ساختار موازی در زبان انگلیسی + توضیح و مثال

آیا تا به حال به هنرهای ساده ولی با اثر در نوشتن توجه کرده‌اید؟ گاهی اوقات جملاتی می‌خوانیم که به نظر می‌آید متنشان به‌خوبی جریان دارد و حتی دارای موسیقی هستند. این هنر، همان ساختار موازی در زبان انگلیسی است! در واقع، موازی‌سازی مانند ترازویی است که کلمات را در جمله توازن می‌دهد. به‌جای اینکه کلمات به‌صورت تصادفی مرتب شوند، می‌توان آن‌ها را به‌گونه‌ای قرار دارد که جمله‌ها همسان و روان به نظر بیایند. در این مقاله، قصد داریم در مورد ساختار موازی در انگلیسی صحبت کنیم. از این جمله به بعد، با مثال‌ها و توضیحات ساده، به شما نشان می‌دهیم چگونه موازی‌سازی می‌تواند به نوشته‌های شما جذابیت و روانی بیشتری ببخشد.

ساختار موازی در انگلیسی چیست؟

ساختار موازی در زبان انگلیسی  (Parallel structure)تکرار یک‌شکل دستوری مشابه در میان دو یا چند قسمت از یک جمله است. از ساختار موازی در انگلیسی برای افزایش خوانایی و همچنین نشان‌دادن سطح یکسانی از اهمیت میان چند قسمت استفاده می‌شود. اغلب، تطابق زمان فعل‌ها، اسم‌ها و حروف ربط به شما در ایجاد یک ساختار موازی کمک می‌کند. حفظ ساختار موازی در انگلیسی به شما کمک می‌کند که از ساخت جملات اشتباه دستوری جلوگیری کنید و سبک نوشتاری خود را بهبود بخشید. اگرچه نبود ساختار موازی همیشه به طور کامل نادرست محسوب نمی‌شود، اما جملاتی که دارای ساختار موازی هستند، برای خواننده قابل‌فهم‌تر می‌باشند و به نوشتار تعادل می‌بخشند.

ساختار موازی در زبان انگلیسی

برای مثال جمله زیر موازی نیست:

My professor told me that I needed to write a paper by Friday, I should study for my quiz on Tuesday, and to do my homework.

باید به این شکل اصلاح شود تا موازی باشد:

My professor told me that I needed to write a paper by Friday, study for my quiz on Tuesday, and do my homework.

البته می‌توان به این شکل هم جمله را نوشت:

My professor told me that I need to write a paper by Friday, that I need to study for my quiz on Tuesday, and that I need to do my homework.

لامپ

نکته مهم این است که وقتی ساختارهای موازی را می‌نویسید، اسم‌ها باید با سایر اسم‌ها، فعل‌ها با سایر فعل‌ها و غیره ترتیب شوند.

مثال اشتباه:

The company aims to increase sales, expanding its market share, and to improve customer service.

مثال درست:

The company aims to increase sales, expand its market share, and improve customer service.

لامپ

برای آشنایی بیشتر با ساختار موازی در زبان انگلیسی به ضرب‌المثل‌های معروفی که موازی هستند، توجه کنید:

  • Easy come, easy go.
  • No pain, no gain.
  • You win some, you lose some.

مزایای ساختار موازی در زبان انگلیسی

بی شک، ساختار موازی در زبان انگلیسی به ارتقا کیفیت و قدرت نوشتاری و سخنوری کمک می‌کند. در ادامه چند مزیت اصلی آن را بررسی می‌کنیم:

  • وضوح و روانی در نوشتار: یکی از بزرگ‌ترین مزایای ساختار موازی، ایجاد وضوح و روانی در نوشتار است. زمانی که جملات یا اجزای جمله‌ها با هم موازی باشند، خواننده به‌راحتی می‌تواند ترتیب و قصد متن را درک کند.
  • تأثیرگذاری در کلام: ساختار موازی می‌تواند به تأثیرگذاری کلامی نیز کمک کند. زمانی که اطلاعات یا مفاهیم مشابه در یک ساختار موازی قرار می‌گیرند، این اطلاعات قوی‌تر و قابل‌فهم‌تر به نظر می‌آیند.
  • افزایش زیبایی در نوشتار: ساختار موازی می‌تواند جذابیت زبانی و زیبایی را به نوشتار اضافه کند. وقتی که کلمات یا جملات با الگوهای مشابه تکرار می‌شوند، نوشتار پویاتر به نظر می‌رسد.
  • تأکید و تثبیت مفاهیم: با استفاده از ساختار موازی، می‌توان بر مفاهیم و ایده‌ها بهتر تأکید کرد و آنها را تثبیت نمود. این تکرار الگوهای موازی می‌تواند به مخاطب کمک کند تا ایده اصلی را درک و حفظ کند.
  • تنوع و خلاقیت: استفاده از ساختار موازی می‌تواند نویسنده را به خلاقیت و تنوع در نوشتار ترغیب کند. این امکان را فراهم می‌کند که اطلاعات را به شیوه‌های جذاب‌تری ارائه داده و خواننده را جلب کرد.

باتوجه‌به این مزایا، ساختار موازی یک ابزار قدرتمند است که نویسندگان و سخنوران می‌توانند از آن برای ارتقا کیفیت و تأثیر نوشتار و سخنوری خود استفاده کنند.

چگونگی بررسی ساختار موازی در متن

بررسی ساختار موازی در متن انگلیسی می‌تواند با روش‌های مختلفی انجام شود. اینجا چند روش بررسی ساختار موازی در متن را مرور می‌کنیم:

لامپ

بررسی با استفاده از حروف “و” و “یا”

نگاهی به متن بیندازید و زمانی که به کلمات “and” و “or” یا حتی “ویرگول” رسیدید، متوقف شوید. اگر دو مورد با استفاده از “and” یا “or” متصل شده‌اند، اطمینان حاصل کنید که هر دو قسمت از یک الگوی دستور زبانی یا ساختار موازی پیروی می‌کنند. اگر این الگوها موجود نباشند، می‌توانید ساختار موازی را ایجاد کنید تا جملات به هماهنگی بیشتری برسند.

مثال اشتباه:

She likes to swim, hiking, and going for a bike ride.

مثال درست:

She likes swimming, hiking, and going for a bike ride.

لامپ

بررسی چندین مورد در یک ستون

اگر در یک فهرست چند مورد دارید که نیاز است، موازی شوند؛ آن‌ها را در یک ستون قرار دهید و موازی بودن آن‌ها را بررسی کنید. سپس مقایسه کنید که آیا همه موارد با یک الگوی مشابه یا ساختار موازی تکرار شده‌اند یا خیر.

مثال اشتباه:

  • Swimming at the pool
  • Going to hike in the mountains
  • To relax on the beach

مثال درست:

  • Swimming at the pool
  • Hiking in the mountains
  • Relaxing on the beach
لامپ

گوش‌دادن به صداها و الگوها:

به صدای موارد در یک لیست یا مواردی که مقایسه می‌شوند گوش دهید. آیا صداهای مشابه‌ای را می‌شنوید؟ آیا یک الگوی آهنگ، تکرار می‌شود؟ اگر الگوها و صداها همگن نیستند، احتمالاً نیاز به توزیع موازی دارید تا تطابق بیشتری در نوشتار ایجاد شود.

مثال اشتباه:

He sings loudly, with energy, and dances gracefully.

مثال درست:

He sings loudly, dances with energy, and moves gracefully.

لامپ

با انجام این مراحل، می‌توانید به‌راحتی ساختار موازی در متن خود را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که نوشتار بهترین شکل را دارد.

معرفی ساختار موازی در انگلیسی

در ادامه ساختار موازی را در سطح مجموعه‌های مختلف در زبان انگلیسی بررسی می‌کنیم:

ذره‌بین

کلمات موازی: ایجاد ساختار موازی در مجموعه کلمات به معنای یکسان‌سازی ظاهر اسم‌ها و صفت‌ها در یک جمله است:

مثال اشتباه:

The workshop focused on improving communication skills, teamwork, and to develop leadership qualities.

مثال درست:

The workshop focused on improving communication skills, enhancing teamwork, and developing leadership qualities.

ذره‌بین

افعال موازی: هر جمله یک فعل اصلی دارد. افعال در یک جمله با بیش از یک فعل یا چند جمله مرتبط باهم باید موازی باشند. نباید چند ساختار را با یکدیگر ترکیب کرد.

مثال اشتباه:

She enjoys reading, cooking, and to go for walks in the park.

مثال درست:

She enjoys reading, cooking, and going for walks in the park.

ذره‌بین

عبارت‌های موازی: از ساختارهای موازی در زبان انگلیسی باید در یکسان‌سازی دستور زبان در ساختار عبارت‌های اسمی (noun phrases) و عبارت‌های فعلی (verb phrases) نیز استفاده کرد.

مثال اشتباه:

She enjoys swimming in the pool and to go for a jog in the park.

مثال درست:

She enjoys swimming in the pool and going for a jog in the park.

ذره‌بین

همانند افعال، نباید عبارت‌های فعلی را با ساختارهای متفاوت به کار برد. برای نمونه باید از شکل مصدر یا شکل ” gerund” استفاده کرد:

مثال اشتباه:

The participants in the workshop learned how to communicate, negotiate, and working collaboratively for the most effective outcome.

مثال درست:

The participants in the workshop learned how to communicate, negotiate, and work collaboratively for the most effective outcome.

ذره‌بین

بندهای موازی: از ساختارهای موازی در جملات برای ایجاد بندهای موازی (clauses) استفاده می‌شود.

مثال اشتباه:

The team worked hard to meet the deadline, completing the project on time and because they were determined.

مثال درست:

The team worked hard to meet the deadline, completing the project on time and demonstrating their determination.

ذره‌بین

فهرست کلمات مرتبط با “کاما”: تمام عناصری که به‌وسیله “کاما” به یکدیگر مرتبط می‌شوند باید ساختار موازی داشته باشند.

مثال اشتباه:

Mainstream economists have attributed the recession to several key causes: deregulation policies, spike in interest rates, manufacturing orders declining, and the emergence of asset bubbles.

مثال درست:

Mainstream economists have attributed the recession to several key causes: the enactment of deregulation policies, the spike in interest rates, the decline in manufacturing orders, and the emergence of asset bubbles.

ذره‌بین

صفت‌ها یا قیدهای موازی: در جملات خود برای حفظ ساختار موازی از صفات یا قیدهای موازی استفاده کنید.

مثال اشتباه:

We were instructed to enter the exam room swiftly, quietly, and in a careful manner.

مثال درست:

We were instructed to enter the room swiftly, quietly, and carefully.

ذره‌بین

جملات معلوم یا مجهول: به هنگام نوشتن ساختار موازی در انگلیسی به معلوم بودن یا مجهول بودن افعال توجه کنید و در یک جمله، فقط از یک مورداستفاده کنید.

مثال اشتباه:

Lawrence asked if the students will attend the event, if they will have to buy tickets, and if transportation would be provided to the students.

مثال درست:

Lawrence asked if the students will attend the event, if they will have to buy tickets, and if there will be any transportation.

ذره‌بین

ساختار موازی در جفت‌ها: زمانی که دو ایده در یک جمله باهم مرتبط هستند، باید از ساختار موازی در انگلیسی استفاده کرد. برای مثال ایده‌های جفت را می‌توان با استفاده از حروف ربط هماهنگ‌کننده (coordinating conjunctions) که شامل and، nor، but، or و yet می‌شوند، به هم متصل کرد.

مثال اشتباه:

She planned to collect data by either using an online survey or phone interviews.

مثال درست:

She planned to collect data by either using an online survey or conducting phone interviews.

ذره‌بین

زمانی که یک جفت ایده توسط یک حرف ربط مشابه مانند not only…but also، either…or و neither…nor به هم متصل شده‌اند، باید از ساختار همسان استفاده کرد.

مثال اشتباه:

His paper argues that the distinctive divergence in the two artists’ styles was not only shaped by their mutual rivalry but also because of the idiosyncratic tastes of patrons.

مثال درست:

His paper argues that the distinctive divergence in the two artists’ styles was shaped not only by their mutual rivalry but also by the idiosyncratic tastes of patrons.

ذره‌بین

همان قاعده برای جفت‌هایی که توسط یک واژه مقایسه‌ای مانند  over, than یا as به هم متصل شده‌اند، اعمال می‌شود.

مثال اشتباه:

He prefers movie nights at home over going to loud house parties.

مثال درست:

He prefers movie nights at home over loud house parties.

ذره‌بین

این قاعده در ساختار between … and نیز کاملاً صحیح است:

مثال اشتباه:

We debated the difference between the weather in Minnesota in the winter and how hot it is in the summer.

مثال درست:

We debated the difference between the weather in Minnesota in the winter and the weather in Minnesota in the summer.

 

ذره‌بین

عناوین موازی: هنگامی که یک مقاله یا گزارش به بخش‌های مختلف تقسیم می‌شود، عناوین بخش‌ها باید با یکدیگر همسان باشند. به‌عبارت‌دیگر، اگر از یک عنوان مفرد برای یک بخش استفاده شود، باید از همین ساختار برای سایر بخش‌ها نیز استفاده شود. به همین ترتیب، در طرح مقاله نیز باید از ساختار همسان برای عناصر مختلف استفاده شود، به‌طوری‌که ارتباطات و ترتیب بخش‌ها روشن و منظم باشد.

مثال اشتباه:

  • Origin of homeopathy
  • Initial reception
  • Rising to popularity in the 19th century
  • Recent studies show lack of evidence

مثال درست:

  • Origin of homeopathy
  • Initial reception
  • Rise to popularity in the 19th century
  • Lack of evidence in recent studies

یادگیری ساختار موازی در زبان انگلیسی از موسسه کوییک

مغز انسان الگوها و آهنگ‌ها را دوست دارد. در واقع، همواره تلاش می‌کند یک هماهنگی را ایجاد کند. به همین دلیل اضافه‌کردن ساختار موازی در انگلیسی به نوشتار و گفتار، به شکل قابل‌توجهی متن شما را بهبود می‌بخشد. همان‌طور که در این مقاله خواندید، ساختار موازی در زبان انگلیسی یعنی استفاده از کلمات، عبارات یا جملات که در قالب دستور زبانی مشابه هستند. این کار نه‌تنها خوانایی را بهبود می‌بخشد، بلکه نشان می‌دهد که دو یا چند ایده در یک سطح از اهمیت قرار دارند؛ بنابراین ایده خوبی است که آن را در نظر بگیرید. امیدواریم به طور کامل به معرفی ساختار موازی در انگلیسی پرداخته باشیم و شما آن را فراگرفته باشید. اگر به دنبال آشنایی با سایر دستور زبان انگلیسی هستید به وبلاگ موسسه کوییک مراجعه کنید.

ساختار موازی در زبان انگلیسی چیست؟

مطالب مرتبط

این نوشته چقدر مفید بود؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]

0 نظر یا سوال
Inline Feedbacks
View all comments
موسسه تخصصی زبان کوییک - آموزش تضمینی زبان از مبتدی تا پیشرفته