تفاوت بین آیلتس جنرال و آکادمیک چیست؟

در زمینه آزمونهای زبان انگلیسی برای مهاجرت، تحصیل و کار، دو آزمون بسیار معروف به نام “آیلتس” (IELTS) وجود دارد. این آزمون به دو شکل “آیلتس جنرال” و “آیلتس آکادمیک” در دسترس است. اما تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک چیست؟ در این مقاله به مقایسه و توضیح تفاوت‌ها و ویژگی‌های هر دو نسخه از آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک خواهیم پرداخت. هدف این مقاله، شناخت دقیق‌تری از این دو نسخه از آزمون آیلتس و کمک به شما برای انتخاب نسخه مناسب با توجه به نیازهای شخصیتان است.

این که کدام آیلتس برای شما مناسب است بستگی به هدف شما دارد و بایستی بدانید که از لحاظ فرمت این دو نوع آزمون از ۴ بخش تشکیل شده‌اند اما از لحاظ محتوا در دو بخش writing  و reading با یکدیگر متفاوت هستند‌. خواندن این مقاله به طور کامل با تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال آشنا خواهید شد. هم‌چنین در خواهید یافت که نحوه نمره‌دهی در این دو آزمون چگونه است‌. قابل ذکر است که یکی از سوالات مهم شما یعنی آیا آزمون جنرال سخت‌تر است یا آکادمیک‌، پاسخ داده خواهد شد.

ویدیوی مفید برای یادگیری تفاوت بین آیلتس جنرال و آکادمیک

در ابتدا باید دریابید به چه دلیلی قصد شرکت در آزمون آیلتس را دارید، چرا که هر یک از دو آزمون بر حسب هدف شما طراحی شده‌اند. بهتر است برای درک بهتر این موضوع اهداف هر یک از دو آزمون را به طور جداگانه بررسی کنیم.

آزمون آکادمیک آیلتس

یکی از رایج‌ترین اهداف افرادی که قصد دارند در آزمون آکادمیک آیلتس شرکت کنند، کسب پذیریش از یک دانشگاه بین‌المللی می‌باشد اما اشتباه رایج این است که خیلی از افراد فکر می‌کنند که این آزمون مختص گرفتن پذیریش دانشگاهی است این در حالی است که اگر شما قصد داشته‌ باشید برای یک شغل حرفه‌ای اقدام کنید قطعا از شما آیلتس آکادمیک می‌خواهند به عنوان مثال مشاغل مربوط به پزشکی در کشورهای انگلیسی زبان همانند ایرلند و نیوزلند و استرالیا و کانادا نیازمند آزمون آکادمیک آیلتس می‌باشند. این مشاغل می‌تواند شامل حرفه‌هایی همچون پزشکی‌، پرستاری، دارو سازی و البته تکنسین‌های آزمایشگاهی باشند. برخلاف آزمون آیلتس جنرال شرکت کنندگان در آزمون آکادمیک می‌بایستی از مهارت‌های زبانی آگاهی داشته‌باشند که شاید در زندگی روزمره آنها زیاد مورد استفاده قرار نمی‌گیرند .

تفاوت بین آیلتس جنرال و آکادمیک

تفاوت بین آیلتس جنرال و آکادمیک ، تفاوتی که باید بدانید

آزمون جنرال آیلتس

برای باقی اهداف مهاجرتی مانند استخدام و کاریابی، شما نیازمند آزمون آیلتس جنرال خواهید بود به خصوص کشورهایی مانند کانادا‌‌، آمریکا، ایرلند، نیوزلند‌ و استرالیا برای ارایه شغلی مناسب به شما نیازمند آزمون جنرال خواهند بود. اما بر طبق مشاهدات ما در موسسه تخصصی زبان کوییک این میزان معمولا بین بازه ۵٫۵ تا ۶٫۵ می‌باشد. لغاتی که در این آزمون مشاهده می‌شوند طبیعتا با توجه به اسم آزمون لغات جنرال و عمومی‌تری خواهند بود و در زندگی روزمره شما بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آزمون جنرال آیلتس

آزمون جنرال آیلتس عموما جهت کاریابی می‌باشد.

تفاوت آزمون آیلتس جنرال و آیلتس آکادمیک

آیلتس (International English Language Testing System) به دو شکل جنرال و آکادمیک برگزار می‌شود. هر یک از این دو نوع آزمون، برای اهداف و نیازهای مختلف طراحی شده‌اند. در این بخش، قصد داریم هدف، ساختار و محتوای آیلتس جنرال و آیلتس آکادمیک را مقایسه کنیم و نیازهای مختلف افراد برای انتخاب بین این دو نوع آزمون را توضیح دهیم.

آزمون هدف آزمون ساختار آزمون شرایط استفاده و نیازها
آیلتس جنرال برای مهاجرت و امتیازدهی مهاجرتی چهار بخش: شنیداری، خواندن، نوشتن، مکالمه مهاجرت و شغل عمومی یا تجاری
آیلتس آکادمیک برای تحصیل در دانشگاه‌ها و مؤسسات تحصیلی خارجی چهار بخش: شنیداری، خواندن، نوشتن، مکالمه تحصیل و شغل در حوزه تحصیلی و علمی
  1. هدف آزمون:
    • آیلتس جنرال: طراحی شده است برای افرادی که قصد مهاجرت به یک کشور انگلیسی‌زبان را دارند یا به دنبال کسب امتیاز در سیستم امتیازدهی مهاجرتی هستند. این آزمون میزان مهارت زبان عمومی افراد را سنجیده و نشان می‌دهد که آیا آنها می‌توانند به خوبی در محیط‌های روزمره و اجتماعی ارتباط برقرار کنند یا خیر.
    • آیلتس آکادمیک: برای افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه‌ها و مؤسسات تحصیلی خارجی را دارند یا به دنبال شغلی در کشورهای انگلیسی‌زبان هستند طراحی شده است. این آزمون میزان مهارت زبان تحصیلی و علمی افراد را سنجیده و نشان می‌دهد که آیا آنها می‌توانند در محیط تحصیلی و تحقیقاتی با موفقیت فعالیت کنند یا خیر.
  2. ساختار آزمون:
    • آیلتس جنرال: این آزمون شامل چهار بخش است: شنیداری، خواندن، نوشتن و مکالمه. محتوای سوالات در این بخش‌ها بیشتر مرتبط با موضوعات عمومی و روزمره است.
    • آیلتس آکادمیک: همچنین این آزمون نیز شامل چهار بخش است: شنیداری، خواندن، نوشتن و مکالمه. اما محتوای سوالات در این بخش‌ها بیشتر مرتبط با موضوعات تحصیلی و علمی است. سوالات خواندن و نوشتن نیز در سطح پیشرفته‌تری قرار دارند.
  3. شرایط استفاده و نیازهای مختلف:
    • افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه‌ها و مؤسسات تحصیلی خارجی را دارند و به دنبال شغلی در حوزه تحصیلی خود هستند، باید آزمون آیلتس آکادمیک را انتخاب کنند.
    • افرادی که قصد مهاجرت به کشورهای انگلیسی‌زبان را دارند و به دنبال شغلی عمومی یا تجاری هستند، باید آزمون آیلتس جنرال را انتخاب کنند.
    • در برخی موارد، مؤسسات آموزشی و مهاجرتی ممکن است بخشی از آیلتس آکادمیک یا جنرال را برای قبولی درخواست کنند. در این صورت، نیازمندی‌ها و شرایط مربوطه را باید به دقت بررسی کنید.

در نتیجه، برای انتخاب بین آیلتس جنرال و آیلتس آکادمیک، باید نیازها، هدف و شرایط خود را دقیقاً مشخص کنید و بر اساس آن تصمیم بگیرید که کدام نوع آزمون بهترین گزینه برای شماست. اهمیت انتخاب درست بین این دو نوع آزمون در تأمین اهداف تحصیلی و شغلی شما بسیار مهم است.

فرمت سوالات در آزمون آکادمیک و جنرال آیلتس چگونه است؟

تفاوتی نمی‌کند که شما قصد شرکت در آزمون جنرال آیلتس را دارید یا آکادمیک در هر دو تست می‌بایستی برای ۴ مهارت متفاوت Reading،Listening ،Writing و Speaking آماده باشید در دوبخش Speaking و Listening هیچ تفاوتی وجود ندارد و موضوعات و نوع سوالات در هر دوبخش مذکور مشابه می‌باشند. این مساله برای دو بخش Writing و Reading هم یکسان می‌باشد چرا که در بخش رایتینگ باز شاهد دو بخشی که از آنها به عنوان Task یاد می‌شود خواهیم بود و در بخش ریدینگ هم داوطلبین می‌بایستی به ۴۰ سوال پاسخ دهند. اما اشتباه نکنید که محتوای سوالات در بخش Writing و Reading متفاوت می‌باشند که در بخش بعدی به طور کامل به آن خواهیم پرداخت.

تفاوت بین آیلتس جنرال و آکادمیک در محتوای سوالات چیست؟

برای درک بهتر تفاوت بین آیلتس جنرال و آکادمیک در زمینه محتوای سوالات، بهتر است به میزان بیشتری توضیح دهیم تا به خوبی برای شما قابل لمس باشند.

می‌بایستی استخضار داشته باشید که این دو آزمون در بخش اسپیکینگ و لیستنیک هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و می‌توان اظهار داشت که محتوای سوالات دقیقا شبیه یکدیگر است. اما در بخش ریدینگ و رایتینگ محتوای سوالات با یکدیگر متفاوت می‌باشند که هر کدام از آنها را در این بخش خدمت شما توضیح خوهیم داد.

محتوای سوالات در بخش ریدینگ آزمون آیلتس آکادمیک

دانشجویان دانشگاهی می‌بایستی توانایی خواندن مقاله‌های علمی، مجلات و ژورنال‌های متفاوت را داشته ‌باشند به همین دلیل است که در آزمون آکادمیک داوطلبین می‌بایستی قادر به خواندن این متون باشند و  در متون آیلتس نیز دقیقا از این محتواها استفاده می‌‌شود. سوالات بخش ریدینگ آیلتس آکادمیک همگی از مقالات علمی برگرفته شده‌اند و شما به عنوان داوطلب آزمون آیلتس باید قادر به خواندن آنها بوده و به سوالات مربوط به آن پاسخ دهید.

محتوای سوالات در بخش رایتینگ آزمون آیلتس آکادمیک

اما در بخش رایتینگ آزمون آکادمیک آیلتس شاهد دو بخش خواهید بود که از آنها تحت عنوان Task یاد می‌شود. در تسک اول به شما بیست دقیقه وقت داده می‌شود تا یک داده را تحلیل کنید. که این داده می‌تواند یک جدول، پای چارت یا بارچارت باشد در این بخش می‌بایستی از ۱۵۰ کاراکتر استفاده کنید. اما در تسک دوم از شما یک سوال پرسیده می‌شود که  الگوهای متفاوتی دارد و شما می‌بایستی با ۲۵۰ کاراکتر آن را تحلیل نمایید.

محتوای سوالات در بخش ریدینگ آزمون آیلتس جنرال

در بخش ریدینگ جنرال متون، از لغات ساده‌‌تری تشکیل شده‌اند و موضوعاتی همچون کارآفرینی و کاریابی به مقدار زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

محتوای سوالات در بخش رایتینگ آزمون آیلتس جنرال

باید توجه داشته باشید که در تسک دوم رایتینگ جنرال هیچ تفاوتی بین جنرال و آکادمیک وجود ندارد اما در تسک اول به جای تحلیل یک داده بایستی یک نامه با موضوع خواسته شده بنویسید. در این بخش نیز نیاز دارید که از ۱۵۰ کاراکتر استفاده نمایید.

تفاوت بین آیلتس جنرال و آکادمیک در نحوه نمره‌دهی

نحوه نمره‌دهی یکی از معیارهای تفاوت بین آیلتس جنرال و آکادمیک می‌باشد. با دیدن عکس زیر به نحوه نمره‌دهی در دو آزمون آگاهی خواهید یافت.

نحوه نمره‌دهی در ریدینگ آیلتس جنرال و آکادمیک
Band ScoreListening Raw Score (Academic & GT)Reading Raw Score (Academic)Reading Raw Score (General Training)
9.539-4039-4040
8.537-3837-3839
8.035-3635-3638
7.533-3433-3436-37
7.030-3230-3234-35
6.527-2927-2932-33
6.023-2623-2630-31
5.520-2220-2227-29
5.016-1916-1923-26
4.513-1513-1519-22
4.010-1210-1215-18
3.57-97-912-14
3.04-64-68-11
2.5335-7

آیلتس جنرال سخت‌تر است یا آکادمیک؟

وقتی که سوال از میزان سختی دو آزمون آکادمیک می‌شود جواب دادن به این سوال اندکی سخت می‌شود با سوالاتی که از دانشجویان مختلف در این زمینه کردیم متوجه شدیم که غالب زبان‌آموزان معتقد هستد که آزمون جنرال ساده‌تر از آکادمیک می‌باشد .چرا که آنها معتقدند مثلا نوشتن یک نامه در Task1 General  خیلی ساده‌تر از تفسیر یک داده به صورت جدول در آزمون آکادمیک است و در بخش ریدینگ آنها معتقدند که چون لغات جنرال‌تر و عمومی‌تر هستند پاسخ دادن به سوالات مربوط به آن متن نیز ساده‌تر می‌باشد .

طراحان سوال هم به همین قضیه اعتقاد دارند به همین دلیل است که در بخش ریدینگ شما اگر به ۳۰ سوال جواب دهید همان نمره‌ای را می‌گیرید که با پاسخ دادن به ۲۳ سوال در آزمون آکادمیک کسب خواهید کرد.

برای آگاهی بیشتر از تفاوت‌های این دو آزمون می‌توانید به صورت رایگان از مشاورین ما در موسسه تخصصی زبان کوییک کمک بگیرید و در دوره‌های آماده سازی هر دو آزمون آگاهی یابید.

نتیجه گیری

در این مقاله، به تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک پرداختیم و آنها را بررسی کردیم. آزمون آیلتس جنرال برای افرادی که به دنبال مهاجرت به یک کشور انگلیسی‌زبان هستند و یا قصد امتیازدهی در سیستم امتیازدهی مهاجرتی را دارند مناسب است. این آزمون میزان مهارت زبان عمومی افراد را سنجیده و نشان می‌دهد که آیا آنها می‌توانند به خوبی در محیط‌های روزمره و اجتماعی ارتباط برقرار کنند یا خیر.

از سوی دیگر، آزمون آیلتس آکادمیک برای افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه‌ها و مؤسسات تحصیلی خارجی را دارند و یا به دنبال شغلی در کشورهای انگلیسی‌زبان هستند مناسب است. این آزمون میزان مهارت زبان تحصیلی و علمی افراد را سنجیده و نشان می‌دهد که آیا آنها می‌توانند در محیط تحصیلی و تحقیقاتی با موفقیت فعالیت کنند یا خیر.

در نتیجه، بر اساس هدف و نیازهای خود، می‌توانید بین آیلتس جنرال و آیلتس آکادمیک انتخاب کنید. اما در هر حال، باید توجه داشته باشید که انتخاب درست بین این دو نوع آزمون بسیار مهم است و باید با دقت و بر اساس نیازهای خود اقدام کنید.

بنابراین، به شما توصیه می‌شود که قبل از ثبت‌نام در آزمون آیلتس، هدف خود را به دقت مشخص کنید و مشخص کنید که آیا برای مهاجرت یا تحصیل نیاز به آیلتس جنرال دارید. این امر به شما کمک می‌کند تا بهترین نتیجه را در آزمون آیلتس بدست آورید و به راحتی به اهداف تحصیلی و شغلی خود دست یابید.

سوال‌های متداول در زمینه تفاوت آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک

تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک چیست؟

آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک در دو مهارت اسپیکینگ و لیسنینگ کاملا مشابه می‌باشند اما در دو مهارت رایتیتنگ و ریدینگ دارای تفاوت‌هایی می‌باشند که در این مقاله به آن‌ها اشاره شده است.

آیلتس جنرال بهتر است یا آیلتس آکادمیک؟

هیچ کدام از این دو آزمون مزیتی نسبت به دیگری ندارند و زبان‌آموزان با توجه به نوع نیازشان باید یکی از این دو آزمون را انتخاب کنند.

آیلتس جنرال سخت‌تر است یا آیلتس آکادمیک؟

این دو آزمون در بخش ریدینگ و رایتینگ تفاوت دارند. متن‌های ریدینگ جنرال ساده‌تر است اما باید تعداد جواب درست بیشتری را نسبت به آزمون آکادمیک برای کسب نمره مشابه داشته باشید.

آیا موسسه زبان کوییک دوره‌های آمادگی آیلتس جنرال و آکادمیک را دارد؟

موسسه تخصصی زبان کوییک با بهره‌مندی از مجرب‌ترین اساتید، دوره‌های آیلتس جنرال و آکادمیک را به صورت خصوصی و گروهی برگزار می‌نماید.

منابع آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک کدامند؟

برای دستیابی به نمونه سوال‌های واقعی آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال با موسسه تماس بگیرید و منابع مربوط به این دو آزمون را درخواست نمایید.

مطالب مرتبط

این نوشته چقدر مفید بود؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 4.8]

15 نظر یا سوال
Inline Feedbacks
View all comments
Hasti

كلاسهاي گروهي شما هر دو را اموزش ميدن؟

فرنوش موسوی

سلام
زمان برگزاری آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک در یک تاریخه؟

Sahar shokoh

سلام
براى ثبت نام در دوره هاى آيلتس جنرال در موسسه زبان كوييك بايد چى كار كنم
دوره هاى آيلتس جنرال و آكادميك شما متفاوت هستش ؟؟

Soudeh meshkini

سلام
از نظر سختى آزمون
آيا آيلتس جنرال راحتر از ايلتس آكادميك است ؟ نحوه نمره دهى اين دو باهم متفاوته ؟؟؟

Kamran

تفاوت ايلتس جنرال و ايلتس اكادميك تو كدوم اسكيل هست؟

علی

سلام و درود
برای اپلای تخصص پزشکی در دانشگاه های انگلستان باید نمره ۷داشت.
ولی سوال من این است که این نمره باید برای آیلتس آکادمیک گرفت یا آیلتس جنرال یا هر دو ؟

سبحان

با 4 بار امتحان جنرال دادن قطعا احمقانه ترین نوع سوال و با نظام نمره دهی ناعادلانه مواجه میشید…من نمره ریدینگ جنرالم همیشه بین 1 تا دو نمره از ریدینگ آکادمیکم کمتر میشه…تا مجبور نشدید جنرال رو انتخاب نکنید چون قطعا سخت تر و نمره گرفتن بخصوص در اسکیل ریدینگ ناعادلانه است.

خسرو نجف پور

ممنون از توضیحات نسبتاً کامل شما
امیدوارم که امکان استفاده از خدمات شما در زمینه اخذ مدرک آیلتس برای بنده فراهم بشه.
براتون آرزوی موفقیت دارم

موسسه تخصصی زبان کوییک - آموزش تضمینی زبان از مبتدی تا پیشرفته