نکات مهم آموزش انگلیسی با داستان

زبان انگلیسی یکی از زبان‌های پراستفاده در جهان است که برای یادگیری آن، می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. یکی از این روش‌های آموزش زبان انگلیسی، آموزش با داستان است که علاوه بر این‌که جذابیت زیادی دارد، باعث بهبود مهارت‌های شنیداری، خواندن و نوشتاری می‌شود. در این روش، داستان‌هایی با موضوعات مختلف انتخاب شده و با استفاده از واژگان و اصطلاحات روزمره، به صورت ساده و روان نوشته شده‌اند. با خواندن و شنیدن این داستان‌ها، مهارت‌های زبانی شما بهبود می‌یابد و به راحتی می‌توانید در مکالمات روزمره و مکاتبات رسمی از آن استفاده کنید. در ادامه، با مزایای و روش‌های این روش آشنا خواهید شد.

آموزش انگلیسی با داستان همیشه یکی از راه حل‌هایی است که در موسسات مختلف زبان انگلیسی از آن یاد می‌شود. به همین دلیل هست که داستان‌های کوتاه یا به عبارتی short story ها همواره در سرفصل‌های موسسات زبان انگلیسی متفاوت وجود دارد. اما سوال اینجاست که چرا با وجود این سرفصل مهم در یادگیری زبان انگلیسی، زبان‌آموزان بهره چندانی از آن نمی‌برند؟ جواب این سوال فقط یک جمله است : موسسات زبان انگلیسی مذکور روش درست را یا خودشان نمی‌دانند یا در انتقال روش درست سستی می‌کنند.

متخصصین زبان‌شناسی در موسسه تخصصی زبان کوییک با تحقیقات متنوع در دانشگاه‌های مختلف، بهترین روش‌ها برای آموزش انگلیسی با داستان را برای شما جمع‌آوری کرده‌اند تا بدانید چرا علی‌رغم اینکه در کشورهای مختلف یادگیری زبان انگلیسی از طریق داستان کوتاه اهمیت قابل توجهی دارد، در کشور ما مورد استقبال زبان‌آموزان قرار نگرفته‌است. مبحث مورد نظر را با طرح چندین سوال و پاسخ به آن‌ها مورد بررسی قرار می‌دهیم.

برای آگاهی از بهترین روش کار کردن برای تقویت زبان انگلیسی از طریق داستان کوتاه در ابتدا ویدیوی زیر را تماشا کنید.

آموزش انگلیسی با داستان چه ضرورتی دارد؟

آموزش انگلیسی با داستان به دلایل زیر بسیار حائز اهمیت است:

  • عدم توجه به آموزش انگلیسی با داستان در سیستم آموزشی کشور

متاسفانه در سیستم آموزشی کشور ما زبان انگلیسی زبانی مهجور بوده و نه تنها با گذر زمان بهبودی در نحوه تدریس آن ایجاد نمی‌شود، بلکه روز به روز ضعفی قابل ملاحظه در آن مشاهده می‌شود. گاها دیده شده است که برخی مدارس با دریافت مبالغی هنگفت از خانواده‌ها اقدام به برگزاری کلاس‌های زبان در داخل مدارس می‌کنند که غالبا شعارهای آنها در حد شعار باقی می‌ماند و تفاوت چندانی در سطح انگلیسی آنها ایجاد نمی‍شود.
موضوع قابل توجه در سیستم آموزشی با تاکید بسیار فراوان روی گرامر زبان انگلیسی است. تاکید بیش از حد بر روی گرامر، اهمیت داستان کوتاه را زیر سوال نمی‌برد. گوش‌های شما زمانی در یک زبان خاص تقویت می‌شوند که بارها و بارها بشنوند. درست مثل دوران طفولیت ما که توانایی درک مفاهیم یا انتقال آن را از زبان نداشتیم. زبان مادری را یاد گرفتیم چون مدام آن را شنیدیم و برای برقراری ارتباط متقابل تلاش نمودیم که صحبت کنیم. آموزش انگلیسی با داستان دقیقا همان فرآیندی است که در کودکی با آن مواجه بودیم و ما را وادار به صحبت کردن کرد.

ضعف چشمگیر زبان‌آموزان در تلفظ و لهجه

حتما به این موضوع توجه نموده‌اید که علی‌رغم اینکه برخی بسیار زبان انگلیسی را روان صحبت می‌کنند، اما مشابهتی بین نحوه صحبت کردن آن‌ها و کسی که زبان مادری‌اش انگلیسی است وجود ندارد. این موضوع غالبا به دلیل عدم توجه به تلفظ و لهجه است. آموزش انگلیسی با داستان، راهی است که به شما کمک می‌کند که این مشابهت‌ها را دریابید و تلاش کنید که خودتان را با این زبان وفق دهید. با تکرار وتقلید از این الگوها خواهید دید که شما هم به خوبی کسی که زبان مادری‌اش انگلیسی است صحبت می‌کنید.

تقویت اسپیکینگ

داستان انگلیسی، راهی ضروری برای تقویت اسپیکینگ

  •  کمک به دریافت نحوه استقاده صحیح از لغات و اصطلاحات

حتما به دفعات مکرر اقدام به حفظ کردن واژگان متفاوت از کتاب‌هایی شبیه ۵۰۴ نموده‌اید. در حال حاضر که در حال خواندن این مقاله هستید، چه تعداد از آن‌ها در ذهن شما مانده‌اند. طبیعی است که نتوانید این حجم از واژه‌ها را در ذهن خود بگنجانید. آموزش انگلیسی با داستان به شما کمک می‌کند جایگاه صحیح استفاده از واژه‌ها را دریابید. این روش به شما کمک می‌کند تداعی معانی خوبی نسبت به واژه‌ها داشته باشید. به این صورت که آن واژه خاص همیشه شما را یاد آن شرایط در یک داستان خاص می‌اندازد و این یعنی روش صحیح یادگرفتن لغات.

آموزش انگلیسی با داستان به چه صورت است؟

روش کار کردن و تمرین بر روی داستان زبان انگلیسی بسیار مهم است، چرا که با وجود درک اهمیت آن در بسیاری از موسسات روش‌هایی که اساتید ارائه می‌کنند غالبا پر خطاست. برای فهمیدن بهترین روش تمرین داستان‌های انگلیسی قدم‌های زیر ضروری هستند.

  • انتخاب شورت استوری متناسب با سطح زبان‌آموز

در قدم اول می‌بایستی داستان کوتاهی را انتخاب نمایید که با سطح زبان شما تناسب دارد. اگر در ابتدای پروسه یادگیری زبان انگلیسی هستید شورت استوری Between two words که لهجه بریتانیایی دارد برای شما مناسب است. بعد از آن می‌توانید شورت استوری Frankenstein یا Monkey’s paw را انتخاب نمایید. در سطوح بالاتر شورت استوری Picture of Dorian Gray از قبیل داستان‌های مفید و ارزشمند می‌باشند. انتشارات پنگوئن کتاب‌های مفیدی در این زمینه پیشنهاد می‌دهد.( برای گرفتن مشاوره با موسسه تخصصی زبان کوییک تماس بگیرید تا داستان مناسب سطح‌تان رو به شما معرفی کنیم.)

انتخاب کتاب مناسب

انتخاب کتاب مناسب، فاکتوری موثر برای آموزش انگلیسی با داستان

  • مطالعه تعدادی از صفحات داستان از روی کتاب

بعد از انتخاب داستان کوتاه مورد نظر خود، ابتدا چند صفحه‌ای از آن را به دقت مطالعه فرمایید. در‌حین مطالعه اگر با لغاتی مواجه می‌شوید که معانی آن‌ها را نمی‌دانید یا روش صحیح تلفظ آن برای شما آشنا نیست، سعی کنید از طریق دیکشنری معنا و تلفظ واژه مورد نظر را بیابید. فهمیدن داستان از طریق مطالعه کتاب امری ضروری است.

داستان کوتاه

بعد از انتخاب داستان کوتاه مورد نظر خود، ابتدا چند صفحه‌ای از آن را به دقت مطالعه فرمایید.

  • فایل صوتی را Play کنید!

در مرحله سوم شما هیچ نیازی به کتاب ندارید و فقط می‌بایست فایل صوتی داستان مورد نظر را پخش نمایید. در انتهای هر جمله فایل صوتی را متوقف کرده و با صدای بلند بعد از گوینده داستان تکرار کنید. توجه داشته باشید که این تکرار کردن می‌بایستی با صدای بلند باشند تا قالب زبانی شما با قالب زبان انگلیسی وفق پیدا کند.
در‌حین گوش دادن به داستان حتما به جملاتی برخواهید خورد که برای تکرارکردن آنها دچار مشکل می‌شوید. چرا که جملات طولانی بوده و یا تلفظ آن برای شما جدید می‌باشد. برای این دسته از جملات تا ۳ مرتبه تلاش کنید تا به عقب بازگشته و سعی نمایید تا متوجه شوید که جمله دقیقا چیست. در صورتی که جمله آنقدری سخت بود که حتی بعد از ۳ بار هم موفق به تکرار کردن آن نشدید، کتاب را باز کنید و سعی نمایید که جمله را بعد از گوینده یک بار به همراه کتاب و مرتبه دوم بدون کتاب تکرار نمایید.
منظور از تکرار کردن جملات بعد از اسپیکر در این مرحله این است که شما باید سعی نمایید که لهجه و تمام قواعد تلفظی را رعایت نمایید. یقین داشته‌باشید که اگر تکرار شما رنگ و بوی تقلید داشته‌باشد، بعد از چندی متوجه تغییر لهجه خود خواهید‌شد.

  • شورت استوری خود را به سطوح بالاتر ارتقا دهید.

بعد از انجام سه مرحله بالا، زمانی که کاملا به شورت استوری واقف شدید سعی کنید داستان کوتاهی دیگر را انتخاب کرده و سطح خود را ارتقا دهید.
آموزش انگلیسی با داستان در موسسه تخصصی زبان کوییک، به صورت کاملا حرفه‌ای اجرا می‌شود. به شما توصیه می‌شود برای یادگیری روش‌های فوق به صورت کامل‌تر با ما تماس بگیرید.

سختی داستان

سطح سختی داستان را جهت آموزش انگلیسی با داستان افزایش دهید

سوال‌های رایج در زمینه یادگیری زبان انگلیسی با داستان کوتاه

کدام کتاب داستان کوتاه انگلیسی برای مبتدیان مناسب است؟

تمامی کتاب‌های داستان کوتاه زبان انگلیسی دارای سطح‌بندی می‌باشند. کتاب‌های سطح یک و دو (Level 1 and Level 2) برای سطوح مبتدی مناسب می‌باشند.

داستان‌های کوتاه زبان انگلیسی سطح متوسط کدامند؟

اگر سطح شما متوسط است به شما پیشنهاد می‌کنیم کتاب‌های سطح سه و چهار (Level 3 and Level 4) را مطالعه بفرمایید.

موسسه تخصصی زبان کوییک کلاس‌های مربوط به یادگیری انگلیسی با داستان را دارد؟

موسسه تخصصی زبان کوییک با بهره‌گیری از به روزترین متد آموزش زبان انگلیسی در ایران، داستان‌های کوتاه زبان انگلیسی را به عنوان مهم‌ترین سرفصل آموزشی خود به حساب می‌آورد و به صحیح‌ترین روش به تدریس آن می‌پردازد.

آیا داستان انگلیسی با ترجمه فارسی به تقویت زبان انگلیسی شما کمک می‌کند؟

اگر داستان کوتاه انگلیسی متناسب سطح شما باشد نیازی به داشتن ترجمه فارسی آن ندارید. به همین دلیل مطالعه داستان انگلیسی با ترجمه فارسی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

آیا می‌توان با داستان‌های کوتاه، مکالمه زبان انگلیسی را تقویت کرد؟

یکی از مهم‌ترین روش‌های تقویت مکالمه و اسپیکینگ زبان انگلیسی، تمرکز بر داستان‌های کوتاه زبان انگلیسی می‌باشد؛ به شرطی که از روش ارائه شده در این مقاله تبعیت کنید.

مطالب مرتبط

این نوشته چقدر مفید بود؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 6 میانگین: 2.8]

5 نظر یا سوال
Inline Feedbacks
View all comments
موسسه تخصصی زبان کوییک - آموزش تضمینی زبان از مبتدی تا پیشرفته