اعتراض به نمره آیلتس

از نتایج آزمون آیلتس خود راضی نیستید؟ شما شانس اعتراض به نمره خود را دارید. سازمان‌های برگزارکنندة آیلتس از احساس ناامیدی به دلیل عدم دستیابی به نمرة موردنظر آزمون شما آگاه‌اند. زیرا این نمرات بر سرنوشت کاری، تحصیلی و مهاجرت شما تأثیرگذارند. البته اعتراض به نمره آزمون آیلتس دارای شرایط خاصی است. در این مقاله به بررسی ضوابط و قوانین مربوط به نحوه اعتراض به نمره آیلتس می‌پردازیم. پس تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید تا اطلاعات لازم را به دست آورید.

..

مهلت اعتراض به نمره آیلتس

از زمان اعلام نتایج تا ۶ هفته (دقیقاً ۴۲ روز) فرصت دارید که به نتایج آزمون خود اعتراض کنید. برای اعتراض به نمره آیلتس کافی است با مرکز آزمون خود تماس بگیرید و درخواست بازنگری آزمون خود را داشته باشید.

مهلت اعتراض به نمره آیلتس

نحوه اعتراض به نمره آیلتس

ابتدا باید فرم  Enquiry on Results (EOR) را تکمیل کنید. سپس فرم تکمیل شده را از طریق مرکز آزمون برای IDP  ارسال کنید. شما پس از ارتباط با مرکز آزمون خود و ثبت درخواست باید منتظر بمانید. آزمون شما توسط یک ممتحن ارشد مجدد بررسی خواهد شد. این شخص نمرات قبلی شما را نخواهد دانست. پس از بررسی و تصحیح آزمون شما ممکن است نمره شما تغییر نکند. در صورت افزایش نمره کارنامه‌ای جدید برای شما صادر خواهد شد. لازم به ذکر است که برای شروع فرایند اعتراض، داوطلب باید کارنامه آزمون آیلتس یا به‌عبارت‌دیگر TRF خود را به مرکز آزمون یا همان سنتر تحویل دهد.

فرم اعتراض به نمره آیلتس

در مدت‌زمان ثبت اعتراض تا اعلام نتایج آن، مرکز آزمون یا شخص قادر به ارسال کارنامه برای هیچ مؤسسه یا مرکزی نخواهند بود. درصورتی‌که داوطلب کارنامه کاغذی خود را دریافت نکرده باشد، می‌تواند فرم EoR و فیش پرداخت هزینه را به‌صورت غیرحضوری به سنتر ارسال کند.

اعتراض به بخش‌های مختلف آزمون آیلتس

می‌توانید اعتراض خود به نمره آزمون آیلتس را برای تمامی بخش‌ها یا هر بخش که بخواهید ثبت کنید. شما ممکن است فقط به چند بخش از بخش‌های آزمون آیلتس مانند بخش شنیداری (Listening)، بخش خواندن (Reading)، بخش نوشتن (Writing) و بخش صحبت‌کردن (Speaking) اعتراض داشته باشید.

اعتراض به بخش‌های مختلف آزمون آیلتس

اعتراض به نمرات لیسنینگ و ریدینگ آیلتس

اعتراض به دو مهارت گوش‌دادن و خواندن پیشنهاد نمی‌شود، زیرا این دو مهارت از روی پاسخ‌نامه ارزیابی می‌شوند و نظر ممتحن در نمره‌دهی تأثیری ندارد؛ بنابراین، امکان تغییر نمره در این دو مهارت کمتر است.

اعتراض به نمرات اسپیکینگ و رایتینگ آیلتس

ممکن است در طول اعتراض به دو مهارت نوشتاری و گفتاری به نتیجه‌ای دلخواه برسید؛ زیرا برگه‌های نوشتاری در ایران تصحیح نمی‌شوند؛ ولی مهارت گفتاری توسط ممتحنان در این کشور ارزیابی می‌شود. در نمره‌دهی این دو مهارت، نظر ممتحن دخیل است و امکان افزایش نمره در این دو مهارت بیشتر است. هرچند احتمال اشتباه ممتحنان به دلیل شرکت در کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی زیاد کم است، اما ارائه اعتراض در صورت اطمینان از عملکرد خود، می‌تواند ثمربخش باشد. در مرحله اعتراض، برگه‌ها و ضبط امتحان اسپیکینگ شرکت‌کننده توسط مرکز آیلتس در استرالیا (IDP) و ممتحن جدید بررسی می‌شوند.

هزینه اعتراض به نمره آیلتس

هزینه اعتراض به نمره آیلتس

برای ثبت درخواست اعتراض و بازنگری آزمون آیلتس خود باید هزینه‌ای را بپردازید. این هزینه در حدود یک‌دوم تا یک‌سوم هزینه آزمون خواهد بود. درصورتی‌که نتیجه آزمون شما در بازنگری تغییر کند و بالاتر رود، هزینه به شما بازپرداخت خواهد شد و یک کارنامه جدید برای شما صادر خواهد شد. اما اگر نمرات شما تغییر نکنند هیچ هزینه‌ای به شما بازگردانده نخواهد شد.

.

نتایج اعتراض به نمره آزمون آیلتس

نتایج بازنگری و اعتراض آزمون شما در مدت ۳ تا ۲۱ روز پس از درخواست در دسترس قرار می‌گیرد. در صورت عدم تغییر یا کاهش نمره در طول بازنگری هیچ تغییری در کارنامه اعمال نخواهد شد.

نتایج اعتراض به نمره آیلتس

چه زمانی نباید به نمره آزمون آیلتس اعتراض کرد؟

  • اگر احساس می‌کنید که نتیجه‌ای که گرفتید ناشی از تصمیمات اشتباه و نیز عوامل محیطی در طول آزمون است. حتی اگر سطح و دانش زبانی شما بسیار بیشتر باشد.
  • اگر به‌درستی با ساختار و نحوه نمره‌دهی و نیز شرایط اعتراض به نمره آیلتس آشنا نیستید، نباید به نمره خود اعتراض کنید.
  • زمانی که یکی از مهارت‌های شما ۲ نمره بیشتر از سایر مهارت‌های زبانی است. اگر در کارنامه داوطلبی این شرایط وجود داشته باشد و اختلاف نمره‌ای بیش از ۲ واحد دیده شود، سازمان‌های مربوطه کارنامه شما را مجدد بررسی خواهند کرد. در نتیجه اعتراض مجدد بی‌فایده خواهد بود.
  • اگر نیاز به افزایش بیش از نیم نمره دارید. بهترین انتخاب برای شما شرکت در آزمون مجدد است.

چه زمانی باید به نمره آزمون آیلتس اعتراض کرد؟

  • زمانی که به مهارت خود مطمئن هستید و اطمینان دارید که نمره شما در مقایسه با نمرات آزمون ماک آیلتس (MOCK)که پیش‌ازاین شرکت کرده‌اید بسیار متفاوت است.
  • هنگامی که تغییر نیم نمره در یکی از مهارت‌ها باعث تغییر در نمره کل آزمون می‌شود، اعتراض مناسب خواهد بود.
  • اگر نیاز به افزایش نیم نمره‌ای به‌ویژه در بخش‌های رایتینگ و اسپیکینگ دارید. بسیاری از مؤسسات و دانشگاه‌ها حداقل نمرات را برای هر بخش از آزمون آیلتس تعیین می‌کنند. اگر فقط نیم نمره تا رسیدن به نتیجه دلخواه فاصله دارید، اعتراض به نمره آزمون آیلتس می‌تواند راهگشا باشد.

سؤال‌های متداول درباره اعتراض به نمره آزمون آیلتس

چگونه اعتراض به نمره در آزمون آیلتس به من کمک می‌کند؟

در هنگام درخواست اعتراض به نتیجه آزمون آیلتس، آزمون آیلتس شما توسط یک ممتحن ارشد و باتجربة این آزمون که از نمرات اصلی شما برای هر بخش از آزمون - شامل نوشتن، خواندن، شنیدن و صحبت‌کردن - اطلاعی ندارد، مجدد تصحیح می‌شود. سپس نتایج بازنگری شما اعلام می‌شود و در صورت تغییر در نمره، یک کارنامه جدید به شما ارائه خواهد شد.

چه زمانی باید درخواست اعتراض به نمره را در آزمون آیلتس (Enquiry on Results) ارسال کنم؟

برای ثبت درخواست اعتراض به نمره، باید ظرف مدت ۶ هفته برای اعتراض اقدام کنید. شما می‌توانید درخواست اعتراض را برای کل آزمون یا هر بخش از آن (شنیداری، خواندن، نوشتن یا صحبت‌کردن) ارسال نمایید.

هزینه درخواست اعتراض به نتیجه آزمون آیلتس چقدر است؟

برای ارسال اعتراض به نتیجه، شما ملزم به پرداخت هزینه هستید. برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر در مورد مقدار این هزینه، بهتر است با مرکز آزمون خود تماس بگیرید.

چه مدت طول می‌کشد تا نتایج اعتراض آزمون آیلتس حاضر شود؟

نتیجه اعتراض شما معمولاً طی ۲ تا ۲۱ روز در دسترس خواهد بود. این مدت‌زمان بسته به عوامل متعددی از جمله تعداد بخش‌های درخواستی شما برای بررسی مجدد، متغیر خواهد بود. اگر پس از ۲۸ روز پاسخی دریافت نکردید، لطفاً با مرکز آزمون خود تماس بگیرید.

آیا باید برای اعتراض به نمره درخواست بدهم یا مجدد در آزمون شرکت کنم؟

اگر اطمینان دارید که عملکرد شما بهتر از نمرة اخذ شده است، درخواست اعتراض به نتایج آیلتس (EOR) یک گزینه مناسب است. در این روند، آزمون شما توسط یک ممتحن ارشد که شخصی متفاوت از ممتحن اولیه شماست، مورد بازنگری قرار می‌گیرد. پس از این ارزیابی دوم، نمرة شما ثابت می‌ماند یا ممکن است به نمرة بالاتری تغییر یابد.

مرکز آزمون یا IDP نتیجه اعتراض به نمره آیلتس را برای من ارسال می‌کند؟

تمام درخواست‌های EOR و مسائل مرتبط با آزمون آیلتس توسط مرکز آزمون شما پردازش می‌شوند. IDP با استفاده از تیمی از ممتحنین ارشد به درخواست‌های EOR یا همان اعتراض نمره آیلتس پاسخ می‌دهد و هرگونه تغییر در نمرات شما را اعلام می‌نماید.

در فرایند بازنگری، امتیاز آیلتس چقدر تغییر می‌کند؟

تنها نیمی از کارنامه‌هایی که برای بازنگری ارسال شده‌اند، دستخوش تغییر می‌شوند و این تغییر در حدود ۰.۵ نمره در هر بخش خواهد بود.

اگر امتیاز بازنگری آیلتس کمتر از امتیاز اولیه باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر نتایج بازنگری آزمون آیلتس کمتر از کارنامه اولیه شما باشد، اصلاً نیازی نیست نگران شوید. کارنامه‌ای جدید برای شما صادر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

این نوشته چقدر مفید بود؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]

0 نظر یا سوال
Inline Feedbacks
View all comments
موسسه تخصصی زبان کوییک - آموزش تضمینی زبان از مبتدی تا پیشرفته