اعتراض به نمره تافل

تابه‌حال پیش‌آمده است که در یک آزمون یا تکلیف خود نمره‌ای را کسب کنید که کمتر از امتیازی باشد که شایسته عملکرد شماست؟ گاهی وقت‌ها این اتفاق در آزمون تافل (TOEFL) هم ممکن است رخ دهد. نحوه اعتراض به نمره تافل موضوعی است که بسیاری از افراد به دنبال آن هستند؛ در نتیجه اگر شما هم یکی از این افراد هستید، نگران نباشید. شما به عنوان یک داوطلب آزمون تافل مدت‌زمان بسیار طولانی را صرف مطالعه و آماده‌سازی برای آزمون خود کرده‌اید؛ پس از گذراندن آزمون تافل خود نیز برای مدت زمانی در انتظار صدور نتایج آن بوده‌اید. در نهایت زمانی که نتایج خود را می‌بیند، شوکه خواهید شد. با نتایج باورنکردنی روبه‌رو می‌شوید؛ زیرا امتیازی را کسب کرده‌اید که اصلاً انتظار آن را نداشته‌اید. این تفاوت نتیجه میان انتظارات شما و مدرک تافل در دستانتان بیشتر در بخش‌های اسپیکینگ یا رایتینگ و یا در هر دو ظاهر می‌شود. نگران نباشید؛ زیرا سازمان برگزارکننده تافل (ETS) خدماتی را تحت عنوان اعتراض به نمره آزمون تافل، برای شما متقاضیان در نظر گرفته است. این مقاله به شما هزینه، مدت‌زمان و نیز نحوه ثبت اعتراض به نمره آزمون تافل iBT را آموزش می‌دهد. البته در پایان به شما می‌گوییم که تصمیم به اعتراض به نمره تافل هوم ادیشن ثمربخش است یا خیر!

اعتراض به نمره تافل چیست؟

شما می‌توانید به نتایج آزمون تافل خود اعتراض کنید. اعتراض در اینجا به معنای ثبت درخواست رسمی علیه تصمیم پیشین است. با این کار نمره آزمون تافل شما مجدد ارزیابی خواهد شد و مدرکی جدید برای شما صادر می‌شود. به زبان ساده‌تر، نتایج آزمون مطابق خواسته شما نیست؛ پس از ارزیابان تافل بخواهید تا مجدد امتحان شما را بسنجند. البته این کار خود دارای ضوابط و شرایطی است. برای مثال همان‌طور که می‌دانید آزمون تافل چهار بخش متفاوت دارد که هر چهار مهارت شما در زبان انگلیسی را می‌سنجد. در نتایج نهایی نیز برای هر بخش آزمون، یک نمره مجزا را در نظر می‌گیرد. اما شما تنها به دو بخش از چهار بخش تافل می‌توانید اعتراض کنید. درخواست بازبینی مجدد آزمون تافل برای بخش‌های گفتاری (Speaking) و نیز نوشتاری (Writing) وجود دارد. اعتراض به نمرات تافل به معنای افزایش نمره نیست و با این کار آزمون شما در دو بخش نوشتار و گفتار مجدد بررسی خواهد شد؛ این کار به عدم تغییر، افزایش و یا کاهش نمرات شما ختم می‌شود. در بیشتر مواقع نمرات شما بدون تغییر باقی می‌ماند.

اعتراض به نمره تافل هوم ادیشن چیست؟
هزینه اعتراض به نمره آزمون تافل iBT

هزینه اعتراض به نمره تافل

شما می‌توانید برای هر بخش از آزمون تافل درخواست بازبینی خود را ثبت کنید؛ اما این کار برایتان هزینه دارد. درخواست بررسی مجدد در هر بخش آزمون اسپیکینگ تافل (Speaking) و نیز بخش رایتینگ تافل (Writing) معادل 80 دلار است. چنانچه به نتایج هر دو بخش معترضید، باید مبلغ 160 دلار را برای بازبینی بپردازید. هزینه اعتراض به نمره تافل را باید پیش از آغاز فرایند بررسی بپردازید. اگر با دیدن این مبالغ با خود فکر میکنید که هزینه بسیار زیادی است، باید به شما بگوییم حق با شما است. این هزینه بسیار زیادی است زیرا تقریبا برابر با هزینه شرکت مجدد در آزمون تافل است. در صورتی که حق با شما باشد و در موارد  نادر ارزیابان ماهر و کارکشته تافل اشتباه کرده باشند. نه تنها امتیاز شما تغییر خواهد کرد و مدرکی جدید برایتان صادر می‌شود که هزینه با هدف جبران خسارت به شما بازگردانده می‌شود.

مدت‌زمان اعتراض به نمره آزمون تافل

شما از زمان دریافت نتایج خود، تنها 30 روز فرصت دارید تا اعتراض خود نسبت به نتیجه آزمون خود را ثبت کنید. این مدت‌زمان اصلاً طولانی نیست؛ در نتیجه باید سریعتر اقدام کنید. نتایج اعتراض به تافل تقریبا در حدود 3 هفته پس از زمان ثبت درخواست شما در دسترس خواهند بود.

زمان اعتراض به نمره آزمون تافل

نحوه اعتراض به نمره تافل چگونه است؟

برای آغاز فرایند ثبت اعتراض خود نسبت به یکی یا چند بخش از بخش‌های آزمون به ترتیب زیر عمل کنید.

  1. به صفحه رسمی آزمون تافل به این آدرس بروید.
  2. شما باید فرم درخواست اعتراض به نمره تافل یا Score Report Request Form را تکمیل کنید. در این فرم باید اطلاعات ضروری مانند نام، آدرس، تاریخ تولد، تاریخ آزمون، شماره ثبت‌نام و روش پرداخت (شماره کارت اعتباری یا چک) را ثبت کنید.
  3. هزینه اعتراض به نمره را برای یک یا دو بخش موردنظر پرداخت کنید.
  4. سپس باید این فرم را همراه مدارک پرداخت به ETS فکس یا پست کنید.

Mail

  • TOEFL Services
  • ETS
  • PO Box 6151
  • Princeton, NJ 08541-­6151 USA

Fax

  • 1-­610-­290-­8972
  1. کارتان به پایان رسید. کافی است که منتظر دریافت ایمیل بمانید!

چه موقع باید به نمره آزمون تافل خود باید اعتراض کنید؟

تصمیم‌گرفتن برای بررسی مجد آزمون دشوار است. در ادامه به شما توضیح می‌دهیم که بهتر است در چه شرایطی اقدام به اعتراض برای امتیازات تافل خود کنید و در چه شرایطی، این کار معقول به نظر نمی‌رسد.

به نمره تافل اعتراض کنید.

اگر شرایط زیر را دارید، درخواست اعتراض به نمره را ثبت کنید:

  • باور دارید که شایسته امتیازات بالاتر در آزمون تافل خود هستید: اگر مطمئنید که بهتر از نتایج نوشته شده در کارنامه تافل عمل کرده‌اید؛ و نیز نتایج آزمون‌های تمرینی پیشین و مدرس تافل خود با شما هم نظر هستند، حتماً این کار را انجام دهید.
  • اگر فقط به 1 یا 2 امتیاز تا حداقل امتیاز لازم برای ورود به دانشگاه موردنظر خود نیاز دارید: در بیشتر مواقع اگر افزایش امتیازی در فرایند اعتراض به نمره تافل وجود داشته باشد، این افزایش در حدود 2 تا3 نمره خواهد بود. پس اگر مشکل شما با 1 تا 2 امتیاز در بخش‌های اسپیکینگ و رایتینگ حل می‌شود، شانس خود را امتحان کنید. در این مرحله امیدوارانه منتظر نتیجه اعتراض نشستن آسان تر از شرکت در یک آزمون جامع است.
  • اگر نمره یکی از بخش‌های اسپیکینگ یا رایتینگ شما صفر است: این اتفاقی بسیار نادر است، اما پیش‌ازاین رخ‌داده است. درصورتی‌که به سوالات پاسخ داده‌اید، اما نتیجه شما امتیاز صفر است، حتماً درخواست اعتراض خود را برای ETS ارسال کنید.
به نمره تافل اعتراض نکنید.

به دنبال اعتراض به نمره تافل خود نباشید اگر شرایطتان چنین است:

  • به حداقل نیازمندی‌های تافل دانشگاه‌های خود رسیده‌اید: اگر امتیاز شما بسیار کمتر از آنچه در نظر داشته‌اید، است؛ اما حداقل نمره هدف دانشگاه‌های موردنظرتان را کسب کرده‌اید. با خطر کاهش امتیاز روبه‌رو نشوید.
  • دغدغه هزینه اعتراض به نمره را دارید: 80 تا 160 دلار خود هزینه زیادی است. اگر هزینه‌های آمادگی و شرکت در آزمون را در نظر بگیرید، این هزینه بیشتر هم می‌شود. پس این کار را انجام ندهید. به یاد داشته باشید، بازپرداخت اعتراض به نمره تافل در صورت افزایش نمره، حتمی نیست.
  • مطمئن نیستید که شایسته‌ی امتیاز بالاتر هستید: اگر می‌خواهید امتیاز بالاتر بگیرید؛ اما شک دارید که خطایی از ETS سرزده است یا خیر؛ به نمره خود اعتراض نکنید. به‌احتمال زیاد نمره شما در این شرایط صحیح است و فقط توقع شما بیش از حد انتظار بوده است.
  • امتیاز شما بسیار پایین‌تر از آنچه برای دانشگاه‌های خود نیاز دارید است: اگر تفاوت نمره کسب شده شما با حداقل نمره موردنظر دانشگاهتان بیش از 3 امتیاز است. اعتراض به نمره را فراموش کنید. به جای آن، دوباره در تافل شرکت کنید و قوی تر حاضر شوید.

نکاتی که درباره اعتراض به نمره تافل خود باید بدانید!

  • اگر قبلاً درخواست کرده‌اید که نمرات شما به یک مؤسسه یا سازمان ارسال شود، آزمون شما قابل بازبینی نخواهد بود.
  • شما امکان اعتراض به نمرات بخش‌های ریدینگ تافل (Reading) و لیسنینگ تافل (Listening) را ندارید.
  • نمره جدید شما، بدون توجه به اینکه بالاتر یا پایین‌تر از نمره قبلی شما باشد، نمره نهایی شما خواهد بود.
  • فقط یک‌بار امکان اعتراض به نمره آزمون تافل iBT وجود دارد. اگر فقط به یکی از مهارت‌های Writing یا Speaking آزمون تافل اعتراض کنید، امکان اعتراض به نمره مهارت دیگر برای شما وجود نخواهد داشت. به‌عبارت‌دیگر، در زمان پر کردن فرم تجدیدنظر، شما باید یکی از مهارت‌ها یا هر دو آن‌ها را علامت بزنید، اما پس از ارسال فرم، دیگر امکان اعتراض برای شما فراهم نخواهد بود.
  • اگر پس از اعتراض به نمره آزمون تافل، کارنامه جدید برایتان صادر شود. فقط و فقط از این کارنامه جدید می‌توانید به‌عنوان مدرک تافل خود استفاده کنید.
  • در صورت کاهش امتیاز خود در نتیجه اعتراض به نمره تافل، حق اعتراض به آن را ندارید.

اعتراض به نمره تافل هوم ادیشن

همان‌طور که برای آزمون تافل iBT امکان اعتراض وجود دارد. برای نسخه دیگر تافل یعنی آزمون تافل هوم ادیشن نیز امکان اعتراض نمره ممکن است. اعتراض به نمره تافل هوم ادیشن همانند اعتراض به نمره آزمون تافل iBT است.

اعتراض به نمره تافل iBT با موسسه کوییک

اگر مطمئن هستید در بخش‌های اسپیکینگ و رایتینگ آزمون تافل خود واقعا خوب عمل کرده‌اید، اعتراض به نمره تافل راه حل کاملا مناسبی برای شماست. اما اگر کاملا مطمئن نیستید به نتایج خود به شکل یک آزمون تمرینی و آمادگی تافل نگاه کنید. بر نقاط ضعفتان تمرکز کنید تا آنها را ارتقا دهید و مجدد در آزمون تافل شرکت کنید. شما می‌توانید از تمامی این هزینه‌های جانبی شرکت در آزمون مجدد یا اعتراض به نمره تافلiBT جلوگیری کنید؛ اگر به خوبی برای آزمون خود آماده شوید. موسسه تخصصی زبان کوییک اقدام به برگزاری دوره های آمادگی آزمون تافل به صورت حضوری و نیز آنلاین می‌کند. شما می‌توانید به مدرسان این موسسه اعتماد کنید تا همراه شما درمسیر شرکت در تافل تا رسیدن به نمره موردنظرتان بدون نیاز به اعتراض به نمره تافل باشند. مشاوره و ثبت نام رایگان را از طریق تماس با کوییک دریافت کنید.

نحوه اعتراض به نمره تافل

مطالب مرتبط

این نوشته چقدر مفید بود؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 5]

0 نظر یا سوال
Inline Feedbacks
View all comments
موسسه تخصصی زبان کوییک - آموزش تضمینی زبان از مبتدی تا پیشرفته