معرفی انواع مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت

تقریباً از زمانی که اتحادیه آزمون‌گیرندگان زبان در اروپا (ALTE) اعلام کرد که برای مهاجرت یا شهروندی در هر کشوری مدرک زبان الزامی است، دو دهه می‌گذرد. در حال حاضر شما برای مهاجرت به یک مدرک زبان معتبر و نیز حداقل امتیاز برای هر آزمون نیازمندید. نمرات هر آزمون توسط ادارات مهاجرت در هر کشور تأیید می‌شود. همچنین هر سازمان یا هر دانشگاه برای استخدام افراد و نیز پذیرش دانشجو حداقل نمره مورد تأیید در هر آزمون را مشخص می‌کند. بنابراین، یادگیری زبان انگلیسی به‌تدریج به یک مسئله مهم در بحث درباره سیاست‌های مهاجرت تبدیل شده است چرا که یک شرط مهم پیش از ورود به یک کشور محسوب می‌شود. در این مقاله به معرفی انواع مدرک زبان برای مهاجرت می‌پردازیم. چنانچه تمایل به زندگی در کشوری دیگر را دارید این مقاله را دنبال کنید تا بهترین مدارک زبان انگلیسی برای مهاجرت تحصیلی یا کاری را بشناسید و انتخابی در خور نیازهای خود داشته باشید.

معرفی انواع مدرک زبان برای مهاجرت

در ادامه، به برخی از اطلاعات عمومی در مورد محبوب‌ترین مدارک زبان انگلیسی که به طور گسترده در سراسر جهان پذیرفته می‌شوند، می‌پردازیم. این اطلاعات به شما کمک می‌کنند تا ساختار و نمره‌دهی آن‌ها را بهتر درک کنید و بتوانید تصمیم بگیرید کدام آزمون را انتخاب کنید. قبل از رزرو هر گواهی‌نامه‌ای در زبان انگلیسی، حائز اهمیت است که به‌قاعده طلایی توجه کنید: همیشه بررسی کنید که دانشگاه یا سازمانی که قصد اخذ آن را دارید، آزمون خاصی که در نظر دارید را قبول می‌کند یا خیر. هر مؤسسه ممکن است دارای الزامات خود باشد، بنابراین تأیید تطابق پیش از زمان بسیار حیاتی است.

معرفی انواع مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت
آیلتس مدرکی برای مهاجرت

آیلتس یکی از انواع آزمون‌های زبان برای مهاجرت

آزمون آیلتس (IELTS) یک امتحان سنجش مهارت استفاده از زبان انگلیسی است که همه چهار مهارت زبان انگلیسی یعنی گوش‌دادن(Listening)، خواندن(Reading)، نوشتن(Writing)و صحبت‌کردن (Speaking) را ارزیابی می‌کند. آزمون لیسنینگ، ریدینگ و رایتینگ در یک روز و بدون استراحت انجام می‌شوند. آزمون اسپیکینگ ممکن است در روزی متفاوت و زمانی دلخواه اجرا شود.

آزمون آیلتس هم در نسخه کامپیوتری و هم در نسخه کاغذی قابل‌انجام است. برای جلوگیری از هرگونه ابهام، آیلتس کامپیوتری به معنای این است که شما آزمون را با استفاده از یک کامپیوتر انجام می‌دهید، نه اینکه بتوانید آن را از خانه انجام دهید. به عبارت دیگر در هر دو نوع آزمون کاغذی آیلتس و کامپیوتری آیلتس حضور در مرکز آزمون الزامی است. اما بخش صحبت‌کردن همواره به‌صورت حضوری در مقابل یک ممتحن اجرا می‌شود. البته از اوایل سال 2022، امکان ثبت نام زبان آموزان در IELTS Online  نیز وجود دارد.، یک نسخه از IELTS Academic که همان ساختار را دارد و می‌توانید از هر کجا در جهان که به اینترنت دسترسی دارید در آزمون شرکت کنید. نتایج آزمون آیلتس عددی ما بین 0 تا 9  است. مدرک آیلتس برای دو سال اعتبار دارد. مدت‌زمان آزمون آیلتس حدود 2 ساعت و 45 دقیقه است.

آزمون آیلتس در دو نسخه آیلتس جنرال و آیلتس آکادمیک انجام می‌شود. هر دوی این نسخه‌ها برای دریافت ویزا مورد تأیید هستند، اما برای برخی از حرفه‌ها نسخه آیلتس آکادمیک اجباری است. برای مثال برای پذیرش دانشگاه فقط نسخه آکادمیک مورد تأیید است. آیلتس از محبوب ترین آزمون‌های سنجش زبان انگلیسی برای بسیاری از افراد است که میخواهند مهاجرت کنند. انگلستان، آمریکا، استرالیا، زلاندنو، کانادا و ایرلند از معروف‌ترین کشورهایی هستند که آیلتس را پذیرفته اند.

مزایای شرکت در آزمون آیلتس:

  • سریع‌تر و آسان‌تر برای این آزمون آماده می‌شوید: آماده‌سازی برای آزمون IELTS به نسبت آزمون‌های دیگر راحت‌تر است. دلیل این امر این است که سوالات بخش رایتینگ معمولاً تکرار می‌شوند و در بخش اسپیکینگ درباره موضوعات عمومی زندگی بحث می‌شود. تمرکز اصلی آماده‌سازی برای آیلتس باید بر اساس بخش‌های لیسنینگ و ریدینگ باشد.
  • ارزیابی متوازن: آیلتس مهارت‌های کاربرد زبان انگلیسی را در محیط‌های آکادمیک و محیط‌های اجتماعی که در یک کشور انگلیسی‌زبان با آن روبه‌رو می‌شوید را می‌سنجد.
  • مصاحبه حضوری: آزمون اسپیکینگ به‌صورت یک مصاحبه دوستانه انجام می‌شود که شما به سوالات عمومی پاسخ می‌دهید. در نتیجه ممتحن آزمون شما لهجه، مکث و منظور شما را به‌خوبی درک خواهد کرد.
  • تکرار موضوعات بخش رایتینگ: بخش نوشتاری آیلتس معمولاً موضوعات تکراری و ساختار ثابت دارد. این به شما این امکان را می‌دهد که موضوعات را تمرین کنید و در مدت‌زمان کوتاهی آماده شوید.
  • زمان اضافه برای نوشتن پاسخ‌ها: در بخش لیسنینگ، به شما ۱۰ دقیقه زمان می‌دهند تا جواب‌های خود را در کاغذ پاسخ بنویسید. این به شما فرصتی می‌دهد تا املا کلمات را بازبینی کنید.

معایب شرکت در آزمون آیلتس:

  • تأییدنشدن توسط برخی دانشگاه‌های آمریکا: آیلتس توسط برخی از دانشگاه‌های آمریکا مورد تأیید نیست. بنابراین، شما باید با دانشگاه‌هایی که در آنها درخواست می‌دهید ارتباط برقرار کنید. ضوابط دانشگاه‌ها را بخوانید. مطمئن شوید آیلتس مورد تأییدشان است یا خیر. گاهی اوقات این موضوع در وب‌سایت آنها ذکر نمی‌شود، به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که از طریق ایمیل با آن‌ها در ارتباط باشید.
  • پیچیدگی بخش لیسنینگ آیلتس: بخش گوش‌دادن (Listening) پیچیده است، چرا که شما باید تمرکز کرده و فهمیده باشید که گوینده چه می‌گوید و به چه سؤالی پاسخ می‌دهد.
  • نیاز به آموزش جامع‌تر: برای آمادگی برای آیلتس به آموزش و تمرین بیشتری نیاز دارید.
  • نوشتن جواب‌ها: شما باید پاسخ‌های خود را بنویسید و تعداد کمی سؤال چندگانه با انتخاب چند گزینه (MSQ) وجود دارد، بنابراین باید در املا کلمات ماهر باشید.
  • طولانی‌بودن بخش ریدینگ: بخش خواندن (Reading) بسیار طولانی است و انواع مختلفی از سوالات و سوالات چندگزینه‌ای با انتخاب چندگانه (MSQ) وجود دارد.
  • نیاز به شناخت مترادف‌ها: در بخش ریدینگ، باید مترادف‌های بسیاری از کلمات را بدانید، زیرا کلمات را مستقیماً در مقالات استفاده نمی‌کنند.

آزمون پی‌تی‌ای (PTE Academic) یکی از انواع مدرک زبان برای مهاجرت

آزمون زبان پیرسون (PTE) ، مهارت‌های زبان انگلیسی یک فرد را در چهار بخش گوش‌دادن(Listening)، خواندن(Reading)، نوشتن(Writing)و صحبت‌کردن (Speaking) ارزیابی می‌کند. بر خلاف تافل، آیلتس و کمبریج که 4 بخش دارند، آزمون PTE به 3 بخش تقسیم شده است. بخش اول صحبت‌کردن و نوشتن، بخش دوم خواندن و بخش آخر شنیدن است. آزمون پی‌تی‌ای یک آزمون کاملاً مبتنی بر کامپیوتر است. در این آزمون تمامی بخش ها توسط رایانه بررسی می‌شوند. این آزمون به خاطر قالب نوآورانه‌اش و زمان سریع دریافت نتایج شناخته می‌شود. در بخش اسپیکینگ به جای اینکه با یک ممتحن صحبت کنید، با یک میکروفون متصل به کامپیوتر آزمون صحبت می‌کنید و توسط الگوریتم کامپیوتری ارزیابی می‌شوید. اینکه آیا ترجیح می‌دهید با یک کامپیوتر به‌صورت ناشناس صحبت کنید یا با یک شخص واقعی، یک انتخاب شخصی است.

مدرک پی تی ای

دامنه نمره PTE بین ۱۰ تا ۹۰ امتیاز در هر بخش متغیر است. می‌توانید ۴۸ ساعت قبل از آزمون، آن را رزرو کنید. معمولاً پیرسون مدرک را حداکثر در پنج‌روز کاری ارسال می‌کند. بااین‌حال، در بسیاری از موارد، انتظار می‌رود که شما آن را در تنها ۴۸ ساعت دریافت کنید.

PTE Academic حدود ۲ ساعت طول می‌کشد و مدرک آن برای دو سال اعتبار دارد. این آزمون مناسب برای داوطلبانی است که قصد ورود به دوره‌های کارشناسی‌ارشد در کشورهایی را دارند که انگلیسی‌زبان اول آن‌ها است.PTE توسط کشورهایی مانند انگلستان، استرالیا، زلاندنو، کانادا، ایالات متحده، ایرلند، آلمان و سنگاپور پذیرفته می‌شود.

انواع مختلفی از آزمون PTE وجود دارد که شما می‌توانید بر اساس نیازهای خود یکی را انتخاب کنید:

  • PTE Academic: بیش از ۳۲۰۰ مؤسسه تحصیلی در سراسر جهان این آزمون را قبول دارند. انتخابی مناسب برای دریافت مدرک زبان انگلیسی برای تحصیل در استرالیا، نیوزیلند، انگلیس، کانادا یا ایالات متحده است. برخی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌ها که PTE Academic را قبول می‌کنند، شامل دانشکده کسب‌وکار هاروارد و دانشگاه ییل هستند.
  • PTE Academic UKVI: تفاوت این آزمون با مورد قبل تنها در این است که این آزمون برای بیشتر ویزاهای کاری در انگلیس و تحصیل در سطح کمتر از مقطع کارشناسی تأیید شده است. بنابراین، این آزمون مناسب‌ترین گزینه برای تحصیل و مهاجرت به انگلیس است.
  • PTE Core: این یک آزمون جدید است که زبان انگلیسی روزمره (نه زبان انگلیسی علمی) را ارزیابی می‌کند و در حال حاضر بهترین گزینه برای ویزاها و کارهای مهاجرتی به کانادا است. اگر در حال حاضر در کانادا هستید، نگران نباشید! این برای اقامت دائم نیز مورد تأیید است!
  • PTE Home: این یک آزمون ۳۰ دقیقه‌ای است که سطح زبان انگلیسی شما را برای مهاجرت به انگلیس و برخی از ویزاهای کاری ارزیابی می‌کند.

مزایای شرکت در آزمون PTE:

  • تاریخ رزرو انعطاف‌پذیر: امکان رزرو تاریخ آزمون به تعداد زیادی وجود دارد.
  • نتایج سریع: دریافت نتایج سریع پس از انجام آزمون
  • نیازی به نوشتن نیست: ازآنجایی‌که آزمون پی‌تی‌ای مبتنی بر کامپیوتر است، نیازی به نوشتن نیست. در نتیجه شما موظف به تایپ جواب‌های بخش رایتینگ هستید.

معایب شرکت در آزمون PTE:

  • نیاز به مهارت تایپ: برای انجام آزمون پی‌تی‌ای باید مهارت تایپ به نسبت بالایی داشته باشید.
  • عدم مرور پاسخ در بخش گوش‌دادن: در بخش لیسنینگ هیچ زمان اضافی برای بررسی پاسخ‌ها و مرور وجود ندارد.
  • محدودیت منابع: در مقایسه با آیلتس و تافل منابع محدودتری برای آزمون پی‌تی‌ای وجود دارد.
مدرک تافل

تافل، مدرکی دیگر برای مهاجرت

آزمون تافل (TOEFL) یک آزمون بین‌المللی سنجش زبان انگلیسی است که برای ارزیابی افرادی که زبان انگلیسی‌زبان مادریشان نیست به کار می رود. همچنین نسخه‌ای آنلاین به نام TOEFL iBT Home Edition وجود دارد که می‌توانید آن را به راحتی در خانه‌تان انجام دهید.

در طول تمام آزمون، با یک رایانه تعامل دارید. در دو بخش اول، متون را می‌خوانید (Reading) و به صداهای از پیش ضبط شده درباره موضوعات مختلف گوش می‌دهید (Listening) و سپس به سوالات چندگزینه‌ای در مورد محتوا پاسخ می‌دهید. در بخش صحبت‌کردن (Speaking) پاسخ‌های شما ضبط می‌شود، به یک شبکه ارزیابی آنلاین ارسال می‌شود و توسط سه تا شش داور ارزیابی می‌شود. بخش نوشتاری نیز توسط این شبکه ارزیابی آنلاین ارزیابی می‌شود.

هر یک از چهار مؤلفه آزمون می‌تواند حداکثر ۳۰ امتیاز داشته باشد. نمره کل حداکثر ۱۲۰ امتیاز است. مدت‌زمان آزمون حدود ۲.۵ ساعت است. نمرات رایج موردنیاز توسط دانشگاه‌ها معمولاً بین ۷۰ تا ۹۰ است. برخی از دانشگاه‌ها همچنین نیاز به یک نمره حداقل خاص در یکی از ۴ بخش دارند. مدرک تافل برای دو سال اعتبار دارد. آزمون تافل توسط تمام دانشگاه‌های آمریکا پذیرفته می‌شود. حدود ۱۰,۰۰۰ دانشگاه در ۱۳۰ کشور تافل را قبول می‌کنند، از جمله کانادا، انگلیس و استرالیا.

مزایای شرکت در آزمون تافل:

  • مورد قبول در بسیاری از کشورها: تافل به‌وسیله بسیاری از دانشگاه‌ها در سراسر جهان شناخته می‌شود.
  • منابع آموزشی بسیار: تعداد زیادی منابع آموزشی رایگان برای کمک به داوطلبان در آماده‌سازی برای آزمون تافل وجود دارد.
  • ارزیابی دقیق: آزمون تافل دارای یک مقیاس ارزیابی جزئی و دقیق است که امکان ارزیابی نوآورانه زبان انگلیسی را فراهم می‌کند.

معایب شرکت در تافل:

  • تقاضای بالا برای تافل: ظرفیت‌های شرکت در تافل به‌سرعت تکمیل می‌شوند. ازاین‌رو ممکن است برخی داوطلبان که به دنبال تاریخ موردنظر خود هستند با مشکل مواجه شوند.
  • نیاز به مهارت برای تایپ با رایانه: افرادی که مهارت‌های محدودی در کار با رایانه دارند ممکن است برای شرکت در تافل با مشکل مواجه شوند.

آزمون کمبریج از دیگر آزمون‌های مورد تأیید برای مهاجرت

سازمان ارزیابی زبان انگلیسی کمبریج (Cambridge English Qualifications)، یک سازمان غیرانتفاعی است که مدرک زبان انگلیسی برای سطوح مختلف زبان را ارائه می‌دهد. معروف‌ترین مدارک آنها عبارت‌اند از:

مدرک کمبریج انگلیش

B2 First

B2 First (قبلاً به نام FCE: First Certificate in English شناخته می‌شد) تقریباً در سطح نمرات متداول B1 و B2  برای آزمون تافل و ۵.۵ تا ۶.۵ آیلتس قرار دارد. زمان اجرای آن حدود ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه است.

C1 Advanced

C1 Advanced (قبلاً با نام CAE: Certificate in Advanced English شناخته می‌شد) تقریباً در سطح نمرات متداول C1 و C2 برای آزمون تافل و ۶.۵ تا ۸.۰ آیلتس قرار دارد. این مدرک توسط بسیاری از دانشگاه‌های بریتانیا و بیش از ۹۰۰۰ مؤسسه آموزشی و تجاری در سراسر جهان قبول می‌شود. زمان اجرای آن حدود ۴ ساعت است.

C2 Proficiency

C2 Proficiency (قبلاً به نام CPE: Certificate of Proficiency in English شناخته می‌شد) پیشرفته‌ترین آزمون کمبریج است که در سطح C2 قرار دارد و به‌خوبی بالاتر از حداکثر مقیاس آزمون تافل و مشابه با ۸.۵ و بالاتر در آزمون آیلتس است. زمان اجرای آن حدود ۴ ساعت است.

همه ۳ آزمون زبان انگلیسی (B2 First، C1 Advanced، C2 Proficiency) به ۴ بخش تقسیم می‌شوند:

  • خواندن (Reading)
  • نوشتن (Writing)
  • گوش‌دادن (Listening)
  • صحبت‌کردن (Speaking)

گواهی‌های کمبریج (Cambridge English Exams) عمدتاً در انگلیس مورداستفاده قرار می‌گیرند، اما همچنین توسط بسیاری از دانشگاه‌ها و کالج‌ها در سراسر جهان قبول می‌شوند. بااین‌حال، آن‌ها به‌اندازه تافل و آیلتس محبوب نیستند. برخلاف گواهی‌های دیگر، صلاحیت‌های کمبریج تاریخ انقضا ندارند. بااین‌حال، دانشگاه‌ها و سایر سازمان‌ها می‌توانند تصمیم بگیرند که آیا نتایج بیش از ۲-۳ سال پیش را قبول کنند یا خیر. اگر بتوانید اثبات کنید که پس از گذراندن آزمون کمبریج، سال‌ها از زبان انگلیسی استفاده کرده‌اید، ممکن است مدرک شما را قبول کنند. اما اگر پنج سال پیش یک آزمون کمبریج را گذرانده و سپس به‌ندرت از آن زمان از زبان انگلیسی استفاده کرده‌اید، نباید انتظار داشته باشید که هر مؤسسه‌ای گواهی شما را قبول کند.

معرفی برخی دیگر از انواع مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت

علاوه بر گواهی‌نامه‌های معروفی که پیش‌ازاین به آنها اشاره شد، سایر آزمون‌های زبان انگلیسی نیز وجود دارند، اگرچه شاید شناخته‌شدگی کمتری داشته باشند. برخی از مؤسسات آکادمیک، شرکت‌ها و دولت‌ها این گواهی‌نامه‌ها را قبول می‌کنند:

  1. CELPIP (Canadian English Language Proficiency Index Program)
  2. OET (Occupational English Test)
  3. TOEIC (Test of English for International Communication)
  4. MELAB (Michigan English Language Assessment Battery)
  5. ESL (English as a Second Language) Tests
  6. STEP Eiken (Society for Testing English Proficiency)
  7. Duolingo English Test
  8. LanguageCert

نکاتی برای آماده‌سازی برای آزمون زبان انگلیسی برای مهاجرت:

۱. با ساختار، انواع و ویژگی‌های وظایف آزمون انتخابی خود آشنا شوید. علاوه بر این، از پیش تحقیق کنید که چگونه امتیازدهی در زیرآزمون‌ها انجام می‌شود و چه استانداردهایی استفاده می‌شود. به‌عنوان‌مثال، در بخش مکالمه آزمون PTE Academic، تأکید بر احترام به زمان داده شده است و نه بر پیچیدگی دستور زبان مورداستفاده، درحالی‌که آزمون IELTS Academic بر استفاده از دستور زبان پیشرفته برای دستیابی به نتایج بالاتر تأکید می‌کند.

۲. به منابع مرتبط مراجعه کنید: برای همة آزمون‌های اشاره شده، تعداد زیادی کتاب در دسترس است که تمرینات نمونه و راه‌حل‌های آزمون را فراهم می‌کنند.

۳. در اینترنت منابع متنوعی برای آزمون‌های مختلف وجود دارد. به‌واقع، ارائه‌دهندگان آزمون‌ها خود اغلب نمونه‌ها را آنلاین فراهم می‌کنند و حتی آزمون‌های تمرینی (مانند آزمون ماک آیلتس) برای ارزیابی اولیه ارائه می‌دهند.

ارزیابی مهارت‌های زبانی بر اساس مقیاس‌های بین‌الملل

مقیاس ارزیابی مهارت‌های زبان به اندازه‌گیری نحوه موفقیت یک فرد در استفاده از یک زبان کمک می‌کنند. به زبان ساده‌تر، این مقیاس‌ها نشان می‌دهند چقدر شما زبان را بلد هستید. متداول‌ترین مقیاس ارزیابی مهارت‌های زبان عبارت‌اند از مقیاس ACTFL و مقیاس ILR برای آمریکایی‌ها، و مقیاس CEFR برای اروپایی‌ها.

معرفی انواع مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت

مقیاس ILR (مقیاس گردشگری زبان بین سازمانی)

این معیار سنج توسط مؤسسه خدمات خارجی ایالات متحده به‌عنوان یک مرجع برای توانایی زبان در نقش‌های دولت فدرال توسعه داده شده است. مقیاس ILR از پنج سطح تشکیل شده است: تسلط ابتدایی (S-1)، تسلط محدود (S-2)، تسلط حرفه‌ای (S-3)، تسلط حرفه‌ای کامل (S-4) و تسلط بومی یا دوزبانه (S-5).

مقیاس ACTFL (مقیاس شورای آموزش زبان‌های خارجی آمریکا)

این مقیاس از مقیاس ILR مشتق شده است و ارزیابی دقیق‌تری از توانایی زبانی را فراهم می‌کند. مقیاس ACTFL ساختار پنج سطحی را حفظ می‌کند؛ اما از اصطلاحات متفاوتی استفاده می‌کند: مبتدی، متوسط، پیشرفته، عالی و ممتاز. آنچه آن را از دیگر مقیاس‌ها متمایز می‌کند، شامل زیرسطح‌های پایین، متوسط و بالا در چهار سطح ابتدایی است که ارزیابی دقیق‌تری از مهارت‌های زبانی را ارائه می‌دهد.

مقیاس CEFR (چارچوب مشترک اروپایی برای زبان‌ها)

این مقیاس از شش سطح به سه دسته گروه‌بندی می‌شود: کاربر ابتدایی (A)، کاربر مستقل (B) و کاربر ماهر (C). هر دسته به دو زیرسطح تقسیم می‌شود: A1 و A2، B1 و B2، و C1 و C2. اگر هدف شما کار در اروپا یا ورود به یک مؤسسه اروپایی است که بر توانایی زبانی تأکید دارد، مقیاس CEFR چارچوب توصیه شده برای نمایش مهارت‌های زبانی شما است. اگر می‌خواهید در یک دانشگاه انگلیسی‌زبان تحصیل کنید یا در یک برنامه به زبان انگلیسی تدریس شده شرکت کنید، بسیاری از دانشگاه‌ها و مدارس از زبان‌آموزان غیر از زبان انگلیسی خواستار ارائه مدرکی به‌عنوان بخشی از درخواست‌هایشان هستند که مهارت‌های زبان انگلیسی آنها کافی باشد تا با موفقیت در درس‌ها شرکت کنند.

نمره زبان برای مهاجرت چقدر است؟

جدول زیر یک مرور از نتایج موردنیاز در آزمون‌های زبان معروف را برای دریافت ویزا از بالاترین تا پایین ترین نمره مورد پذیرش را ارائه می‌دهد.

IELTS – listening
۸
۷۶۵۴.۵
(average score)
IELTS – Reading
۸
۷۶۵۴.۵
(average score)
IELTS – Writing
۸
۷۶۵۴.۵
(average score)
IELTS – Speaking
۸
۷۶۵۴.۵
(average score)
PTE – listening
۷۹۶۵۵۰۳۶۳۲
(average score)
PTE – Reading
۷۹
۶۵۵۰۳۶۳۲
(average score)
PTE – Writing
۷۹۶۵۵۰۳۶۳۲
(average score)
PTE – Speaking
۷۹۶۵۵۰۳۶۳۲
(average score)
TOEFL iBT – listening
۲۸۲۴۱۲۴۱۴۷
(average score)
TOEFL iBT – Reading
۲۹۲۴۱۳۴۱۴۷
(average score)
TOEFL iBT – Writing
۳۰۲۷۲۱۱۴۱۴۷
(average score)
TOEFL iBT – Speaking
۲۶۲۳۱۸۱۴۱۴۷
(average score)
Cambridge English Advanced C1 – listening۲۰۰۱۸۵۱۶۹۱۵۴۱۴۷
(average score)
Cambridge English Advanced C1 – Reading۲۰۰۱۸۵۱۶۹۱۵۴۱۴۷
(average score)
Cambridge English Advanced C1 – Writing۲۰۰۱۸۵۱۶۹۱۵۴۱۴۷
(average score)
Cambridge English Advanced C1 – Speaking
۲۰۰
۱۸۵
۱۶۹
۱۵۴
۱۴۷
(average score)

چگونه آزمون زبان مناسب برای خود را انتخاب کنم؟

انتخاب آزمون زبان مناسب برای شما به بسیاری از عوامل بستگی دارد. انتظارات شما چیست؟ زبانی که می‌خواهید ارزیابی کنید چیست؟ هنگام انتخاب، اطمینان حاصل کنید که به طور کامل متوجه هدف خود از این گواهی هستید. خوشبختانه، تعداد زیادی آزمون سنجش توانایی زبان وجود دارد که می‌توانید از میان آن‌ها انتخاب کنید. تنها کافی است گزینه‌ها را مقایسه کنید. موارد زیر را در هنگام تصمیم‌گیری برای آزمون زبان خود در نظر بگیرید:

هدف شما: برای چه موردی نیاز به این مدرک زبان دارید؟ برای اهداف تحصیلی، شغلی، مهاجرت یا توسعه شخصی؟ با انتخاب آزمونی که با اهداف شما هماهنگ است، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که آزمون مرتبط و مفیدتری برای توانایی زبان شما انتخاب کرده‌اید.

سطح تسلط: قبل از شرکت در یک آزمون زبان، مهم است که سطح فعلی تسلط زبان خود را تعیین کنید. بیشتر آزمون‌های زبان، کاربران را در چندین سطح تسلط ارزیابی می‌کنند. با درک سطح فعلی خود، می‌توانید آزمون مناسبی را که با مهارت‌ها و استعدادهای شما هماهنگ است، شناسایی کنید. پس حتماً سطح خود را مشخص کنید.

زبان: به طور طبیعی نیاز است که یک آزمون را انتخاب کنید که با زبانی که می‌خواهید ارزیابی کنید، هماهنگ باشد. در مقاله پیشرو، آزمون‌های برتر برای زبان انگلیسی آورده شده است.

تعریف: اطلاعاتی از آن به دست آورید که آیا آزمونی که قصد دارید بدهید، توسط مؤسسات آموزشی، کارفرمایان یا مقامات مهاجرتی در منطقه یا کشوری که هدف دارید شناخته شده است یا نه.

قالب و معیار: برای انتخاب درست، مهم است که قالب، ساختار و معیار آزمون زبان را مرور کنید تا اطمینان حاصل کنید که با نقاط قوت شما سازگار است. آیا آزمون مبتنی بر رایانه است؟ یا به شکل دیگری اجرا می‌شود؟ سطح راحتی خود را با هر قالب در نظر بگیرید و گزینه‌ای را انتخاب کنید که بهترین مطابقت را با توانمندی‌های شما دارد.

زمان و مکان: پیش از اینکه به یک آزمون زبان متعهد شوید، دردسترس‌بودن مراکز آزمون و تاریخ‌ها در مکان شما را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که قبل از تاریخ انتخابی، زمان کافی برای آماده‌سازی دارید.

هزینه آزمون: آیا آزمونی که انتخاب کرده‌اید، در حد بودجه شما قرار دارد؟ اگر خیر، در نظر بگیرید به یک آزمون زبان کمتر معروف تغییر دهید. شما ممکن است متعجب شوید که برخی از آزمون‌های زبان همان مزایا را با هزینه کمتر ارائه می‌دهند.

مشورت کنید: اگر هنوز اطمینان ندارید، در نظر بگیرید که با معلمان زبان یا افراد آگاه در این زمینه مشورت کنید. این افراد بر اساس تجربه و نیز شرایط خاص شما بهترین گزینه را به شما پیشنهاد می‌دهند.

گرفتن انواع مدرک زبان برای مهاجرت

گرفتن انواع مدرک زبان برای مهاجرت با مؤسسه کوییک

برای زندگی در کشوری دیگر قطعا باید بتوانید با مردم بومی آن کشور ارتباط برقرار کنید. در این مرحله راهی به جز یادگیری زبان بومی آن منطقه ندارید. زمانی که در یک محیط آکادمیک و محیط حرفه ای حاضر میشوید نیاز به دانستن زبان بیشتر می‌شود. ازاین‌رو مقامات مهاجرتی، دانشگاه‌ها و سازمان ها به تاییدیه ای نیاز دارند تا بپذیرند شما توانایی ارتباطی لازم برای حضور در جامعه آن کشور را دارید. به همین جهت در این مقاله به معرفی انواع مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت پرداختیم. حال زمان آن رسیده است تا به شما نحوه آمادگی برای گرفتن مدرک زبان موردنظرتان را بگوییم. مؤسسه تخصصی زبان کوییک کلاس های آمادگی آزمون آیلتس ، آزمون تافل ، آزمون پی‌تی‌ای و نیز آزمون دولینگ را به‌صورت حضوری و نیز به‌صورت آنلاین برگزار می‌کند. مشاوران مؤسسه کوییک با انواع مدرک زبان برای مهاجرت آشنا هستند و به‌خوبی می توانند شما را در این راه راهنمایی کنند. از طرفی دیگر مدرسان با تجربه مؤسسه کوییک به ساختار و ویژگی های هر یک از آزمون‌های زبان معتبر آشنا بوده و میتوانند به‌خوبی شما را در این راه همراهی کنند. برای آگاهی بیشتر و مشاوره رایگان از طریق سربرگ تماس با کوییک اقدام کنید.

سؤال‌های پرتکرار درباره انواع مدرک زبان برای مهاجرت

آیا مهاجرت به کشور مقصد نیاز به مدرک زبان دارد؟

بسیاری از کشورها برای مهاجرت نیاز به تصدیق توانایی زبان دارند. به‌عنوان‌مثال، برای مهاجرت به کانادا یا استرالیا، ممکن است نیاز به گرفتن نمره‌های مشخص در آزمون‌های زبانی مانند IELTS یا CELPIP داشته باشید.

آیا مدرک زبان خاصی مورد تأیید است؟

هر کشور ممکن است استانداردهای مختلفی برای مدرک زبان داشته باشد. برخی از کشورها ممکن است ترجیح دهند که از یک نوع آزمون خاص برای ارزیابی توانایی زبان استفاده کنند.

آیا نمره مشخصی در آزمون زبان برای مهاجرت موردنیاز است؟

برخی از کشورها نمره مشخصی را برای قبول مهاجران در زمینه توانایی زبان مشخص می‌کنند. این نمرات ممکن است بر اساس سیستم خود آن کشور (مثل بریتیش کلمبیا) یا سیستم بین‌المللی مانند CEFR (مرجع اروپایی زبان‌ها) باشد.

آیا مدت‌زمان اعتبار مدرک زبان برای مهاجرت مهم است؟

برخی از کشورها ممکن است مدت‌زمان اعتبار مدارک زبان را مشخص کنند. مهاجران باید اطمینان حاصل کنند که مدرک زبان آن‌ها هنوز اعتبار دارد و به‌روز شده است.

مطالب مرتبط

این نوشته چقدر مفید بود؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]

0 نظر یا سوال
Inline Feedbacks
View all comments
موسسه تخصصی زبان کوییک - آموزش تضمینی زبان از مبتدی تا پیشرفته