تاثیر خواب در یادگیری زبان

در مورد تاثیر خواب بر زندگی بهتر باید بگوییم که مطمئنا خواب در آرامش هر فردی تاثیر مستقیم و زیادی دارد و این آرامش داشتن یعنی زندگی بهتر. اما مسئله‌ دیگری که مورد سؤال قرار گرفته‌‍ این است که آیا خواب در میزان و کیفیت یادگیری یک مطلب تاثیر دارد؟ شاید بیشتر مردم تصور کنند که ساعاتی که در خواب هستند بیهوده می‌گذرد و آن‌ها مجبور هستند برای تجدید قوای بدن و ذهن خود ساعاتی از شبانه روز را بخوابند. اما نظریه‌ای که مطرح شده است این است که در هنگام خواب یعنی زمانی که انسان هوشیار نیست، امکان یادگیری به عنوان مثال یادگیری یک زبان جدید وجود دارد.
در این مقاله قصد داریم تا موضوع تاثیر خواب در یادگیری زبان را کاملا بررسی کرده و شرح دهیم که چه پژوهش‌هایی انجام گرفته و هر کدام چه نتیجه‌ای داشته است. علاوه بر این منابع و روش‌هایی برای یادگیری زبان در خواب نیز وجود دارد که آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. بنابراین شما می‌توانید به صورت جداگانه و بر روی خود یک پژوهش انجام داده و پس از انجام آن نتیجه را بر روی خود مشاهده کنید. اگر تاثیرگذار باشد این روش‌ها، شما به راحتی و بدون صرف وقت خیلی زیادی می‌توانید به آرزوی خود برسید و زبان را یاد بگیرید.

آیا انسان می‌تواند در زمان خواب یادگیری داشته باشد؟

هر انسانی یک سوم عمر خود را در خواب به سر می‌برد و این موضوع که خواب از هر لحاظی برای بدن لازم است بر هیچکس پوشیده نیست. اما ممکن است این سؤال پیش بیاید که بدن انسان به خوابیدن نیاز دارد؟ یا اینکه خواب مناسب تاثیری بر بهتر زندگی کردن دارد؟ در جواب این سؤال باید دانست که چرا بدن به خواب نیاز دارد.

باید بگوییم که حتی قدرتمندترین دستگاه‌های مکانیکی که ساخته شده‌اند، پس از مدتی کار کردن نیاز به خاموش شدن و سرویس شدن دارند. بدن انسان هم که از نظر قدرتی ضعیف‌تر از این دستگاه‌ها می‌باشد، نیاز به استراحت کردن دارد که این استراحت ذهن و بدن همان خوابیدن است.
مسلم است که یادگیری زبان بر هر فردی کمی سخت است. امروزه نیز که مشغله‌ها بسیار زیاد شده‌اند و فرد زمان آزاد کافی برای یادگیری زبان ندارد، این روش می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. حتی می‌توان گفت یک معجزه است. همچنین امروزه یادگیری زبان بسیار مهم شده است و در هر کسب و کاری نیاز است که فردی مسلط به زبان انگلیسی باشد تا تعاملات بیشتر شده و موجب رونق آن کسب و کار شود. از این رو این روش می‌تواند استقبال زیادی داشته باشد.
البته یادگیری در خواب هیچوقت به این معنا نیست که فرد بدون هیچ پیش زمینه‌ای از یک موضوع آن را در خواب آموزش ببیند، بلکه آموزش در هنگام خواب می‌تواند باعث افزایش یادگیری مطالب آموخته شده باشد و به تثبیت بهتر آن‌ها در ذهن کمک شایانی می‌کند. در واقع این روش افرادی که حافظه ضعیفی دارند، حافظه‌شان تقویت شده و همین موضوع باعث تثبیت مطالب در ذهن در هنگام خواب می‌شود.

ایده تاثیر خواب در یادگیری زبان از کجا می‌آید؟

ایده تاثیر خواب در یادگرفتن زبان یا هیپنوپدیا بار اول در اوایل قرن بیست میلادی در اتحاد جماهیر شوروی داده شد. در سال 1965 پژوهشی انجام شده و بر اساس آن مطرح شد که یادگیری زبان در خواب امکان دارد. البته بعد از آن پژوهش‌های بسیار زیاد دیگری انجام شده است که هر کدام یک نتیجۀ جدا داشته‌اند که با هم متناقض بوده است. برخی معتقدند در زمان خواب چون روح و جسم انسان از هم جدا می‌شود پس یادگیری امکان پذیر نمی‌باشد. برخی به این نتیجه رسیده‌اند که خواب خوب و کافی تنها در میزان و کیفیت یادگیری مؤثر است و در خواب انسان چیزی یاد نمی‌گیرد. برخی از پژوهشگران هم با پژوهشی که انجام داده‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند که این موضوع صحت دارد و فرد می‌تواند در هنگام خواب زبان یاد بگیرد.
حال در ادامه چند مورد از این پژوهش‌هایی که انجام شده است را ذکر می‌کنیم.

پژوهش‌های انجام شده در زمینه تاثیر خواب در یادگیری زبان

تیمی تحقیقاتی در کشور سوئیس روی مسئله یادگیری زبان با گوش دادن به آن هنگام خواب تحقیقات و پژوهش‌هایی انجام دادند. نتیجه تحقیق این تیم در مقالۀ celebral cortex درج شده است که وابسته به مرکز و SNSF است و ایده یادگیری زبان در هنگام خواب با گوش دادن و افزایش قدرت یادگیری حافظه را اثبات می‌کند.
پژوهشی که این تیم انجام دادند به این صورت بوده که 60 دانش آموز که با زبان آلمانی صحبت می‌کردند را انتخاب کرده این تحقیق را روی آن‌ها انجام داده‌اند. به این صورت که به همۀ آن‌ها در ساعت شب لغات جدیدی به زبان هلندی داده شده تا آن‌ها را مطالعه کنند و بعد از مطالعه بخوابند. برای دسته‌ای از این دانش آموزان بعد از اینکه یک ساعت و نیم از خواب آن‌ها گذشته یک فایل صوتی که شامل همان کلمات بوده را پخش می‌کنند. اما دستۀ دیگر را در ساعت 2 شب بیدار می‌کنند تا در بیداری به همان فایل صوتی گوش دهند.
نتیجه به این صورت شد که بعد از مدتی که این آزمایشات تکرار شد آن دسته از دانش آموزانی که در هنگام خواب به فایل صوتی گوش داده‌اند، نسبت به دانش آموزان دستۀ دیگر، به صورت بهتری این واژگان را یاد گرفته‌اند. برخی از محققان هم موضوع یادگیری زبان را مرتبط با داشتن خواب راحت  دانسته‌اند و نظرشان این است که دستۀ دوم دانش آموزان به این دلیل که در نیمه شب بیدار می‌شوند و در خواب آن‌ها وقفه ایجاد می‌شود، میزان یادگیریشان کمتر شده است.

محققان سوئیسی که این پژوهش را انجام دادند در پاسخ به آن‌ها گفته‌اند در طول این تحقیقات متوجه شده‌اند که ذهن انسان دارای رمزگذاری و کدگذاری‌هایی است که در زمان خواب نیز فعال هستند. بنابراین تاثیر خواب در یادگیری زبان اثبات شد به طوری که می‌تواند باعث تقویت مطالب آموزش دیده شده در طول روز شود.

یک مؤسسه روانشناسی و مرکز تحقیقاتی مشترک به نام رمزگشایی خواب در داخل دانشگاه برن سوئیس قرار دارد که چند نفر به نام‌ها مارک زاست، کاترینا هنک و سیمون راش از این مؤسسه در طی یک پژوهش سعی که بفهمند آیا در زمان خواب به غیر از یادگیری یک زبان جدید، چیز دیگری هم می‌شود آموخت یا خیر.
در این آزمایش 41 نفر شرکت کردند تا مورد بررسی قرار بگیرند. این پژوهشگران ابتدا یک زبان ساختگی ایجاد کردند و هدفشان از این آزمایش این بود که آیا مغز در زمانی که سلول‌های آن فعال هستند، می‌تواند کلمات جدید را بیاموزد یا نه؟
آزمایش به این صورت بود که در زمان خواب کلمات این زبان ساختگی جدید را برای شرکت کنندگان پخش می‌کردند. بعد از آن متوجه شدند که این افراد در زمان بیداری معنی این کلمات جدید را نسبت به کسانی که در آزمایش شرکت نکرده‌اند، بهتر و سریع تر درک می‌کنند.

به عنوان مثال کلماتی مانند tofer و guga که به ترتیب در این زبان ساختگی معنای کلید و فیل را می‌دهند، جزء کلمات این پژوهش بوده‌اند که افراد مورد آزمایش معنای این کلمات را بهتر از دیگران را تشخیص می‌دهند و به طور کلی موفقیت این افراد برای تشخیص معنی کلمات جدیدی که در خواب برایشان پخش شده بود، 60 درصد اعلام شده است.
نتیجۀ جالب دیگری که این محققان از این پژوهش گرفتند این بود که مناطق زبانی مغز و مرکز کلید حافظه مغز به نام هیپوکامپ که در یادگیری کلمات جدید در زمان بیداری نقش دارند، زمانی که فرد از خواب بیدار می‌شود و سعی می‌کند که کلماتی که شنیده را بیاد آورد، فعال می‌شوند.
نتایج این آزمایش در نشریه Current biology منتشر شده که می‌گوید ذهن می‌تواند کلمات بیگانه و جدیدی که در زمان خواب شنیده را به معانی آن کلمات در زمان بیداری ارتباط دهد.

با توجه به تحقیقاتی که انجام شده است در زمینه تاثیر خواب در یادگیری زبان می‌توان گفت یادگیری زبان در خواب امکان پذیر است. در زمان خواب ذهن فرد قدرت بیشتری برای یادگیری دارد و حتی فرایند ثبت اطلاعات جدید ساده تر انجام می‌شود. 90 دقیقه خوابیدن در یادگرفتن و حفظ کردن کلمات زبان تاثیر زیادی دارد و هر چقدر که فرد میزان خواب بیشتری داشته باشد می‌تواند زبان را در خواب بهتر یاد بگیرد.

نکتۀ قابل توجه این است که خواب تاثیر چندانی در یادگیری معنایی زبان ندارد و نمی‌توان گفت خواب درک عمیق تری از مطالبی که قبلا آموخته‌اید به شما می‌دهد. بلکه یادگیری در خواب اینگونه است که باید مطالعۀ خود را انجام دهید و سپس کمی بخوابید و در خواب فایل صوتی همان مطلب را پخش کنید. این باعث می‌شود مطالبی که یاد گرفته‌اید بهتر در ذهن شما بنشینند و به راحتی فراموش نشوند.

چه زمانی از خواب برای یادگیری بهتر است؟

اگر به دنبال این هستید که زمان اثر بخشی خوابیدن چه زمانی است باید بگوییم ساعات اولیه خواب شما بهترین زمانی است که شما می‌توانید زبان را یاد بگیرید. توصیه شده است که ابتدا و قبل از خواب لغت و اصطلاحات مد نظر خود را مطالعه کرده و سپس بخوابید. سپس باید کمی بعد از خواب شما یعنی در همان ساعات اولیه خواب، فایل صوتی همان مطالب برای شما پخش شود، زیرا  در این لحظات ذهن شما آمادگی بیشتری برای جا دادن مطالب در خود دارد.
روش‌ها و منابع مختلفی برای این کار وجود دارد و می‌تواند به شما در این امر کمک کند. شاید عقیده افراد زیادی این باشد که آموزش زبان یا به طور هر چیزی در زمانی که انسان به خواب رفته است، امکان پذیر نیست. زیرا تحقیقاتی که انجام شده در طولانی مدت نبوده و بسیاری از افراد آن‌ها بی پایه و اساس می‌دانند. اما چیزی که در اینجا هیچ ضرری برای شما نخواهد داشت، این است که این راه را انتخاب کنید و ببینید تاثیری در یادگیری زبان برای شما دارد یا خیر.
اگر علاقه به یاد گرفتن زبان دارید و مشغله‌های کاری شما اجازه و فرصت این آموزش دیدن را نمی‌دهد، توصیه می‌کنیم این راه را امتحان کنید. اگر یاد گرفتید که ادامه می‌دهید و در غیر اینصورت چیزی را از دست نداده‌اید.
در ادامه راه‌ها و روش‌هایی که می‌تواند در این زمینه تاثیر خواب در یادگیری زبان به شما کمک کند را معرفی می‌کنیم.

یادگیری در خواب

آیا انسان می‌تواند در زمان خواب یادگیری داشته باشد؟

منابع یادگیری زبان در خواب

کانال Eko Languages

کانال Eko Languages در یوتیوب منبع مناسبی برای کسانی که به یادگیری زبان علاقه دارند می‌باشد که می‌توانید وارد آن شوید. این کانال یوتیوب بهترین منبع یادگیری زبان در هنگام خواب شناخته شده است و لیست‌های از لغات و تلفظ آن‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد. علاوه بر این ویدئوهای خاصی طراحی شده‌اند و در این کانال قرار گرفته‌اند که با لحن و صدای آرام برای زمان خواب مناسب هستند و باعث آشفتگی خواب نخواهند شد. ویدئوهای متعددی در این کانال وجود دارد که معنای هر کلمه را به زبان مادری فرد زبان آموز بیان می‌کند و به طور کلی در بهبود یادگیری زبان فرد مؤثر است.

وب سایت Sleep Learning

یک وب سایت که در این زمینه معرفی شده است وب سایت Sleep Learning است که ویدئوهای متعددی را برای دانلود کردن ارائه داده است. ادعایی که در این وب سایت مطرح شده است این است که فرد تنها در 30 روز می‌تواند یک زبان جدید را بیاموزد و تقریبا 850 کلمه از آن یاد بگیرد. کسانی که از این وب سایت برای یادگیری زبان در خواب استفاده می‌کنند، پس از اینکه لغات را یاد می‌گیرند می‌توانند آن‌ها در قالب جملات به کار ببرند که این امر در آموختن زبان جدید بسیار تاثیر گذار است و می‌توانید با کمک آن به تاثیر خواب در یادگیری زبان پی‌ببرید. در این وب سایت 50 زبان جدید آموزش داده می‌شود و مناسب برای یادگیری زبان آموزان در هنگام خواب است.

برنامه Sleepy Languages

این برنامه آموزش زبان در خواب تنها در طول روز 3 دقیقه وقت فرد را می‌گیرد. در این برنامه روشی که برای آموزش به کار رفته است این است که واژه‌ها و کلمات را به صورت بازی در اختیار زبان‌آموز می‌گذارد و فرد می‌تواند هنگام خواب این کلمات و اصطلاحات را مرور کند و آن‌ها را بهتر یاد بگیرد. این برنامه هیچ گونه ادعایی در مورد اینکه فرد در کوتاه مدت زبان جدید را بیاموزد ندارد. اما با استفاده از این برنامه می‌توانید در بلند مدت به خوبی یک زبان جدید را یاد بگیرید و به تاثیر خواب در یادگیری زبان پی ببرید.

کانال Sleep Learning

این کانال آموزش زبان در هنگام خواب نیز یک کانال در یوتیوب است که مواد آموزشی بسیار متنوعی در آن برای یادگیری زبان ارائه شده است. این مواد عبارتند از پایتخت کشورهای جهان، جدول تناوبی عناصر و ویدئوهای متعدد و جذاب دیگر که به شما در یادگیری زبان کمک می‌کنند. زبان‌های که در این کانال آموزش داده می‌شوند، زبان‌های انگلیسی، ژاپنی، فرانسوی و اسپانیایی هستند. علاوه بر این‌ها ویدئوهایی برای آموزش زبان آلمانی، کره‌ای، ایتالیایی و پرتغالی تهیه شده است و در کانال قرار گرفته است. نحوۀ آموزش در این کانال به این صورت است که هر واژه‌ای یک بار به زبان شما و سه بار به زبان جدیدی که می‌خواهید آموزش ببینید، تکرار می‌شود.

نحوۀ ارائه فایل‌های صوتی برای آموزش زبان در خواب

واژه‌هایی که در این فایل‌های صوتی انتخاب شده‌اند، با زمان و سطح دانش فردی که می‌خواهد زبان را یاد بگیرد، کاملا متناسب است و در زمان‌هایی مشخص شده تکرار می‌شوند. آواهایی که در این فایل‌های صوتی به کار رفته‌اند و همچین تن صدای مناسب و متناسب با زمان خواب چیزهایی که است که در این فایل‌ها به طور کامل و اساسی رعایت شده است.
این روش به عنوان یک تکنیک شناخته شده در زمینه تاثیر خواب در یادگیری زبان است به طوری که تکنیک‌های جدید و نوآوری‌هایی در آن صورت گرفته است. تمام منابع و روش‌هایی که برای این کار معرفی شده‌اند، به گونه‌ای هستند که برای زمان خواب فرد مناسب هستند و مانع از اذیت شدن فرد می‌شوند.

دلایل تایید نشدن تاثیر خواب در یادگیری زبان توسط برخی افراد

با تمام تلاش‌هایی که در این زمینه شده است اما هنوز هم برخی افراد آموزش در خواب را قبول ندارند و تایید نمی‌کنند. یکی از دلایلی که باعث شده این شک که این موضوع پایه علمی ندارد را تقویت می‌کند، کمبود تعداد مقالاتی است که برای این موضوع ارائه شده است. به هر حال تعدادی مقاله در این زمینه نوشته شده‌اند، اما تمام آن‌ها دارای مشکلات مشترکی هستند که در زیر به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

جانب داری کردن پژوهشگر بر تاثیر خواب در یادگیری زبان

جانب داری کردن یک پژوهشگر در مقاله‌ای که ارائه داده است به این معنی است که آن چشمداشت پژوهشگر نتیجۀ آزمایشی که انجام داده است را تغییر دهد. هر فردی این موضوع را می‌داند که زمانی که یک مقالۀ علمی منتشر می‌شود، دلیل این نیست که اطلاعات درج شده در آن حتما درست است. زیرا تعداد زیادی از پژوهشگران در آزمایشات و مقاله‌های خود جانب داری می‌کنند. اگر مثالی بخواهیم بیان کنیم این است که یک پژوهشگر باور دارد که در هنگام می‌توان یک زبان جدید را آموزش دید.

بر اساس همین باور و عقیده‌ای که دارد، آزمایشی طراحی می‌کند تا با انجام آن حرف خود را اثبات کند و به دلیل اعتقادی که  دارد تا حدود زیادی امیدوار است که موضوع اثبات شده و رد نشود. این انتظاری که پژوهشگر به نتیجۀ آزمایش دارد به طور ناخودآگاه یا حتی در برخی موارد به طور خودآگاه باعث می‌شود که او به گونه‌ای رفتار کند که نتیجۀ آزمایشش به سود خودش تغییر کند. به همین دلیل برخی افراد مخالف می‌گویند امکان اینکه در این مقالات جانب داری پژوهشگر رخ داده باشد، وجود دارد. علی الخصوص زمانی که سود مالی از این کار دست پژوهشگر را بگیرد.

تحقیقات کوتاه مدت بر روی تاثیر خوای در یادگیری زبان

تمام تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است که چند مورد از آن‌ها نیز را در این مقاله بیان کردیم، در کوتاه مدت انجام شده‌اند. به عنوان تحقیق دانشمندان سوئیسی تنها در طی یک شبانه روز انجام شده است. مسلم است که یادگیری مطلبی و خصوصاً یک زبان جدید یک فرایند دراز مدت است.

با توجه به این موضوع حتی اگر آموزش زبان و به طور کلی هر چیزی در خواب امکان پذیر باشد، هیچ آزمایشی انجام نشده است که این موضوع را در درازمدت اثبات کند. علاوه بر این مسائل دیگری پیش می‌آید، مانند اینکه آیا اینکار خواب شخص را دچار اختلال نمی‌کند و اینکه خواب برای استراحت و آرامش ذهن است، نه برای یادگیری زبان یا هر مطلب دیگری.

تحقیقات در شرایط خاص با نتایج ضعیف

بیشتر تحقیقاتی که انجام شده است، دارای شرایط خاصی بوده‌اند. به عنوان مثال در یک زمان خاص مطالب صوتی برای افراد پخش شده است. تمام افراد در محیط آزمایشگاهی بوده‌اند و امکان اینکه بتوان همچنین محیطی را فراهم کرد خیلی کم است. حتی دلیلی وجود ندارد که مشخص باشد این افراد حتما به خواب رفته بودند یا خیر.

علاوه بر تمام این مسائل اگر فرض را حتی بر درست بودن تمام شرایط ذکر شده بگیریم، نتایجی که نشان‌ دهندۀ بهبود عملکرد کسانی است که مورد آزمایش قرار گرفته‌اند، خیلی ضعیف و حتی نزدیک به صفر بوده است که مسلماً قابل استناد نیستند. به عنوان مثال در آزمایش که توسط محققان دانشگاه شیکاگو صورت گرفته است، نتیجۀ بررسی بهبود آموزش دیدن در خواب، خیلی ضعیف و حدود 4 درصد بوده است. علاوه بر تمام این‌ها، همانطور که ذکر شد هیچ مشخص نشده است که آیا این بهبود کم در خواب اتفاق افتاده است یا اینکه فرد حتی به طور اتفاقی حدودا بیدار بوده است.

تحقیق روی یک مطلب که قبلا آموزش داده شده است

همانطور که از شواهد پیداست ودر خود آزمایشات نیز بیان شده است، در تمام این تحقیقات و آزمایشاتی که صورت گرفته است، فرد مطالب را در زمان بیداری یاد گرفته است. این نشان دهندۀ این است که فرد کار اصلی آموزش را در بیداری انجام داده است و این موضوع که ذهن انسان‌ها مطلبی که از قبل فراگرفته‌اند را در هنگام خواب بهتر تثبیت می‌کند، موضوعی است که همه می‌دانند و بر کسی پوشیده نیست.

پس این ایده جدیدی نبوده است و به هیچ عنوان ذهن نمی‌تواند در هنگامی که خواب است، یک مطلب یا زبان جدید را یاد بگیرد. برای همه حداقل یکبار در طول زندگی اتفاق افتاده است که فرد تنواند مسئله‌ای را حل کند و بعد از اینکه بخوابد و بیدار شود، به راحتی می‌تواند آن مسئله را حل کند. اینکه ذهن در زمان خواب ما نیز هنوز درگیر این مسئله باشد طبیعی است ولی اینکه یک مسئله‌ای که مطرح نشده باشد را ذهن بعد از خوابیدن حل کند، تقریبا امری غیر ممکن است. در هر حال چیزی که پژوهشگران و محققان در زمینه تاثیر خواب در یادگیری زبان به آن رسیده‌اند، هیچ چیز جدیدی نبوده است.

تحقیقات روی موارد بسیار ساده

تمام تحقیقات انجام گرفته روی مواردی بوده است که بسیار ساده بودند. به عنوان مثال در تحقیق دانشمندان سوئدی که در قسمت‌های قبلی این مقاله آن را به طور کامل شرح دادیم، هدف تحقیق این بوده است که افراد کلماتی که قبل از خواب آموخته‌اند را و در زمان خواب این کلمات به صورت یک فایل صوتی برایشان پخش شده است را، بعد از بیدار شدن از خواب راحت تر به یاد آورند.

اما این را همه می‌دانند که تنها با یاد گرفتن تعدادی کلمه نمی‌توان زبان را آموخت. بلکه یادآوری لغات جزء ساده ترین کارهایی است که فردی که زبان جدیدی را می‌آموزد، باید از عهده‌اش برآید. در هیچکدام از آزمایش‌های انجام شده، آموزش فراتر از لغت به افراد داده نشده است و با این وجود می‌توان گفت سطح این آزمایشات خیلی پایین است و اینکه برخی افراد به آن قانع نشده و آن را تایید نکنند، امری طبیعی است. به طور کلی تقویت مهارت‌های ارتباطی برای یک زبان جدید، مسئله‌ای پیچیده است و هیچ اثباتی برای وجود ندارد که فرد این مهارت‌ها را در خواب به دست آورد.

آزمایش در حالت خواب و بیدار یا همان نیمه هشیار

آموزش در زمانی که ذهن کاملا به خواب رفته است یا به اصطلاح خواب مطلق، به طور کامل رد شده است و هیچ چون و چرایی نمی‌توان برای آن آورد. دلیل این امر هم روشن و واضح است. زمانی که فرد هنوز به طور کامل به خواب نرفته است و ذهن در حالت نیمه هشیار یا همان خواب و بیدار به سر می‌برد، می‌تواند زبان را یاد بگیرد. بنابراین فقط در صورتی می‌توان این نظریه آموزش در خواب را پذیرفت، که منظور آموزش در حالت نیمه هشیار باشد.

در قسمت‌های قبلی از این مقاله در مورد زمان اثر بخشی خواب نیز بیان کردیم که هر چقدر در ساعات اولیه خواب فرد، آموزش‌های لازم برای او پخش شود، میزان یادگیری فرد بیشتر خواهد بود و این مسئله را هر کسی می‌تواند با توجه به تجربۀ خود تایید کند. طبق نظریه‌ای که در مورد داده‌های ورودی است و دکتر کرشن آن را مطرح کرده است، اگر در زمان ورود داده‌ها به ذهن، فرد بتواند آن‌ها را درک کند، یادگیری امکان پذیر است.

اما این مسئله هم تا حدود زیادی وابسته به میزان توجهی است که فرد دارد. در هر صورت در زمان خواب و بیدار فرد تا حدودی متوجه وقایعی که در اطرافش اتفاق می‌افتد می‌شود و می‌تواند مطالب زبان که به طریق صوتی برای او پخش می‌شوند را یاد بگیرد. اما این بر همه مسلم است که کارایی مغز فرد در زمان خواب و بیداری تا حدود قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر اینکه نظر بیشتر محققان و پژوهشگران بر این است که شخص در حالت نیمه هشیار نمی‌تواند یک چیز را به صورت تمام و کمال بیاموزد، هیچ شخصی نیز این را نتوانسته است اثبات کند.

تاثیر کم خوابی بر یادگیری

تاثیر خواب کم در میزان یادگیری

افراد بسیاری و حتی خود شما، زمان زیادی از روز خود را برای مطالعه کردن مطالب درسی یا به طور کلی هر چیز دیگری می‌گذارید. اما برای همه پیش آمده است که در حین این مطالعه حواسشان به چیزهای دیگر پرت شود که این به معنی تمرکز نداشتن است. نداشتن تمرکز یک مشکل شایع و اساسی در بین تمام دانش‌آموزان و دانشجویان است. هر دانشجویی تجربۀ بیدار ماندن در شب امتحان را دارد.

اما اگر این اتفاق همیشه و برای هر امتحانی بیفتد، آیا به نظر شما آن فرد نتیجۀ شب بیداری و تلاش‌های خود را چگونه مشاهده می‌کند؟ مسلماً هیچ نتیجه‌ای از این کار خود نمی‌گیرد زیرا ذهن برای یادگیری بیشتر مطالب نیاز به استراحت دارد. در واقع زمانی شما در امتحانات یا هر چیز دیگری موفق می‌شوید که در کنار درس خواندن و تلاش کردن برای نتیجۀ مطلوب، استراحت کافی نیز داشته باشید.
این مسئله بر همه روشن شده است که زمانی که فرد مطلب جدیدی را آموزش می‌بیند، مغز او در هنگام خواب آن‌ها تجزیه و تحلیل و از همه مهم‌تر تثبیت می‌کند. بنابراین این خوابیدن به شما کمک بیشتری در یادگیری می‌کند تا نخوابیدن. زمانی که ذهن شما خسته است، نمی‌تواند تمرکز کند و همه می‌دانند که بدون داشتن تمرکز یادگیری سخت است و خیلی سریع نیز مطالب فراموش می‌شوند.

این موارد ذکر شده تنها مختص شب امتحان نیستند، بلکه فرد دانشجو و دانش آموز باید به طور کلی در زمان تحصیل خود، شب‌ها استراحت کافی داشته باشد تا روز بعد در ساعات کلاس بتواند تمرکز داشته باشد و مطالب را به خوبی فرا بگیرد. حتی با این کار دیگر شب امتحان نیاز به بیدار ماندن برای درس خواندن ندارد، زیرا تمام مطالب در زمان خود فرا گرفته است و تنها با یک مرور می‌تواند آن‌ها را به خاطر بیاورد.

نقش حافظه در یادگیری درزمان خواب

در زمان خواب تمام اعضای بدن نیز در حال استراحت کردن هستند به جز مغز. مغز در این مورد استثنا بوده و در زمان خواب به فعالیت خود ادامه می‌دهد. مطالعاتی نیز در این زمینه انجام شده است و اثبات شده که مغز انسان در زمان خواب او نیز اطلاعات را پردازش می‌کند. این موضوع این معنی را می‌دهد که حتی زمانی که شما در خواب به سر می‌برید هم مغز اطلاعاتی را به حافظه منتقل می‌کند.
این به این معنی نیست که مغز قابلیت یادگرفتن چیز جدید در هنگام خواب را دارد. بلکه به این معنی است و اتصال برخی قسمت‌های حافظه در زمان خواب صورت می‌گیرد. یعنی زمانی که شما می‌خوابید، مطالبی که در طول بیداری خود فراگرفته‌اید وارد ذهن می‌شوند و جای ثابتی برای خود پیدا می‌کنند. بنابراین از این مسئله این طور نتیجه‌گیری می‌شود که تاثیر خواب بر یادگیری زبان تنها زمانی است که شما مطلبی را از پیش یاد گرفته باشید و اتفاقا خوابیدن می‌تواند در تثبیت بهتر و بیشتر آن مطلب در ذهن و حافظه شما نقشی مهم و اساسی ایفا کند. در نتیجه نداشتن خواب کافی باعث می‌شود که شما در یاد گرفتن چیزی ناتوان شده از دچار ضعف شوید.

مروری بر تاثیر خواب در یادگیری زبان انگلیسی 

یادگیری زبان موردی است که هر فردی می‌تواند به آن علاقه داشته باشد و آرزوی این را داشته باشد که آن را فرا بگیرد. شاید شما هم در مورد تاثیر خواب در یادگیری زبان چیزهایی شنیده باشید. در این مقاله یک راهنمایی کامل به تمام عزیزان مشتاق شده است که پس از مطالعۀ آن می‌توانند راه خود را انتخاب کنند.

در این مقاله که در مورد تاثیر خواب در یادگیری زبان بود، ما ابتدا تلاش‌هایی که برای اثبات یادگیری در هنگام خواب شده بود را برای شما عزیزان شرح دادیم. سپس منابع، روش‌ها و تکنیک‌هایی که برای این کار معرفی شده‌اند را بیان کردیم. بعد از آن نیز به سراغ مخالفت‌هایی که برای این عقیده شده بود رفته و دلایل و تمام منطق‌ها را نیز ذکر کردیم. حال شما بعد از مطالعۀ دقیق این مقاله می‌توانید تصمیم بگیرید که این روش را امتحان کنید یا خیر. این کاملا به خود شما بستگی دارد. خوشحال می‌شویم که تجربه خودتان را در انتهای همین مطلب کامنت کنید و یا ما آن را به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

این نوشته چقدر مفید بود؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

1 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
تیمور حسین زاده

آخر متوجه نشدم در حالت خواب می‌شود زبان یاد گرفت یا نه

موسسه تخصصی زبان کوییک - آموزش تضمینی زبان از مبتدی تا پیشرفته