آموزش گرامر Shall در زبان انگلیسی

کلمه Shall در زبان انگلیسی از جمله افعال وجهی (Modal Verbs) است. اگرچه این فعل در زبان انگلیسی مدرن امروزی نسبت به گذشته کاربرد کمتری دارد، اما همچنان در شرایط خاصی استفاده می‌شود که یادگیری آنها خارج از لطف نیست. از قضا کمرنگ شدن حضور این کلمه در مکالمات امروزی به زبان انگلیسی باعث شده که بسیاری از علاقه‌مندان به این زبان از نحوه درست استفاده از آن آگاه نباشند. در این مقاله با ما همراه باشید تا به آموزش گرامر Shall و موارد استفاده از آن در انگلیسی بپردازیم.

معنا و مفهوم Shall در زبان انگلیسی

پیش از پرداختن به معنا و نحوه استفاده از کلمه Shall، بهتر است ابتدا کمی مفهوم «افعال وجهی» یا Modal Verbs را توضیح دهیم. افعال وجهی از جمله افعال کمکی در زبان انگلیسی هستند که اطلاعات و جزئیات بیشتری به افعال اصلی جمله استفاده می‌کنند. افعال وجهی متعددی در انگلیسی وجود دارد که هر یک جنبه‌های منحصربه‌فردی به فعل اصلی می‌افزایند؛ برای مثال توانایی (Can, Could)، احتمال (May، Might)، قطعیت (Must) و… . افعال وجهی زمان منحصربه‌فرد خودشان را دارند. البته این بدین معنا نیست که زمان فعل کمکی باید حتما با زمان جمله یکی باشد و برای مثال می‌توان یک فعل کمکی گذشته را در جمله‌ای با زمان حال استفاده کرد. با این حال، معنایی که افعال کمکی زمان‌های مختلف دارند دارای تفاوت‌هایی است که منظور جمله را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

کلمه Shall نیز در دسته‌ی افعال وجهی قرار می‌گیرد. فرم زمان گذشته این فعل را بیشتر شنیده‌ایم: Should. احتمالا می‌دانید که فعل کمکی Should معنای لزوم یا اجبار را به فعل اصلی اضافه می‌کند. هر دوی این کلمات حول محور مفهوم «لزوم» می‌چرخند، اما هر یک تفاوت‌هایی دارند که کاربردشان را به موقعیت‌های متفاوت محدود می‌کند.

کلمه Shall نیز در دسته‌ی افعال وجهی قرار می‌گیرد. فرم زمان گذشته این فعل را بیشتر شنیده‌ایم: Should. احتمالا می‌دانید که فعل کمکی Should معنای لزوم یا اجبار را به فعل اصلی اضافه می‌کند. هر دوی این کلمات حول محور مفهوم «لزوم» می‌چرخند، اما هر یک تفاوت‌هایی دارند که کاربردشان را به موقعیت‌های متفاوت محدود می‌کند.

معنا و مفهوم Shall در زبان انگلیسی

 تفاوت Shall با Should در انگلیسی

Shall/Shouldمثال
فعل وجهی Shall بیشتر در گفتار رسمی کاربرد دارد و در صورت استفاده برای توصیف یک اتفاق در آینده، قطعیت رخداد آن اتفاق را می‌رساند.He shall become the next ruler of this kingdom
(او حاکم بعدی این قلمرو خواهد بود)
این فعل همچنین برای ابراز تعهد و وعده، ناگزیری و اطمینان استفاده می‌شود. I shall never forget who I really am
(من هرگز فراموش نخواهم کرد که هستم!)
I’m afraid they shall proceed to sue our company
(متاسفانه آنها از شرکت ما شکایت خواهند کرد)

If we open a quarrel between past and present, we shall find that we have lost the future
«اگر میان گذشته و آینده نزاع ایجاد کنیم، درخواهیم یافت که آینده را باخته‌ایم» – وینستون چرچیل

یکی دیگر از کاربردهای Shall برای پیشنهاد و توصیه کردن است?Shall we join the group
(آیا به گروه بپیوندیم؟)
Shall I make some coffee
(کمی قهوه درست کنم؟)
از آن سو فعل Should در تمامی گفتارها کاربرد دارد، اما این فعل بیشتر برای ابراز مفهوم مسئولیت و لزوم استفاده می‌شود.You should practice for your test
(تو باید برای امتحانت درس بخوانی)
I should have never told you that
(هرگز نباید آن را به تو می‌گفتم)

امروزه Should تا حد زیادی جایگزین Shall برای انتقال مفهوم پیشنهاد و توصیه شده و می‌توان هر دو را برای این کاربرد استفاده کرد.

?Shall we go home

?Should we go home

آموزش گرامر Shall در زبان انگلیسی

فعل وجهی Will همچنین در انگلیسی مدرن جایگزین بسیاری از کاربردهای Shall برای توصیف وقایع آینده شده، به طوری که Shall امروزه بیشتر برای توصیه و پیشنهاد اول شخص استفاده می‌شود:

.She shall be our next queen

.She will be our next queen

گرامر Shall در زبان انگلیسی

Shall یک فعل وجهی است و از تمام قواعد این دستور پیروی می‌کند. این یعنی:

  • Shall را نمی‌توان به هیچ فرم دیگری در جمله تغییر داد. این یعنی برخلاف افعال عادی، این فعل هرگز -s، -ed، -ing در انتهای خود نمی‌گیرد:

.He shalls drive home

.He shall drive home

  • Shall را نمی‌توان به تنهایی به‌عنوان فعل اصلی جمله استفاده کرد. این فعل کمکی است و باید همراه با یک فعل اصلی مجزا استفاده شود:

?Shall I do this tomorrow

.I shall take care of the matter

  • برای استفاده از Shall به‌صورت منفی، کافی است از حرف Not پس از آن استفاده کنیم. ترکیب این دو را می‌توان به‌صورت اختصاری Shan’t هم نوشت:

.I shall not be concerned about that

.He shan’t know what really happened

  • فعل اصلیِ پس از Shall باید حالت مصدر بدون To داشته باشد:

.She shall meets us here

.She shall meet us here

  • برای ساختن جمله سوالی بله یا خیر با این فعل، باید Shall را در ابتدای جمله قرار دهیم. برای سوالات Wh-، ابتدا حرف سوالی (What, Where, When,…) را آورده و پس از آن از Shall استفاده می‌کنیم. توجه کنید که فعل اصلی در هر دو حالت باید همچنان حالت مصدر بدون To داشته باشد:

.I shall be there today

?Shall I be there today

?What shall I help you with

گرامر Shall در پرسش‌های تاییدی (Tag Questions)

پرسش‌های تاییدی، سوالات کوتاهی در انتهای جمله خبری برای هم‌سو کردن نظر مخاطب یا کسب اطلاعات بیشتری از او در رابطه با موضوع هستند. فعل Shall را می‌توان در انتهای جمله‌های خبری دارای ساختار Let’s استفاده کرد. برای این منظور، کافیست از عبارت «?Shall we» به‌عنوان پرسش تاییدی استفاده کنیم. این عبارت در انتهای جمله معنای «قبول است؟» یا «باشد؟» می‌دهد:

?Let’s go to your house, shall we

(بیا به خانه‌ی تو برویم، قبول است؟)

?Let’s not make a big deal out of this, shall we

(بیا این مسئله را بی‌دلیل بزرگ نکنیم، باشد؟)

نتیجه‌گیری

فعل وجهی Shall این روزها کاربرد بسیار کمتری نسبت به گذشته در زبان انگلیسی دارد و اغلب کاربردهای آن توسط فعل‌های Should و Will پوشش داده می‌شوند. با این وجود این فعل خصوصا در گفتار رسمی انگلیسی و همچنین در گویش بریتانیایی همچنان کاربرد دارد. در این مقاله تلاش کردیم به صورت مختصر گرامر، معنا و کاربردهای Shall در انگلیسی را برای شما توضیح دهیم. یادگیری این فعل به تقویت و بالا بردن کیفیت محاوره و نوشتار شما در انگلیسی کمک خواهد کرد.

سوال های متداول در زمینه فعل Shall

آیا Shall همچنان در انگلیسی مدرن مورد استفاده قرار می گیرد؟

به طور کلی، در زبان انگلیسی مدرن استفاده از shall کاهش یافته است و بیشتر در موقعیت‌های رسمی یا حقوقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به جای shall، اکثر افراد از will برای نشان دادن آینده و اعلام تعهد استفاده می‌کنند.

چه تفاوتی بین shall و will وجود دارد؟

در گذشته، تفاوتی معنایی بین shall و will وجود داشته است؛ اما در زمان‌های مدرن، این تفاوت به حداقل رسیده است و بیشتر به ترجیح شخصی و میزان رسمی بودن استفاده‌کننده وابسته است. هر دو کلمه به طور کلی برای نشان دادن آینده و تعهد‌ها به کار می‌روند.

آیا در زبان انگلیسی آمریکایی و بریتانیایی تفاوتی در استفاده از shall وجود دارد؟

در زبان انگلیسی بریتانیایی، shall به عنوان نشانه‌ای از تعهد یا پیشنهاد در گذشته و آینده بیشتر استفاده می‌شد. در زبان انگلیسی آمریکایی نیز مشابه استفاده از Shall در حال حاضر در موارد محدودی به کار می‌رود و بیشتر از will استفاده می‌شود.

مطالب مرتبط

این نوشته چقدر مفید بود؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 5]

1 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
محمد رفیع

بسیار خوب آپشن اس

موسسه تخصصی زبان کوییک - آموزش تضمینی زبان از مبتدی تا پیشرفته