انواع آزمون‌های آیلتس

آزمون آیلتس(IELTS) یک آزمون بین‌المللی زبان انگلیسی است که برای کمک به تحصیل، کار یا مهاجرت به کشوری  که زبان انگلیسی، ‌زبان مادری آن است، طراحی شده است. اگر برنامه‌ای برای مهاجرت، تحصیل و کار در یک کشور انگلیسی‌زبان دارید، اولین قدم انتخاب یکی از انواع آزمون آیلتس است که در ادامه به معرفی انواع آزمون های آیلتس و مقایسة آن‌ها می‌پردازیم.

دسته‌بندی انواع آزمون‌های آیلتس

آزمون آیلتس به چهار دسته­ی اصلی تقسیم می­شود که به ترتیب زیر می­باشد:

  • آزمون آیلتس آکادمیک IELTS Academic
  • آزمون آیلتس عمومی یا جنرال IELTS General Training
  • آزمون آیلتس ویزا و مهاجرت بریتانیا IELTS for UKVI
  • آزمون آیلتس لایف اسکیلز IELTS Life Skills

انواع گوناگون آزمون آیلتس

آزمون آیلتس آکادمیک

آزمون آیلتس آکادمیک  یکی از شناخته‌شده‌ترین انواع آزمون‌های آیلتس است که برای سنجش مهارت زبان انگلیسی شما و ارزیابی مناسب‌بودن سطح آن برای یک محیط دانشگاهی طراحی شده است. این آزمون جنبه‌های زبان آکادمیک را منعکس می‌کند و ارزیابی می‌کند که آیا شما آماده­ی شروع آموزش یا تحصیل به زبان انگلیسی هستید یا خیر.

 آیلتس آکادمیک بهترین انتخاب برای موارد زیر است:

  • تحصیل در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد در هر نقطه از جهان
  • گرفتن ویزای دانشجویی در کشور انگلستان، چنانچه این آزمون مورد تأیید آن دانشگاه باشد.
  • برای کارکردن در یک سازمان حرفه‌ای در کشورهای انگلیسی‌زبان
انواع آزمون‌های آیلتس

آزمون آیلتس جنرال یا عمومی

یکی دیگر از انواع شناخته‌شده‌ی آزمون آیلتس، آزمون آیلتس جنرال یا عمومی است که دانش زبانی شما را در سطح روزمره در موقعیت‌های کاری و اجتماعی می­سنجد. اگر تمایل به انجام هریک از موارد زیر را دارید، آزمون آیلتس جنرال بهترین انتخاب  برای شماست:

  • آموزش یا تحصیل در سطوح پایین‌تر مانند مدرسه یا کالج
  • مهاجرت به یک کشور انگلیسی‌زبان
  • پیداکردن شغلی بهتر در کشور خود
  • مهاجرت کاری به یک کشور انگلیسی‌زبان یا گذراندن دوره‌های مربوطه
انواع آزمون‌های آیلتس

بخش‌های مشترک در آزمون‌های آیلتس جنرال و آکادمیک

مدت‌زمان برگزاری آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک کاملاً یکسان است و در حدود 2 ساعت و 45 دقیقه است. بخش‌های لیسنینگ، ریدینگ و رایتینگ تمام آزمون‌های آیلتس در یک روز و بدون وقفه میان آن‌ها اجرا می‌شوند. بااین‌حال، آزمون اسپیکینگ ممکن است تا یک هفته قبل یا بعد از آزمون‌های دیگر برنامه‌ریزی شود.

بخش لیسنینگ آزمون‌های آیلتس

هدف از این بخش در آزمون آیلتس، سنجش توانایی شنیداری شماست و در حدود 40 دقیقه طول خواهد کشید. پیش از شروع هر قسمت از آزمون لیسنینگ آیلتس، وقت خواهید داشت تا سؤالات را بخوانید. سؤال‌هایی که شما باید جواب بدهید، می‌تواند به شکل چندگزینه‌ای، تطابقی، انتخاب بخش‌هایی از شکل و نمودار و تکمیل جملات باشد. در بخش لیسنینگ آزمون‌های آیلتس شما به چهار فایل صوتی با لهجه‌های متفاوت و از پیش ضبط شده گوش می‌دهید و بر اساس هر آنچه می‌شنوید و درک می‌کنید به سؤالات پاسخ می‌دهید:

  1. صوت اول: مکالمه‌ای روزانه میان دو نفر با موضوعات اجتماعی
  2. صوت دوم: مونولوگ در مورد یک موضوع اجتماعی
  3. صوت سوم: مکالمه میان حداکثر چهار نفر در یک محیط آموزشی یا موضوع علمی
  4. صوت چهارم: مونولوگ در مورد یک موضوع آکادمی

     پس از پایان هر قسمت از آزمون لیسنینگ، زمانی کوتاه برای بررسی پاسخ‌های خود خواهید داشت. اگر در آزمون کامپیوتری آیلتس شرکت کرده باشید. مدت‌زمان برگزاری این آزمون در حدود 8 دقیقه کوتاه‌تر است؛ زیرا شما نیازی به زمان 10 دقیقه­ی پایانی برای انتقال جواب‌های خود به پاسخ‌نامه نخواهید داشت.

بخش اسپیکینگ آزمون‌های آیلتس

این بخش توانایی شما در استفاده از انگلیسی گفتاری را ارزیابی می‌کند و مدت‌زمان برگزاری آن در حدود 10 تا 14 دقیقه است.

برای این بخش شما در حضور یک ممتحن قرار می‌گیرید و به سؤالات گوش می‌دهید و به طور شفاهی به آن‌ها پاسخ می‌دهید.

معمولاً این بخش از قسمت‌های زیر تشکیل شده است:

  1. قسمت 1: ممتحن از شما سؤالات کلی در مورد خودتان و از موضوعات آشنا مانند خانه، خانواده، کار، مطالعات و علایق می‌پرسد. این قسمت بین چهارتا پنج دقیقه طول می‌کشد.
  2. قسمت 2: کارتی به شما داده می‌شود که از شما می‌خواهد در مورد یک موضوع خاص صحبت کنید. قبل از صحبت‌کردن تا یک یا دو دقیقه فرصت دارید تا آماده شوید. پس از آن ممتحن یک یا دو سؤال در مورد موضوع می‌پرسد.
  3. قسمت 3: از شما سؤالات بیشتری در مورد موضوع در قسمت 2 پرسیده می‌شود. این بخش از آزمون نیز بین چهارتا پنج دقیقه زمان می‌برد.

اگر در آزمون کامپیوتری آیلتس شرکت کنید، بخش اسپیکینگ با سایر بخش‌ها در یک روز برگزار خواهد شد. اما در صورت شرکت در آزمون کاغذی بخش اسپیکینگ ممکن است از یک هفته قبل تا یک هفته بعد برگزار شود. روز برگزاری این بخش به شما از قبل توسط مرکز آزمون اطلاع داده خواهد شد.

بخش‌های متفاوت در آزمون‌های آیلتس جنرال و آکادمیک

شما می‌توانید به هر دو شکل کامپیوتری یا کاغذی در هر دو نوع آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال شرکت کنید که انتخاب نوع آن به داوطلب بستگی دارد. فراموش نکنید که تمام آزمون‌های آیلتس در مرکز مورد تأیید برگزار می‌شوند. بااین‌حال فقط آزمون آیلتس آکادمیک است که این شانس را به شما می‌دهد که به‌صورت آنلاین در خانه در آن شرکت کنید.

بخش‌های ریدینگ و رایتینگ در آزمون‌های آیلتس به‌طورکلی یکسان هستند و فقط تفاوت‌هایی در طرح سؤالات و انتخاب متن‌ها وجود دارد.

بخش ریدینگ آزمون‌های آیلتس

این بخش از آزمون آیلتس به‌منظور سنجش طیف گسترده‌ای از مهارت‌های ریدینگ و درک مطلب زبان انگلیسی طراحی شده است.

مقایسه ی بخش ریدینگ آزمون‌های آیلتس جنرال و آکادمیک
بخش ریدینگ
آزمون آیلتس جنرالآزمون آیلتس آکادمیک
مدت‌زمان
60 دقیقه60 دقیقه
تعداد سؤالات
40 سؤال40 سؤال
تعداد متن
سه متنسه متن
تفاوت متن‌ها
دو یا سه متن کوتاه واقعی
دو متن کوتاه مرتبط با کار یا واقعیت
یک متن طولانی‌تر با موضوع عمومی
گزیده‌هایی از کتاب‌ها، مجلات، روزنامه‌ها، اطلاعیه‌ها، آگهی‌ها، کتاب‌های راهنما و دستورالعمل‌ها است.

متن‌های طولانی شامل نمودار و شکل و جدول
به شکل توصیفی و واقعی تا گفتمانی و تحلیلی را شامل می‌شود.
این متن‌ها از کتاب‌ها، مجلات و روزنامه‌ها گرفته شده است. این متن‌ها برای افرادی که وارد دوره‌های دانشگاهی می‌شوند مناسب هستند.

بخش رایتینگ آزمون‌های آیلتس

بخش رایتینگ آیلتس باهدف سنجش مهارت‌های نوشتاری شما طراحی شده است.

مقایسه ی بخش رایتینگ آزمون‌های آیلتس جنرال و آکادمیک
بخش رایتینگآیلتس جنرالآیلتس آکادمیک
مدت‌زمان60 دقیقه60 دقیقه
سبک نوشتارشخصی، نیمه‌رسمی یا رسمیرسمی
تعداد تسک 22
تسک یکنامه‌نگاری (حداقل 150 کلمه)

توصیف، توضیح یا خلاصه‌کردن متن، جدول یا نمودارها (حداقل 150 کلمه)
تسک دو

نوشتن انشا (حداقل 250 کلمه)نوشتن مقاله (حداقل 250 کلمه)
پاسخ به یک دیدگاه، استدلال یا مشکل

آزمون آیلتس ویزا و مهاجرت بریتانیا: IELTS for UKVI

اگر به دنبال کار یا تحصیل در انگلستان هستید،  ممکن است لازم باشد تا برای ویزای بریتانیا درخواست دهید و با شرکت در آزمون زبان انگلیسی مورد تأیید وزارت‌خانه، مانند آیلتس، نشان دهید که سطح موردنیاز زبان انگلیسی را دارید.

انواع آزمون آیلتس  UKVI چیست و کدام را باید انتخاب کنید؟

دو نوع آزمون آیلتس UKVI وجود دارد: آزمون آیلتس آکادمیک (UKVI Academic) و آزمون آیلتس جنرال (UKVI General Training).  چنانچه دانش­آموز هستید، از دانشگاه یا مدرسه­ی هدف خود بپرسید که چه نوع مدرک زبان انگلیسی را نیاز دارید. از طرف دیگر، اگر می‌خواهید کار کنید یا به انگلستان مهاجرت کنید، آزمون جنرال آیلتس ممکن است برای درخواست ویزای شما مناسب باشد.

تفاوت آزمون آیلتس UKVI با سایر آزمون‌های آیلتس چیست؟

به‌طورکلی تمامی آزمون‌ها از نظر قالب، محتوا، نمره و سطح سختی یکسان هستند. بااین‌حال، فرم گزارش از نتایج شما کمی متفاوت است تا نشان دهد شما آزمون را در یک مرکز آزمون رسمی آیلتس که برای UKVI تأیید شده توسط وزارت کشور انگلستان است، انجام داده‌اید.

آیلتس لایف اسکیلز: IELTS Life Skills

یکی از انواع آزمون‌های آیلتس، آیلتس لایف اسکیلز است که به شما این فرصت را می‌دهد تا سطح زبان خود را در موقعیت‌های روزمره بسنجید. این آزمون مورد تأیید وزارت کشور انگلستان است در نتیجه شما می‌توانید از نتیجه­ی معتبر این آزمون برای اهداف زیر در انگلستان استفاده کنید:

  • گرفتن ویزای خانوادگی
  • تمدید ویزای خانواده، همسر یا شریک زندگی
  • اجازه اقامت نامحدود یا تابعیت

انواع آزمون آیلتس لایف اسکیلز

 سه نوع آزمون آیلتس لایف اسکیلز بر اساس سطوح زبان A1، A2 و B1 وجود دارد. در طول آزمون آیلتس لایف اسکیلز فقط مهارت‌های مکالمه و شنیداری شما سنجیده می‌شود. مدت‌زمان آزمون‌های آیلتس لایف اسکیلز در سطحA در حدود 16 تا 18 دقیقه و در سطح B در حدود 22 دقیقه است. بدیهی است که آزمون آیلتس B1 دشوارتر از دو آزمون دیگر است.

نحوه ی برگزاری آزمون آیلتس لایف اسکیلز

بر خلاف بسیاری از آزمون‌ها، در طول فرایند برگزاری این آزمون مهارت زبانی دو متقاضی به طور هم‌زمان توسط یک شخص ممتحن مورد سنجش قرار می‌گیرند. در ابتدا مهارت اسپیکینگ دو شخص از طریق معرفی خود و سپس بر اساس مکالمه با یکدیگر سنجیده می­شود. در ادامه آزمون برای هر دو متقاضی فایل‌های صوتی پخش می‌شود و بر اساس تصاویر از آن‌ها سؤالاتی پرسیده می‌شود.

نتیجه ی آزمون آیلتس لایف اسکیلز

هیچ سیستم امتیازدهی برای این آزمون وجود ندارد و نتیجه این آزمون به دو شکل “قبول” و “مردود” به داوطلبان ابلاغ می­شود. در صورت ردشدن نمی‌توانید برای ویزا اقدام کنید.  نتیجه­ی آزمون معمولا 6 روز پس از آزمون اعلام می‌شود.

در کدام یک از انواع آزمون آیلتس باید شرکت کنم؟

آیلتس می‌تواند به شما کمک کند تا در انتخاب‌های مختلف زندگی، از بهبود مهارت‌های زبان انگلیسی تا مهاجرت از کشور برای تحصیل یا توسعه حرفه خود، پیشرفت کنید. انتخاب یکی از انواع آزمون‌های آیلتس وابسته به هدف شما از شرکت در این آزمون می‌باشد، پس در نتیجه ابتدا هدف خود را از شرکت در این آزمون تعیین کنید.

اگر برنامه‌ای برای درخواست ویزای بریتانیا برای تحصیل، کار یا زندگی در انگلستان دارید ممکن است نیاز باشد در آزمون آیلتس برای ویزا و مهاجرت به انگلستان (UKVI) شرکت کنید. یا اگر قصد گرفتن یا تمدید ویزای خود را دارید ممکن است نیاز باشد تا در IELTS Life Skills شرکت کنید. اگر قصد مهاجرت برای تحصیلات تکمیلی دارید قطعاً به گواهی آیلتس آکادمیک نیاز پیدا خواهید کرد و در صورت تمایل برای کار و یا مهاجرت شرکت در آزمون آیلتس جنرال کافی است. آشنایی با انواع آزمون آیلتس به شما در انتخاب نوع آن کمک خواهد کرد.

در کدام نوع از آزمون آیلتس باید شرکت کنم؟

سوال های متداول در زمینه انواع آزمون آیلتس

انواع آزمون‌های آیلتس کدام‌اند؟

• آزمون آیلتس آکادمیک IELTS Academic • آزمون آیلتس عمومی یا جنرال IELTS General Training • آزمون آیلتس IELTS for UKVI • آزمون آیلتس لایف اسکیلز IELTS Life Skills

در کدام یک از انواع آزمون آیلتس شرکت کنم؟

پیش از ثبت‌نام در هر کدام از انواع آزمون آیلتس، لطفاً بررسی کنید که مؤسسه یا سازمان هدف شما کدام فرمت‌های آزمون را می‌پذیرد.

در آزمون آیلتس جنرال شرکت کنم یا آیلتس آکادمیک؟

اگر می‌خواهید برای تحصیل به یک کشور انگلیسی‌زبان مهاجرت کنید، باید در آزمون آیلتس آکادمیک شرکت کنید و اگر برای کار یا مهاجرت برنامه دارید، آزمون آیلتس جنرال توصیه می‌شود.

آزمون آیلتس آکادمیک چیست؟

آزمون آیلتس آکادمیک یکی از شناخته‌شده‌ترین انواع آزمون‌های آیلتس است که برای سنجش مهارت زبان انگلیسی شما و ارزیابی مناسب‌بودن آن برای یک محیط دانشگاهی طراحی شده است.

آزمون آیلتس جنرال چیست؟

یکی دیگر از انواع شناخته‌شدة آزمون آیلتس، آزمون جنرال یا عمومی است که دانش زبانی شما را در سطح روزمره در موقعیت‌های کاری و اجتماعی می¬سنجد.

مطالب مرتبط

این نوشته چقدر مفید بود؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 3.4]

0 نظر یا سوال
Inline Feedbacks
View all comments
موسسه تخصصی زبان کوییک - آموزش تضمینی زبان از مبتدی تا پیشرفته