تکنیک های آزمون آیلتس

تکنیک‌های آزمون آیلتس

یادگیری انگلیسی به‌عنوان زبان ثانویه نیازمند صبر و تلاش مستمر و بهره‌گیری از فرصت‌ها و منابع استاندارد آموزشی است. در صورتی که قصد یادگیری زبان انگلیسی جهت شرکت و کسب نمره ایده‌آل در آزمون آیتلس را دارید، این مسیر حتی چالش‌برانگیزتر هم خواهد شد. زمان محدود و رقابتی بودن آزمون آیلتس به معنای آن است که مفاهیم بیشتری را باید در زمان کوتاه‌تری فرابگیرید و برنامه‌ریزی منظمی برای آماده‌سازی داشته باشید. خوشبختانه، همچون هر آزمون دیگری، آیلتس نیز تکنیک‌ها و ترفندهای مختص خودش را دارد که تسلط بر آنها کمک شایانی به شما در این امتحان می‌کند. در ادامه به بررسی و آموزش تکنیک‌های آزمون آیتلس در شاخه‌های مختلف آن خواهیم پرداخت تا به شما در این مسیر کمک کنیم.

آماده‌سازی برای آزمون آیلتس؛ کلاس آموزشی یا خودآموز؟

آیلتس آزمون گران‌قیمتی است، به حدی که بیش از یک بار شرکت کردن در آن برای بسیاری از شرکت‌کنندگان بسیار دشوار خواهد بود. به‌علاوه مسئله کمبود زمان خود می‌تواند تنها یک شانس به شرکت‌کننده برای کسب نمره مطلوب بدهد. خوشبختانه در عصر حاضر، دسترسی به منابع آزاد، رایگان و استاندارد آموزش زبان انگلیسی از هر زمان دیگری آسان‌تر شده و علاقه‌مندان راه‌های متعددی برای یادگیری بدون صرف هزینه دارند.

باید به این نکته توجه داشته باشید که هدف شما کسب نمره عالی در آزمون آیلتس است، نه صرفا آموختن زبان انگلیسی. با وجود آنکه یادگیری خودآموز به صرفه‌جویی در هزینه‌ها کمک می‌کند، اما می‌تواند ریسک‌هایی هم به همراه داشته باشد که ممکن است در نهایت به نتیجه شما در آیتلس آسیب بزنند. فراموش نکنید که آیتلس یک آزمون است، با متر و معیارهای مشخص، سطح قابل‌توجهی از دشواری و تکنیک‌های مخصوص خود که لزوما با مسیر کلی یادگیری زبان انگلیسی به‌عنوان یک زبان ثانویه معادل نیست. آماده‌سازی برای آیلتس خارج از کلاس آموزشی یا بدون راهنمایی‌های یک آموزگار، اگر به شکل اصولی و با بهره‌گیری از منابع و تکنیک‌های استاندارد انجام نشود، شاید در نهایت هزینه بیشتری روی دستتان بگذارد. به‌علاوه یادگیری خودآموز شما را از بازخوردهای یک فرد متخصص محروم کرده و فرصت اصلاح اشتباهاتتان را تا حد زیادی از بین می‌برد.

با تمام این تفاسیر، فرمول جامعی برای انتخاب مسیر آمادگی برای آیلتس وجود ندارد. برای تصمیم‌گیری در مورد شرکت در کلاس یا یادگیری خودآموز، باید فاکتورهایی چون سطح مهارت‌‌های انگلیسیِ فعلی‌تان، منابعِ در دسترس، توانایی مالی، زمان و شیوه مطلوبتان برای یادگیری را در نظر بگیرید. فارغ از اینکه که کدامیک را برگزیدید، به خاطر داشته باشید که صبر، تلاش، و اعتماد به نفس، موتور محرکه شما در این مسیر خواهند بود:

“Believe you can and you’re halfway there.”

«باور کن که می‌تونی و نصف راه رو رفتی» – تئودور روزولت

تکنینک های اسپیکینگ آیلتس
تکنینک های لیسنینگ آیلتس

تکنیک‌های لیسنینگ آیلتس

در اولین بخش از تکنیک‌ها به سراغ شاخه لیسنینگ (Listening) می‌رویم. برای تقویت لیسنینگ خود هدف‌گذاری کنید. این نکته برای تمام شاخه‌های آزمون صدق می‌کند. عموم داوطلبان در هنگام شروع یادگیری انگلیسی برای آیلتس اعتماد به نفس بالاتری نسبت به سطح واقعی مهارت خود دارند اما با بالا رفتن سطح مهارتشان، این اعتماد به نفس کاهش چشمگیری پیدا می‌کند. نکته مهم آن است که زود ناامید نشوید و با یک هدف‌گذاری منطقی، تلاش کنید خود را به مرور به سطح مشخصی برسانید.

فراموش نکنید که هیچ راهی میانبری برای دور زدن مسیر وجود ندارد. در عوض، از تکنیک‌هایی بهره بگیرید که شما را برای آزمون آماده‌تر می‌کنند:

  • برای خود روتین هفتگی لیسنینگ بسازید. هر روز را به گوش دادن به یک چیز متفاوت اختصاص دهید و تا جای ممکن به موضوعات تنوع بدهید. فیلم و سریال، پادکست، اخبار و کتاب صوتی از جمله منابع مناسب برای پر کردن روتین هفتگی‌تان هستند. این تنوع نه تنها موضوعات را برایتان جذاب و تازه نگه می‌دارد، بلکه باعث می‌شود گوشتان به شنیدن لحن‌ها، لهجه‌ها، و ادبیات مختلف زبان انگلیسی عادت کند.
  • هنگام انتخاب منبع برای گوش دادن، به سطح مهارت فعلی‌تان توجه کنید. اگر کمتر از 50% محتوا را متوجه نمی‌شوید، بهتر است چیز آسان‌تری را انتخاب کنید. از آنسو اگر بیشتر از 90% محتوا برایتان قابل‌فهم است، باید به منابع سخت‌تری گوش دهید.
  • هنگام آزمون، پیش از آنکه صوت شروع به پخش کند سوالات را با دقت مرور کنید. زمان بیش از حدی برای این کار نگذارید تا برای شروع صوت ازپیش‌ضبط‌شده‌ی آزمون آماده باشید.
  • اگر سوال یا سوالاتی هست که پاسخ آنها را نمی‌دانید، سعی کنید جواب را حدس بزنید، خصوصا برای سوالاتی که صرفا جواب «بله»، «خیر» یا «نمی‌دانم» دارند.
  • اگر سوال از شما تعداد کلمات مشخصی به‌عنوان جواب می‌خواست (مثلا سه کلمه)، هرگز از این تعداد کمتر یا بیشتر ننویسید.
  • جواب‌های خود را به شکل خوانا و قابل‌‌فهم بنویسید. اگر فکر می‌کنید دست‌خطتان برای مصحح نامفهوم خواهد بود، از حروف بزرگ استفاده کنید.

تکنیک‌های ریدینگ آیلتس

  • بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در روز را به مطالعه اختصاص دهید. منابع مطالعه را به گونه‌ای انتخاب کنید که هم موضوعات موردعلاقه‌تان را پوشش دهد و هم موضوعات امتحانی. آزمون آیلتس از طیف بسیار گسترده‌ای از موضوعات برای بخش ریدینگ استفاده می‌کند، در نتیجه حتما باید تنوع تاپیک‌ها را در روتین مطالعه خود حفظ کنید.
  • هنگام مطالعه، تکنیک‌های مختلف را پیاده‌سازی کنید. متن را سریع مرور کنید و ایده‌های اصلی متن را به‌صورت خلاصه بنویسید. برای مطالعه هر متن تمرینی، تایمر تنظیم کنید و پس از اتمام خواندن، برداشت خود از متن را مرور کنید. زمان تایمر را به مرور کاهش دهید تا سرعت و ادراک خود را به بالاترین حد برسانید.
  • آزمون ریدینگ آیلتس شامل ۴۰ سوال در قالب سه بخش می‌شود که به ترتیب سخت‌تر می‌شوند. برای هر بخش بیشتر از ۲۰ دقیقه زمان نگذارید.
  • برای بخش «صحیح یا غلط»، ابتدا سوالات را خوانده و زیر قسمت‌های کلیدی هر کدام خط بکشید. سپس در متن به دنبال این کلمات و عبارات کلیدی یا معادل آنها بگردید.
  • برای سوالات «انتخاب پاراگراف» که از شما می‌خواهند پارگراف یا تیتر مناسب برای گزینه‌ها را از داخل متن پیدا کنید، بهتر است اول سوالات را بخوانید. دور کلمات کلیدی در تیترها همچون اسامی، تاریخ، مکان‌ها و… خط بکشید تا پاراگراف مربوطه را راحت‌تر پیدا کنید. اگر بین انتخاب دو یا چند تیتر شک کردید، تمام پاسخ‌های احتمالی را یادداشت کرده و به خواندن متن ادامه دهید.
  • جملات ابتدایی و انتهایی هر پاراگراف معمولا حاوی اطلاعات مهمی هستند.
تکنینک های ریدینگ آیلتس

تکنیک‌های رایتینگ آیلتس

بخش رایتینگ آزمون آیتلس، توانایی نگارش متون قابل‌فهم، منسجم، روان و دقیق در شرکت‌کنندگان را می‌سنجد. این بخش شامل دو سوال می‌شود که بسته به آکادمیک یا جنرال بودن نوع آزمون، متفاوت هستند. در آزمون جنرال، سوال اول از شرکت‌کنندگان می‌خواهد که نامه‌ای خطاب به یک شخص بنویسند. رسمی یا غیررسمی بودن لحن نامه به مخاطب تعیین‌شده توسط سوال بستگی دارد. در آزمون آکادمیک آیلتس، شرکت‌کنندگان باید یک گراف، نمودار یا جدول را تحلیل کنند. سوال دوم هر دو آزمون شامل نوشتن یک مقاله کوتاه درباره موضوع تعیین‌شده می‌شود. محتوای مقاله می‌تواند حول محور نظر شخصی نویسنده پیرامون یک موضوع، ارائه راه حل برای یک مشکل، مقایسه و… باشد.

  • در آزمون رایتینگ، شیوه‌ی نگارش و انتقال مفهوم از طریق متن اهمیت بسیار بیشتری نسبت به درست یا غلط بودن محتوای متن دارد.
  • سوالات را با دقت بخوانید تا متوجه شوید دقیقا از شما چه می‌خواهند. سعی کنید در متن به چیزی بپردازید که سوال از شما می‌خواهد. برای مثال نظر شخصی خود را به‌عنوان جواب برای سوال که دنبال راه‌حل یک مسئله است ننویسید.
تکنینک های رایتینگ آیلتس
  • پس از خواندن سوالات، حداکثر ۵ دقیقه زمان به بارش فکری اختصاص دهید و به ایده‌ها و مثال‌هایی که به ذهنتان رسیده‌اند ساختار دهید.
  • توجه ویژه‌ای به نشانه‌گذاری و استفاده درست از گرامر داشته باشید. از تکرار واژه‌ها، خصوصا کلماتی که در متن سوالات استفاده شده‌اند تا جای ممکن خودداری کنید.
  • از فهرست‌ها (Bullet point) در متن استفاده نکنید و در عوض ایده‌های خود را در قالب پاراگراف‌های کامل و مفصل شرح دهید.

تکنیک‌های اسپیکینگ آیلتس

بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس با حضور یک آزمون‌گیرنده انجام شده و از شما خواسته می‌شود که در سه بخش به مکالمه با آزمون‌گیرنده بپردازید. بخش اول شامل صحبت درباره شما، شغلتان، خانواده و… شده و در بخش دوم به شما موضوعی داده می‌شود تا درباره آن صحبت کنید. در بخش سوم باید با آزمون‌گیرنده درباره موضوعی که به شما داده شده با جزئیات بیشتری بحث کنید.

  • از حفظ کردن پاسخ‌ها و ارائه جواب‌های از‌پیش‌تمرین‌شده خصوصا در بخش اول آزمون خودداری کنید.
  • به جای تلاش برای تحت تأثیر قرار دادن آزمون‌گیرنده با لغات و اصطلاحات سنگین و پرتکلف، به ساختارهای گرامری خود تنوع دهید.
  • نگران لهجه انگلیسی خود نباشید. هنگام آماده‌سازی برای آزمون، رو تلفظ درست کلمات، خصوصا مواردی که مشخصا در آنها مشکل دارید بپردازید و مکالمه روزمره به انگلیسی را در روتین خود قرار دهید. مکالمه قابل‌فهم و شیوا مهم‌تر از دقیق بودن لهجه است.
  • هنگامی که سوالی از شما پرسیده شد که جوابش را همان لحظه نمی‌دانید، کمی مکث کرده و فکر کنید. این زمان خالی را می‌توانید با جملات مناسب همچون “That’s an interesting question” یا “Let me think about that for a minute” پر کنید.
  • از استفاده مکرر از کلمات کلمات و حروف و پُرکننده چون Like، You Know، Umm، Well و… خودداری کنید.
  • روی تکنیک‌های سخنوری خود پیش از آزمون کار کنید. ایده‌ها و نکات مهم‌تر در صحبت‌های خود را با تاکید بیشتر و صدای کمی بلندتر بیان کنید و از لحن یکنواخت دوری کنید.
تکنینک های اسپیکینگ آیلتس

سخن آخر

در این مطلب تعدادی از تکنیک‌های کلیدی آزمون آیلتس در بخش‌های مختلف را مرور کردیم. فراگیری و تسلط روی این نکات کمک بسزایی به شما در پاسخ به سوالات، کاهش اضطراب و مدیریت زمان می‌کند. باز هم تاکید می‌کنیم که موفقیت در آزمون آیلتس نیازمند تلاش و صبر مستمر و باور با توانمندی‌های خود است. یادگیری این تکنیک‌ها شما را به آزمون‌دهنده بهتری تبدیل کرده و اجازه می‌دهد از آموخته‌ها و تلاش‌های خود بهره بیشتری در آزمون آیلتس بگیرید.

سوالات متداول درباره تکنیک های لازم برای آزمون آیلتس

در آزمون آیلتس چه مهارت هایی سنجیده می شود؟

مهارت های شنیدن، خواندن، نوشتن و صحبت کردن

آیا دانستن تکنینک های آیلتس برای آزمون کافی است؟

خیر تکنیک ها فقط سرعت شما را در خواندن و درک مطالب سوالات افزایش میدهند. شما باید به خوبی مهارت ها و دانش زبان انگلیسی خود را تقویت کنید.

مطالب مرتبط

این نوشته چقدر مفید بود؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 5]

2 نظر یا سوال
Inline Feedbacks
View all comments
Samaneh

سلام من ک رشتم ریاضی فیزیک هست
برای کنکور زبان فقط زبان رو میخونم یا عمومی های رشته ریاضی هم هس؟

موسسه تخصصي زبان كوييك
مدیر
پاسخ به  Samaneh

نه نیازی به دروسی رشته تخصصی خودتون ندارید.

موسسه تخصصی زبان کوییک - آموزش تضمینی زبان از مبتدی تا پیشرفته