تقویت مهارت روان صحبت کردن در آزمون آیلتس

آزمون آیلتس یک آزمون بین‌المللی است که از ۴ بخش  SPEAKING و LISTENING و READING و WRITING  به ترتیب صحبت کردن و شنیدن و خواندن و نوشتن است تشکیل شده است و بنا به نمره‌ای که در هر بخش بدست می‌‌آورید میانگین نمره‌ای بین ۰ تا ۹ کسب می‌کنید. باید توجه داشته باشید که هر بخش نیز از ۰ تا ۹ نمره‌دهی می‌شود . ممتحن در آزمون  SPEAKING به نکات ریزی توجه می‌کند و در مجموع به شما نمره‌ای می‌دهد یکی از این نکات مود توجه، روان صحبت کردن در آزمون آیلتس است یا به عبارت دیگر به زبان انگلیسی FLUENCY که بالاترین امتیاز و مهم‌ترین نکته قابل توجه در آزمون SPEAKING آیلتس می‌باشد. بعد از آن وضوح و دستور زبان و تلفظ و لغت به ترتیب VOCABULARY, GRAMMAR AND PRONUNCIATION , CLARITY  مورد توجه قرار می‌گیرند و بر نمره‌دهی به شما تاثیر می‌گذارد.

در این مقاله نکاتی چند برای تقویت مهارت روانی کلام در آزمون بین‌المللی آیلتس بیان می‌کنیم. لازم به ذکر است برای افراد کم حوصله‌تر ویدیویی گذاشتیم که خلاصه تمامی این مطالب است.

چگونه روان صحبت کردن در آزمون آیلتس یا همان FLUENCY  خود را تقویت کنیم؟

در صورتی‌که زبان خوبی داشته باشید اما روانی کلام را را رعایت نفرمایید باید بدانید که نمره‌ای بالاتر از ۶ در آزمون آیلتس دریافت نخواهید کرد، راه‌های تقویت روان صحبت کردن در آزمون آیتلس را یاد بگیرید.

 مواردی چند از مهم‌ترین آنها به صورت ذیل می‌باشد:

پیروی از ۵ مرحله بسیار مهم و اساسی جهت روان صحبت کردن در آزمون آیلتس

جهت روان صحبت کردن در آزمون آیلتس پس از اینکه از شما سوال پرسیده شد با مکثی چند لحظه‌ای موارد و مراحل زیر را به سرعت به ذهن خود بیاورید و پاسخ خود را با جمله‌بندی مناسب به جای جواب تک کلمه‌ای در این قالب مرور کنید.

  • انتخاب عبارت شروع یا STARTING EXPRESSION مناسب با صورت سوال

بجای مستقیم بیان کردن ایده و جواب خود بدون هیچ مقدمه‌ای، ابتدا جهت آمادگی ذهنی خود و زمان خریدن برای پیدا کردن جواب مناسب با سلیقه‌ی خودتان، یک عبارت شروع‌کننده که مربوط به سوال هم باشد انتخاب کنید‌. این عبارات بسیار زیاد هستند ولی مواردی از کاربردی‌ترین‌های آنها به شرح زیل است‌:

تا جایی که برام مهمه AS FAR AS I CONCERN در حقیقت IN FACT
از نظر من IN MY OPINION در واقع ACTUALLY
در نقطه نظر من IN MY POINT OF VIEW تا جایی که یادم میاد AS FAR AS I REMEMBER
اگر بخوام در مورد این مسئله صحبت کنم، باید بگم که IF I WANT TO TALK ABOUT THIS SUBJECT, I WOULD SAY

مثال زیر را در نظر بگیرید:

?A: Do you have any hobbies

… B: well, if I want to talk about my beloved activities that I like to do in my free time , I  would say it is

همان طور که در این مثال می‌بینید دو جمله اول گفته که :

A: آیا سرگرمی داری ؟

B : خوب، اگر بخوام در مورد فعالیت‌های مورد علاقه‌ام که در اوقات فراغتم انجام میدهم صحبت کنم، باید بگم که ….

عبارت شروع کننده

یک عبارت شروع‌کننده که مربوط به سوال هم باشد انتخاب کنید‌

  • PARAPHRASING یا استفاده از ساختارها، عبارات و کلمات معادل سوال در جواب

جهت تقویت روانی کلام و فرصت‌دهی به شما جهت یافتن پاسخ مناسب و شاخ و برگ دادن به صحبت خود، یکی از نکات نمره‌دهی از نظر ممتحن در آزمون زبان طول صحبت کردن از نظر زمانی است و هرچقدر بیشتر صحبت کنید تاثیر مثبت‌تری بر روی نمره اکتسابی خود می‌گذارد. همچنین PARAPHRASING در صورت سوال مثل آنچه که در پاسخ مثال بالا اتفاق افتاد نشان‌دهنده‌ی میزان فهم شما از زبان انگلیسی و درک مطلب شما است، که یکی از اجباری‌ترین و لازم‌ترین عبارات در شروع صحبت کردن شما می‌باشد و بر نکته‌ی دوم یعنی CLARITY یا همان وضوح مهمترین تاثیر را دارد که شما زبان‌آموزان گرامی می‌توانید با کسب مهارت وضوح در آزمون آیتلس این مورد را به خوبی تقویت نمایید.

در مثال فوق MY BELOVED ACTIVITIES TO DO IN MY FREE TIME  همان عبارت تغییر یافته یا به اصطلاح PARAPHRASE شده‌ی کلمه‌ی HOBBY است که در عین حال طول صحبت، روانی کلام و قدرت فهم و درک زبان انگلیسی به صورت یکجا داشته است.

پاسخ سوالات آیلتس

پاسخ خود را با جمله‌بندی مناسب به جای جواب تک کلمه‌ای مرور کنید

  • صحبت کردن درباره ایده اصلی

مرحله‌ی سوم تقویت روان صحبت کردن در آزمون آیلتس‌‌، آوردن پاسخ سوال یا به عبارت دیگر GIVING MAIN IDEA  یا دادن ایده اصلی می‌باشد. پس از گذاراندن دو مرحله فوق که گویی مقدمه‌ای برای آوردن و مطرح کردن جواب سوال است حال موقع آن است که جواب اصلی را در قالب کلمات یا جملات بیاورید‌. به عنوان مثال در تکمیل جواب فوق :

?A: Do you have any hobbies

B: well, if I want to talk about my beloved activities that I like to do in my free time , I  would say they are a lot. For instant swimming, playing tennis are my two favorite hobbies that I like to do in my leisure time

A: آیا سرگرمی داری ؟

B : خوب، اگر بخوام در مورد فعالیت‌های مورد علاقه‌ام که در اوقات فراغتم انجام میدهم صحبت کنم، باید بگم که آنها زیاد هستند‌. به عنوان مثال شنا کردن و تنیس بازی کردن دو تا از فعایت‌های مورد علاقه من در اوقات فراغتم است.

همان طور که میبیند از کلمه‌ی leisure time  بجای  free time  استفاده کریم تا به ممتحن نشان دهیم که دایره لغات گسترده‌ای داریم.

صحبت کردن

روان صحبت کردن در آزمون آیلتس با طولانی شدن صحبت شما تا حدود زیادی تامین می‌شود

  • آوردن دلیل و مدرک برای پاسخ خود در مرحله سوم

روان صحبت کردن در آزمون آیلتس با طولانی شدن صحبت شما تا حدود زیادی تامین می‌شود بنابراین پس از آوردن جواب اصلی موقع آوردن سند و علت است یعنی Supporting Ideas‌. با عباراتی چون‌because , because of , due to , since   دلایل خود را بیان کنید.

مثال قبلی را کامل می‌کنیم :

?A: Do you have any hobbies

B: well, if I want to talk about my beloved activities that I like to do in my free time , I  would say they are a lot. For instant swimming, playing tennis are my two favorite hobbies that I like to do in my leisure time . since I am very active person and I like sporting and working out a lot

A: آیا سرگرمی داری ؟

B : خوب، اگر بخواهم در مورد فعالیت‌های مورد علاقه‌ام که در اوقات فراغتم انجام میدهم صحبت کنم، باید بگم که آنها زیاد هستند . به عنوان مثال شنا کردن و تنیس بازی کردن دو تا از فعالیت‌های مورد علاقه من در اوقات فراغتم است. ‌به این دلیل که من خیلی انسان فعالی هستم و ورزش کردن را بسیار دوست دارم.

روانی کلام

در صورتی‌که زبان خوبی داشته باشید اما روانی کلام را را رعایت نفرمایید باید بدانید که نمره‌ای بالاتر از ۶ در آزمون آیلتس دریافت نخواهید کرد

  • استفاده از Ending Expression یا به عبارت دیگر تعریف یک نتیجه‌گیری

جهت بستن کلام و زیبا‌تر شدن بیان و تقویت روان صحبت کردن در آزمون آیلتس دقت کنید که در این قسمت از عبارات کلیشه‌ای استفاده نکنید مثلا: این بود جواب من به این سوال  یا به انگلیسی

.That was my answer to this question

تکمیل مثال فوق با عبارات پایانی یا نتیجه‌گیری :

?A: Do you have any hobbies

B: well, if I want to talk about my beloved activities that I like to do in my free time , I  would say they are a lot. For instant swimming, playing tennis are my two favorite hobbies that I like to do in my leisure time . since I am very active person and I like sporting and working out a lot. Therefor, I prefer to spend my time more energetic and active  in compare with sitting on a coach and watching TV

A: آیا سرگرمی داری ؟

B : خوب، اگر بخوام در مورد فعالیت‌های مورد علاقه‌ام که در اوقات فراغتم انجام میدهم صحبت کنم، باید بگم که آنها زیاد هستند‌. به عنوان مثال شنا کردن و تنیس بازی کردن دو تا از فعایت‌های مورد علاقه من در اوقات فراغتم است. ‌به این دلیل که من خیلی انسان فعالی هستم و ورزش کردن را بسیار دوست دارم. بنابراین، من بیشتر ترجیح میدم که بیشتر ساعات خودم رو فعال و پرانرژی باشم تا بشینم روی مبل و تلویزیون ببینم.

 استفاده از حروف ربط بین عبارات و جملات یا عبارت دیگر استفاده از conjunctionها relative clauseها

شما میتوانید بجای آ آ یا ام ام کردن و یا سکوت‌های طولانی در زمان صحبت کردن با کلمات ربط بین جملات آن‌ها را اقدام کنید و در واقع یکی از موثرترین روشهای افزایش مهرات روانی کلام در امتحان ایتلس استفاده از حروف ربط است به عنوان مثال :

برای نشان دادن تضاد:

            Although, even though, though, in spite of , despite of

برای نشان دادن دلیل :

  Because , due to , since

برای نشان دادن نتیجه :

So, therefore, hence

در نهایت باید بدانید که شما با تمرین کردن زیاد استاد میشوید و با تمرین کردن و خواندن و صحبت کردن نیز این مهارت به شدت در شما تقویت میشود  اما برای تمرین بیشتر کتاب‌های معمارزاده  و MATT CLARK به شما کمک شایانی خواهند کرد.

روانی کلام

روانی کلام را جدی بگیرید و برای آن تلاش کنید .

در موسسه تخصصی زبان انگلیسی کوییک، معلمین مجرب آموزشگاه در شبکه آپارات ویدیوهای آموزشی در زمینه استفاده از حروف ربط ارایه داده‌اند‌. کلاس‌های حرفه‌ای SPEAKING که در این موسسه برگزار می‌شود توجه بسیار زیادی به نحوه‌ی تلفظ بریتانیایی و راه‌‌های تقویت لهجه می‌شود و نکات دیگر صحبت کردن از جمله روان صحبت کردن در آزمون آیلتس که مهمترین و اولین نکته در صحبت کردن در آزمون ایتلس است تدریس می‌گردد و مورد توجه قرار می‌گیرید.

معلمین برتر زبان انگلیسی در موسسه تخصصی زبان کوییک با بروزترین شیوه‌ها و کاربردی‌ترین نکات آموزش دنیا در تقویت مهارت روان صحبت‌کردن در آزمون آیلتس به زبان‌آموزان تدریس می‌کنند.

روانی کلام را جدی بگیرید و برای آن تلاش کنید .

با ما در موسسه تخصصی زبان کوییک، متفاوت یاد بگیرید و متفاوت زندگی کنید. فیلم زیر برای افرادی ضبط شده است که حوصله خواندن ندارند.

ویدیویی مفید در خصوص نحوه بهبود fluency در زبان انگلیسی

مطالب مرتبط

این نوشته چقدر مفید بود؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

11 نظر یا سوال
Inline Feedbacks
View all comments
موسسه تخصصی زبان کوییک - آموزش تضمینی زبان از مبتدی تا پیشرفته