تقویت ریدینگ تافل

زبان انگلیسی اولین زبان رسمی و بین‌المللی در سراسر دنیا است و یادگیری آن از هر نظر حائز اهمیت می‌باشد. امروزه اساتید مجرب و با تجربه توصیه می‌کنند که آموزش زبان انگلیسی را از کودکی آغاز کنید تا در بزرگسالی بتوانید وقت خود را روی مسائل تخصصی تری نظیر شرکت در آزمون تافل، تقویت مهارت‌های چهارگانه زبان انگلیسی و به خصوص تقویت ریدینگ تافل بگذارید. آغاز آموزش زبان انگلیسی از سنین پایین می‌تواند در کسب مهارت‌های این زبان تاثیر گذار باشد. در کودکی فرد بهتر و راحت‌تر زبان انگلیسی را فرا می‌گیرد، این زبان ملکه ذهن او می‌گردد و می‌تواند در بزرگسالی به خوبی زبان مادری کلمات را ادا کند. موسسه تخصصی زبان کوییک در این مقاله بهترین روش‌ها برای تقویت ریدینگ تافل را به نمایش گذاشته است.

یادگیری زبان انگلیسی مزیت‌های بیشماری دارد، امروزه یکی از مهم‌ترین فواید یادگیری زبان انگلیسی، مهاجرت کردن است. برای مهاجرت به کشورهای خارجی نیاز است که شما در حد متوسط زبان انگلیسی را بشناسید. زمانی که بخواهید برای مهاجرت اقدام کنید، یکی از شروط برخی از کشورها، نمره قبولی در آزمون تافل می‌باشد. موسسه تخصصی زبان کوییک در ادامه این مطلب شما را اندکی با این آزمون آشنا کرده و سپس راه‌های تقویت مهارت‌های زبان انگلیسی از جمله تقویت ریدینگ تافل را به شما عزیزان آموزش می‌دهیم. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

تقویت ریدینگ آزمون تافل

خوب خواندن متون انگلیسی نیاز به زمان، حوصله و تمرین بسیار زیادی دارد.

آزمون تافل چیست؟

شاید در ابتدا از خود بپرسید که این آزمون، چه آزمونی است؟ در چه شرایطی از افراد گرفته می‌شود؟ مهارت‌های مورد نیاز برای قبولی در این آزمون چیست؟ و در نهایت نمره قبولی این آزمون چه نمره‌ای می‌باشد. در این قسمت ما ابتدا جزئیات این آزمون را برای شما شرح می‌دهیم.
آزمون تافل یک آزمون بین‌المللی است، به معنی فراگیری زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی و تاییدیه‌ای بین‌المللی برای اثبات تسلط شما به زبان انگلیسی. این آزمون در سراسر جهان دارای اعتبار می‌باشد و تقریبا همه کشورهای دنیا این آزمون را به رسمیت می‌شناسند. چنانچه در این آزمون نمره قبولی کسب شود، فرد می‌تواند از این نمره در اهداف مختلفی نظیر مهاجرت‌های تحصیلی و شغلی استفاده نماید. نمره قبولی آزمون تافل در اکثر کشورها دو سال اعتبار دارد و اگر اعتبار آن به اتمام برسد و فرد قصد مهاجرت کند، بایستی دوباره آزمون بدهد. نحوه برگزاری این آزمون در کشور ایران کاملا به صورت اینترنتی می‌باشد. آزمون آنلاین تافل نیز شامل بخش‌های مختلفی می‌باشد که به بررسی مهارت‌های چهارگانه زبان انگلیسی می‌پردازد. این مهارت‌ها شامل، اسپیکینگ (مکالمه)، ریدینگ (خواندن)، رایتینگ (نوشتن) و لیسنینگ (گوش دادن)، است. یکی از همین بخش‌‌ها که مبحث اصلی این مقاله نیز هست، تقویت ریدینگ تافل، می‌باشد.
حال که با آزمون تافل و کاربردهای آن آشنا شدید، خوب است بدانید که برای تقویت مهارت ریدینگ در آزمون تافل چه کارهایی لازم است. با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

مهارت ریدینگ در زبان انگلیسی

بسیاری از افراد عموما در خواندن متون انگلیسی با مشکل مواجه می‌شوند. خوب خواندن متون انگلیسی نیاز به زمان، حوصله و تمرین بسیار زیادی دارد. مهم‌ترین چیزی که باید در این رابطه بدانید این است که هدف شما از مطالعه چیست؟ هنگامی که هدف خود را شناختید، روی تقویت سایر مهارت‌ها تمرکز کنید و تکنیک‌های آنها را فرا بگیرید تا به شما کمک کند، این مهارت را به طور کامل بیاموزید.
پیش از آنکه به سراغ تقویت ریدینگ تافل برویم، باید بدانید که مهارت ریدینگ چه مهارتی است. در اینجا به توصیف این مهارت و عناصر مهم در فراگیری آن پرداخته‌ایم، در واقع، مهارت ریدینگ ، مهارتی است که از طریق خواندن متون مختلف به دست می‌آید. این متون شامل درک مطلب و روان خوانی می‌شود. یعنی در حین اینکه باید بتوانید متن را روان و بدون اشتباه بخوانید، بایستی درک درستی از معنی و مفهوم متن نیز به دست آورید. این مهارت‌ها به افراد توانایی می‌دهد که معنی واضحی از واژه‌ها را ارائه کنند. این مهارت‌ها از جهتی مهم هستند که ما آن ها هر روز به شکلی می‌خوانیم، یعنی ممکن است کلمات معنی خود را در جملات مختلف از دست بدهند و مفهوم جدیدتری بگیرند، این مهارت‌ها، امروزه بخشی جدایی ناپذیر از زندگی مدرن شده است.
اگر بخواهیم معنی کوتاهی از مهارت خواندن ارائه دهیم باید بگوییم که، مهارت خواندن به معنی درک کامل نوشته‌ها است. توصیه می‌شود که این مهارت را در سنین پایین تحصیلی در خود پرورش دهید. وقتی دانش‌آموزان متون نوشتاری را درک می کنند و آن را با دانش قبلی خود ترکیب می‌کنند، قادر به انجام سه مهارت در خواندن هستند. این سه مهارت شامل؛ قضاوت در مورد محتوای متن (درک ارزیابی)، کشف حقایق ساده در متن(درک واقعی) و اتصال متن به سایر متون(درک استنباطی) می‌باشد. داشتن این سه مهارت به تقویت ریدینگ تافل بسیار کمک می‌کند.
عمل خواندن و درک صحیح یک متن، یک فرآیند کاملا پیچیده و تعاملی است. این کار به چندین عملکرد مختلف مغز نیاز دارد. درک مطلب، درک معنای متن خاص و ایده‌هایی است که نویسنده سعی در انتقال آن‌ها داشته است. برای خواندن هر متن، مغز باید کلمات واقعی، رابطه آن‌ها با یکدیگر، ریشه کلمات و نحوه استفاده آن‌ها و همچنین تاثیر آن‌ها بر احساسات را تحلیل و پردازش کند.
داشتن مهارت‌های خواندن در تقویت ریدینگ تافل، شامل مهارت‌های متنوعی است که می‌تواند در همه جنبه‌های زندگی نفوذ کند. دارا بودن توانایی خواندن، می‌تواند شما را قادر به تفسیر و یافتن معنا در هر چیزی که می‌خوانید، کند و وقتی که این مهارت را بهبود ببخشید، می‌توانید توانایی‌های خود را در برقراری ارتباط موثر از طریق نوشتن نیز توسعه دهید.

تقویت ریدینگ تافل

اگر در حین خواندن یک متن گیج شدید، آن را متوقف کنید.

عوامل موثر در مهارت خواندن

همانطور که قبلا گفتیم، مهارت خواندن و درک مطلب به سادگی به معنی درک مطالبی است که می‌خوانید. درک قوی به طور معمول شامل چهار عامل و یا مهارت می‌شود که زبان‌آموز باید با آن‌ها آشنایی داشته باشد. در این بخش ما این 4 عنصر اصلی تقویت ریدینگ تافل در زبان انگلیسی را بیان می‌کنیم؛

  1. روان بودن؛ این عنصر با توانایی شما برای واضح خواندن، ارتباط مستقیم دارد. همچنین بر توانایی شما در رمزگشایی سریع واژگان جدید، هنگام خواندن، متمرکز است. روان بودن در واقع همان چیزی است که خواندن می‌نامند، که می‌تواند به طور مستقیم بر توانایی شما در درک آنچه که می‌خوانید، تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، وقتی کودک در خواندن تسلط بیشتری پیدا کند، قادر خواهد بود به سرعت معنی و درک آنچه که می‌خواند را پیدا کند و این امر به درک بهتر متن کمک می‌کند.
  2. واژگان؛ توانایی رمزگشایی یا تعیین معنی کلمات جدید نیز می‌تواند بر درک مطلب شما تاثیر بگذارد. وقتی بتوانید سریعا معانی جدید را تفسیر کنید و روابط بین واژگان جدید و اصطلاحات آشنا را شناسایی کنید، می‌توانید توانایی خود را در شکل دادن ایده‌ها و درک بهتر متون، افزایش دهید تا به تقویت ریدینگ تافل کمک کند.
  3. استنباط؛ یکی دیگر از عناصر اصلی خواندن، درک مطلب است. هنگامی که ما استنباط می‌کنیم، در واقع، در حال اتصال اطلاعات متن به اطلاعات موجود در مغزمان هستیم و این امر به ما کمک می‌کند تا آنچه را می‌خوانیم بهتر بفهمیم و شناسایی کنیم. استنباط، زمانی اتفاق می‌افتد که متنی را بخوانیم که هدف و مفهوم متن به طور ضمنی بیان نشده باشد. استنباط در تقویت ریدینگ تافل امر بسیار مهمی می‌باشد.
  4. حفظ کردن؛ درک مطلب معمولا حفظ مطالبی است که می‌خوانیم. با تمرین مهارت‌های خلاصه نویسی و به خاطر سپردن مطالبی که خوانده‌اید، می‌توانید درک خواندن خود را بیشتر تقویت کنید و در نهایت به تقویت ریدینگ تافل کمک کنید.

همه این مهارت‌ها در واقع به درک مطلب بهتر کمک می‌کنند. در این بخش دیدید که درک مطلب یک عامل مهم در مهارت خواندن است، در این قسمت می‌خواهیم معنی و مفهوم درک مطلب را در مهارت خواندن بیان کنیم و اهمیت آن را در زبان انگلیسی بازگو نماییم؛

درک مطلب چیست

درک مطلب به معنی متون و پیام‌هایی هستند که نویسنده تلاش می‌کند آن‌ها را به هر نحوی به ما برساند. همانطور که قبلا خواندید، در این مهارت، مغز فرد باید در حین اینکه معنی کلمه را درک کند، بایستی رابطه میان آن‌ها و معانی پنهان شده در پشت کلمات را پیدا کند. متون زیادی در انگلیسی هستند که از نظر لغوی معنی متفاوتی دارند، پس مغز باید معنی از آن واژه را پیدا کند که مرتبط با متن باشد و بتواند به تقویت ریدینگ تافل به شما کمک کند.

چرا درک مطلب از متنی که می‌خوانیم مهم است؟

درک خواندن صحیح ممکن است دشوار باشد، اما چرا خودتان را اذیت می‌کنید؟ حتی اگر یادگیری نحوه خواندن و درک صحیح متون یک فرآیند پیچیده باشد، اما مهارت لازم برای تسلط بر آن نیز ضروری است.
شما باید بدانید که چگونه انواع متون مختلف را بخوانید، متون ممکن است در سطح ابتدایی، تحت‌اللفظی، دانشگاهی و یا کاری باشند. به خواندن فقط به معنای درک واقعی یک متن فکر کنید.
درک مطلب برای بسیاری از جنبه‌های مهم زندگی روزمره امری ضروری است. شرایطی که ممکن است در آن گرفتار شوید تا نیاز به مهارت خواندن داشته باشید تا در نهایت منجر به تقویت ریدینگ تافل شود؛

  • خواندن، درک و یا تحلیل ادبیات در کلاس‌های انگلیسی
  • خواندن و درک مطلب در دروس دیگر مانند تاریخ، ریاضیات و علوم
  • عملکرد خوب در هر دو بخش نوشتاری و بخش ریاضی
  • درک و تعامل با رویدادهای جاری ارائه شده به صورت کتبی، مانند گزارش‌های خبری.
  • درک صحیح و پاسخگویی به هر گونه مکاتبه دیگر در محل کار، مانند مقاله، گزارش، یادداشت و تحلیل

حال که معنی کامل مهارت درک مطلب و عوامل موثر بر آن را فراگرفتید زمان آن فرا رسیده است که به راهکارهایی برای تقویت ریدینگ تافل بپردازیم.

تقویت مهارت خواندن

اگر به زبان انگلیسی علاقه دارید و دوست دارید تمام مهارت‌های زبانی را به خوبی بلد باشید، اگر مهارت‌های صحبت کردن، گوش دادن و گرامر شما قوی است، اما در مهارت خواندن ضعف دارید، با ما در این مقاله همراه باشید تا به شما راهکارهایی را ارائه دهیم تا بتوانید به تقویت ریدینگ تافل بپردازید.
بسیاری از زبان‌آموزان به این مهارت علاقه‌ای نشان نمی‌دهند و آن را یک مهارت دشواری می‌دانند، اما در واقع، اگر بدانید که چطور می‌توانید این مهارت را در خود تقویت کنید و تکنیک‌های اساسی برای تقویت ریدینگ تافل را به خوبی بدانید، دیگر جای هیچ گونه نگرانی نیست و شما به راحتی می‌توانید، مهارت قوی درخواندن داشته باشید.
معمان و مدرسان همیشه می‌خواهند دانش‌های خود را در قالب متون به دانش‌آموزان خود منتقل کنند. این مسئله تنها مختص به آموزش زبان انگلیسی نیست بلکه در سایر رشته‌ها نیز این امر صدق می‌کند. با این وجود، آموزش مهارت‌های خواندن در کلاس‌های انگلیسی و سایر رشته‌ها تقریبا یک روش تضمینی برای کمک به دانش‌آموزان در حفظ مطالب است. بدون داشتن استراتژی‌‌ها و تکنیک‌های به خصوص نمی‌توانید این نوع از مهارت را در خود تقویت کنید. برای یادگیری موثر این مهارت، مدرسان باید مطمئن باشند که اطلاعات متن را پیش از اینکه فرد آن را بخواند به او ندهند و اجازه دهند خود زبان‌آموز این اطلاعات را در متن پیدا کند. در اینجا چند ایده در مورد تقویت ریدینگ تافل بیان شده است؛

  1. در ابتدا باید سعی کنید که مهارت‌های خواندن را آموزش بدهید؛ اگر مدرس هستید، با راهنمایی زبان‌آموزان در یادداشت نویسی، یا خط کشیدن زیر قسمت‌های مهم، می‌توانید آن‌ها را به سمت بهبود این مهارت سوق دهید. هنگامی که آن‌ها از روی متن یادداشت برداری می‌کنند، آن‌‌ها را تشویق کنید که با متن رابطه برقرار کنند، این امر باعث افزایش درک مطلب می‌شود. یادداشت نویسی در حین خواندن فوایدی دارد که در اینجا به بررسی آن‌ها می‌پردازیم، در واقع با یادداشت نویسی به این عوامل مهم دستیابی خواهید داشت؛
    – تعریف کلمات جدید
    – پرسش سوال
    – کد گذاری کلمات و مضامین تکراری
    – ایجاد ارتباط با متن
    – استناد به رویدادهای جاری
    – برجسته کردن عنوان‌ها و زیرعنوان‌ها
    – جمع‌بندی و خلاصه کردن پاراگراف‌ها
    – دسته بندی اطلاعات
    در واقع، این لیست می‌تواند یک لیست بی‌پایان باشد، چرا که این تکنیک (یادداشت برداری) فواید بسیار زیادی دارد و استفاده از آن در تقویت ریدینگ تافل بسیار موثر می‌باشد. اگر در هنگام خواندن متن یادداشت برداری کنید، به این نتایج خواهید رسید.
  2. به حواس چندگانه خود اعتماد کنید؛ در حالیکه خواندن، یک مهارتی است که نیاز به تمرکز ذهن دارد و در واقع، کار ذهن است، اما استفاده از حواس نیز برای افرادی که مهارت خواندن را در خود تقویت نکرده‌اند، باعث افزایش این مهارت می‌شود. بلند خواندن بخش‌ها و سوال‌ها از نظر ذهنی می‌تواند برای فرد مفید باشد. دانش‌آموزان اغلب نمی‌دانند که چه سوال‌هایی باید بپرسند و اصلا چگونه سوال بپرسند؛ بنابراین نوشتن سوالات خود و نیز علامت گذاری کلمات و عبارات کلیدی و تعامل با متن از نظر بصری، می‌تواند در تقویت ریدینگ تافل موثر باشد.
  3. اهداف خود را مشخص کنید؛ در حالیکه نوشتن اهداف به طور منظم در کلاس‌ها تمرین می‌شود، اما هنوز دانش‌آموزان نمی‌دانند که چطور اهداف خود را بازنویسی کنند. پس از اینکه هدف خود را از خواندن آن متن درک کردند، حال باید قسمت‌هایی را که برای آن‌ها راحت‌تر است مشخص کنند و از استراتژی‌های مختلف برای خواندن ان قسمت‌ها استفاده کند.
  4. متون طولانی؛ وقتی به یک متن دشوار می‌رسید، آن را در هم بشکنید، یعنی آن را به چند بخش متفاوت تقسیم کنید و سپس آن را بخوانید، چرا که متون طولانی نیاز به تمرکز زیادی دارند و اغلب دانش‌آموزان از خواندن آن‌ها دلسرد می‌شوند. بخش‌های کوچکتر و متون کوتاه تر به دانش‌آموز اعتماد به نفس بیشتری می‌دهد و آن‌ها را راحت‌تر درک می‌کنند. همچنین خواندن بخش‌های کوتاه‌تر زمان کمتری نیاز دارد و به تقویت ریدینگ تافل کمک می‌کند.
  5. فرصت مناسب برای خواندن؛ به زبان ساده، بهترین راه برای بهبود خواندن، داشتن زمان زیادتری است. اگر زبان‌آموز فرصت بیشتری برای خواندن متن داشته باشند، می‌توانند بهتر بر روی آن تمرکز کنند و در نهایت نتیجه بهتری کسب کنند.
  6. محتوا را ارزیابی کنید؛ زبان‌آموزان باید بتوانند مهارت‌های خود را نسبت به محتوای متون ارزیابی کنند. این متن خواه رسمی باشد، یا غیر رسمی. مدرسان باید فعالیت‌هایی را انتخاب کنند که نیاز به تفکر عمیق بر روی متن دارد، این فعالیت‌ها می‌تواند مثلا نوشتن یک مقاله رسمی باشد. تمرین بر روی این فعالیت‌ها، منجر به تقویت ریدینگ تافل می‌گردد.
تقویت ریدینگ آزمون آیلتس

تکنیک های مرور کردن را بکار بگیرید.

تقویت ریدینگ آزمون تافل

لیستی از کلمات ناآشنا تهیه کنید.

ریدینگ در آزمون تافل چگونه است؟

اگر خود را برای آزمون تافل آماده می‌کنید، باید بدانید که در واقع، هدف از این آزمون، سنجیدن توانایی افراد در برقراری رابطه به زبان انگلیسی می‌باشد. متون ریدینگ در آزمون تافل هر کدام حداقل 6 پاراگراف هستند و معمولا متون بسیار تخصصی می‌باشند. هر کدام از این متون 12 تا 14 سوال چهار گزینه‌ای دارد. این سوالات مهارت‌های زیادی از فرد را مورد بررسی قرار می‌دهد، این مهارت‌ها شامل، درک عمومی متون، سطح لغات فرد و یا درک جملات و عبارات. شما با تمرین در این مهارت‌ها به راحتی می‌توانید به سوالات مربوطه پاسخ دهید و تقویت ریدینگ تافل را در خود بهبود بخشید.
ممکن است فکر کنید که بخش ریدینگ در تافل یک بخش بسیار دشوار است، اما جای هیچ نگرانی نیست، شما با داشتن اعتماد به نفس، می‌توانید از پس این مرحله به راحتی برآیید. مهارت ریدینگ، ابتدایی‌ترین قسمت تست در این آزمون می‌باشد و نحوه عملکرد در این بخش از آزمون می‌تواند در تمام مراحل آزمون تاثیرگذار باشد. پس در همان ابتدای آزمون اعتماد به نفس و آرامش خود را حفظ کنید تا بتوانید بخش‌های دیگر این ازمون را به راحتی پشت سر بگذارید.
بخش ریدینگ در آزمون تافل حداکثر دارای 56 سوال می‌باشد و زمان در نظر گرفته شده برای این بخش 80 دقیقه می‌باشد، این امر بدین معنی است که برای خواندن هر متن از بخش ریدینگ تنها 5 دقیقه زمان نیاز دارید و برای پاسخ دادن به هر سوال این بخش یک دقیقه فرصت دارید. اگر می‌خواهید زمان بیشتری داشته باشید و در واقع زمان اضافی برای مرور کردن سوالات داشته باشید، هر متن را باید در عرض 3 تا 4 دقیقه بخوانید. در این صورت می‌توانید حتی برخی از متون دشوارتر را دوبار بخوانید. برای تمرین می‌توانید چند متن را بخوانید و سپس زمان بگیرید، باید طوری مهارت خود را افزایش دهید که متن را در همان 3 دقیقه به پایان برسانید، در این صورت شما آمادگی کامل را برای انجام بخش ریدینگ در آزمون تافل دارید و عوامل مفید در تقویت ریدینگ تافل را آموخته‌اید. تنها در نظر داشته باشید که اگر سرعت شما باعث شد که از متن چیز زیادی نفهمید، باید کمی سرعت خود را کاهش دهید.
نکته قابل توجه دیگر در بخش خواندن آزمون این است که با خواندن کتاب‌های مربوط به آزمون تافل، کلمات مخصوصی را یاد بگیرید، کلمات پر تکراری که در آزمون‌های تافل دوره‌های قبل آمده‌اند می‌توانند به شما کمک کنند، تا متون را بهتر متوجه شوید و به درک مطلب بهتری برسید.
برای اینکه کلمات بخصوص را یاد بگیرید، باید لیستی از کلمات ناآشنا را تهیه کنید و در طی روز آن‌ها را مرور کنید. این امر باعث افزایش دایره لغات شما می‌شود و افزایش دایره لغات همانطور که در بالا ذکر شد، یکی از راه‌های تقویت مهارت خواندن است.

مروری بر مقاله تقویت ریدینگ تافل

تقویت ریدینگ تافل نیاز به زمان زیاد و انرژی مضاعف دارد، همانطور که ذکر شد، کار دشواری است اما شدنی و قابل انجام می‌باشد. تنها نیاز است صبور باشید و نکات گفته شده در این مطلب را به طور کامل رعایت کنید. تمرین زیاد باعث می‌شود که خواندن برای شما کم کم آسان شود و به یک فعالیت روزمره لذتبخش تبدیل گردد.
در این مقاله، در ابتدا شما را با آزمون تافل آشنا کردیم و سپس مهارت خواندن و عوامل موثر بر آن را ذکر کردیم و در نهایت نکات قابل توجهی در مورد تقویت ریدینگ تافل برایتان بازگو کردیم. با رعایت این مطالب و نکات شما قادر خواهید بود، با تمرین و ممارست در آزمون تافل نمره قبول را کسب کرده و به موفقیت دست پیدا کنید. توجه داشته باشید همانطور که گفتیم باید مدت زیادی تمرین کنید و متون مختلف با زمینه‌های مختلف را مطالعه نمایید.
ما در مؤسسه زبان کوئیک تلاش می‌کنیم تا در کنار کادری مجرب و حرفه‌ای شما را برای آزمون تافل آماده کنیم. با ما در تماس باشید.

مطالب مرتبط

این نوشته چقدر مفید بود؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

2 نظر یا سوال
Inline Feedbacks
View all comments
موسسه تخصصی زبان کوییک - آموزش تضمینی زبان از مبتدی تا پیشرفته