تفاوت آزمون آیلتس و تافل

شما برای درخواست ویزا، ادامه تحصیل و یا گذراندن دوره‌های حرفه‌ای و شغلی در یک کشور انگلیسی‌زبان به یک مدرک زبان معتبر بین‌المللی نیاز دارید. نوع مدرک و حداقل امتیازی که شما باید در آزمون زبان کسب کنید به قوانین و ضوابط هر سازمان و دانشگاه بستگی دارد؛ اما قطعاً آزمون آیلتس یا تافل یکی از آزمون‌های معتبر برای اکثر نهادها می­باشد.

باوجوداینکه هدف هر دو آزمون تقریباً یکسان است؛ اما در چندین بخش با یکدیگر تفاوت دارند. اگر محدودیتی از طرف مؤسسات برای شرکت در آزمون خاصی ندارید و اینکه نمی‌دانید در کدام آزمون شرکت کنید، این مقاله مناسب شماست. در این مقاله به بررسی تفاوت‌های تافل و آیلتس می‌پردازیم و شما را در انتخاب میان تافل یا آیلتس راهنمایی می‌کنیم.

آزمون آیلتس یا تافل؟

یکی از مشکلات اصلی بسیاری از داوطلبان شرکت در آزمون آیلتس و تافل این است که تفاوت این دو آزمون را به‌خوبی نمی‌دانند؛ بنابراین باید قبل از تصمیم‌گیری در مورد این که در کدام یک از آزمون‌های تافل یا آیلتس شرکت ‌کنید، با ساختار هریک و تفاوت‌ها و شباهت‌های آن‌ها، به‌خوبی آشنا شوید تا بتوانید آزمونی را انتخاب کنید که در آن بتوانید بهترین نمره را کسب کنید. پیش از آنکه دو آزمون آیلتس و تافل را مقابل هم قرار دهیم، بهتر است به معرفی کلی هر دو آزمون بپردازیم.

آزمون آیلتس چیست؟

سیستم بین‌المللی آزمون زبان انگلیسی یا  International English Language Testing System که به‌اختصار (IELTS)گفته می‌شود، آزمونی است که مهارت گوش‌دادن، خواندن، نوشتن و صحبت‌کردن شما به زبان انگلیسی را مورد سنجش قرار می­دهد. این آزمون برای اهداف آموزشی، مهاجرتی و شغلی انجام می­شود و بیش از 10000 مؤسسه در ده­ها کشور در سراسر جهان آن را به‌عنوان معیاری برای سنجش میزان دانش زبان انگلیسی افراد در نظر می‌گیرند. تا قبل از سال ۲۰۱۶ این آزمون تنها به‌صورت کاغذی یا کتبی برگزار می‌شد؛ اما از این سال به بعد فرم اینترنتی یا کامپیوتری آن نیز در برخی کشورها انجام می‌شود.

اگرچه این آزمون مبتنی بر زبان انگلیسی بریتانیایی است، اما شرکت‌کنندگان می­توانند از دیکته و تلفظ انگلیسی یا آمریکایی در پاسخهای خود استفاده کنند.

به­ طور­کلی دو نوع آزمون آیلتس وجود دارد؛ آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال. هر دو نوع این آزمون­ها دارای چهار بخش گوش‌دادن (Listening)، خواندن (Reading)، صحبت‌کردن (Speaking) و نوشتن (Writing) هستند که محتوای بخش­های ریدینگ و رایتینگ متفاوت و لیسنینگ و اسپیکینگ آن‌ها یکسان است. به‌عنوان‌مثال، در بخش رایتینگ آزمون آکادمیک باید مقاله علمی، اما برای آزمون جنرال، باید یک نامه اداری بنویسید.

بخش لیسنینگ، ریدینگ و رایتینگ هر دو نوع آزمون آیلتس به‌صورت کتبی و در یک روز برگزار می‌شود و که کل زمان آن ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه است.

بخش اسپیکینگ آن تا یک هفته قبل یا بعد از آزمون کتبی انجام می­شود. این بخش شامل یک مصاحبه رودررو با یک ممتحن است، ۱۱ تا ۱۴ دقیقه طول می‌کشد و دارای سه بخش می‌باشد.

بعلاوه با درخواست از مرکزی که در آنجا آزمون آیلتس را امتحان داده‌اید، می‌توانید نتیجه آزمونتان را برای ۵ مؤسسه به طور رایگان ارسال کنید.

برای یافتن مکان مناسب آزمون می­‌توانید به سایت آیلتس مراجعه کنید.

آزمون تافل چیست؟

آزمون زبان انگلیسی به‌عنوان یک زبان خارجی یا Test of English as a Foreign Language که به‌اختصار (TOEFL) گفته می‌شود یک آزمون استاندارد در سطح جهانی است و به‌گونه‌ای طراحی شده است تا به طور مؤثر توانایی به‌کاربردن زبان انگلیسی توسط داوطلبان را در چهار مهارت اسپیکینگ، رایتینگ، ریدینگ و لیسنینگ در سطوح آکادمیک و کلاس محور ارزیابی کند. ازآنجایی‌که این تست متعلق به کشور آمریکا است، زبان‌آموزانی که به دنبال پذیرش در مدارس و دانشگاه­های ایالات متحده هستند، تمایل دارند در این آزمون شرکت کنند؛ بنابراین از املا و واژگان آمریکایی استفاده می­شود، اما اگر از تلفظ و املای انگلیسی بریتانیایی استفاده کنید، ایرادی ندارد.

کل آزمون تافل دو ساعت طول می‌کشد، بخش اول و دوم لیسنینگ و ریدینگ هستند و سپس بخش اسپیکینگ و رایتینگ آغاز می­شود.

در اینجا می‌­توانید مکان و زمان مناسب آزمون را پیدا کنید.

بررسی تفاوت‌های آزمون آیلتس و تافل

این دو آزمون با داشتن شباهت‌های بسیار و اهداف یکسان تفاوت‌هایی در نحوه برگزاری، نمره‌دهی، ترتیب و نوع سؤالات دارند. به بررسی جز به جز تفاوت‌های تافل و آیلتس می‌پردازیم تا بدانید برای شما آیلتس بهتر است یا تافل:

نحوه برگزاری آیلتس و تافل

آزمون آیلتس در دو حالت برگزار می‌شود: آزمون آیلتس کاغذی که در مراکز آزمون برگزار می‌شود و آزمون آیلتس کامپیوتری که به دو صورت حضور مرکز و نیز از طریق سیستم‌های شخصی اجرا می‌شود.

در حال حاضر آزمون تافل فقط به‌صورت کامپیوتری برگزار می‌شود و تمام نسخه‌های کاغذی آن منسوخ شده است. اگر آزمون در مراکز معتبر برگزار شود به آن آزمون مبتنی بر اینترنت (TOEFL iBt) می‌گویند و اگر در خانه و از طریق کامپیوترهای شخصی فرایند آزمون اجرا شود به آن نسخه خانگی تافل (TOEFL Home Edition) می‌گویند.

تافل معتبرتر است یا آیلتس؟

نتیجه و پذیرش هر دو نمرات تافل و آیلتس به طور گسترده‌ای به‌عنوان مدرک مهارت انگلیسی در سراسر جهان پذیرفته شده‌اند. نمرات آزمون آیلتس توسط بیش از 9000 مؤسسه در بیش از 140 کشور از جمله ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا، کانادا و نیوزلند پذیرفته می‌شود. نمرات تافل توسط بیش از 11000 دانشگاه در 150 کشور از جمله ایالات متحده، انگلستان، کانادا، استرالیا، نیوزیلند، فرانسه و آلمان پذیرفته می‌شود.

 

در بین دو آزمون، تافل در ایالات متحده ترجیح داده می‌شود، درحالی‌که آیلتس در سایر کشورها ترجیح داده می‌شود.

 

دامنه کاربرد تافل و آیلتس

آزمون آیلتس دامنه کاربرد بسیار بیشتری در مقایسه با تافل دارد. آزمون آیلتس برای مقاصد تحصیلی، شغلی و مهاجرت به کشورهای دیگر کاربرد دارد. همچنین یکی از انواع آزمون آیلتس، آزمون IELTS UKVI است که برای دریافت ویزا و مهاجرت به بریتانیا کاربرد دارد. درحالی‌که آزمون تافل بیشتر برای مقاصد آکادمیک به کار می­رود و برای افرادی که به دنبال تحصیل در کالج‌ها و دانشگاه‌ها هستند مفید است.

انواع گوناگون آزمون‌های آیلتس و تافل

آزمون آیلتس در مقابل تافل انواع بیشتری دارد؛ مثلاً برای اهداف تحصیلی در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکترا باید در آزمون آیلتس آکادمیک (IELTS Academic) شرکت کرد و یا اینکه برای زندگی و کار و نیز تحصیل در مقاطع پایین‌تر بهتر است، آزمون آیلتس جنرال (IELTS General) را انتخاب کرد. آزمون‌های آیلتس ویزا و مهاجرت به انگلستان و نیز آزمون آیلتس لایف اسکیلز انتخاب‌های مناسب برای دریافت ویزا و نیز زندگی در بریتانیا هستند.

از سوی دیگر، همان‌طور که قبلاً گفته شد، تافل فقط برای اهداف آکادمیک استفاده می‌شود؛ بنابراین تنوع گسترده‌ای ندارد.

دسترسی برای شرکت در تافل آسان‌تر است یا تافل

هر دو آزمون به طور گسترده در دسترس هستند؛ اما تفاوت‌هایی دارند:

آزمون آیلتس توسط متقاضیان در بیش از 140 کشور و در حدود 1600 مکان برگزار می‌شود.

دسترسی به تافل آسان‌تر است. دانش‌آموزان تقریباً در هر نقطه از جهان می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. مراکز آزمون در بیش از 165 کشور در بیش از 4500 مکان در دسترس هستند.

محبوبیت آزمون آیلتس بیشتر است یا تافل؟

هر دو از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین آزمون­های جامع زبان هستند؛ اما بر اساس اطلاعات سال 2018 می­توان گفت:

5/3 میلیون داوطلب در آزمون آیلتس شرکت کردند، درحالی‌که این عدد برای آزمون تافل 3/2 میلون داوطلب بود.  البته باید در نظر داشت که فقط دانشجویان در آیلتس شرکت نمیکنند.

تعامل با ناظران آزمون تافل بیشتر است یا آیلتس؟

نحوة برگزاری بخش اسپیکینگ آیلتس با آزمون تافل کاملاً متفاوت است:

چه در آیلتس کاغذی شرکت کنید، چه در آیلتس کامپیوتری بخش اسپیکینگ آزمون شما در حضور یک ممتحن برگزار می‌شود.

در حالی گه آزمون تافل مبتنی بر اینترنت است، بنابراین افراد تعاملی با ممتحنین ندارند و باید وظایف بخش اسپیکینگ را ضبط کنند و برای بررسی ارسال کنند.

تفاوت نمره‌دهی آیلتس و تافل

یکی از تفاوت‌های اصلی و اساسی بین آیلتس و تافل نحوه نمره‌دهی آنهاست:

آیلتس بر اساس سیستم باندی از 1 (پایین ترین) تا 9 (بالاترین) درجه بندی می‌شود. نمره گذاری آزمون آیلتس به‌صورت کلی و مقطعی در مقیاس 0-9 انجام می‌شود و نمره کلی هر فرد میانگین نمرات هر چهار مهارت اوست. درحالی‌که تافل برای هر مهارت 0 تا 30 امتیاز را تعریف می‌کند و مجموع هر چهار نمره عددی میان 0 تا 120می شود، که نمره کل آزمون است.

Total Score: IELTS to TOEFL

IELTS TOEFL
0-4 31-0
5/4 34-32
5 45-35
5/5 59-46
6 78-60
6/5 93-79
7 101-94
5/7 109-102
8 114-110
5/8 117-115
9 120-118

Reading Score: IELTS to TOEFL

IELTS TOEFL
0-4 2-0
5/4 3
5 7-4
5/5 12-8
6 18-13
5/6 23-19
7 26-24
5/7 28-27
5/8-8 29
9 30

Listening Score: IELTS to TOEFL

IELTS TOEFL
0-4 2-0
5/4 3
5 6-4
5/5 11-7
6 19-12
5/6 23-20
7 26-24
5/7 27
8 28
5/8 29
9 30

Speaking Score: IELTS to TOEFL

IELTS TOEFL
0-4 11-0
5/4 12 – 13
5 14- 15
5/5 16 – 17
6 18 – 19
5/6 20 – 22
7 23
5/7 24 – 25
8 26 – 27
5/8 28 – 29
9 30

Writing Score: IELTS to TOEFL

IELTS TOEFL
0-4 11-0
5/4 12 – 13
5 14- 17
5/5 18 – 20
6 21 – 23
5/6 24 – 26
7 27 – 28
5/7 29
8 – 9 30

مدت‌زمان امتحان آیلتس کمتر است یا تافل؟

آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال در حدود 2 ساعت و 45 دقیقه طول می کشد. درحالی‌که مدت‌زمان آزمون تافل مبتنی بر اینترنت کاهش داشته است  و از بیش از 3 ساعت به مدت‌زمان 2 ساعت رسیده است.

مدت‌زمان آزمون تافل مدت‌زمان آزمون آیلتس بخش‌های هر آزمون
36 دقیقه 30 دقیقه لیسنینگ (Listening)
35 دقیقه 60 دقیقه ریدینگ (Reading)
29 دقیقه 60 دقیقه رایتینگ (Writing)
16 دقیقه 15 دقیقه اسپیکینگ (Speaking)

آزمون تافل بیشتر در سال برگزار می‌شود یا آیلتس؟

آزمون آیلتس هر هفته برگزار می‌شود و به طور متوسط به طور سالانه برای 48 روز برنامه ریزی شده است. درحالی‌که آزمون تافل مبتنی بر اینترنت بیش از 60 بار در سال و نسخه هوم ادیشن آن 4 بار در هر هفته برگزار می‌شود.

زمان اعلام نتیجه تافل سریع‌تر است یا آیلتس؟

نتایج آزمون آیلتس در عرض یک تا دو هفته از زمان شرکت در آزمون آماده می‌شود درحالی‌که این مقدار برای تافل 6 تا 10 رو است.

آیا لهجه‌­های آمریکا شمالی (North American) را بهتر متوجه می‌شوید یا لهجه بریتانیایی (British)/ انگلیسی (UK)؟

اگر تجربه بیشتری در انگلیسی بریتانیایی (انگلیسی استرالیایی) دارید، آزمون آیلتس را انتخاب کنید؛ چراکه واژگان و اصطلاحات استفاده شده در این آزمون بیشتر انگلیسی بریتانیایی است. اما اگر فیلم­‌های هالیوودی زیادی تماشا کرده‌اید و اصطلاحات آمریکایی را دوست دارید، آزمون تافل برای شما انتخاب بهتری است.

آیا با طیف گسترده‌ای از واژگان و اصطلاحات آمریکای شمالی آشنا هستید و یا واژگان و اصطلاحات بریتانیایی؟

مانند پاسخ سؤال قبل، آیلتس برای انگلیسی بریتانیایی و تافل برای انگلیسی آمریکایی است.

آیا می‌توانید نسبتاً سریع تایپ کنید؟

بخش رایتینگ آزمون تافل مستلزم آن است که مقاله خود را تایپ کنید؛ بنابراین اگر سرعت دستتان در تایپ‌کردن کم است، بهتر است در آزمون آیلتس شرکت کنید که آزمون آن به‌صورت کتبی برگزار می‌­شود.

آیا در یادداشت‌برداری مهارت دارید؟

یادداشت‌برداری (Note Taking) در هر دو آزمون تافل و آیلتس لازم است، اما در آزمون تافل از اهمیت بیشتری برخوردار است. چرا که در بخش لیسنینگ آزمون تافل، بعد از پخش فایل صوتی باید به سؤالات این بخش پاسخ دهید، بنابراین لازم است که در حین گوش‌دادن به مطالبی که پخش می‌شود، از آن­‌ها به طور خلاصه نت‌برداری کنید.

مقایسه آزمون آیلتس و آزمون تافل

در جدول زیر این دو آزمون به طور خلاصه مقایسه شده­‌اند و با نگاهی سریع می‌توانید با شرایط هر یک آشنا شوید.

آیلتس تافل
برگزارکننده اصلی British Council, IDP: IELTS Australia and Cambridge English Language Assessment ETS
فرمت کاغذی و کامپیوتری کامپیوتری
هزینه در کشورهای مختلف متفاوت است
در آمریکا $۲۱۵-$۲۴۵ ا
در کشورهای مختلف متفاوت است، بین $۱۶۵-$۳۰۰

در بیشتر کشورها زیر $۲۰۰

مدت‌زمان ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه ۲ ساعت
فرمت بخش اسپیکینگ شفاهی – هر داوطلب با یک ممتحن کامپیوتری – داوطلبان در یک میکروفن صحبت می‌کنند
وقت استراحت میان آزمون وجود ندارد وجود ندارد
لهجه Australia,Canada, Newzealand,

the U.K., the U.S.

North America, the U.K., New Zealand or Australia
مکان برگزاری بیشتر از ۱۱۰۰ مرکز در ۱۴۰ کشور در سراسر جهان تعداد بی‌شماری در سراسر جهان
تعداد دفعات برگزاری ۴8 تست در سال بیشتر از ۵۰ تست در سال
مدت‌زمان اعلام نتیجه ۱۳ روز بعد از آزمون ۱۰ روز بعد از آزمون
مقیاس نمره‌دهی ۰ تا ۹ ۰ تا ۱۲۰
حداقل میانگین نمره موردنیاز رتبه‌بندی شده توسط  National Universities 6/3 ۷۸
حداقل میانگین نمره موردنیاز رتبه‌بندی شده توسط National Liberal Arts Colleges 6/5 2/82
تفاوت آزمون‌­­های آیلتس و تافل در بخش لیسنینگ

تفاوت آزمون‌­­های آیلتس و تافل در بخش لیسنینگ

تفاوت در ساختار بخش‌های مختلف آیلتس و تافل

همان‌طور که پیش‌ازاین گفتیم، آزمون تافل و آیلتس هر دو از دسته امتحان‌های جامع زبان انگلیسی هستند که هر چهار مهارت صحبت‌کردن، گوش‌دادن، نوشتن و خواندن را ارزیابی می‌کنند. اما در طرح سؤالات و نحوه پاسخ‌گویی تفاوت‌هایی وجود دارد.

 تفاوت آزمون‌­های آیلتس و تافل در بخش  Speaking

تفاوت چشمگیری بین بخش اسپیکینگ این دو آزمون وجود دارد. اگر به‌جای صحبت در میکروفون، برای شما راحت‌تر است تا چهره‌به‌چهره با شخصی انگلیسی صحبت کنید، آزمون آیلتس برای شما آزمون مناسب‌تری خواهد بود. در بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس با یک ممتحن تنها خواهید بود و در طول مکالمه صدایتان ضبط می‌شود. در قسمت اول تعدادی سؤال عمومی در مورد محل زندگی‌، خانواده و رشته تحصیلی پرسیده می‌شود. در قسمت دوم یک کارت با موضوعی خاص به شما داده می‌شود و یک دقیقه زمان خواهید داشت تا درمورد آن موضوع و سؤالات مربوطه فکر نموده و سپس در مدت‌زمان دو دقیقه در مورد آن‌ها صحبت کنید. در بخش سوم نیز سؤالاتی پرسیده می‌شود که در رابطه قسمت دوم هستند.

بخش اسپیکینگ آزمون تافل  4 وظیفه دارد دارد و 16 دقیقه طول می‌کشد. وظیفه اول ، بخش Independent اسپیکینگ تافل را تشکیل می‌دهند که نظر شما درمورد موضوعات روزمره را می­پرسد. سه وظیفه دیگر، بر صحبت‌کردن یکپارچه یا Integrated  Speaking  تمرکز دارد، به این معنا که شما باید به یک صدای ضبط شده گوش دهید یا متنی را بخوانید، سپس پاسخ خودتان را بیان کنید. برای هر قسمت به شما چند ثانیه زمان داده می‌شود تا در مورد پاسخ مورد نظرتان آماده شوید. توجه کنید که حتماً باید با صدای بلند صحبت کنید و نظراتتان را بگویید.

تفاوت آزمون‌­­های آیلتس و تافل در بخش رایتینگ

تفاوت آزمون‌­­های آیلتس و تافل در بخش رایتینگ

تفاوت آزمون‌های آیلتس و تافل در بخش  Listening

بخش لیسنینگ آزمون آیلتس ۴ قسمت دارد که هر کدام شامل ۱۰ سؤال است. در انتهای هر قسمت و پیش از شروع قسمت بعدی چند ثانیه زمان داده می‌شود تا پاسخ‌هایتان و سؤالات قسمت بعدی را بررسی کنید. در انتهای آزمون ۱۰ دقیقه زمان خواهید داشت تا پاسخ‌ها را به پاسخ‌نامه وارد کنید.

موضوع سؤالات عمدتاً مسائل روزمره تحصیلی و آموزشی است و شامل انواع مختلفی از سؤالات می‌شود، مانند؛ چندگزینه‌ای، جای خالی، کامل‌کردن جمله و ….

کل مدت‌زمان بخش لیسنینگ آزمون آیلتس ۴۰ دقیقه طول می‌کشد.

در بخش لیسنینگ آزمون تافل شما باید به ۴ تا ۶ فایل صوتی گوش دهید و نت‌برداری کنید، سپس بر اساس آنچه که شنیدید و یادداشت کرده‌اید به سؤالات پاسخ دهید. این سؤالات توانایی شما را در فهم موضوع، احساسات و انگیزه­های گوینده بررسی می‌کند.

دو نوع فایل صوتی در این بخش پخش می‌شود؛ مکالمه‌ا‌ی و سخنرانی.

بخش لیسنینگ آزمون تافل ۳۶ دقیقه می­باشد.

برای آمادگی در بخش لیسنینگ آیلتس باید تمرکزتان بر یادگیری لهجه­‌های گوناگون زبان انگلیسی باشد تا هنگام آزمون گیج نشوید و برای هر دو آزمون یادداشت‌برداری را فراموش نکنید.

تفاوت آزمون‌های آیلتس و تافل در بخش  Writing

در هر دو آزمون بخش رایتینگ دو قسمت دارد که از شما می‌خواهد یک مقاله کوتاه بنویسید.

در قسمت اول رایتینگ آزمون آیلتس، در مدت ۲۰ دقیقه باید مقاله‌ای بنویسید و در آن یک نمودار، جدول، یا دیاگرام را توصیف کنید. در قسمت دوم، از شما می خواهد در مورد یک استدلال یا نقطه نظر مقاله‌ا‌ی ۲۰۰ تا ۲۵۰ لغتی در مدت ۴۰ دقیقه بنویسید.

در قسمت اول رایتینگ تافل، ابتدا باید متن کوتاهی را بخوانید و سپس به یک سخنرانی دودقیقه‌ای در مورد آن متن گوش دهید. سپس مقاله‌ای ۳۰۰ تا ۳۵۰ لغتی در پاسخ به سؤالی که مربوط به موضوع مطرح شده است، بنویسید. قسمت دوم، از شما می‌خواهد یک مقاله کوتاه دیگر بنویسید. مدت‌زمان کل این بخش ۳۰ دقیقه است. برای تقویت مهارت خود در این بخش به پادکست­ها گوش دهید، مقاله بخوانید و سپس آنچه را که گوش کرده‌اید یا خوانده‌اید را خلاصه‌نویسی کنید.

تفاوت آزمون‌­­های آیلتس و تافل در بخش ریدینگ

تفاوت آزمون‌­­های آیلتس و تافل در بخش ریدینگ

تفاوت آزمون‌های آیلتس و تافل در بخش  Reading

هر دو آزمون متونی را ارائه می‌دهند که از نظر ماهیت آکادمیک بوده و دارای سؤالاتی هستند که میزان درک شما از متن را مورد ارزیابی قرار می­‌دهد.

بخش ریدینگ آزمون آیلتس، ۴۰ سؤال در ۳ متن دارد که سبک­های مختلفی از سؤالات مانند؛ پاسخ کوتاه، چندگزینه‌ای، جای خالی، صحیح و غلط و … را شامل می‌شوند. این سؤالات جنبه‌های مختلف درک شما از متن را بررسی می‌کنند، از جمله؛ دریافت جزئیات، مضامین اصلی، استدلال‌های منطقی و شناخت نظرات و اهداف نویسنده.

بخش ریدینگ آزمون تافل به دو متن تقسیم می­‌شود. مانند بخش‌های دیگر این آزمون، سؤالات چندگزینه‌ای هستند و هر قسمت بین ۱۰ سؤال دارد، این سؤالات ممکن است از شما بخواهند که یک کلمه را تعریف کنید (vocabulary test)، یک ایده را تشخیص دهید (understanding test) یا جمله غلط را بیابید (comprehension test).

آزمون تافل آسان‌تر است یا آیلتس؟

تافل و آیلتس از الگوی امتحانی مشابهی پیروی می‌کنند، اما در سطوح دشواری بخش های متفاوتی دارند. هیچ پاسخ مشخصی برای این سؤال وجود ندارد که آیا آیلتس آسان­تر است یا تافل؟ کلید این است که به نقاط قوت خودت تکیه کنید. این چهار بخش مهارت‌های ارتباطی یک متقاضی راا می‌سنجند. باید به یاد داشته باشید که آیلتس آکادمیک و تافل از آزمون آیلتس جنرال چالش‌برانگیزتر هستند.

تافل بهتر است یا آیلتس؟

هنگام مقایسه دو آزمون تافل و آیلتس، سؤالی که به ذهن می­رسد این است که کدام یک آسان‌تر یا بهتر است. انتخاب بر اساس سطح سهولت کاملاً ذهنی است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. در بسیاری از موارد تعیین نوع آزمون در اختیار شما نیست و شرایط تعیین شده توسط مراکز و کشورها بستگی دارد؛ اما اگر انتخاب نوع آزمون در اختیار خودتان است باید به موارد بسیاری دقت کنید:

  • تمام تفاوت‌های ساختاری که در نوع سؤالات آزمون وجود دارد را در نظر بگیرید و سپس بهترین مورد را برای خودتان انتخاب کنید.
  • باید بررسی کنید که با کدام الگوی امتحانی راحت‌تر هستید و آن را انتخاب کنید. مثلاً اگر ترجیح می‌دهید امتحان کاغذی داشته باشید قطعاً آیلتس انتخاب بهتری برای شماست.
  • الگوی بخش اسپیکینگ را حتماً در نظر بگیرید. آزمون اسپیکینگ آیلتس به‌صورت حضوری با ممتحن انجام می‌شود و او نمره اسپیکینگ شما را مشخص می‌کند. همچنین آزمون اسپیکینگ آیلتس ممکن است با بقیه امتحانات در یک روز نباشد. در مورد تافل باید با استفاده از میکروفون به سؤالات داده شده پاسخ دهید. سپس این موارد ثبت می‌شود و بعداً برای بازبینان ارسال می‌شود؛ بنابراین نوع آزمون و الگوی موردنظر خود را انتخاب کنید.
  • هزینه آزمون نیز می‌تواند یک عامل تعیین‌کننده در انتخاب بین آیلتس و تافل باشد. هزینه هر دو آزمون معمولاً بین 200 تا 250 دلار متغیر است. با این حال، این هزینه ها بسته به کشوری که در آن آزمون شرکت می کنید، متفاوت است بنابراین، اگر هزینه یکی از دغدغه‌های اصلی شماست، قبل از تصمیم‌گیری، قیمت آزمون‌های کشورتان را بررسی کنید.
  • انتخاب آزمون شما به دردسترس‌بودن مرکز آزمون نزدیک شما و نیز زمان آن بستگی دارد. می‌توانید آزمونی را انتخاب کنید که مرکز آزمون به‌راحتی در دسترس است.

به‌دست‌آوردن نمره خوب در تافل سخت‌تر است یا آیلتس؟

نمره خوب در تافل چقدر است؟ ازآنجایی‌که مؤسسات آموزشی در معیارهای حداقل متفاوت هستند، هیچ نمره خوب ثابتی وجود ندارد. بااین‌حال، داده‌های سال‌های گذشته نشان می‌دهد که نمره 80+ یک امتیاز بالاتر از میانگین است و امتیازی خوب محسوب می­شود. درحالی‌که مؤسسات و دانشگاه های برتر فقط نمرات محدوده 90-100 را می پذیرند. علاوه بر این، اکثر کالج‌ها نمرات هر مهارت را نیز در نظر می‌گیرند، به این معنی که شما باید حداقل نمره 20 را در هر بخش به دست آورید.

نمره خوب در آیلتس چقدر است؟ مشابه تافل، نمره خوب در آیلتس بستگی به مؤسسه ای دارد که می خواهید برای آن درخواست دهید. مؤسسه‌های دارای رتبه برتر دارای معیارهای نمره باند کلی 6 تا 7.5  هستند. حداقل نمره باند مورد نیاز اکثر کالج های دیگر حدود 5.5  است.

آمادگی برای آزمون آیلتس یا تافل

اکنون که می‌دانید که تفاوت بین آیلتس و تافل به عوامل مختلفی مانند محدوده، نوع، مکان، محبوبیت، مدت‌زمان امتحان، اعلام نتایج، تعداد دفعات و موارد دیگر بستگی دارد. باید به دو نکته توجه کنید. اول آنکه کدام یک مناسب شماست؟ آیلتس یا تافل و اینکه چگونه برای هر کدام باید آماده شوید. مؤسسه تخصصی زبان کوییک با سال‌ها تجربه در راهنمایی زبان‌آموزان برای شرکت در آزمون‌های تافل و آیلتس همواره در کنار شماست. تیم کوییک دوره‌های مختلفی را برای آمادگی آزمون تافل و آیلتس برگزار می‌کند.

سوال‌های متداول در زمینه تفاوت آزمون آیلتس و تافل

آزمون آیلتس سخت‌تر است یا تافل؟

هر دو آزمون آیلتس و تافل سطح دانش زبانی شما را مورد آزمایش قرار می‌دهند و نمی‌توان گفت کدام سخت‌تر یا ساده‌تر می‌باشند. ولی به‌طورکلی با درک تفاوت‌ها به انتخاب شما کمک خواهد کرد.

اعتبار تافل بیشتر است یا تافل؟

هر دو آزمون از معتبرترین آزمون‌های حال حاضر دنیا می‌باشند و از نظر اعتبار از اهمیت یکسانی برخوردارند.

مقایسه نمره آیلتس و تافل چگونه است؟

مقایسه نمره و تافل را با جدولی که در این مقاله برای شما قرار داده‌ایم به‌خوبی خواهید یافت.

هزینه آزمون آیلتس بیشتر است یا تافل؟

هزینه آزمون تافل 225 دلار کانادا و هزینه آزمون آیلتس ۸/۱۵۰/۰۰۰ تومان می‌باشند. به‌طورکلی تافل اندکی گران‌تر از آیلتس است.

برای مهاجرت تحصیلی یا کاری آیلتس مناسب است یا تافل؟

بسته به دانشگاه یا مرکزی که قصد گرفتن پذیرش یا ادامه کار در آن را دارید باید تصمیم گرفته شود. اما به‌طورکلی اکثر کشورها و مراکز کاری معادل هر دو آزمون را می‌پذیرند.

مطالب مرتبط

این نوشته چقدر مفید بود؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 38 میانگین: 4]

30 نظر یا سوال
Inline Feedbacks
View all comments
سمیرا

سلام
مدت اعتبار کارنامه آزمون آیلتس و تافل برای اپلای و رزومه اهمیت داره؟

نسيم فروغى

سلام
ازمون ايلتس سخت تر از ازمون تافل هست ؟؟
چرا اعتبار ايلتس بيشتره ؟؟

Kamran

همه دانشگاهها هر دو مدرك و قبول دارن؟

کمیل منفرد
پاسخ به  Kamran

سلام مدارک تافل و آیلتس هر دو قابل قبول هستند و این بستگی به شما داره که کدوم رو انتخاب کنید

پری

سلام .1 -میشه واسه آزمون آیلتس لهجه ی آمریکایی رو انتخاب کرد؟
2-اگه آزمون نهایی رو خوب ندی حالا چه تافل باشه چه آیلتس میشه دوباره امتحان داد؟
3-مدت آموزش کلاس های آیلتس و تافل چه مدت است؟
4-مدرک آیلتس برای خود ایران هم معتبره ؟ یعنی میشه بعد از کسب مدرک واسه دبیری زبان استخدام شد؟
ممنون

زهرا

ممنون عالی بود

سحر

سلام من می‌خوام برای آزمون آیلتس آماده بشم چه کتاب های بخونم بهتره برای یادگیری؟

,زهره

با سلام من می‌خوام آموزش زبان رو برای مهاجرت کاری شروع کنم، آیلتس بهتره یا تافل؟تافل برای مهاجرت تحصیلی بهتره؟

بهزاد مرادی

سلام واحترام
وقتتون بخیر
من ۴۷ سالمه ،خیلی به زبان علاقه مندم و قصد تحصیل یا رفتن به خارج کشور رو هم ندارم .خواستم بدونم برای رشد و یادگیری زبان باید به چه مدرکی یا الگویی برسم ؟ یعنی اگه فقط کلاس زبان برم و هیچ مدرک یا الگویی نداشته باشم فکر نکنم به جایی برسم . فقط جهت ارتباط شغلی با افرادی در کشورهای دیگه نیازمند زبان هستم لطفا راهنمایی بفرمایید.

زهرا

سلام مدرک آیلتس یا تافل هر کدوم از مبتدی تا فوق پیشرفته داره؟
ینی هر کدوم یادگیری زبان رو از صفر شروع میکنن؟

زهرا

سلام و ممنون بابت مطلب خوبتون، اگه کسی برای ایلتس آماده شده باشه و نمره ی ۷ اکادمیک گرفته باشه و بخاد در مدت زمان کوتاهی (مثلا یک ماه) ازمون تافل هم بده در حالیکه هیچ ایده ای درمورد تافل نداره، چه پیشنهادی بهش میدین؟

صدرا

سلام

میشه منابع تافل رو هم بگید

Zeynab

سلام وقتتون بخیر
امکان داره یه موسسه آموزش زبان عالی ک ما با گذروندن دوره های اون بتونم آزمونو قبول بشیم؟

مرجان

با سلام ووقت بخیر خدمت شما وقتی مدرک منقضی شد باید چگونه تمدید بشه؟دوباره باید امتحان داده بشه؟

Sohrab

سلام وقت بخیر،وقتی که مدرک زبان بعد از ۲ سال منقضی میشه،همین آزمونی که واسه گرفتن مدرک دادیم،باید دوباره همین کار تکرار بشه تا مدرک دو بگیریم؟ یا آزمون اش جداس؟

حنیفه فیضی

سلام من ۲۸ سال سن دارم میخواهم آزمون ILETS را بدهم آیا محدودیت سنی وجود دارد یا خیر ؟ و میتوانم درخواست تحصیلی بدهم ؟ به کدام دانشگاهها؟ و اگر پرستاری بخوانم نمره آیلتس شأن چنده ؟ به کدام موسسات درخواست کار داده میتوانم؟

فاطمه

سلام وقت بخیر
ببخشید مهاجران خارجی که در ایران هستن هم میتونن شرکت کنند؟

موسسه تخصصی زبان کوییک - آموزش تضمینی زبان از مبتدی تا پیشرفته