تقویت مهارت رایتینگ در زبان انگلیسی

تقویت مهارت‌ رایتینگ در زبان انگلیسی، به خصوص در آزمون‌های آیلتس و تافل معمولا پرچالش‌‌‌‌ترین مهارت‌ زبان انگلیسی برای زبان‌آموزان است. اما یادگیری این مهارت‌ها به اندازه‌ای که شما فکر می‌کنید مشکل نیست. دراین مقاله ۸ روش اصلی و موثر برای کمک به بهبود کیفیت رایتینگ شما در کوتا‌ه‌ترین زمان ارائه می‌کنیم که امیدواریم برای تقویت مهارت رایتینگ شما هم مفید و کارآمد باشد. در ابتدا ویدیوی زیر را تماشا نموده و سپس به هشت گام مهم توجه نمایید.

گام اول: تمرین و تمرین برای تقویت مهارت رایتینگ

اولین و موثرترین گام برای تقویت مهارت رایتینگ در زبان انگلیسی تمرین فراوان است. برای این کار برنامه‌ریزی کرده و مرتب مطالعه کنید و بنویسید، خواندن نمونه‌های مختلف از رایتینگ‌های صحیح و مناسب از کتاب‌ها و سایت‌های معتبر به شما کمک می‌کند تا بتوانید پیرامون موضوعات مختلف اطلاعات به دست آورده و ایده پردازی کنید. به‌علاوه تمرین زیاد موجب تقویت گرامر و دایره لغات شما شده که کمک می‌کند تا بتوانید جملات بهتری بنویسید و منظور خود را راحت‌تر به خوانده منتقل کنید.در انتهای این مقاله همچنین منابع معتددی برای تقویت مهارت writing در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

گام دوم: ساختار خودتان را داشته باشید

گام دوم برای تقویت مهارت رایتینگ رعایت کردن فرمت و قالب عمومی برای نوشتن است . این فرمت عبارت است از: مقدمه (Introduction)، بدنه اصلی متن (body)، که شامل دو یا سه پاراگراف می‌باشد و جمع‌بندی و خلاصه گویی از کل متن (conclusion) به عنوان پاراگراف آخر. بعد از فهم کامل موضوع، چند دقیقه راجع به چیزهایی که می‌خواهید بنویسید خوب فکر کنید (Brainstorm) طرح کلی (Outline) متن خود که شامل ایده اصلی کل متن و ایده‌های هر پاراگراف است را بنویسید. برای بیان ایده‌های خود در متن نظمی را در نظر بگیرید و قوی‌ترین ایده خود را در پاراگراف اول رایتینگ بیاورید چرا که این اولین تجربه خواننده شماست و بیشترین تاثیر را بر ذهن خواننده خواهد گذاشت. اگر سه پاراگراف در بخش بدنه داشته باشید، ابتدا بهترین را بگذارید، سپس ضعیف‌ترین در میان باشد و در نهایت دومین ایده قوی خود را بیاورید. به این ترتیب خواننده شما مقاله خود را با یک تصور مثبت از متن شما به پایان خواهد رساند. از قبل قالب‌های مشخصی برای نوشتن هر کدام از بخش‌های متن حفظ نکنید و سعی کنید با خلاقیت خود کلمات و عباراتی که به خاطر سپرده‌اید را برای نوشتن ساختار و ترکیب‌بندی متن رایتینگ خود استفاده کنید. این کار از عوامل بسیار با اهمیت در نوشتن متون و مقالات موفق و کسب نمره حداقل ۷ در آزمون بین‌ المللی آیلتس است.

 گام سوم: جملاتی با مفهوم روشن و واضح بنویسید

گام بعدی برای تقویت مهارت رایتینگ در آزمون‌های زبان انگلیسی این است که هنگام نوشتن از روشن بودن مفهوم جملات خود اطمینان پیدا کنیم. خودتان را به جای خواننده بگذارید، آیا آن‌ها به اندازه کافی مفهوم آن چه که شما نوشته‌اید را متوجه می‌شوند؟ برای این کار باید قبل از شروع رایتینگ، برای چند لحظه به موضوع موردنظرتان فکر کنید به طوری که بتوانید آن را با زبان ساده برای خود توضیح دهید و یک هدف مشخص برای خود در نظر بگیرید، پیرامون آن فکر کنید و بنویسید. استفاده از جملات طولانی و چند واژه‌ای یا توضیح در مورد جزئیات، درک مفهوم جملات شما را برای خواننده سخت می‌کند، بنابراین سعی کنید ساده، روشن و رک بنویسید و زیاد توضیح ندهید.

رایتینگ

تمرین‌ کردن، مهم‌ترین قدم جهت تقویت مهارت رایتینگ

گام چهارم: جهت تقویت مهارت رایتینگ ،کلی گویی نکنید

چهارمین گام  در تقویت مهارت رایتینگ پرهیز از نوشتن جملات کلی است. نوشتن جملات کلی تنها درصورتی می‌تواند سبب ارتقا سطح رایتینگ شما شود که در ادامه آن‌ها به جزئیات ماجرا بپردازید. جملات کلی فقط باید در ابتدای متن و به عنوان Topic sentence استفاده شوند و جملات داخل پاراگراف‌ها حتما به جزئیات و دلایلی بپردازند که آن جمله کلی را پشتیبانی کنند.
برای مثال، اگر بخواهیم درباره تفاوت‌های مردم امروز و مردمی که صدها سال پیش زندگی‌ می‌کرده‌اند صحبت کنیم، جمله‌ای مثل :

“In modern times, we are more progressive than people a hundred years ago”

اصلا کافی نیست. حتما باید با جزئیات بیشتری به موضوع بپردازید، آن را از منظرهای مختلف بررسی کنید و برای تک تک آنها دلیل بیاورید.

گام پنجم: آموزش رایتینگ از ابتدا بایستی مبتنی بر دانش زبانی باشد.

به طولانی نوشتن متن نیازی نیست متنی طولانی بنوسید. بلکه برای تقویت مهارت رایتینگ خود بهتر است با مدیریت شمار کلماتی که از شما درخواست شده، ازجملاتی با ساختار پیچیده و واژگان قوی به طور دقیق استفاده کنید. به جای نگرانی در مورد طول متن، زمان را به نوشتن کلمات و اصطلاحات جالب اختصاص دهید. برای تقویت مهارت رایتینگ در این بخش بهتر است برای خود دفترچه واژگان پیرامون عناوین مختلف تهیه کنید و کلمات مترادف و اصطلاحات مرتبط به هر عنوان را در کنار هم بنویسید این کار به شما کمک می‌کند تا کلمات مترادف‌ هنگام نوشتن رایتینگ در آزمون آیلس به سرعت به ذهن شما بیاید.
• برای مثال به تفاوت گرامری بین این دو جمله توجه کنید:

.Studying gives you qualifications to help your career. Studying also improves useful life skills like time management
.Not only does studying give you qualifications to assist your career, but it also helps improve essential life skills such as time management and task completion

تفاوت بزرگی در نحوه بیان اطلاعات در این دو جمله وجود دارد. ساختار گرامری جمله دوم به صورت:

(The ‘not only does (sth)… but it also (verb

پیچیده‌تر از ساختار جمله اول است و نشان می‌دهد شما از دانش بیشتر و پیشرفته‌تری در زبان انگلیسی بهره می‌برید که همین امر می‌تواند مخاطب را تحت تاثیر قرار داده و نمره آزمون شما در بخش رایتینگ را افزایش دهد.

گام ششم: از کلمات و ترکیبات ربط استفاده کنید

سومین گام برای بهبود سطح رایتینگ کاربرد cohesion (انسجام) و coherence(پیوستگی) است. کاربرد این اصول می‌تواند نمره آزمون دهندگان را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد. استفاده از کلمات و ترکیبات ربط مانند: additionally, consequently, firstly, secondly, finally, moreover, however به ما کمک می‌کنند تا ایده‌ی مطرح شده در قسمت قبلی را به چیزی که می‌خواهیم در پاراگراف جدید مطرح کنم ربط دهیم، همچنین ارتباط موضوعی و معنایی اجزای یک نوشته را با یکدیگر حفظ می‌کند. . بااین‌حال، باید بدانید که استفاده بیش‌ از اندازه از این کلمات مانند however و although می‌تواند حالت مصنوعی به متن بدهد. سعی کنید به‌جای استفاده از یک نوع ساختار،از گرامرهای مختلفی در متن خود استفاده کنید.

تقویت مهارت رایتینگ

جهت تقویت مهارت رایتینگ، مراحل کار را برای خود مشخص نمایید

گام هفتم: از کلمات مترادف و جایگزین استفاده کنید

برای تقویت مهارت رایتینگ نیاز دارید از کلمات مترادف و جایگزین به طور مناسب استفاده کنید که در این راستا نیازمندید که به دو نکته زیر توجه نمایید.

  • استفاده از کلمات در جایگاه مناسب جهت تقویت مهارت رایتینگ

  • عدم استفاده از کلمات تکراری

گام هفتم برای تقویت مهارت رایتینگ داشتن دایره لغات بالا و توانایی استفاده از آن‌ها در جایگاه درست است شما باید بتوانید از با استفاده از کلمات صحیح نوشتن خود را شروع کنید و در طول نوشتن هر آن چه که از شما خواسته شده است را با حفظ انسجام متن انجام دهید. کلمات وعبارات استفاده شده درسوال را تکرار نکنید و سعی کنید از کلمات مترادف آن‌ها برای بیان متفاوت موضوع در متن استفاده کنید (Paraphrase)، مگر اینکه جایگزین وجود نداشته باشد. از واژگانی که کمتر رایج هستند و همیشه استفاده نمی‌شوند، استفاده کنید. هر کلمه را بیش از یک بار یا دوبار استفاده نکنید

 گام هشتم: متنی را که نوشتید اصلاح کنید

گام آخر برای تقویت مهارت رایتینگ شما مکن است در زمان آزمون‌ برای شما وقت‌گیر باشد اما بسیار ضروری است که زمان را برای خواندن دوباره متن و اصلاح آن ذخیره کنید. شما باید اشتباهات کوچکی که ممکن است در املا و یا گرامر رایتینگتان باشد را پیدا و اصلاح کنید. جملات یا عباراتی که ارتباط قوی‌تری بین ایده‌های شما ایجاد می‌کنند را در صورت نیاز اضافه کنید و از انسجام و انسجام متن اطمینان پیدا کنید.

اصلاح نهایی متن

اصلاح نهایی متن در رایتینگ گامی مهم به حساب میاید

منابع تقویت مهارت رایتینگ

با توجه به حضور دیرینه کتاب‌ها در گسترش دانش و نقش روزافزون اینترنت و اپلیکیشن‌ها، می‌توان منابع متعددی برای تقویت مهارت رایتینگ، علی الخصوص برای حضور در آزمون‌های بین‌المللی همچون آیلتس اشاره کرد.

کتاب تقویت مهارت رایتینگ

همان‌طور که پیش‌تر توضیح داده شد استفاده از لغات و ساختارهای گرامری متعدد، متنوع و مناسب می‌تواند تاثیر چشمگیری در پیشرفت شما داشته باشد، لذا در ادامه لینک دانلود رایگان دو کتاب که از این اصول در نگارش نمونه‌های خود استفاده کرده‌اند قرار داده شده است.

  1. Writing_Task_2_Actual_Tests
  2. IELTS_Band9_VocabSecrets

نرم‌افزار تقویت مهارت رایتینگ

شاید شما همواره این امکان را نداشته باشید تا از استاد رایتینگ خود بخواهید نوشته‌های شما را تصحیح نماید. نرم افزار  Grammarly کاملا می‌تواند این نیاز شما را برطرف نماید و تاثیر زیادی در تقویت مهارت رایتینگ شما داشته باشد. می‌توانید این نرم‌افزار را از استورهای معتبر برای تلفن‌های همراه خود دانلود نمایید و یا با استفاده از این لینک، نسخه ویندوز را دانلود نمایید.

تصحیح رایگان رایتینگ آیلتس به منظور تقویت مهارت رایتینگ آیلتس

موسسه تخصصی زبان کوییک این امکان را برای علاقمندان فراهم کرده است تا برای ارزیابی سطح توانایی خود، نمونه‌ای برای موضوع زیر بنویسند و به نشانی Jahanifar@quickwithus.ir در قالب فایل Word ارسال نمایند تا توسط استاد بررسی و بازخورد کاملی از نوشته خود و راهنمایی برای پیشرفت داشته باشند.

Some people sat that music is a good way of bringing people of different cultures and ages together.

To what extent do you agree or disagree with this opinion?

دوره آموزش رایتینگ آیلتس کوییک

همچنین شما میتوانید جهت آموزش و تقویت رایتینگ زبان انگلیسی خود در دوره‌های پیشرفته رایتینگ موسسه تخصصی زبان کوییک که زیر نظر اساتید مجرب و متعهد می‌باشد شرکت کنید و شاهد پیشرفت رایتینگ خود در زبان انگلیسی باشید.

شما می‌توانید جهت آموزش و تقویت رایتینگ زبان انگلیسی خود در دوره‌های پیشرفته رایتینگ موسسه تخصصی زبان کوییک که زیر نظر اساتید روز میباشد شرکت کنید و شاهد پیشرفت رایتینگ خود در زبان انگلیسی باشید.

بهبود کیفیت رایتینگ

۸ روش اصلی و موثر برای کمک به بهبود کیفیت رایتینگ شما در کوتا‌ه‌ترین زمان

سوال‌های رایج در زمینه تقویت مهارت رایتینگ

منابع تقویت مهارت رایتینگ کدامند؟

در این مقاله فایل دانلود کتاب‌های Actual Writing و Vocabulary for Band Score 9 را برای شما قرار داده‌ایم که در تقویت مهارت رایتینک آیلتس مناسب می‌باشد.

چگونه رایتینگ آیلتس خود را تقویت کنیم؟

تمامی نکات مهم در راستای تقویت رایتینگ آیلتس با ارائه فایل ویدیویی آموزشی در اختیار شما قرار داده شده است. با رعایت این اصول دستیابی به نمره‌7 در رایتینگ امکان‌پذیر است.

آیا موسسه کوییک دوره‌های آمادگی رایتینگ آیلتس را برگزار می‌نماید؟

موسسه تخصصی زبان کوییک با بهره‌گیری از برترین استاد رایتینگ آیلتس ایران جناب آقای جهانی‌فر کلاس‌های رایتینگ گروهی و خصوصی را برگزار می‌نماید.

برای آموزش رایتینگ از ابتدا بایستی از کجا شروع کنیم؟

برای آموزش رایتینگ آیلتس و بقیه آزمون‌های بین‌المللی نیازمند افزایش سطح دانش عمومی زبان و سپس شرکت در کلاس‌های آمادگی رایتینگ را دارید.

آیا موسسه تخصصی زبان کوییک تصحیح رایتینگ آیلتس را انجام می‌دهد؟

موسسه تخصصی کوییک خدمات تصحیح رایتینگ آیلتس را در سریع‌ترین زمان ممکن برای شما انجام می‌دهد.

آیا یادگیری رایتینگ به صورت خودآموز ممکن است؟

با توجه به اینکه رایتینگ یکی از مهارت‌های دشوار در زبان انگلیسی و در آزمون آیلتس است، پیشنهاد می‌شود با اساتید اقدام به یادگیری آن کنید ولی کتاب mindset for IELTS کتاب خوبی در این زمینه است.

مطالب مرتبط

این نوشته چقدر مفید بود؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

11 نظر یا سوال
Inline Feedbacks
View all comments
موسسه تخصصی زبان کوییک - آموزش تضمینی زبان از مبتدی تا پیشرفته