زمان بندی آزمون آیلتس چگونه است؟

مدت ‌زمان آزمون آیلتس چقدر است؟ پاسخ این سؤال می‌تواند بخش زیادی از اضطراب شما را کم کند. فرآینده آماده‌شدن برای آزمون آیلتس می‌تواند ماه‌ها به طول انجامد و به احتمال زیاد شما را خسته خواهد کرد. ازاین‌رو هر زمان که به این موضوع فکر کنید که باید در چند ساعت  تمامی دانش زبان انگلیسی که آموخته‌اید را به کار گیرید، طبیعی است که مضطرب شوید.

پس دانستن این موضوع که  تایم آزمون آیلتس چقدر است و یا اینکه برای پاسخ به هر بخش و تسک چقدر زمان دارید می‌تواند تا حد زیادی از اضطراب شما بکاهد. مطالعه این محتوا اولین قدم برای شماست که به طور دقیق با زمان‌بندی آزمون آیلتس آشنا شوید و استراتژی‌ها و تکنیک‌های زمان‌بندی مناسب برای این آزمون را انتخاب و تمرین کنید.

آزمون آیلتس چند ساعت است؟

مدت‌زمان آزمون آیلتس حدود 2 ساعت و 45 دقیقه است. این جمله می‌تواند به‌تنهایی پاسخ مناسبی برای شما باشد؛ اما کافی نیست. آزمون آیلتس یک آزمون نظام‌مند و با ساختاری مشخص است که تک‌تک اجزای آن با برنامه‌ریزی دقیق در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند، در نتیجه زمان نیز از این قاعده مستثنا نیست. ازآنجایی‌که هر بخش از آزمون آیلتس محدودیت زمانی خاص خود را دارد، بهتر است به تفکیک بخش به بخش آن بپردازیم:

مدت زمان آزمون لیسنینگ آیلتس

آزمون آیلتس با بخش لیسنینگ (Listening) آغاز می­شود و مدت زمان این بخش 30 دقیقه است. بدون هیچ‌گونه تفاوتی در زمان و ترتیب موارد در آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک، شما باید به چهار فایل صوتی متفاوت گوش کنید و به 40 سؤال پاسخ دهید. به عبارتی دیگر به طور متوسط برای پاسخ به هر بخش شما 7.5 دقیقه فرصت دارید. البته در پایان آزمون آیلتس کاغذی، به شما 10 دقیقه فرصت داده می­شود تا جواب‌های خود را در پاسخ‌نامه وارد کنید؛ این زمان در آزمون آیلتس کامپیوتری 2 دقیقه است.

مدت‌ زمان آزمون ریدینگ آیلتس

در بخش دوم شما با متن‌ها و سؤالات مربوط به بخش ریدینگ (Reading)آیلتس روبه‌رو می­شوید. مدت‌زمان این بخش از آزمون آیلتس 60 دقیقه است. بااین‌وجود که تقسیم زمان در هر قسمت از آن در آزمون آیلتس جنرال با آزمون آیلتس آکادمیک متفاوت است، شما در مجموع باید به 40 سؤال پاسخ دهید.

  • بخش ریدینگ در آزمون آیلتس آکادمیک: در این بخش شما با سه متن به نسبت طولانی و به سبک آکادمیک روبه‌رو می­شوید، در نتیجه برای هر قسمت تقریبا 20 دقیقه فرصت دارید.
  • بخش ریدینگ آزمون آیلتس جنرال: این بخش به نسبت از چندین متن کوتاه‌تر تشکیل شده است. اما تعداد قسمت ها در این بخش بیشتر است. تقریبا شما باید 2 تا 3 متن کوتاه غیر داستانی ، 2 متن کوتاه مربوط به کار و فقط یک متن طولانی آکادمیک را بخوانید. در نتیجه زمان یک ساعته­ی شما به بخش های بیشتری تقسیم می­شود.

مدت زمان آزمون رایتینگ آیلتس

بخش پایانی آزمون آیلتس بخش رایتینگ (Writing)است . شما دقیقاً 60 دقیقه فرصت دارید که دو تسک را انجام دهید. باید این زمان را میان نوشتن یک مقاله کوتاه 150 کلمه‌ای و یک مقاله طولانی­تر 250 کلمه‌ای تقسیم کنید. باوجوداینکه در ماهیت تسک اول در آزمون آیلتس جنرال  که نوشتن یک نامه است با تسک اول  آزمون آیلتس آکادمیک که بررسی جدول و یا نمودار است، تفاوت‌هایی است؛ اما در تایم این قسمت‌ها هیچ تفاوتی وجود ندارد.

تقسیم بندی زمانی آزمون آیلتس

زمان بندی آزمون آیلتس به صورت نمودار

مدت ‌زمان آزمون اسپیکینگ آیلتس

آخرین بخش از آزمون آیلتس که ممکن است حتی اولین بخش این آزمون باشد، بخش اسپیکینگ است. این بخش از آزمون ممکن است در یک روز همراه سه بخش دیگر و یا اینکه در روزی متفاوت انجام گیرد. این بخش به‌صورت مصاحبه و با حضور یک ممتحن در مدت زمان 11 تا 14 دقیقه اجرا می­شود. کمترین زمان در میان سایر بخش‌های آزمون آیلتس به اسپیکینگ تعلق می­گیرد. حضور یک ممتحن باعث می­شود که نیازی به مدیریت دقیق سرعت و زمان خود نداشته باشید؛ زیرا ممتحن این موارد را مدیریت می­کند.

البته  مراقب قسمت دوم بخش اسپیکینگ باشید! در این بخش به شما کارتی داده می­شود و شما فقط 1 دقیقه فرصت دارید تا  خود را برای توضیحات و صحبت در مورد موضوع نوشته شده بر روی کارت آماده کنید و در مدت زمان 2 دقیقه در مورد آن صحبت کنید.

تکنیک‌های زمان‌بندی آزمون آیلتس

این که از چه تکنیک‌هایی استفاده کنید و زمان‌بندی را به انتخاب خود در طول پاسخ به هر بخش دست‌کاری کنید به خود شما بستگی دارید. اما ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که سعی کنید هر تکنیک و استراتژی را چندین بار تمرین کنید و مناسب‌ترین‌ها را در روز آزمون استفاده کنید. در ادامه چندین نکته را برای مدیریت تایم آزمون آیلتس به شما پیشنهاد می‌کنیم.

  • به تمام سؤالات پاسخ دهید.
  • از زمان اضافی در پایان‌بخش لیسنینگ به‌خوبی استفاده کنید و املای واژگان را بررسی کنید.
  • در بخش ریدینگ آزمون آیلتس آکادمیک برای هر متن بیشتر از 20 دقیقه زمان صرف نکنید.
  • بیشتر از 20 دقیقه برای تسک یک بخش رایتینگ زمان صرف نکنید زیرا تسک دوم طولانی­تر و دشوارتر است و به زمان بیشتری نیاز دارد.
تکنیک‌های زمان‌بندی آزمون آیلتس

با استفاده از تکنیک ها و استراتژی های زمان بندی از زمان آزمون خود به بهترین شکل استفاده کنید.

مدت زمان آمادگی برای آزمون آیلتس چقدر است؟

آیلتس برای ارزیابی مهارت‌های خواندن، نوشتن، صحبت‌کردن و شنیدن شما در زبان انگلیسی مورداستفاده قرار می­گیرد. این آزمون معیاری است برای سنجش مهارت‌های زبان انگلیسی هر فرد برای تحصیل، کار و مهاجرت به یک کشور انگلیسی‌زبان، در نتیجه در پاسخ به این سؤال که چه اندازه باید برای آزمون آیلتس زمان صرف کنید به شما بستگی دارد. اگر از دانش زبانی خوبی بهره‌مند باشید ممکن است چندین هفته برای شما کافی باشد تا با شرایط، ساختار و تایم آزمون آیلتس آشنا شوید و تمرین کنید. اما اگر تسلط کافی بر زبان انگلیسی ندارید باید چندین ماه را صرف یادگیری کنید.

سؤال های متداول در زمینه زمان بندی آزمون آیلتس

مدت زمان آزمون آیلتس در کل چقدر است؟

آزمون آیلتس به‌طورکلی حدود 2 و 3/4 ساعت طول می‌کشد. گوش‌دادن، خواندن و نوشتن در مجموع 2 ساعت و 30 دقیقه طول می‌کشد.بخش صحبت کردن در حدود 15 دقیقه یا بیشتر طول می‌کشد. شما فرصتی برای استراحت بین هیچ یک از بخش ها ندارید، بنابراین این جدول زمانی تقریباً ثابت است. روی اینکه کمی کمتر از 3 ساعت در امتحان حضور داشته باشید حساب کنید.

آیا تفاوتی میان زمان‌بندی آزمون آیلتس جنرال با آکادمیک وجود دارد؟

هیچ تفاوتی از نظر زمان، محتوا، فرمت یا سطح سختی و نمره بین آزمون عمومی آیلتس و آزمون آکادمیک وجود ندارد. بخش‌های لیسنینگ و اسپیکینگ برای هر دو نسخه کاملاً یکسان هستند.

این نوشته چقدر مفید بود؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 5]

0 نظر یا سوال
Inline Feedbacks
View all comments
موسسه تخصصی زبان کوییک - آموزش تضمینی زبان از مبتدی تا پیشرفته