاً سایت IDP که یکی از برگزارکنندگان آیلتس در دنیا است نمونه‌های رایگان بسیاری را در اختیار کاربران قرار داده است. همچنین شما می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای بسیار کمتر از هزینه آزمون آیلتس در آزمون‌های ماک آیلتس مؤسسات مختلف شرکت کنید.

سوال های پرتکرار در مورد آزمون کامپیوتری آیلتس

آیا ارزش مدرک کامپیوتری آیلتس با مدرک کاغذی آیلتس یکسان است؟

بله کاملاً یکسان است.

آیا در کارنامه نوع آزمون (کامپیوتری یا کاغذی) درج می‌شود؟

خیر، در کارنامه نوع آزمونی که در آن شرکت کرده‌اید، درج نخواهد شد.

آزمون آیلتس کامپیوتری چه موقع برگزار می‌شود؟

آزمون کامپیوتری آیلتس در روزهای بیشتری نسبت به آزمون کاغذی آیلتس برگزار می‌شود و همچنین این آزمون در سه زمان (صبح، ظهر، عصر) متفاوت در طول یک روز اجرا می‌شود.

آیا آزمون کامپیوتری آیلتس جایگزین نسخه کاغذی آن است؟

خیر، با وجود یکسان بودن محتوای هر دو آزمون، هیچ یک جایگزین دیگر نیست.

آیا می‌توانم در طول آزمون کامپیوتری آیلتس یادداشت‌برداری کنم؟

بله در طول آزمون آیلتس مبتنی بر کامپیوتر، امکان یادداشت‌برداری بر روی کاغذ وجود دارد.

در روز امتحان آیلتس کامپیوتری چه چیزی باید بیاورم؟

شما باید همان پاسپورت یا کارت ملی را که برای رزرو آزمون آیلتس استفاده کرده‌اید همراه داشته باشید. مرکز آزمون مداد و کاغذ را در اختیار شما قرار می‌دهد.

آیلتس مبتنی بر کامپیوتر چه تفاوتی با آیلتس مبتنی بر کاغذ دارد؟

ترتیب آزمون آیلتس کامپیوتری با آزمون کاغذی متفاوت است. در آزمون آیلتس کامپیوتری ابتدا لیسنینگ سپس ریدینگ و در نهایت رایتینگ است و به‌جای نوشتن پاسخ‌ها در برگه کاغذ، آن‌ها را در کامپیوتر وارد می‌کنید.

مطالب مرتبط

این نوشته چقدر مفید بود؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 9 میانگین: 4.1]

3 نظر یا سوال
Inline Feedbacks
View all comments
لیلا

آیا در حال حاضر در ایران آزمون آیلتس کامپیوتری برگزار میشه؟

موسسه تخصصي زبان كوييك
مدیر
پاسخ به  لیلا

سلام
بله آزمون آیلتس کامپیوتری در ایران برگزار می شود.

نیما

سلام وقتتون بخیر ایا این حقیقته که اخرین مهلت ثبت نام ازمون ایلتس کامپیوتری ۲۸ اسفنده و هنوز جریان سال اینده معلوم نیست

موسسه تخصصی زبان کوییک - آموزش تضمینی زبان از مبتدی تا پیشرفته