آموزش تکنیک های ریدینگ آیلتس

بخش ریدینگ آیلتس می‌تواند بسیار دشوار و زمان‌بر به نظر برسد. اگر شما هم اضطراب این بخش را احساس می‌کنید، این مقاله مناسب شما است. شما باید گام‌ها، استراتژی‌ها و منابع خود را  مشخص کنید تا در روز آزمون در آماده‌ترین شرایط خود باشید. در این مقاله نکات و ترفندهای عالی، برای آموزش ریدینگ آیلتس را،  با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. با درنظرگرفتن این نکات، می‌توانید با اطمینان و سهولت تکنیک های ریدینگ آیلتس را بیاموزید و در آزمون حاضر شوید.

معرفی آزمون ریدینگ آیلتس

یکی از مهم‌ترین بخش‌های آزمون آیلتس، بخش ریدینگ است که توانایی شما در درک پیام کلی متون، شناسایی ایده‌های اصلی هر متن، استخراج حقایق مرتبط و درک استدلال‌ها، نظرات و اهداف متن‌ها را بررسی می‌کند. به‌طورکلی شما در مدت‌زمان یک ساعت باید چند متن متفاوت را بخوانید و به 40 سؤال دررابطه‌با این متون پاسخ دهید.

تکنیک های خواندن ریدینگ

با یادگیری تکنیک های ریدینگ آیلتس می‌توانید به آسانی ریدینگ آیلتس را به پایان برسانید.

مقایسه آزمون ریدینگ آیلتس جنرال و آکادمیک

ذکر این نکته  بسیار مهم است که بخش ریدینگ آیلتس در نوع آزمون متفاوت است. بسته به اینکه در آزمون آیلتس آکادمیک (IELTS ACADEMIC) و یا آیلتس جنرال (IELTS GENERAL) شرکت کرده‌اید با سؤالات متفاوتی روبه‌رو می‌شوید. قبل از ثبت‌نام در آیلتس، مطمئن شوید که باید در کدام نوع آزمون شرکت کنید و برای نسخه صحیح آزمون مطالعه کنید .اگر مطمئن نیستید که در کدام آزمون باید شرکت کنید، در بلاگ انواع آزمون‌های آیلتس به طور کامل شما را راهنمایی کرده‌ایم.

مقاله مرتبط: تفاوت آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال

شباهت‌های بخش ریدینگ آزمون آیلتس جنرال با آکادمیک

موارد زیر شباهت‌های میان ریدینگ آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال می‌باشد:

  • سه بخش مجزا در هر دو آزمون وجود دارد.
  • 60 دقیقه زمان برای تکمیل 40 سؤال متفاوت (این ساعت شامل زمان انتقال پاسخ‌های شما به برگه پاسخ‌نامه نیز است)
  • برای پاسخ صحیح به هر سؤال یک نمره یا امتیاز در نظر گرفته می‌شود.
  • قسمت‌ها و سؤالات از ساده‌ترین به سخت‌ترین مرتب شده‌اند.
  • نمره‌منفی در این آزمون وجود ندارد.

تفاوت‌های بخش ریدینگ آزمون آیلتس جنرال با آکادمیک

به‌طورکلی، بخش‌های آکادمیک به موضوعات تخصصی‌تر می‌پردازد و بسیار شبیه به مقالاتی است که در یک روزنامه یا مجله پیدا می‌کنید. بخش ریدینگ آزمون آیلتس جنرال موضوعات عمومی‌تر، روزمره زندگی یا مربوط به کار را پوشش می‌دهد.

  • سطح دشواری واژگان در هر دو آزمون متفاوت است.
  • تعداد سؤالات در هر قسمت متفاوت است (سؤالات همیشه در مجموع 40 عدد هستند) : تعداد سؤالات در بخش ریدینگ آزمون عمومی آیلتس در قسمت 1: 14 سؤال و در قسمت‌های 2 و 3: 13 سؤال است درحالی‌که تعداد سؤالات در بخش ریدینگ آکادمیک در قسمت‌های 1-3: 12-14 سؤال در هر قسمت می‌باشد.

موضوعات متن های مورداستفاده در آیلتس آکادمیک

متن ریدینگ آیلتس آکادمیک طیف وسیعی از موضوعات از علوم طبیعی گرفته تا تاریخ اقتصادی را پوشش می‌دهد.  نگران نباشید؛ چون اصلاً لازم نیست که برای پاسخ به این‌گونه سؤالات، درباره ی تمامی موضوعات اطلاعات داشته باشید. آنچه شما نیاز دارید یک دایره لغات به نسبت  گسترده است. شرکت‌کنندگان در آزمون با دایره لغات گسترده مزیت زیادی دارند. متن ریدینگ آیلتس آکادمیک ممکن است حاوی برخی اصطلاحات فنی و حتی مطالب بصری مانند نمودارها و جدول‌ها باشد. آیلتس معمولاً برای انتخاب متون از قسمت‌هایی از مجلات حرفه‌ای و دانشگاهی، کتاب‌های درسی، گزارش‌ها و روزنامه‌ها استفاده می‌کند.

موضوعات  متن های مورداستفاده در آیلتس جنرال

بخش ریدینگ آیلتس جنرال مانند آیلتس آکادمیک  نیز شامل مقالاتی از مجلات و روزنامه‌ها است.  بااین‌حال، اکثر متن‌ها بسیار کوتاه‌تر و با واژگان ساده‌تر هستند. علاوه بر این، موضوعات به زندگی روزمره مربوط می‌شوند. برخی از قسمت‌ها، از آگهی‌ها، کتاب‌های راهنما، مجلات، اطلاعیه‌ها یا دفترچه‌های راهنمای کارکنان گرفته شده‌اند. درحالی‌که آزمون‌ها می‌توانند کمی متفاوت باشند، می‌توانید انتظار داشته باشید که امتحان از ابتدا تا انتها  به شکل زیر چالش‌برانگیزتر شود:

  • بخش 1: دوتا سه مقاله بسیار کوتاه مرتبط با موضوعات زندگی روزمره وجود خواهد داشت.
  • بخش 2: دو متن کوتاه وجود خواهد داشت.متن‌هایی همچون درخواست کار یا کتابچه راهنمای شرکت
  • بخش 3: حاوی یک متن طولانی‌تر است که در مورد یک موضوع آکادمیک یا انتزاعی‌تر بحث می‌کند. این بخش سخت‌ترین قسمت در آزمون ریدینگ آیلتس جنرال است.

انواع رایج سؤالات ریدینگ آیلتس

یکی از بخش‌های مهم یادگیری در مورد ریدینگ آیلتس، به‌دست‌آوردن درک درستی از انواع مختلف سؤالات درگیر در آزمون است.  آشنایی با انواع سؤالات برای داوطلبان  ضروری است؛ زیرا لزوماً شهودی نیستند و درکشان ممکن است دشوار باشد و به زمان زیادی برای تمرین نیاز داشته باشند. در ادامه ی آموزش ریدینگ آیلتس رایج‌ترین انواع سؤالات آورده شده است:

  • درست و نادرست یا بله و خیر (True/False/Not Given & Yes)
  • چندگزینه‌ای (Multiple choice)
  • تطابق (Matching)
  • تکمیل جملات و پاسخ کوتاه (Sentence Completion and Short Answers)
  • جدول، نمودار(Table & Diagram)

چگونه در ریدینگ آیلتس نمره خوبی کسب کنیم؟

بهبود نمرات خود برای هر بخش از آیلتس تنها راه برای افزایش نمره کلی آیلتس است که میانگین نمرات چهار بخش است، بنابراین با کار بر روی ریدینگ شروع خوبی خواهید داشت. ریدینگ آیلتس در باندهای 1 تا 9 نمره‌گذاری می‌شود. به‌طورکلی 40 سؤال در مورد ریدینگ آیلتس وجود دارد، به این معنی که اگر می‌خواهید یک نمره بیشتر به دست بیاورید، باید 6 سؤال دیگر را به‌درستی پاسخ دهید. این می‌تواند دلهره‌آور به نظر برسد، به‌خصوص اگر انتظار داشته باشید که امتیازی بالا کسب کنید. پس آموزش ریدینگ آیلتس و نیز تکنیک های مربوط به آن را جدی بگیرید.

تقویت مهارت ریدینگ

نمره کلی آزمون آیلتس میانگین هر چهار مهارت است.

آموزش تکنیک های ریدینگ آیلتس که باید بدانید و تمرین کنید

نداشتن زمان کافی برای خواندن و پاسخ به سؤالات  اولین مشکل متقاضیان است. و در واقع، الگوهای مطالعه سنتی در آیلتس خیلی خوب جواب نمی دهد. خواندن متن از ابتدا تا انتها قبل از پاسخ دادن به سؤالات برای اکثر مردم کارساز نیست. بنابراین، شما به تکنیک‌های اصولی و کاربردی نیاز دارید تا با آن‌ها آشنا شوید و سپس برای تسلط بر هر تکنیک، آن‌ها را تمرین کنید. روش‌های زیر بسیار سودمند هستند؛ اما فراموش نکنید که باید صبور باشید زمان زیادی را صرف کنید.

اسکیم کردن (skimming) یکی از مهم ترین تکنیک های ریدینگ آیلتس

اسکیم کردن یک تکنیک خواندن است که برای مرور سریع  یک متن به‌منظور درک عمومی محتوای آن بدون خواندن هر کلمه‌ای استفاده می‌شود. شما با این روش در بخش ریدینگ آیلتس می‌توانید بدون اینکه تمام متن را بخوانید در کمترین زمان ممکن اطلاعات خاص را نشان کنید.

  • عنوان، زیرعنوان‌ها، سرتیترها و زیرسرتیترها را بخوانید تا مفاهیم اصلی را درک کنید.
  • به جملات ابتدایی و انتهای هر پاراگراف توجه کنید تا ایده‌های اصلی را بفهمید.
  • به کلمات بلند یا کلماتی که ایتالیک یا بولد نوشته شده‌اند توجه کنید، زیرا اغلب به مفاهیم یا واژگان مهم اشاره می‌کنند.
  • برای لیست‌ها، نقاط شماره‌گذاری شده یا اعداد را نشان کنید، چرا که اینها معمولاً اطلاعات کلیدی را مشخص می‌کنند.
  • کلمات کلیدی شامل نام افراد، تاریخ ها، مفاهیم، اصطلاحات ویا مراحل یک فرآیند را نیز نشان کنید.
  • سعی کنید هر پاراگراف را فقط با 2-3 کلمه برچسب بزنید و موضوع اصلی آن را مشخص کنید. این به شما کمک می‌کند تا هنگام پاسخ‌دادن به سؤالات، آن پاراگراف را به‌سرعت پیدا کنید.

تکنیک اسکنینگ (Scanning) یکی از مهم ترین تکنیک های ریدینگ آیلتس

پس از اسکیم کردن متن به سراغ اسکنینگ میرویم، به این شکل که به‌صورت سریع و جستجوی مستقیم اطلاعات خاص را فقط میبینیم. این تکنیک برای پیداکردن جواب‌ها به سؤالات خاص یا اطلاعات مشخص در متون بزرگ و مفصل کاربرد دارد. نحوه انجام اسکنینگ به شکل زیر است:

  • دقیقاً بدانید چه چیزی را جستجو می‌کنید: قبل از شروع به اسکنینگ، سؤال یا اطلاعات موردنیاز خود را دقیقاً مشخص کنید تا بتوانید به طور مؤثر جستجو کنید.
  • اسکنینگ شامل حرکت سریع چشمانتان در اطراف متن است. برای این کار از انگشتانتان به‌عنوان راهنمایی استفاده کنید.
  • بر روی کلمات کلیدی مرتبط با سؤال یا اطلاعات موردنیاز تمرکز کنید. این می‌تواند اعداد، تاریخ‌ها، نام‌ها، واژگان واضح و مهم باشد.
  • به دنبال نشانه‌ها بگردید مثل عناوین، فهرست‌ها، جدول‌ها، یا شماره‌گذاری‌ها که می‌توانند به شما کمک کنند تا به‌سرعت به اطلاعات موردنیاز دست یابید.
  • برای بالابردن کیفیت اسکنینگ، نگاه کلی به متن داشته باشید تا محتوا را در سریع‌ترین زمان ممکن مرور کنید.

در همین راستا سایت ieltspodcast نیز اشاره کرده:

اگر به روش معمول آهسته و آرام مطالعه کنید، در آزمون آیلتس موفق نخواهید شد. اسکنینگ را یاد بگیرید. این تکنیک خواندن از حرکت سریع چشم و کلمات کلیدی استفاده می کند تا بتوانید به سرعت متن را بخوانید. خواندن سریع به منظور دریافت یک دید کلی از مطالب است. در اینجا چند تکنیک اسکنینگ را جمع آوری کردیم:

پاراگراف اول را با دقت بخوانید تا متوجه شوید که متن درباره چیست.

به چند جمله اول هر پاراگراف توجه کنید، این به شما ایده اصلی متن را می دهد.

همیشه آخرین پاراگراف را به طور کامل بخوانید زیرا این پاراگراف معمولاً حاوی خلاصه است.

درک واژگان دشوار در تکنیک های ریدینگ آیلتس

قطعا باید به طور مداوم به مطالعه ی واژگان جدید بپردازید و روزانه واژه های جدید را به خاطر بسپارید، اما  در مواجه با سختترین و ناآشنا ترین  واژه هاچه کنیم؟ حتی اگر دایره واژگان بسیاری گسترده‌ای داشته باشید، قطعاً در طول خواندن متون ریدینگ آیلتس با  لغاتی مواجه می‌شوید که معنای آن‌ها را نمی‌دانید در این‌گونه موقعیت‌ها باید به سراغ این تکنیک بروید و به این شکل عمل کنید که معنای هر واژهٔ مهم را باتوجه‌به کلمات دیگر و مترادف‌ها حدس بزنید. با تمرین این تکنیک در گذر زمان متوجه می‌شوید  که می‌توانید حدس‌های منطقی بزنید و این تمرین یکی از کاربردی ترین تمرین ها در طول آموزش ریدینگ آیلتس است.

متن های آیلتس را برای آموزش ریدینگ آیلتس بخوانید

آزمون‌های پیشین آیلتس را نادیده نگیرید زیرا مرور و مطالعهٔ آزمون‌های آیلتس برای دو هدف عالی هستند:

  • آشنایی با جزئیات دقیق بخش ریدینگ آیلتس
  • امتحان‌کردن استراتژی‌های ریدینگ و برگزیدن مناسبترین آنها برای خودتان و تمرین و تمرکز بیشتر بر آن‌ها

اما این تمام چیزی نیست که شما باید به آن تکیه کنید زیرا این موارد محدود هستند.

برای تمرین بیشتر از منابع آزمون آیلتس استفاده کنید

برای بهبود مهارت ریدینگ، نیازی به مطالعه چندین ساعت در روز ندارید. کافیست آموزش تکنیک های آیلتس را بگزارنید، سپس به صورت مداوم به طور روزانه 15 تا 30 دقیقه را صرف خواندن متون انگلیسی کنید .این یک میان‌بر نیست، اما بهترین راه برای بهبود ریدینگ در طول زمان است. در اینجا لیستی از منابع برای مطالعه مناسب آمده است که متن های نوشته شده در آن ها در آزمون های پیشین آیلتس قرار گرفته اند:

  • مجله New Scientis: یک مجله علمی بین‌المللی در کشورانگلستان است.
  • مجلات American Scientistو American Scientist: دو مجله ی مشهور در ایالات متحده است.
  • اخبار BBC: آخرین اخبار از نقاط مختلف جهان را به زبان انگلیسی بخوانید.
  • مجله The Economist : یکی دیگر از منابع رایج برای قسمت‌های ریدینگ آیلتس است. مقالات بسیاری از امتحانات گذشته از این مجله گرفته شده اند.
  • نشنال جئوگرافیک: نشنال جئوگرافیک حاوی مقالاتی در مورد جغرافیا، حیوانات، فرهنگ، محیط ‌زیست، سفر و ماجراجویی است و منبع مناسبی برای آموزش ریدینگ آیلتس است.
  • وب سایت های History Extra و History Net: دو مجله اینترنتی که شامل پادکست‌ها، مقالات و نقدهایی در مورد رویدادهای مختلف هستند.

و یا میتوانید مقالاتی را از هر یک از این روزنامه‌های معتبرانتخاب کنید و با آن ها تکنیک های ریدینگ آیلتس را تمرین کنید:

  • مجله نیویورک‌تایمز
  • تلگراف
  • استرالیایی
  • نیوزلند هرالد
  • گلوب و میل
موثرترین تکنیک های ریدینگ آیلتس

بخش ریدینگ آیلتس دومین بخش آژمون آیلتس است.

تکنیک های ریدینگ آیلتس در زمان آزمون

نکات زیر را به خاطر بسپارید و در طول زمان برگزاری آزمون از آن ها استفاده کنید:

  1. یکی از این دوراه را انتخاب کنید، یا اول سؤالات را بخوانید و سپس به سراغ اسکیم کردن و اسکن‌کردن متن بروید تا دقیقاً بدانید به دنبال چه چیزی هستید و یا برعکس ابتدا متن را اسکیم کنید و سپس سؤالات را بخوانید تا با استفاده از تکنیک اسکن‌کردن به پرسش‌ها پاسخ دهید. فراموش نکنید که بدون کنکاش محتوا را بررسی کنید. انتخاب هر یک از این دو روش کاملاً شخصی است و بر اساس تجربه و تمرینات شماست.
  2. پاسخ همیشه در متن وجود دارید: شما باید از میان گزینه‌ها، انتخابی را برگزینید که یا به شکل اصلی یا شکلی دیگر در متن بازنویسی شده است. پس به ایده‌ها توجه کنید و نه به لغات.
  3. معنا را حدس بزنید: اگر معنای کلمه‌ای را نمی‌دانید، آن را از طریق متن و مترادف‌های آن حدس بزنید.
  4. سؤالات به ترتیب پاسخ ندهید: همان‌طور که به سؤالات نگاه می‌کنید، ممکن است به یاد بیاورید که در کجای متن سوال موردبحث قرار گرفته است. با این سؤال شروع کنید!
  5. واژه‌ها را نادیده بگیرید: زمانی که نتوانستید معنای یک واژه را حدس بزنید، آن واژه را ندید بگیرید. حداقل زمان خود را حفظ می‌کنید.
  6. از گرامر انگلیسی کمک بگیرید: با دانستن گرامر پایه می‌توانید تعداد گزینه‌ها را کاهش دهید. مثلاً تعیین کنید که برای پر کردن جای خالی به فعل، اسم یا صفت نیاز دارید و اینکه تشخیص دهید به اسم مفرد نیاز دارید یا جمع.
  7. سؤالات به ترتیب هستند: نکتهٔ مهمی که باید به آن توجه کنید این است که پاسخ سؤالات در متن به ترتیب وجود دارد، برای مثال زمانی که به سؤال شماره 2 و 4 پاسخ دادید. برای پاسخ به سؤال 3 کافی است پاراگراف میان پاسخ های 2 و 4 را بخوانید. اگر این فاصله زیاد نباشد. استراتژیِ بسیار کارسازی است.
  8. زمان را بیهوده هدر ندهید: این نکته‌ای بدیهی است که همواره باید به یاد داشته باشید، زمان را در آزمون ریدینگ آیلتس تلف نکنید.  شما یک ساعت فرصت دارید تا چندین قسمت طولانی را بخوانید و به 40 سؤال دشوار پاسخ دهید. اگر برای یافتن یک پاسخ، زمان زیادی را صرف کنید، سؤالات دیگر را از دست می‌دهید. اگر در انتها زمان اضافه داشتید می‌توانید برگردید و آن سؤال را مجدد بررسی کنید.
  9. سوالی را بدون جواب رها نکنید: از آنجایی هیچ نمره­ ی منفی برای این آزمون در نظر گرفته نشده است، می‌توانید جواب را حدس بزنید. شاید شانس با شما همراه بود.

کلام آخر

از آنجایی که یکی از سخترین بخش های آزمون آیلتس ریدینگ است،  آموزش ریدینگ آیلتس را جدی بگیرید ودر طول برنامهٔ مطالعاتی خود از منابع مختلف استفاده کنید تا مهارت‌های مربوط به ریدینگ خود را بهبود بخشید. زیرا منابع مختلف به طور مؤثرتری مهارت‌های شما را توسعه می‌دهند. وآموزش تکنیک های ریدینگ آیلتس را نیز بگزرانید زیرا زمانتان محدود است و استفاده از تکنیک های ریدینگ آیلتس شما را به کسب امتیازی بالاتر نزدیک میکند. شما می‌توانید با شرکت در دوره‌های آزمون آیلتس در موسسه زبان کوییک به بهترین نمره در این آزمون دست یابید.

سوال های متداول در زمینه آموزش تکنیک های ریدینگ آیلتس

چگونه در ریدینگ آیلتس نمره ای خوب کسب کنم؟

تکنیک‌های اسکیم کردن و اسکن کردن را تمرین کنید. واژگان انگلیسی خود را بهبود بخشید. با انواع سؤالات ریدینگ آیلتس آشنا شوید. خواندن مطالب در سطح آیلتس را تمرین کنید.

برای پاسخ به سؤالات ریدینگ به چه ترتیب عملاً کنیم؟

متن را سریع بخوانید. سؤالات را بخوانید. نوع سؤال را مشخص کنید. تکنیک‌ها و نکات خود را برای آن نوع سؤال به‌خاطر بسپارید. یک کلمه یا اطلاعات کلیدی را در سؤال پیدا کنید تا به شما در یافتن پاسخ درمتن کمک کند. متن را با گذراندن چشمان خود روی پاراگراف‌ها اسکن کنید تا کلمات کلیدیرا پیدا کنید. وقتی کلمه ی کلیدی را پیدا کردید، جملات قبل و بعد را بخوانید. سعی کنید چند جمله اطراف پاسخ را درک کنید. هنگامی که پاسخ را پیدا کردید، به سؤال بعدی بروید.

مطالب مرتبط

این نوشته چقدر مفید بود؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 5]

0 نظر یا سوال
Inline Feedbacks
View all comments
موسسه تخصصی زبان کوییک - آموزش تضمینی زبان از مبتدی تا پیشرفته